Transport og Boligministeriet
Sendt via e-mail til
og
Dato
7. januar 2021
Angående: Høring over udkast til forslag om ændring af lov om anlæg og drift af
en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark
Hermed Scandlines’
forsi kede ko
e tarer til ”Høri g over udkast til forslag o æ dri g af
lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i
Da ark” se dt i høri g de 5.
december 2020 til den 4. januar 2021. Scandlines beklager
forsinkelsen.
Scandlines har gennem en årrække søgt at sikre en fair, enkel og transparent statsstøttemodel
for S a dli es’ ko kurre t, Fe er A/S og A/S Fe er La da læg. S a dli es fortsætter
færgedrift på Femern Bælt også efter åbning af en tunnel. Helt generelt bekymrer det
Scandlines:
at Transportministeriet fortsat ikke anerkender, at staten driver en forretning igennem
de etablerede selskaber Femern A/S og A/S Femern Landanlæg. Ligeledes anerkender
ministeriet ikke, at disse selskaber er i konkurrence med private infrastrukturaktører
som Scandlines,
at Transportministeriet og Femern A/S i perioden december 2018 til marts 2020 har
ignoreret sine forpligtelser til at sætte statsstøtten til Femern A/S på pause, idet
statsstøtten i denne periode ikke har være godkendt af EU Kommissionen,
at statsstøtte i sin natur er konkurrenceforvridende. Scandlines er ikke imod statsstøtte
til Femern A/S og A/S Femern Landanlæg. Det er dog vigtigt for Scandlines, at denne
statsstøtte tydeligt og klart begrænses økonomisk og tidsmæssigt under overholdelse af
gældende regler, og at statsstøttemodellen er enkel og transparent. Den
statsstøttemodel, som man har skabt, er alt andet end enkel og transparent,
at Transportministeriet, ved sit ejerskab af konkurrerende infrastruktur, aktivt blokerer
for S a dli es’ adga g til at søge EU idler til S a dli es’ grø e i vesteri ger,
at Tra sport i isteriet, ude S a dli es’ vide og i ddragelse, får udar ejdet usaglige
rapporter o S a dli es’ prissæt i g, og
at Transportministeren, til trods for gentagne invitationer, ikke ønsker at indgå i dialog
og at mødes med Scandlines.
Hvad a går S a dli es’ spe ifikke ko
e tarer til lovudkastet skal det a føres, at S a dli es
kun kort har haft lejlighed til at gennemlæse udkastet. Scandlines har imidlertid følgende
foreløbige bemærkninger og spørgsmål:
I EU Kommissionens 2020 statsstøttegodkendelse for Femern A/S forpligtes den danske
stat til, at Femern A/S skal betale en provision på 2% for sin adgang til statsgaranterede
lån og genudlån.
Management:
Søren Poulsgaard Jensen og
Per Johannesen, Madsen
www.scandlines.com
Telefon
+45 33 15 15 15
Scandlines
Havneholmen 25, 8 sal
DK-1561 København V