Transportudvalget 2020-21
L 168 Bilag 2
Offentligt
2341130_0001.png
Transport og Boligministeriet
Sendt via e-mail til
[email protected]
og
[email protected]
Dato
7. januar 2021
Angående: Høring over udkast til forslag om ændring af lov om anlæg og drift af
en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark
Hermed Scandlines’
forsi kede ko
e tarer til ”Høri g over udkast til forslag o æ dri g af
lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i
Da ark” se dt i høri g de 5.
december 2020 til den 4. januar 2021. Scandlines beklager
forsinkelsen.
Scandlines har gennem en årrække søgt at sikre en fair, enkel og transparent statsstøttemodel
for S a dli es’ ko kurre t, Fe er A/S og A/S Fe er La da læg. S a dli es fortsætter
færgedrift på Femern Bælt også efter åbning af en tunnel. Helt generelt bekymrer det
Scandlines:
at Transportministeriet fortsat ikke anerkender, at staten driver en forretning igennem
de etablerede selskaber Femern A/S og A/S Femern Landanlæg. Ligeledes anerkender
ministeriet ikke, at disse selskaber er i konkurrence med private infrastrukturaktører
som Scandlines,
at Transportministeriet og Femern A/S i perioden december 2018 til marts 2020 har
ignoreret sine forpligtelser til at sætte statsstøtten til Femern A/S på pause, idet
statsstøtten i denne periode ikke har være godkendt af EU Kommissionen,
at statsstøtte i sin natur er konkurrenceforvridende. Scandlines er ikke imod statsstøtte
til Femern A/S og A/S Femern Landanlæg. Det er dog vigtigt for Scandlines, at denne
statsstøtte tydeligt og klart begrænses økonomisk og tidsmæssigt under overholdelse af
gældende regler, og at statsstøttemodellen er enkel og transparent. Den
statsstøttemodel, som man har skabt, er alt andet end enkel og transparent,
at Transportministeriet, ved sit ejerskab af konkurrerende infrastruktur, aktivt blokerer
for S a dli es’ adga g til at søge EU idler til S a dli es’ grø e i vesteri ger,
at Tra sport i isteriet, ude S a dli es’ vide og i ddragelse, får udar ejdet usaglige
rapporter o S a dli es’ prissæt i g, og
at Transportministeren, til trods for gentagne invitationer, ikke ønsker at indgå i dialog
og at mødes med Scandlines.
Hvad a går S a dli es’ spe ifikke ko
e tarer til lovudkastet skal det a føres, at S a dli es
kun kort har haft lejlighed til at gennemlæse udkastet. Scandlines har imidlertid følgende
foreløbige bemærkninger og spørgsmål:
I EU Kommissionens 2020 statsstøttegodkendelse for Femern A/S forpligtes den danske
stat til, at Femern A/S skal betale en provision på 2% for sin adgang til statsgaranterede
lån og genudlån.
Management:
Søren Poulsgaard Jensen og
Per Johannesen, Madsen
www.scandlines.com
Telefon
+45 33 15 15 15
Scandlines
Havneholmen 25, 8 sal
DK-1561 København V
L 168 - 2020-21 - Bilag 2: Orientering om høringssvar modtaget efter høringsfristen fra Scandlines Danmark ApS til lovforslaget, fra transportministeren
o
Er EU Kommissionen gjort bekendt med, at størstedelen (1,85 %) af den
provision forbliver
i Su d & Bælt ko er e og går til Fe er A/S’ oderselska
A/S Femern Landanlæg? Og i givet fald har EU kommissionen godkendt denne?
o
Har EU Kommissionen været bekendt med denne struktur, inden EU
Kommissionen godkendte Femern A/S statsstøttemodel i 2020?
Det forekommer mildt sagt kreativt at omklassificere en planlagt og frivillig dividende fra
Femern A/S til A/S Femern Landanlæg til nu at være en pålagt provision. EU
Kommissionen ser provisionen som en omkostning for Femern A/S. Provisionen indgår
som en del af EU Kommissionens udmåling af statsstøtteperioden og sikrer derved, at
Femern A/S opnår en længere statsstøtteperiode, altså en yderligere
konkurrenceforvridning i forhold til de private aktører i markedet. Hvis denne provision
var gået direkte til den danske Stat, havde det ikke været et problem, men nu forbliver
de e ”o kost i g” i de
for de to selskaber A/S Femern Landanlæg og Femern A/S og
dermed i Sund & Bælt koncernen via intern afregning. Ordningen med udlån via A/S
Femern Landanlæg og betaling af provision til dette selskab fremstår som et forsøg på
omgåelse af Kommissionens afgørelse fra marts 2020. Dette fremgår også af pkt. 2.6.3 i
e ærk i ger e til lovforslaget, hvorefter odelle i dføres ”[f]or ikke at elaste det
samlede Femern Bælt-projekt
ed udgifte til de forhøjede gara tiprovisio …”.
Vilkåret om provisionen på 2% skulle gøre finansieringen mere markedskonform, og
denne virkning neutraliseres med den foreslåede ordning.
o
Indgår der forventet kapitalindskud fra A/S Femern Landanlæg til Femern A/S i
de nyeste beregninger af Femern A/S tilbagebetaling af gæld?
Det fremgår af forslaget, at de 2% i garantiprovision skal betales fra 1. januar 2019.
Dette tidspunkt fremgår dog ikke af Kommissionens afgørelse fra marts 2020. Under
forbudssagen, som Scandlines og Stena Line i februar 2019 anlagde mod
Finansministeren, har vi anført, at kravet skal opfyldes fra det tidspunkt, hvor enhver
støtte er ydet.
Forslaget nævner, at A/S Femern Landanlæg ikke udøver økonomisk aktivitet. Denne
vurdering
som Scandlines ikke er enig i og hvorom der fortsat verserer en sag
var
baseret på A/S Femern Landanlægs oprindelige aktiviteter. Selskabet skal nu også
deltage i Femern A/S’ økonomiske aktiviteter ved at finansiere opførelsen af den faste
forbindelse. Finansieringsvirksomhed må anses for en økonomisk aktivitet, hvilket
påvirker vurderingen af A/S Femern Landanlægs status i forhold til statsstøttereglerne.
Forslaget lægger op til, at Femern A/S ikke vil udøve økonomisk aktivitet, hvis retten til
at fastsætte rabatordninger m.v. fjernes, jf. pkt. 2.7.2 i bemærkningerne til lovforslaget.
Her fre går det l.a.: ”De foreslåede ophævelse af este
else vil fjer e e hver
tvivl om, at Femern A/S udøver myndighedsopgaver, og at selskabet dermed ikke er
o fattet af EU’s statsstøtteregler, jf. TEUF artikel 7, stk. .” Rette til at fastsætte
L 168 - 2020-21 - Bilag 2: Orientering om høringssvar modtaget efter høringsfristen fra Scandlines Danmark ApS til lovforslaget, fra transportministeren
2341130_0003.png
side 3 af
3
rabatordninger var imidlertid ikke udslagsgivende for Kommissionens vurdering af, at
Femern A/S udøver økonomisk aktivitet, jf. særligt pkt. 197 i afgørelsen fra marts 2020,
hvor der o
etyd i ge af dette forhold l.a. står: ”In
any event, for the purposes of
determining whether an undertaking performs an economic activity, it is not decisive
whether that undertaking determines its prices or is subject to State-regulated
pri es”.
Den foreslåede ændring vil ikke medføre, at Femern A/S ikke udøver økonomisk
aktivitet.
Det fremgår af Traktaten mellem Danmark og Tyskland artikel 6, stk. 2 at Femern A/S
skal udføre virksomhed i overensstemmelse med almindelige forretningsprincipper.
o
Er de foreslåede ændringer aftalt med Tyskland og tilføjet til traktaten?
Den økonomiske ramme for kyst-til-kyst delen er i anlægsloven fastsat til 55,1 mia. kr.
(2015 priser). Det beløb som Kommissionen tager udgangs punkt i er 69,3 mia. kr. (i
løbende priser) men som også omfatter en likviditetsbuffer på 2 mia. kr. og
anlægsbuffer på 2,5 mia. kr.
o
Betyder det, at hvis lovforslaget vedtages, så godkender Folketinget en udvidelse
af budgettet for kyst-til-kyst med 2,0 + 2,5 mia. kr. = 4,5 mia. kr.? Jf.
Lovforslagets §1, nr. 3
Med venlig hilsen
Scandlines Danmark ApS