Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
29. marts 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. marts 2021 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 168
–
Forslag til lov om ændring af lov om
anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhø-
rende landanlæg i Danmark (Ændring af finansieringsstrukturen
som følge af Europa-Kommissionens statsstøtteafgørelse af 20.
marts 2020), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Mette Thiesen (NB).
Spørgsmål nr. 4:
Vil ministeren oplyse, hvad tilbagebetalingstiden for Femern Bælt-
forbindelsen bliver, hvis man i beregningerne benytter en fast real-
rente på 3 pct. plus garantiprovision på 2 pct.?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmål for Femern A/S, der oplyser følgende:
”En forsigtig, generel forudsætning om finansieringsomkostninger
på 3 pct. i realrente gennem hele projektets tilbagebetalingsperiode
vurderes ikke længere relevant. Renteniveauet har de senere år væ-
ret markant lavere end 3 pct. Der henvises til de fremlagte følsom-
hedsberegninger i Finansiel Analyse 2020. Beregningerne viser bl.a.,
at såfremt finansieringsomkostningerne i gennemsnit bliver 0,5 pro-
centpoint højere, vil det betyde en forlængelse af tilbagebetalingsti-
den med 4 år. I tilfælde af at den fremtidige låntagning til Femern
Bælt-projektet hjemtages til et niveau svarende til den aktuelt lave
rente, vil tilbagebetalingstiden kunne forkortes med 8 år.”
Jeg henviser i øvrigt til min besvarelse af spørgsmål nr. 1.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht