Tak for det, formand. Og tusind tak for den vel enstemmige modtagelse af en meget, meget stor del af finanslovsaftalen. Det er vi utrolig glade for. Tak, fordi I vil være med til at bruge penge, næste gang skal I også bare lige huske at være med til at betale regningen; det klarer vi andre så, men sådan er ansvarlighed så forskellig. Derfor synes jeg, at jeg vil nøjes med at sige tak for opbakningen til lovforslaget her, for det er vigtigt.
Det er et lovforslag, som jo ligger i forlængelse af det arbejde, som det retfærdigvis skal siges vi langt hen ad vejen har gjort i fællesskab, for at forsøge at sikre, at vores lille land kommer så helskindet som overhovedet muligt igennem den forfærdelige krisetid, vi jo stadig væk står i, med både sundhedskrisen og den økonomiske krise. Det har været afgørende for regeringen, at vi sikrer, at vi kommer bedst muligt igennem de udfordringer, som covid-19-pandemien skaber for os, og vi har jo også i brede flertal gennemført en række initiativer, der skal hjælpe virksomheder og lønmodtagere gennem krisen, og det har haft en effekt på både kort og lang sigt. På kort sigt, i 2020, har vi sammen holdt hånden under hen mod 80.000 arbejdspladser. Vi har på skatteområdet med det seneste, vi har lavet, stillet likviditet til rådighed i størrelsesorden 470 mia. kr. Det er så heldigvis langt fra alt, der er blevet benyttet, men muligheden har været der.
Særlig den aktive finanspolitik og økonomiske politik, som er blevet ført især med det parlamentariske grundlag, har jo også en langsigtet effekt, og med den politik har vi jo helt åbenlyst haft fokus på at holde skarpt øje med, at langtidsledigheden ikke begyndte at stige, og at ungdomsarbejdsløsheden heller ikke begyndte at sætte sig. Det er helt afgørende, at vi som en del af krisehåndteringen undgår disse ting. Og med aftalen om finansloven for 2021, som regeringen har lavet sammen med Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet, ja, så er vi blevet enige om at fortsætte den linje, hvor vi altså holder hånden under danske familier og lønmodtagere og sikrer, at flest mulige kommer så helskindet igennem krisen som overhovedet muligt. Og de to initiativer, vi behandler her i dag, nemlig lempelse af boligjobordningen og skattefritagelse for arbejdsgiverbetalte gavekort til oplevelser, ligger i forlængelse af det.
Det foreslås som sagt midlertidigt, altså i 2021, at lempe boligjobordningen, så loftet for serviceydelser hæves til 25.000 kr. og fradragsværdien øges til ca. 35 pct. for serviceydelser. Loftet for håndværksydelser hæves til 25.000 kr. Formålet er at støtte serviceerhvervet og fremme private grønne investeringer. Lempelsen skal som sagt ses i sammenhæng med covid-19-situationen, og der er således tale om en midlertidig lempelse, der alene gælder i det år, vi er i nu, altså 2021.
Så bliver der også givet skattefritagelse for gavekort til oplevelser, og derfor foreslås det så at indføre en særskilt skattefritagelse i 2021 af gavekort med en beløbsgrænse på 1.200 kr., som kan bruges til hoteller, restauranter og forlystelser som bl.a. museer og teater- og biografforestillinger. Skattefritagelsen har til formål at støtte oplevelsesindustrien midlertidigt her i 2021. Det er et af tre initiativer, som skal stimulere oplevelsesøkonomien, i aftalen om finansloven for 2021. De to andre initiativer giver støtte til oplevelsesindustrien gennem civilsamfundets indsatser for udsatte og sårbare borgere og gennem aktiviteter på social- og ældreområdet, og de indgår så ikke i det her forslag, men er altså med til at sikre, at vi også støtter oplevelsesindustrien. Som det også har været fremme, indgår der også i aftalen om finansloven for 2021 en nedsættelse af det særlige bidrag, som spiludbydere betaler til hestevæddeløbssporten, fra jo altså 8 til 6 pct.
Foruden de tre nævnte elementer fra finanslovsaftalen foreslås det så også at skattefritage alle arbejdsgiverbetalte covid-19-test og værnemidler. Samtidig sikres, at der ikke kan opstå tvivl om arbejdsgivernes fradragsret, hvad angår udgifter til test og værnemidler omfattet af skattefritagelsen. Målet er som sagt at sikre, at vores fælles håndtering af covid-19 kan sikre, at vi kan holde aktiviteten i gang i flest mulige dele af det danske samfund, samtidig med at vi kan holde smitten nede, og derfor ønsker vi med de her tiltag både at inddæmme spredningen og også afbøde konsekvenserne af covid-19 for det danske samfund.
Endelig foreslås det at skattefritage covid-19-støtte, som er tilbagebetalt senest 3 år efter modtagelsen. Skattefritagelsen af støtte, der er modtaget i henhold til en hjælpepakke som følge af covid-19, skal forhindre, at den skattepligtige kan stå med en skatteregning, selv om beløbet rent faktisk er tilbagebetalt. Med forslaget vil støtte, der er modtaget i henhold til en hjælpepakke som følge af covid-19, være skattefri, når den skattepligtige tilbagebetaler beløbet senest 3 år efter modtagelsen. Hvis kun en del af støtten tilbagebetales, vil der efter forslaget være skattefrihed for den del af støtten, som er tilbagebetalt.
Tak for den enstemmige opbakning til et rigtig godt forslag, som både har vækst og sammenhæng, og som gør, at Danmark kommer bedre igennem krisen.