Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 163 Bilag 1
Offentligt
2333543_0001.png
HØRINGSNOTAT
Høringsnotat til forslag til forlængelse af lov
om et midlertidigt børnetilskud til visse for-
sørgere
xx. februar 2021
J.nr. 20/21418
1. Indledning
Et udkast til lovforslag til forlængelse af lov om et midlertidigt børnetilskud til
visse forsørgere har været i høring i perioden fra den 11. januar 2021 til den 18. ja-
nuar 2021. Lovforslaget skal fremsættes i Folketinget den 10. februar 2021.
Lovforslaget har været til høring hos følgende myndigheder, organisationer m.v.:
Ankestyrelsen, ATP, Arbejdsløshedskassen for Selvstændige Erhvervsdrivende
(ASE), Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg, Business Danmark, Børnerådet, Børns
Vilkår, Danske A-kasser, Danmarks Frie Fagforening, Danske Advokater, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner, Dansk
Retspolitisk Forening, Danske Revisorer, Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd,
Det faglige hus, Finans-sektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen af kommunale
social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af Statsautori-
serede Revisorer, Forhandlingsfællesskabet, Frie Funktionærer, Institut for Menne-
skerettigheder, Jobrådgivernes Brancheforening, KL, Landsforeningen af nuvæ-
rende og tidligere Psykiatribrugere (LAP), Kristelig Arbejdsgiverforening, Kriste-
lig Fagbevægelse, Mødrehjælpen, Red Barnet, Retspolitisk Forening, Rigsrevisio-
nen, Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet for Psykisk Sårbare på arbejdsmarkedet,
Rådet for Socialt Udsatte, SAND
De hjemløses landsorganisation, Udbetaling
Danmark og Ældre Sagen.
Beskæftigelsesministeriet har modtaget høringssvar med bemærkninger til lov-
forslaget fra:
Dansk Arbejdsgiverforening, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Institut for Men-
neskerettigheder, Ledernes Hovedorganisation og Mødrehjælpen.
Følgende har afgivet høringssvar uden bemærkninger til lovforslaget:
Ankestyrelsen, Danske A-kasser, KL, Rigsrevisionen, Rådet for Etniske Minorite-
ter, Rådet for Psykisk Sårbare på arbejdsmarkedet, Udbetaling Danmark og Ældre
Sagen.
L 163 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2333543_0002.png
2. Bemærkninger til lovforslagets enkelte punkter
Svækkelse af beskæftigelsen og det økonomiske incitament
Dansk Arbejdsgiverforening ønsker, at det midlertidige børnetilskud afskaffes, da
det midlertidige børnetilskud svækker de økonomiske incitamenter til beskæfti-
gelse og dermed mindsker beskæftigelsen. DA anfører videre, at det midlertidige
børnetilskud betyder, at en stor del af gevinsten ved arbejde, som kontanthjælpslof-
tet medfører, er væk. Ifølge DA fungerer det midlertidige børnetilskud som en del-
vis tilbagerulning af kontanthjælpsloftet, reducerer gevinsten ved at komme i ar-
bejde for kontanthjælpsmodtagere med børn og svækker den strukturelle beskæfti-
gelse, hvilket DA ikke støtter.
Ledernes Hovedorganisation anfører, at man ikke støttede lovforslaget om midlerti-
digt børnetilskud og kan derfor principielt heller ikke støtte en forlængelse heraf,
selv om forlængelsen alene er en konsekvens af, at Ydelseskommissionen har fået
forlænget fristen for fremlæggelse af sine anbefalinger til april 2021. Lederne læg-
ger vægt på, at forlængelsen af det midlertidige børnetilskud vil svække beskæfti-
gelsen yderligere og reducere det økonomiske incitament til at komme i arbejde for
de grupper, der er omfattet af lovforslaget.
Kommentar:
Det er intentionen, at det midlertidige børnetilskud skal ydes, indtil Ydelseskom-
missionens anbefalinger er blevet fremlagt, og et nyt ydelsessystem er trådt i kraft.
Hensigten med det midlertidige børnetilskud er på kort sigt at sikre en målrettet
økonomisk hjælp til forældre, der forsørger eget barn under 15 år i hjemmet, og
hvor forældrene modtager enten integrationsydelse (nu selvforsørgelses- og hjem-
rejseydelse eller overgangsydelse) og/eller hvor forældrene modtager uddannelses-
hjælp eller kontanthjælp og får nedsat den særlige støtte og/eller boligstøtten som
følge af kontanthjælpsloftet.
Idet Ydelseskommissionen har fået forlænget fristen for afrapporteringen til april
2021, vil det også påvirke tidspunktet for, hvornår et nyt kontanthjælpssystem kan
træde i kraft, hvorfor det er nødvendigt at forlænge perioden for udbetaling af det
midlertidige børnetilskud og evt. tillæg til enlige forsørgere.
Forlængelse af ordningen
Fagbevægelsens Hovedorganisation anfører, at det forventes, at der tages initiativ
til, at ordningen forlænges, hvis et nyt ydelsessystem mod forventning ikke kan
træde i kraft pr. den 1. januar 2022.
Institut for Menneskerettigheder anfører, at det er positivt med en forlængelse af
det midlertidige børnetilskud, da netop dette bidrager til, at færre familier falder
under grundlovens eksistensminimum. Instituttet bemærker, at instituttet vil følge
Ydelseskommissionens videre arbejde.
2
L 163 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2333543_0003.png
Mødrehjælpen anfører, at det er dem magtpåliggende, at det midlertidige børnetil-
skud forlænges yderligere, såfremt et nyt ydelsessystem ikke er implementeret in-
den udløb af forlængelsen af ordningen.
Kommentar:
Aftalen om et nyt midlertidigt børnetilskud har baggrund i den politiske forståelse
”Retfærdig retning for Danmark” mellem Regeringen, Radikale Venstre, SF og
Enhedslisten fra den 25. juni 2019, hvoraf det fremgår, at det midlertidige børnetil-
skud ydes, indtil Ydelseskommissionen har fremlagt sine anbefalinger, og et nyt
ydelsessystem er trådt i kraft.
3