Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
29. marts 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. marts 2021 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 168
–
Forslag til lov om ændring af lov om
anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhø-
rende landanlæg i Danmark (Ændring af finansieringsstrukturen
som følge af Europa-Kommissionens statsstøtteafgørelse af 20.
marts 2020), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Mette Thiesen (NB).
Spørgsmål nr. 3:
Mener ministeren, at man bør vurdere et stort statsligt infrastruk-
turprojekt som Femern Bælt ved et konservativt renteskøn? Eller
vurderer ministeren, at rentevolatilitet alene er et historisk fæno-
men?
Svar:
Ved at basere beregningen af Femern Bælt-projektets finansierings-
omkostninger på Danmarks Konvergensprogram, anvendes den
danske stats officielle renteskøn. I Konvergensprogrammet for 2019
forudsættes den 10-årige nominelle statsobligationsrente at stige fra
-0,3 pct. i 2020 til 4,5 pct. i 2040 og er herefter konstant. Størstede-
len af den samlede låntagning til projektet vil foregå under anlægs-
byggeriets udførelse i perioden fra 2020-2029, hvor renten ifølge
Konvergensprogrammet forudses at være lav.
På længere sigt er der i Konvergensprogrammet og dermed i den se-
neste finansielle analyse antaget rentestigninger, der vil medføre et
højere renteniveau sammenlignet med de senere års renteniveau.
Femern A/S har lavet følsomhedsberegninger med henblik på at tage
højde for alternative finansieringsomkostninger, som det fremgår af
tabel 5 på side 15 og af appendix 2 i den seneste finansielle analyse.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht