Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 165 Bilag 1
Offentligt
2337418_0001.png
NOTAT
Resumé og kommentarer til høringssvar ved-
rørende forslag til lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. (Forlængelse
af suspension af dagpengeforbrug, 4-måne-
dersperioden ved opgørelse af karens og for-
brug af supplerende dagpenge)
februar 2021
J.nr. 21/01433
YPC
HEN
1. Indledning
Udkast til forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. (For-
længelse af suspension af dagpengeforbrug, 4-månedersperioden ved opgørelse af
karens og forbrug af supplerende dagpenge) har været sendt i ekstern høring til Be-
skæftigelsesrådets Ydelsesudvalg og ASE i perioden fra den 5.-11. februar 2021.
Der er modtaget høringssvar fra:
FH, DA, Lederne og Danske A-kasser (DAK).
De modtagne høringssvar vedlægges.
Nedenfor gennemgås de indkomne høringssvar.
Følgende har ikke haft bemærkninger til lovforslaget:
KL,
2. Overordnede og politiske bemærkninger
2.1. Overordnede bemærkninger uden kommentar
DA mener, at de vedvarende forlængelser af suspension af dagpengeforbrug mv.
bør stoppe, idet de er ubegrundede, da det ikke er blevet markant vanskeligere at
være ledig. Arbejdsmarkedet er generelt karakteriseret ved faldende ledighed og
gode jobmuligheder.
Antallet af nyopslåede stillinger det seneste år cirka er på niveau med det gennem-
snitlige antal nyopslåede stillinger de seneste fem år, og ledigheden har været fal-
dende de seneste 7 måneder (juni-december).
Incitamentet til at tage arbejde reduceres, hvilket medfører en svækkelse af den
strukturelle beskæftigelse. Det har Danmark ikke brug for i den nuværende situa-
tion.
L 165 - 2020-21 - Bilag 1: Samlede høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2337418_0002.png
DA konstaterer, at der er indgået en politisk aftale om forlængelse af dagpengeperi-
oden. DA opfordrer de politiske partier til ikke at indgå yderligere aftaler om for-
længelse af dagpengeperioden.
3. Konkrete bemærkninger til lovforslaget
FH og DAK peger på, at der i § 55, stk. 8, 3. pkt., i lov om arbejdsløshedsforsik-
ring mangler en konsekvensændring af datoen ”31. december 2021” til ”31. januar
2022”. Det samme gør sig gældende i de tilsvarende bestemmelser i §§ 60 og 73
for så vidt angår supplerende dagpenge.
Kommentar: Dette er korrekt, og der vil derfor blive udarbejdet ændringsforslag til
L 165 herom.
FH peger på, at ved aftalen om indførelse af de første 2 måneders suspension af
dagpengeforbruget, blev G-dagene for arbejdsfordelinger og hjemsendelser i en pe-
riode på 2 måneder fra lovens ikrafttræden til den 18. marts 2021 suspenderet og
mindsteudbetalingsreglen i forbindelse hermed, blev suspenderet i samme periode.
FH peger på, at det fremgår af aftalen af 25. januar 2021 om erstatning mv. til
minkavlerne og følgeerhverv berørt af COVID-19, at den nye pause i dagpengefor-
bruget skal udmøntes på sammen måde som de første 2 måneders pause
Derfor foreslår FH, at G-dagsreglerne og mindsteudbetalingsreglen for medlemmer
i arbejdsfordeling eller under hjemsendelse bør suspenderes tilsvarende i yderligere
en måned.
Kommentar: Suspension af G-dage ved hjemsendelser og arbejdsfordelinger samt
mindsteudbetalingsreglen er ikke omfattet af den politiske aftale af 25. januar 2021
om erstatning mv. til minkavlerne og følgeerhverv berørt af COVID-19. Der er der-
for ikke fremsat lovforslag herom.
DAK bemærker, at bestemmelserne om supplerende dagpenge, i hvilke der nu æn-
dres en række datoer, har givet anledning til misforståelser. Det drejer sig om § 60,
stk. 9, 2. pkt., § 60, stk. 10, 2. pkt., § 73, stk. 10, 2. pkt., og § 73, stk. 11, 2. pkt.
DAK ser derfor gerne, at det præciseres i ovennævnte bestemmelser eller i be-
mærkningerne til nærværende lovforslag, at der ikke er tale om en selvstændig for-
længelse af retten til supplerende dagpenge med 8 uger, fordi de 30 uger med sup-
plerende dagpenge (+ evt. op til 12 ugers forlængelse) er opbrugt. Der er alene tale
om, at når man har ret til 2-måneders forlængelsen af retten til dagpenge efter § 55,
stk. 8, så vil man også kunne få supplerende dagpenge i denne periode.
Kommentar: Dette er korrekt. Der vil derfor blive stillet de nødvendige præcise-
rende ændringsforslag til lovens § 60, stk. 10, 2. pkt. og § 73, stk. 11, 2. pkt.
Der vil ved opgørelsen af tidsbegrænsningen for supplerende dagpenge i perioden
fra og med den 1. november 2020 til og med 28. februar 2022, ikke blive medregnet
udbetaling af dagpenge efter den forlænget dagpengeperiode i § 55, stk. 8, 1. pkt.
2
L 165 - 2020-21 - Bilag 1: Samlede høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2337418_0003.png
Det skyldes, at § 60, stk. 10 og § 73, stk. 11, skal ses i sammenhæng med bestem-
melsen i § 55, stk. 8, hvorefter et medlem i umiddelbar forlængelse af udløbet af
dagpengeperioden samt en eventuel forlænget dagpengeperiode i perioden fra og
med den 1. november 2020 til og med den 28. februar 2022, vil have ret til dag-
penge inden for en periode på 2 måneder svarende til højst 320,66 timer. Det bety-
der, at suspensionen af forbrug af supplerende dagpenge kun gælder i 2-måneders
forlængelsen efter § 55, stk. 8.
Det betyder, at udbetaling af dagpenge efter udløb af den ordinære dagpengeperi-
ode, herunder en eventuel forlængelse heraf, som følge af den forlængede dagpen-
geperiode på grund af covid-19 situationen, ikke vil have indflydelse på tidsbe-
grænsningen for retten til supplerende dagpenge for fuldtids- henholdsvis deltids-
forsikrede medlemmer. Konsekvensen heraf er, at tidsbegrænsningen teknisk set
fortsat gælder i hele den foreslåede forlængede dagpengeperiode på 320,66 timer,
men at disse timer - hvis de udbetales som supplerende dagpenge - ikke vil have
betydning for opgørelsen af tidsbegrænsningen for supplerende dagpenge. Der vil
således ikke være nogen, som mister retten til supplerende dagpenge under den fo-
reslåede forlængede dagpengeperiode.
Det afgørende er således, at retten til dagpenge skal være udløbet i perioden fra 1.
november 2021 til 28. februar 2022, og ikke retten til supplerende dagpenge.
DAK ønsker i forhold til suspensionen af tidsbegrænsningen for supplerende dag-
penge, at det eksplicit fremgår af bemærkningerne hvilke uger, suspensionen af
tidsbegrænsningen for supplerende dagpenge dækker.
Kommentar: Dette fremgår allerede af bemærkningerne til det fremsatte lovforslag
L 165, men vil desuden blive præciseret i et ændringsforslag som opfølgning på af-
tale af 9. februar 2021 mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Konservative og Alternativet om
yderligere
forbedringer af hjælpepakkerne for ikke mindst de mindre erhvervsdri-
vende. Aftalepartierne er i den forbindelse bl.a. enige om at suspensionen af dag-
pengeforbruget forlænges frem til og med april 2021.
Det fremgår af de nævnte lovbemærkninger, at en uge, der løber hen over et må-
nedsskifte, indgår i tidsbegrænsningen for supplerende dagpenge i den måned,
hvor ugen afsluttes. Det betyder, at opgørelsen af suspensionen for uge 13 (man-
dag den 29. marts 2021
onsdag den 31. marts 2021) vil blive opgjort i april må-
ned 2021, og vil derfor ikke indgå i suspensionsperioden, der udløber 31. marts
2021. Dette svarer til gældende praksis ved udmøntning af reglerne om supple-
rende dagpenge og udmøntningspraksis i forbindelse med udløb af suspensionspe-
rioden den 31. august 2020, jf. lov nr. 960 af 26. juni 2020 om ændring af bl.a. lov
om arbejdsløshedsforsikring m.v. (Yderligere forlængelse af perioder, der ses bort
fra ved forbrug af arbejdsløshedsdagpenge, midlertidig ret til dagpenge til selv-
stændige).
3
L 165 - 2020-21 - Bilag 1: Samlede høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2337418_0004.png
I ovennævnte ændringsforslag vil det blive præciseret, at suspensionen for uge 17
(mandag den 26. april 2021
fredag den 30. april 2021) vil blive opgjort i maj
måned 2021, og vil derfor ikke indgå i suspensionsperioden som følge af, at æn-
dringsforslaget vil udløbe 30. april 2021.
Lederne har ikke nogen bemærkninger til lovforslaget, bortset fra at de vil være
hensigtsmæssigt, hvis den seneste politiske aftale på området inkorporeres i det
lovforslag, der er sendt i høring.
Kommentar: Der vil blive udarbejdet ændringsforslag til L 165 herom.
4