Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
L 159
Offentligt
2367346_0001.png
7. april 2021
Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg
Christiansborg
Svar på Indenrigs- og Boligudvalgets spørgsmål nr. 5 af 18. marts
2021 til L 159 stillet efter ønske fra Jens Henrik Thulesen-Dahl
(DF)
Spørgsmål nr. 5
Kan ministeren redegøre for, hvorledes det sikres, at der for borgere, som er
fritaget for at bruge digitale løsninger, nemt og sikkert kan gives og tilbagetrækkes
tilladelse til, at en specifik borger kan repræsentere dem?
Svar
Det skal indledningsvist bemærkes, at der ikke gælder en pligt til at anvende Mi-
tID og NemLog-in. En borger, som har det vanskeligt med at navigere digitalt, er
således ikke forpligtet til at anvende MitID. Dog er der en række andre love, som
på visse myndighedsområder forpligter til digital selvbetjening.
På de områder, hvor der gælder en pligt til at anvende en digital selvbetjeningsløs-
ning, kan en borger med fordel lade sig repræsentere af en fuldmagtsrepræsentant.
Det kan blandt andet gøres ved brug af serviceområdet Digital repræsentation i
NemLog-in, herunder selvbetjeningsløsningen Digital Fuldmagt.
Digital Fuldmagt muliggør, at borgere ét samlet sted kan give fx en pårørende ad-
gang til at repræsentere borgeren i en række selvbetjeningsløsninger på tværs af
den offentlige sektor. Det kan være adgang til at tilgå borgerens e-journal på sund-
hed.dk eller til at melde flytning på borger.dk. Løsningen muliggør bl.a., at fuld-
magtsrepræsentanten i den digitale selvbetjening kan anmode om oprettelse af re-
præsentationsforholdet. Herefter kan fuldmagtsafgiver acceptere anmodningen
om repræsentation analogt. Fuldmagtsafgiver behøver derfor ikke at være digitalt
kyndig for at oprette repræsentationsforholdet.
Når repræsentationsforholdet er oprettet, kan fuldmagtsafgiver således få hjælp af
en repræsentant, når sagsbehandlingen foregår digitalt. En fuldmagtsafgiver kan
altid vælge at afslutte et repræsentationsforhold. Dette kan gøres ved at begrænse
længden af fuldmagtens gyldighed, ved henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen el-
ler til den myndighed, hvor repræsentationsforholdet finder anvendelse.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
L 159 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: MFU spm. om, at der for borgere, som er fritaget for at bruge digitale løsninger, nemt og sikkert kan gives og tilbagetrækkes tilladelse til, at en specifik borger kan repræsentere dem, til finansministeren
Side 2 af 2
Digital Fuldmagt er begrænset til de områder og selvbetjeningsløsninger, der be-
nytter sig af løsningen. Andre myndigheder har etableret egne måder, hvorpå bor-
gere kan lade sig repræsentere
enten direkte i de specifikke selvbetjeningsløsnin-
ger, som det er tilfældet i Digital Post (e-Boks) eller TastSelv på skat.dk, eller via
blanketter.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister