Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
29. marts 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. marts 2021 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 168
–
Forslag til lov om ændring af lov om
anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhø-
rende landanlæg i Danmark (Ændring af finansieringsstrukturen
som følge af Europa-Kommissionens statsstøtteafgørelse af 20.
marts 2020), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Mette Thiesen (NB).
Spørgsmål nr. 5:
Vil ministeren oplyse, om EU-Kommissionen eksplicit har god-
kendt den nye finansieringsmodel for Femern Bælt-projektet, hvor
man planlægger et såkaldt parallelt gældsafviklingsforløb for Fe-
mern Bælt-tunnelen og de danske landanlæg? Eller er det udeluk-
kende en vurderingssag, at denne nye model ikke udgør stats-
støtte?
Svar:
Europa-Kommissionen er blevet orienteret om principperne i
denne model, hvor provenuet fra den øgede garanti- og låneprovi-
sion overføres til A/S Femern Landanlæg.
Kommissionen har oplyst, at det afgørende i relation til betaling af
garanti- og låneprovisionen på 2 pct. p.a. er, at provisionen betales
af Femern A/S til den danske stat, og at det ikke tilkommer Kom-
missionen at afgøre, til hvilken enhed af staten garanti- og lånepro-
visionen skal betales, så længe denne enhed handler i sin egenskab
af offentlig myndighed.
Den Europæiske Unions Domstol har i domme af 13. december
2018 fastslået, at A/S Femern Landanlæg ikke antages hverken at
kunne fordreje konkurrencen eller påvirke samhandelen mellem
medlemsstaterne. A/S Femern Landanlæg bygger, ejer og driver de
offentlige landanlæg i tilslutning til den faste forbindelse over Fe-
mern Bælt. Hertil kommer, at A/S Femern Landanlæg er ejet 100
pct. af staten via Sund & Bælt Holding A/S, og at transportministe-
ren om spørgsmål af væsentlig betydning kan give A/S Femern