Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 165 Bilag 1
Offentligt
2337417_0001.png
Kære Uzma og Henrik
Danske A-kasser takker for høringen vedr. udkast til forslag om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v. (Forlængelse af suspension af dagpengeforbrug, 4-månedersperioden ved opgørelse af karens og
forbrug af supplerende dagpenge).
Danske A-kasser har følgende bemærkninger til lovforslaget:
, stk. , . pkt., a gler der e ko sekve sæ dri g af datoe ” . de e
”. Det sa
e gør sig gælde de i de tilsvare de este
elser i §§ og
supplerende dagpenge.
er
” til ”
1. januar
for så vidt a går
Derudover bemærker vi, at bestemmelserne om supplerende dagpenge, i hvilke der nu ændres en række
datoer, har givet anledning til misforståelser. Det drejer sig om § 60, stk. 9, 2. pkt., § 60, stk. 10, 2. pkt., §
73, stk. 10, 2. pkt., og § 73, stk. 11, 2. pkt.
Vi ser derfor gerne, at det præciseres i ovennævnte bestemmelser eller i bemærkningerne til nærværende
lovforslag, at der ikke er tale om en selvstændig forlængelse af retten til supplerende dagpenge med 8
uger, fordi de 30 uger med supplerende dagpenge (+ evt. op til 12 ugers forlængelse) er opbrugt. Der er
alene tale om, at når man har ret til 2-måneders forlængelsen af retten til dagpenge efter § 55, stk. 8, så vil
man også kunne få supplerende dagpenge i denne periode.
I forhold til suspensionen af tidsbegrænsningen for supplerende dagpenge, ser vi også gerne
især hvis
forlængelsen af suspensionen til og med april måned, vil blive indarbejdet som ændringsforslag til
nærværende lovforslag
at det eksplicit fremgår af bemærkningerne, hvilke uger, suspensionen af
tidsbegrænsningen for supplerende dagpenge dækker.
Med venlig hilsen
Sofia Franzén
Danske A-kasser
Staunings Plads 3, 2. sal
1790 København V
T: 46971719
M: 31636133
L 165 - 2020-21 - Bilag 1: Samlede høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2337417_0002.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Att.: Henrik Loop og Uzma Khan
[email protected], [email protected]
og
[email protected]
Høringssvar om forlængelse af dagpenge-
perioden
Dansk Arbejdsgiverforening har den 5. februar 2021 modtaget høring om
forslag til forlængelse af suspension af dagpengeforbrug, 4-månederspe-
rioden ved opgørelsen af karens og forbrug af supplerende dagpenge.
Lovforslaget er en udmøntning af Aftale om erstatning m.v. til minkav-
lerne og følgeerhverv berørt af covid-19 fra d. 25. januar 2021.
Med lovforslaget vil regeringen forlænge perioden, hvor dagpengeforbru-
get er suspenderet til 31. marts 20021, det betyder at perioden ikke med-
regnes i den lediges dagpengeanciennitet. Ligeledes foreslås det, at sup-
plerende dagpenge udbetalt i perioden ikke medregnes i forbruget af sup-
plerende dagpenge.
Lovforslaget vil derudover forlænge suspensionen af opgørelsen af ka-
rensdage hver 4. måned. I de gældende regler nedsættes dagpenge hver
4. måned med én dags dagpenge, hvis ikke den ledige har arbejdet mini-
mum 148 arbejdstimer.
Lovforslaget skal ses i sammenhæng med lovforslaget, der genindførte
suspensionen af dagpengeforbruget i perioden 1. januar 2021
28. februar
2021. Samlet set vil dagpengeforbruget have været suspenderet 9 måne-
der fra marts 2020 til og med marts 2021.
Forlængelsen af perioden til 31. marts skønnes at medføre offentlige mer-
udgifter på 255 mio. kr. efter skat og tilbageløb. Regeringen skønner, at
forlængelsen medfører et fald i den strukturelle beskæftigelse på i alt 800
fuldtidspersoner.
DA mener, at de vedvarende forlængelser af suspension af dagpengefor-
brug mv. bør stoppe.
11. februar 2021
TWE
Dok ID: 176531
Vester Voldgade 113
1552 København V
Tlf.: 33 38 90 00
CVR 16834017
[email protected]
da.dk
L 165 - 2020-21 - Bilag 1: Samlede høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2337417_0003.png
DA mener, at de vedvarende forlængelser af dagpengeperioden er ube-
grundede, da det ikke er blevet markant vanskeligere at være ledig. Ar-
bejdsmarkedet er generelt karakteriseret ved faldende ledighed og gode
jobmuligheder.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings aktuelle overvågning af ar-
bejdsmarkedet viser, at antallet af nyopslåede stillinger det seneste år
cirka er på niveau med det gennemsnitlige antal nyopslåede stillinger de
seneste fem år. Samtidigt viser tal fra Danmark Statistik, at ledigheden har
været faldende de seneste 7 måneder (juni-december).
De vedvarende forlængelser af dagpengeperioden betyder, at incitamen-
tet til at tage arbejde reduceres, hvilket medfører en svækkelse af den
strukturelle beskæftigelse. Det har Danmark ikke brug for i den nuvæ-
rende situation.
DA konstaterer, at der er indgået en politisk aftale om forlængelse af dag-
pengeperioden. DA opfordrer de politiske partier til ikke at indgå yderli-
gere aftaler om forlængelse af dagpengeperioden.
Med venlig hilsen
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Side 2/2
THOMAS WERLAUFF
L 165 - 2020-21 - Bilag 1: Samlede høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2337417_0004.png
Islands Brygge 32D
2300 København S
Tlf. 3524 6000
Mail: [email protected]
Sagsnr. 21-0610
Vores ref. ekh/tdj
Deres ref
Den 11. februar 2021
FH-høringssvar til udkast til forslag om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. (Forlængelse af suspension af
dagpengeforbrug, 4-månedersperioden ved opgørelse af karens og forbrug
af supplerende dagpenge
Med lovforslaget sættes dagpengeforbruget på pause i yderligere en måned, så der nu ikke
forbruges af dagpengeretten fra 1. januar 2021 til 31. marts 2021. Der er tidligere indført
regler om, at medlemmer, der i perioden fra den 1. november 2020 til den 31. oktober 2021
mister dagpengeretten, får ret til at forlænge dagpengeperioden med yderligere 2 måneder.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at medlemmer som bliver omfattet af
pauseperioden fra januar til marts 2021 ikke må miste retten til 2 måneders forlængelse, som
følge af, at de omfattes af pauseperioden. Derfor bør der foretages en ændring i § 55, stk. 8,
3. pkt., hvor ”den 31. december 2021” rettes til ”den 31. januar 2022”.
Pauseperioden er på 3 måneder. FH foreslår, at den periode, hvori medlemmet kan miste
dagpengeretten uden at miste retten til 2 måneders forlængelse, tilsvarende være på 3
måneder, hvis man skal sikre, at der ikke er medlemmer, der mister retten til forlængelse som
følge af pauseperioden.
Det samme gør sig gældende i reglerne om supplerende dagpenge, jf. § 60, stk. 10 og § 73,
stk. 11, hvor ”den 31. december” ligeledes bør rettes til ”den 31. januar”.
Suspension af G-dage og mindsteudbetalingsregel for arbejdsfordelinger og hjemsendelser
I forbindelse med udmøntningen af reglerne om pause i dagpengeforbruget i januar og
februar 2021 blev det vedtaget, at man samtidig suspenderede G-dagene for
arbejdsfordelinger og hjemsendelser i en periode på 2 måneder fra lovens ikrafttræden til den
18. marts 2021. Man blev enige om, at suspendere mindsteudbetalingsreglen for
arbejdsfordelinger og hjemsendelser i samme periode. Suspensionen af G-dage skete ved §
84, stk. 12 i arbejdsløshedsforsikringsloven, mens suspensionen af mindsteudbetalingsreglen
blev foretaget ved en ændring af bekendtgørelsen om udbetaling.
Da det fremgår af aftalen af 25. januar 2021 om erstatning mv. til minkavlerne og
følgeerhverv berørt af COVID-19, at den nye pause i dagpengeforbruget skal udmøntes på
sammen måde som de første 2 måneders pause, foreslår FH, at G-dagsreglerne og
mindsteudbetalingsreglen for medlemmer i arbejdsfordeling eller under hjemsendelse bør
suspenderes tilsvarende i yderligere en måned.
Ejner K. Holst, næstformand
L 165 - 2020-21 - Bilag 1: Samlede høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2337417_0005.png
Kære Henrik og Uzma
KL har ikke bemærkninger til udkast til lovforslag om ændring af arbejdsløshedsforsikring.
Med venlig hilsen
Trine Bolwijn
Specialkonsulent
Beskæftigelse og Integration
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København
D
+4533703641
E
[email protected]
T
+45 3370 3370
W
kl.dk
L 165 - 2020-21 - Bilag 1: Samlede høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2337417_0006.png
Kære begge
Lederne har ikke nogen bemærkninger til lovforslaget, bortset fra at de vil være hensigtsmæssigt, hvis den
seneste politiske aftale på området inkorporeres i det lovforslag, der er sendt i høring.
Med venlig hilsen
Ulrik Frese
Forsikringschef (Jura)
Dir. 3283 3385
[email protected]
Ledernes Hovedorganisation
Vermlandsgade 65
2300 København S
Tlf. 3283 3283
www.lederne.dk/lho