NOTAT
Dato
J. nr.
24. februar 2021
2020-5872
Replik på Scandlines’ bemærkninger til udkast til forslag til lov
om ændring af lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over
Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark
Om Scandlines’ generelle bemærkninger
Om bemærkning nr. 1:
Det har hele tiden været regeringens synspunkt, at finansieringen af Femern
Bælt-forbindelsen ikke er omfattet af statsstøttereglerne.
Regeringen har anlagt et
annullationssøgsmål ved EU’s domstole, hvor rege-
ringen gentager og udbygger sin argumentation for, at Femern A/S ikke
udøver ”økonomisk aktivitet” omfattet af EU’s statsstøtteregler, og at Fe-
mern A/S under alle omstændigheder ikke skal være omfattet af statsstøtte-
reglerne før i driftsfasen. Et hovedsynspunkt i den forbindelse er, at Femern
A/S udfører en myndighedsopgave, og at Femern A/S ikke er underlagt en
sædvanlig markedsøkonomisk logik om kommerciel udnyttelse af infra-
strukturen, således som Kommissionen synes at forudsætte i sin afgørelse.
Spørgsmålet om, hvorvidt Femern A/S udøver økonomisk aktivitet omfattet
af EU’s statsstøtteregler og i givet fald fra hvilket tidspunkt, er uafklaret i
hidtidig retspraksis fra EU’s domstole for et projekt som Femern
Bælt-for-
bindelsen. I den forbindelse bemærkes, at Kommissionen, da den indledte
den formelle undersøgelsesprocedure, selv gav udtryk for tvivl om, hvorvidt
Femern A/S overhovedet er omfattet af EU’s statsstøtteregler.
Spørgsmålet er derfor også ganske principielt. Tre andre medlemsstater,
Tyskland, Belgien og Luxembourg, har interveneret i sagen til støtte for
Danmark, og en dom fra EU’s domstole må forventes at have videreræk-
kende betydning for både Kommissionen og den danske regering. Spørgs-
målet kan endvidere være af væsentlig relevans for andre danske eksiste-
rende og fremtidige brugerbetalte infrastrukturprojekter, f.eks. en Kattegat-
forbindelse.
For så vidt angår
A/S Femern Landanlæg,
konstaterede Kommissionen, i
anlægsafgørelsen af 23. juli 2015, at
A/S Femern Landanlæg ikke udøver øko-
nomisk aktivitet ved projektering, anlæg og drift af vejlandanlæggene og derfor