Social- og Ældreudvalget 2020-21
L 16
Offentligt
2306925_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2019 - 6379
Doknr.
357959
Dato
09-08-2021
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 15. december 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 17 (L 16) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marie Bjerre (V).
Spørgsmål nr. 17:
”Ifølge lovforslaget skal der ved vurderingen af, hvad der anses for rimelig individuel-
tilpasning, lægges vægt på det enkeltes dagtilbuds/folkeskoles ressourcer, og ifølge
lovforslagets bemærkninger vil ”bestemmelsen hverken udvide eller begrænse gæl-
dende ret efter sektorlovgivningen”, lovforslaget ”medfører ikke, at der skal ske en
skærpet
proportionalitetsvurdering” og ”der er alene tale om en tydeliggørelse af gæl-
dende ret”, jf. lovforslagets bemærkninger side 4. Betyder det, at vurderingen allerede
i dag altid foretages på baggrund af det enkelte dagtilbud/folkeskoles ressourcer, eller
er der nogle kommuner, der foretager vurderingen i forhold til det samlede kommuna-
le budget for folkeskole/dagtilbud? Og i så fald, hvorvidt vil dette lovforslag da medfø-
re en praksisændring?”
Svar:
Dette lovforslag omhandler en tydeliggørelse af retten til rimelig individuel tilpasning i
dagtilbud og i folkeskolen. Formålet med L 16 er at indføre mulighed for at klage til
ligebehandlingsnævnet over manglende rimelig individuel tilpasning i daginstitutioner
og folkeskoler samt mulighed for at få tildelt godtgørelse, hvis man får medhold i sin
klage.
Med forslaget tydeliggøres dermed gældende ret på dagtilbuds- og folkeskoleområdet.
Således findes der allerede i dag krav om, at eksisterende ydelser og tilbud skal tilpas-
ses individuelt i den aktuelt konkrete situation for at sikre, at børn med handicap kan
opnå lige muligheder og ligebehandling. Lovforslaget hverken udvider eller begrænser
den allerede gældende sektorlovgivning.
Lovforslaget indeholder på baggrund heraf ikke ændringer af sektorlovgivningen på
daginstitutionsområdet eller folkeskoleområdet, men omhandler alene indførelse af
mulighed for at klage over ret til rimelig individuel tilpasning og mulighed for at få
tilkendt en godtgørelse.
Med lovforslagets § 9 a, stk. 2, foreslås det, at retten til individuel tilpasning kun skal
gælde tilpasning, som er rimelig, og som dermed ikke indebærer en uforholdsmæssig
stor byrde for dagtilbuddet eller folkeskolen. Ved Ligebehandlingsnævnets vurdering
af, hvad der anses for rimelig individuel tilpasning, skal der særligt lægges vægt på
effekten i forhold til at fjerne barriererne og på omkostningerne forbundet med tilpas-
ningen under hensyntagen til dagtilbuddets eller folkeskolens ressourcer.
L 16 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om, hvorvidt vurderingen allerede i dag altid foretages på baggrund af det enkelte dagtilbud/folkeskoles ressourcer, eller der er nogle kommuner, der foretager vurderingen i forhold til det samlede kommunale budget for folkeskole/dagtilbud, til social- og indenrigsministeren
2306925_0002.png
Ovenstående formuleringer handler derfor om, hvordan Ligebehandlingsnævnet skal
vurdere sager, der med lovforslaget bliver mulig at påklage.
Lovforslaget ændrer ikke på, hvordan de enkelte kommuner og tilhørerende daginsti-
tutioner/folkeskoler varetager og fordeler deres forpligtelser i forhold til at overholde
sektorlovgivningen.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2