Social- og Ældreudvalget 2020-21
L 16
Offentligt
2308936_0001.png
Folketingets [navn på udvalg]
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 10028
Doknr.
360154
Dato
22-02-2021
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 17. december 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 21 (L16) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marlene Ambo-Rasmussen (V).
Spørgsmål nr. 21:
”Vil det have økonomiske konsekvenser for fri-
og private grundskoler, hvis kravet om
rimelig individuel tilpasning udvides til friskoler og private grundskoler, således som
foreslået af Enhedslisten?”
Svar:
Da frie skoler og private grundskoler henhører under børne- og undervisningsministe-
rens ressort har jeg indhentet bidrag til besvarelsen herfra. Børne- og undervisnings-
ministeren oplyser følgende:
For fri- og privatskoler findes allerede i dag krav om, at eksisterende ydelser og til-
bud skal tilpasses individuelt i den aktuelt konkrete situation for at sikre, at børn og
unge med handicap kan opnå lige muligheder og ligebehandling. Det gælder således,
at fri- og privatskoler skal tilbyde supplerende undervisning og anden faglig støtte mv.
samt specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand. Det statslige tilskud til
skolerne kan forhøjes, hvis skolerne har en særlig specialundervisningsprofil.
Med den eksisterende lovgivning er fri- og privatskoler endvidere forpligtet til at yde
personlig assistance, der kan hjælpe en elev til at overvinde praktiske vanskeligheder i
forbindelse med skolegangen, hvis der er behov herfor.
Der ydes særlige statstilskud til specialundervisning og til personlig assistance mv. Der
ydes dog ikke tilskud til personlig assistance til elever i skolefritidsordninger.
Der er således bestemmelser i den gældende sektorlovgivning, som i vidt omfang kan
sammenlignes med rimelig individuel tilpasning.
Jf. lovforslagets bemærkninger skal retten til individuel tilpasning kun gælde tilpas-
ning, som er rimelig, og som dermed ikke indebærer en uforholdsmæssig stor byrde
for skolen. Det foreslås videre, at der ved denne vurdering særligt skal lægges vægt på
dels effekten i forhold til at fjerne barriererne for børn med handicap, dels omkostnin-
gerne forbundet med tilpasningen under hensyntagen til skolens ressourcer. Det be-
mærkes her, at fri- og privatskoler typisk har en mindre økonomisk robusthed end
folkeskoletilbud forankret i kommuner.
Bestemmelsen vil hverken udvide eller begrænse gældende ret i forhold til sektorlov-
givningen, der i dette tilfælde vil være friskolelovgivningen. Det bemærkes hertil, at
L 16 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm., om det vil have økonomiske konsekvenser for fri- og private grundskoler, hvis kravet om rimelig individuel tilpasning udvides til friskoler og private grundskoler, til social- og indenrigsministeren
2308936_0002.png
Ligebehandlingsnævnet ikke har kompetence til at træffe afgørelse om fortolkning af
lov om friskoler og private grundskoler m.v.
Det fremgår også af lovforslagets bemærkninger, at indførelse af en bestemmelse om
ret til rimelig individuel tilpasning ikke medfører, at der skal ske en skærpet proporti-
onalitetsvurdering eller et retskrav ud over, hvad der er reguleret i sektorlovgivningen.
Der er alene tale om en tydeliggørelse af gældende ret.
Ud fra ovenstående forudsætninger om, at der ikke er tale om udvidelse af gældende
ret i forhold til sektorlovgivningen, vurderes forslaget ikke at medføre økonomiske
konsekvenser af større betydning for fri- og privatskolerne.
Forslaget vil eventuelt kunne medføre øgede administrative omkostninger til doku-
mentation, redegørelser mv., såfremt en sag bringes op for Ligebehandlingsnævnet,
men disse vurderes marginale.
Såfremt der som følge af forslaget måtte ske en praksisændring i forhold til tilbud til
målgruppen på fri- og privatskoler, eller såfremt kendelser i Ligebehandlingsnævnet
på anden vis har en økonomisk konsekvens for skolerne, kan forslaget potentielt inde-
bære merudgifter for fri- og privatskoler. Dette kan dog ikke kvalificeres nærmere på
det
foreliggende grundlag.”
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2