Transportudvalget 2020-21
L 168 Bilag 2
Offentligt
2341129_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
24. februar 2021
2020-5872
Replik på Scandlines’ bemærkninger til udkast til forslag til lov
om ændring af lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over
Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark
Om Scandlines’ generelle bemærkninger
Om bemærkning nr. 1:
Det har hele tiden været regeringens synspunkt, at finansieringen af Femern
Bælt-forbindelsen ikke er omfattet af statsstøttereglerne.
Regeringen har anlagt et
annullationssøgsmål ved EU’s domstole, hvor rege-
ringen gentager og udbygger sin argumentation for, at Femern A/S ikke
udøver ”økonomisk aktivitet” omfattet af EU’s statsstøtteregler, og at Fe-
mern A/S under alle omstændigheder ikke skal være omfattet af statsstøtte-
reglerne før i driftsfasen. Et hovedsynspunkt i den forbindelse er, at Femern
A/S udfører en myndighedsopgave, og at Femern A/S ikke er underlagt en
sædvanlig markedsøkonomisk logik om kommerciel udnyttelse af infra-
strukturen, således som Kommissionen synes at forudsætte i sin afgørelse.
Spørgsmålet om, hvorvidt Femern A/S udøver økonomisk aktivitet omfattet
af EU’s statsstøtteregler og i givet fald fra hvilket tidspunkt, er uafklaret i
hidtidig retspraksis fra EU’s domstole for et projekt som Femern
Bælt-for-
bindelsen. I den forbindelse bemærkes, at Kommissionen, da den indledte
den formelle undersøgelsesprocedure, selv gav udtryk for tvivl om, hvorvidt
Femern A/S overhovedet er omfattet af EU’s statsstøtteregler.
Spørgsmålet er derfor også ganske principielt. Tre andre medlemsstater,
Tyskland, Belgien og Luxembourg, har interveneret i sagen til støtte for
Danmark, og en dom fra EU’s domstole må forventes at have videreræk-
kende betydning for både Kommissionen og den danske regering. Spørgs-
målet kan endvidere være af væsentlig relevans for andre danske eksiste-
rende og fremtidige brugerbetalte infrastrukturprojekter, f.eks. en Kattegat-
forbindelse.
For så vidt angår
A/S Femern Landanlæg,
konstaterede Kommissionen, i
anlægsafgørelsen af 23. juli 2015, at
A/S Femern Landanlæg ikke udøver øko-
nomisk aktivitet ved projektering, anlæg og drift af vejlandanlæggene og derfor
L 168 - 2020-21 - Bilag 2: Orientering om høringssvar modtaget efter høringsfristen fra Scandlines Danmark ApS til lovforslaget, fra transportministeren
2341129_0002.png
Side 2/5
ikke er en virksomhed efter traktatens artikel 107, stk. 1. Finansieringen af A/S
Femern Landanlæg er således ikke omfattet af statsstøttereglerne.
Under de af Scandlines og Stena Line anlagte sager for Retten (T-630/15 og T-
631/15), gjorde Scandlines og Stena Line gældende, at Kommissionen havde be-
gået en fejl, da den konstaterede, at finansieringen af A/S Femern Landanlæg og
jernbanelandanlæggene ikke indebar statsstøtte. Retten forkastede imidlertid
sagsøgernes synspunkter på dette punkt og bekræftede Kommissionens vurde-
ring.
Sagerne er på dette punkt blevet appelleret til EU-Domstolen af hhv. Scandlines
og Stena Line. Der blev afholdt mundtlig forhandling i sagerne den 26. novem-
ber 2020, og dommen forventes afsagt i løbet af 1. halvår 2021.
Om bemærkning nr. 2:
Da spørgsmålet er genstand for en verserende sag ved Københavns Byret an-
lagt af Scandlines og Stena Line, forholder Transportministeriet sig ikke til
Scandlines’ bemærkning.
Om bemærkning nr. 3:
Kommissionen har godkendt finansieringen af Femern A/S med sin afgø-
relse af 20. marts 2020 under de vilkår, der er angivet i afgørelsen. Stats-
støtten er dermed begrænset i tid og omfang, og modellen er fuldt beskrevet
i Kommissionens afgørelse. A/S Femern Landanlæg er i henhold til Kom-
missionens statsstøtteafgørelse af 23. juli 2015, som EU-Retten med sine
domme af 13. december 2018 ikke har anfægtet, ikke omfattet af EU’s stats-
støtteregler.
Om bemærkning nr. 4:
Det lægges til grund, at Scandlines’ bemærkning vedrører Scandlines’ ansøg-
ning i foråret 2019 om støtte fra Connecting Europe Facility (herefter CEF)
til tekniske forundersøgelser med henblik på at forberede færgeruten
Rødby-Puttgarden til elektrisk færgedrift.
Ministeriet foretog en grundig vurdering af de indkomne ansøgninger på
baggrund af fire kriterier. På denne baggrund kunne ministeriet ikke støtte
ansøgningen fra Scandlines. Af de fire kriterier va særligt ét kriterium rele-
vant i den pågældende sag: ”Projektet
må ikke stride mod den danske rege-
rings transportpolitik”.
Ministeriet arbejder for at fremme etableringen af
en fast forbindelse over Femern Bælt. Det har været tilfældet siden indgåel-
sen i 1991 af aftalen mellem den danske og den svenske regering om etable-
ringen af en fast forbindelse over Øresund. Ministeriets arbejde har siden
2008 været baseret på statstraktaten mellem Danmark og Tyskland om en
fast forbindelse over Femern Bælt, som i 2009 blev ratificeret af Folketinget.
L 168 - 2020-21 - Bilag 2: Orientering om høringssvar modtaget efter høringsfristen fra Scandlines Danmark ApS til lovforslaget, fra transportministeren
2341129_0003.png
Side 3/5
Afvisningen af Scandlines skyldes dermed ikke statens ejerskab af Femern
A/S, men derimod at ansøgningen var i modstrid mod regeringens trans-
portpolitik, som er støttet af et bredt flertal i Folketinget. Det bemærkes, at
Scandlines i andre sammenhænge, men på andre strækninger, har modtaget
støtte fra CEF.
Om bemærkning nr. 5:
Transportministeriet er ikke forpligtet til at rådføre sig med Scandlines, før
ministeriet iværksætter undersøgelser. Ministeriet har fået gennemført to
undersøgelser af eksterne konsulenter af dels økonomien i Rødby-Puttgar-
den-overfarten efter åbning af den faste forbindelse over Femern Bælt, dels
markedet for færgetrafik mellem Østdanmark og Tyskland. Disse undersø-
gelser er baseret på offentligt tilgængelige kilder.
Om bemærkning nr. 6:
Scandlines har aldrig inviteret den nuværende transportminister til møde.
Derimod har Scandlines haft møder med nogle af transportministerens for-
gængere.
Om Scandlines’ specifikke bemærkninger til lovforslaget
Om bemærkning nr. 1 om Europa-Kommissionens viden om betaling af ga-
rantiprovision til A/S Femern Landanlæg
Europa-Kommissionen er blevet orienteret om denne model, og Kommissio-
nen har oplyst, at det afgørende i relation til betaling af garanti- og lånepro-
visionen på 2 pct. p.a. er, at provisionen betales af Femern A/S, og at der
ikke betales på en måde, der indebærer ny statsstøtte. Scandlines er blevet
gjort bekendt med orienteringen af Kommissionen i den verserende for-
budssag ved Københavns Byret.
Ministeriets drøftelser med Kommissionen under den formelle undersøgel-
sesprocedure forud for statsstøtteafgørelsen af 20. marts 2020 er fortrolige.
Om bemærkning nr. 2 om betaling af den forhøjede provision og påståede
omgåelse af betaling af udbytte
Der er ikke tale om at omklassificere udbytte fra Femern A/S til A/S Femern
Landanlæg til betaling af en forhøjet provision. Femern A/S skal betale den
forhøjede provision på i alt 2 pct. p.a. fra og med 1. januar 2019, hvor der på
ingen måde ville kunne udloddes udbytte. Femern A/S vil, når selskabet er
gældfrit, eller når selskabet ikke har statslån eller lån med statsgaranti,
kunne udlodde udbytte til A/S Femern Landanlæg. Kommissionens stats-
støtteafgørelse af 20. marts 2020 vedrører alene Femern A/S, og statsstøtte-
afgørelsen pålægger Femern A/S at betale 2 pct. p.a. i provision for sine
statslån og lån med statsgaranti, hvilket den i lovforslaget beskrevne model
opfylder.
L 168 - 2020-21 - Bilag 2: Orientering om høringssvar modtaget efter høringsfristen fra Scandlines Danmark ApS til lovforslaget, fra transportministeren
2341129_0004.png
Side 4/5
Der indgår ikke kapitalindskud fra A/S Femern Landanlæg i Femern A/S i
den seneste finansielle analyse, som er baseret på den i lovforslaget be-
skrevne model for betaling af provisionen på 2 pct. p.a.
Om bemærkning nr. 3 om start for Femern A/S’ betaling af forhøjet garan-
tiprovision
Europa-Kommissionens statsstøtteafgørelse af 20. marts 2020 er baseret på
den notifikation, som Transportministeriet foretog af den endelige finansie-
ringsmodel forud for, at Kommissionen traf sin afgørelse. Denne notifika-
tion er baseret på, at den forhøjede provision betales fra den 1. januar 2019.
Scandlines er blevet orienteret om dette under den verserende forbudssag
ved Københavns Byret.
Om bemærkning nr. 4 om A/S Femern Landanlæg og økonomisk aktivitet
Med den i lovforslaget beskrevne model for implementering af vilkåret i Eu-
ropa-Kommissionens statsstøtteafgørelse af 20. marts 2020 om forhøjet ga-
rantiprovision er der alene tale om, at A/S Femern Landanlæg foretager vi-
dereudlån til sit datterselskab af statslån eller lån med statsgaranti. Det har
ikke betydning for, om A/S Femern Landanlæg udøver økonomisk aktivitet.
Transportministeriet medgiver, at det er upræcist, når det i forslag til æn-
dring af anlægs- og driftsloven for Femern Bælt-projektet under afsnit 2.3.3
er anført ”Det
er tidligere fastslået ved domme af 13. december 2018 ved
Den Europæiske Unions Domstol, at A/S Femern Landanlæg ikke udøver
økonomisk aktivitet og dermed ikke er omfattet af EU’s statsstøtteregler.”
Retten har bekræftet, at
finansieringen af A/S Femern Landanlægs jernbane-
landanlæg ikke kan påvirke konkurrencen og derfor ikke vil have nogen sam-
handelspåvirkning.
Dette er blevet korrigeret i lovforslagets bemærkninger.
Forholdet er imidlertid uden betydning for vurderingen af, at A/S Femern Land-
anlægs aktiviteter ikke er omfattet af EU’s statsstøtteregler.
Om bemærkning nr. 5 om fjernelse af rabatbestemmelse
Begrundelsen for at fjerne § 42, stk. 3, hvorefter Femern A/S kan ændre
gældende generelle rabatordninger og indføre nye rabatordninger, i det om-
fang dette ikke påvirker betalingsniveauet væsentligt, er, at Europa-Kom-
missionen i sin statsstøtteafgørelse af 20. marts 2020 blandt andet lægger til
grund for sin vurdering af, at Femern A/S udøver økonomisk aktivitet, at
selskabet kan ændre rabatter, der ydes til brugerne af vejforbindelsen.
Transportministeriet medgiver, at den citerede formulering i afsnit 2.7.2 i de
almindelige bemærkninger i udkast til lovforslag fremstår forsimplet, og at
det ikke alene er dette, der afgør, om Femern A/S udøver økonomisk aktivi-
tet. Formuleringen i afsnit 2.7.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger er
på den baggrund blevet ændret.
L 168 - 2020-21 - Bilag 2: Orientering om høringssvar modtaget efter høringsfristen fra Scandlines Danmark ApS til lovforslaget, fra transportministeren
2341129_0005.png
Side 5/5
Om bemærkning nr. 6 om den dansk-tyske statstraktat om Femern Bælt-
forbindelsen
Det følger af artikel 1, stk. 1, i den dansk-tyske statstraktat om Femern Bælt-
forbindelsen, at
”Kongeriget Danmark opfører og driver den faste forbin-
delse over Femern Bælt
og afholder udgifterne.”
Det følger af artikel 6, stk.
2, at
”Selskabet”
(dvs. Femern A/S)
”etableres i henhold til dansk ret. Sel-
skabets virksomhed udføres i overensstemmelse med almindelige forret-
ningsprincipper og i overensstemmelse med internationale forpligtelser,
herunder fællesskabsretlige forpligtelser.”
Endelig følger det af artikel 6,
stk. 4, at
”Kongeriget Danmark kan ændre organisationen af selskabet. En-
hver disposition af en sådan karakter er uden betydning for de kontrahe-
rende staters rettigheder
og pligter i henhold til traktaten.”
Da lovændringen alene vedrører finansieringen af Femern A/S og tilveje-
bringelsen af de nødvendige statslån og lån med statsgaranti til brug for de
traktatlige forpligtelser til at planlægge og anlægge Femern Bælt-forbindel-
sen, er det ikke et spørgsmål, der skal aftales med Tyskland.
Om bemærkning nr. 7 om anlægsbudgettet
Det følger af Europa-Kommissionens statsstøtteafgørelse af 20. marts 2020,
at Femern A/S maksimalt kan optage lån med statsgaranti og statslige gen-
udlån for i alt 69,3 mia. kr. i løbende priser. Dette beløb svarer til Femern
A/S’ aktuelle anlægsbudget på 52,6 mia. kr. (2015-priser)
og en anlægsbuf-
fer på 2,5 mia. kr. (2015-priser) omregnet til løbende priser samt en likvidi-
tetsbuffer på 2 mia. kr. Der er således tale om det i den gældende anlægs- og
driftslov hjemlede beløb på 55,1 mia. kr. omregnet til løbende priser og til-
lagt en likviditetsbuffer på 2 mia. kr. Anlægs- og driftsloven regulerer alene
udgifterne til anlæg
ikke finansieringsomkostninger. Der er således ikke
tale om, at Folketinget med vedtagelse af den foreslåede ændring af anlægs-
og driftsloven hjemler en budgetudvidelse, for så vidt angår anlægsudgif-
terne til kyst til kyst-forbindelsen.