Transportudvalget 2020-21
L 168 Bilag 1
Offentligt
2340336_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
24. februar 2021
2020-5872
Høringsnotat
Notat om de indkomne høringssvar vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Fe-
mern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark
Transportministeriet hørte den 5. december 2020 en række myndigheder og
organisationer, jf. høringslisten i bilag 1, over udkast til forslag til lov om
ændring af lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt
med tilhørende landanlæg i Danmark. Høringsfristen udløb den 4. januar
2021.
1. Følgende myndigheder og organisationer har afgivet bemærkninger til
lovforslaget: Sund & Bælt Holding A/S.
2. Følgende myndigheder og organisationer har ikke haft bemærkninger til
lovforslaget: Advokatsamfundet, Dansk Erhverv og Lolland Kommune.
3. Følgende myndigheder og organisationer har inden høringsfristens udløb
ikke afgivet høringssvar til lovforslaget: Danske Regioner, Datatilsynet, Fe-
mern A/S, Finansrådet (Finansrådets Hus), Finanstilsynet, Fonden Femern
Belt Development, KL, Region Sjælland, Scandlines Danmark ApS, Stena
Line Denmark A/S, og Øresundsbro Konsortiet.
4. Øvrige høringssvar
Transportministeriet har herudover ikke modtaget høringssvar inden hø-
ringsfristens udløb.
Bemærkninger til lovforslaget
I det følgende gengives hovedindholdet af det modtagne høringssvar til det
fremsatte lovforslag samt Transportministeriets bemærkninger hertil.
Sund & Bælt Holding A/S
Sund & Bælt Holding A/S har telefonisk oplyst til Transportministeriet, at
det af de almindelige lovbemærkningers afsnit 2.2.3 i udkast til forslag til lov
L 168 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra transportministeren
2340336_0002.png
Side 2/3
om ændring af lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt
med tilhørende landanlæg fremgår, at der med lovforslagets § 1, nr. 3 fore-
slås en ændring af anlægs- og driftslovens § 4, stk. 2, så A/S Femern Land-
anlæg ikke kan indgå derivattransaktioner med statsgaranti i forbindelse
med lån optaget med henblik på videreudlån til Femern A/S. Idet lovforsla-
gets § 1, nr. 3, alene ophæver bemyndigelsen til, at finansministeren kan yde
statsgaranti for Femern A/S’ forpligtelser vedrørende finansielle instrumen-
ter, mener Sund & Bælt Holding A/S, at det ikke er korrekt gengivet i de al-
mindelige lovbemærkninger.
Transportministeriet skal hertil bemærke, at lovforslagets § 1, nr. 3, alene
ophæver bemyndigelsen til finansministeren til at yde statsgaranti for Fe-
mern A/S’ forpligtelser vedrørende finansielle instrumenter. Det er derfor
ikke korrekt, når det af de almindelige lovbemærkningers afsnit 2.2.3
fremgår, at denne bestemmelse indebærer, at A/S Femern Landanlæg ikke
kan indgå derivattransaktioner med statsgaranti i forbindelse med lån op-
taget med henblik på videreudlån til Femern A/S. Den pågældende sætning
er på den baggrund slettet i de almindelige lovbemærkningers afsnit 2.2.3 i
lovforslaget.
L 168 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra transportministeren
2340336_0003.png
Side 3/3
Bilag 1
Høringsliste
Advokatsamfundet
Dansk Erhverv
Danske Regioner
Datatilsynet
Femern A/S
Finansrådet (Finansrådets Hus)
Finanstilsynet
Fonden Femern Belt Development
KL
Lolland Kommune
Region Sjælland
Scandlines Danmark ApS
Stena Line Denmark A/S
Sund & Bælt Holding A/S
Øresundsbro Konsortiet