Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 163 Bilag 1
Offentligt
2333544_0001.png
LIGESTILLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
L 163: Forslag til forlængelse af lov om et
midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere
25. januar 2021
J.nr. 20/21418
YPOC
MBN
Baggrund
Lov om et midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere blev vedtaget den 20. de-
cember 2019. Loven udmøntede
Aftale om et nyt midlertidigt børnetilskud
fra sep-
tember 2019 mellem regeringen, Radikale Venstre, SF og Enhedslisten.
Intentionen med det midlertidige børnetilskud er, at det på kort sigt skal afhjælpe
problemerne med børnefattigdom, indtil Ydelseskommissionen har fremlagt sine
anbefalinger, og et nyt ydelsessystem er trådt i kraft. Ydelseskommissionens afrap-
portering er udskudt til april 2021. Ydelseskommissionens anbefalinger fremlæg-
ges derfor 4 måneder senere, hvilket også påvirker tidspunktet for, hvornår et nyt
kontanthjælpssystem kan træde i kraft.
Formål
Hensigten med det midlertidige børnetilskud er at forbedre de økonomiske vilkår
og dermed levevilkårene for børn til forældre i kontanthjælpssystemet, indtil Ydel-
seskommissionen fremlægger sine anbefalinger, og et nyt ydelsessystem træder i
kraft.
Formålet med lovforslaget er at forlænge virkningsperioden for lov om et midlerti-
digt børnetilskud til visse forsørgere. Med lovforslaget vil ordningen blive forlæn-
get med 6 måneder og i øvrigt fortsætte uændret. Det betyder, at der fra og med den
1. juli 2021 til og med den 31. december 2021 fortsat vil ske udbetaling af midlerti-
digt børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere, når betingelserne i øvrigt er op-
fyldte. December 2021 bliver således sidste måned, hvor midlertidigt børnetilskud
og tillæg til enlige forsørgere kan ydes for, og udbetaling for december 2021 vil
grundet udbetalingsreglerne ske i februar 2022.
Det forventes, at omkring 7.000 fuldtidspersoner vil modtage det midlertidige bør-
netilskud i forlængelsesperioden fra den 1. juli 2021 til og med den 31. december
2021.
Den primære målgruppe
Forsørgere med egne børn under 15 år i hjemmet, der er berørt af kontanthjælpslof-
tet eller modtager selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse, og
som har ret til at modtage et økonomisk tilskud til deres børns forsørgelse.
L 163 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2333544_0002.png
Det midlertidige børnetilskud ydes til alle forsørgere, der er berørt af kontant-
hjælpsloftet
uanset om de er gifte/samlevende eller enlige. Det vil sige alle, der
får nedsat boligstøtte efter lov om individuel boligstøtte og/eller særlig støtte efter
§ 34 i lov om aktiv socialpolitik som følge af kontanthjælpsloftet. I nedenstående
tabel fremgår den skønnede kønsfordeling for udbetalingen af det midlertidige bør-
netilskud i forlængelsesperioden.
Tabel 1. Kønsfordeling blandt personer, der skønnes at få udbetalt et midlertidigt
børnetilskud
Mænd
Kvinder
Andel i pct.
16
84
Kilde:
Udbetaling Danmark og STARs ydelsesregistre samt CPR-registret. Skønnet er baseret på, at 84 pct. af tilskudsmodta-
gerne siden august 2019 har været kvinder, og at kønsfordelingen forventes at være den samme i forlængelsesperioden.
Det ses af tabel 1, at 84 pct. af udbetalingerne af det midlertidige børnetilskud
skønnes at ske til kvinder, men de resterende 16 pct. udbetales til mænd. Det er lagt
til grund, at det midlertidige børnestilskud udbetales til den registrerede moder, når
forældre med fælles folkeregisteradresse begge opfylder betingelserne for at få ud-
betalt det midlertidige børnetilskud, hvilket er en del af forklaringen på den høje
andel af kvinder, som modtager børnetilskuddet.
Den høje andel af kvinder skal endvidere ses i lyset af, at enlige forsørgere i højere
grad berøres af kontanthjælpsloftet, og at enlige forsørgere i højere grad er kvinder
og dermed relativt ofte er i målgruppen for det midlertidige børnetilskud.
Forslaget forventes på denne baggrund at berøre væsentligt flere kvinder end
mænd.
De sekundære målgrupper
Der er ingen sekundære målgrupper for lovforslaget.
Samlet vurdering
Det vurderes, at forslaget ikke har ligestillingsmæssige konsekvenser.
Baggrunden for konklusionen er, at der i lovforslaget gives lige rettigheder til kvin-
der og mænd, og at lovforslaget ikke skønnes at medføre tilsigtede eller utilsigtede
forskelle for mænd eller kvinder.
Forslaget berører dog i særlig grad enlige forsørgere, da netop denne gruppe ned-
sættes mest som følge af kontanthjælpsloftet. Enlige forsørgere modtager de høje-
ste satser i kontanthjælpssystemet, og enlige forsørgere kan få beregnet en højere
boligstøtte end ikke-forsørgere (en boligstøtte som dog nedsættes som følge af kon-
tanthjælpsloftet).
Det ses af tabel 1, at udbetalingen af det midlertidige børnetilskud primært sker til
kvinder, hvilket vurderes at være en følge af sammensætningen i gruppen af ydel-
sesmodtagere, der modtager kontanthjælp, uddannelseshjælp, selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse eller overgangsydelse og er berørt af kontanthjælpsloftet, herunder
2
L 163 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
enlige forsørgere. Forslaget påvirker ikke de strukturer, som i øvrigt stiller mænd
og kvinder forskelligt i kontanthjælpssystemet.
Det skønnes på baggrund af ovenstående, at det ikke vil være relevant at gennem-
føre yderligere vurderinger af de ligestillingsmæssige konsekvenser af lovforslaget.
3