Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
29. marts 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. marts 2021 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 168
–
Forslag til lov om ændring af lov om
anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhø-
rende landanlæg i Danmark (Ændring af finansieringsstrukturen
som følge af Europa-Kommissionens statsstøtteafgørelse af 20.
marts 2020), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Mette Thiesen (NB).
Spørgsmål nr. 2:
Er ministeren enig med Finansministeriet i, at
”det
er dog i praksis
hensigtsmæssigt, at der anvendes samme diskonteringsrente i alle
samfundsøkonomiske analyser på tværs af områder og på tværs af
projekter. Det bidrager til et konsistent sammenligningsgrundlag
for prioriteringen af samfundets knappe ressourcer”, som det frem-
går i Finansministeriets notat »Dokumentationsnotat
–
den sam-
fundsøkonomiske diskonteringsrente« af 7. januar 2021? Mener
ministeren i så fald, at det er god skik for vurderingen af et stort
statsligt infrastrukturprojekt som Femern Bælt nu at anvende kon-
vergensprogrammets fremskrivning af den 10-årige danske stats-
obligationsrente som grundlag i beregningerne i stedet for tidligere
anvendt praksis?
Svar:
Ja, jeg er helt enig i det første spørgsmål om, at der skal anvendes
den samme diskonteringssats i alle samfundsøkonomiske analyser.
Her er der imidlertid tale om en finansiel
–
og ikke samfundsøko-
nomisk - analyse af Femern Bælt-projektet. Den vedrører projek-
tets finansielle økonomi og dermed de finansielle parametre, der
har indflydelse på projektets finansieringsomkostninger og tilbage-
betalingstiden. Samfundsøkonomiske analyser og finansielle analy-
ser anvender forskellige rentebegreber.