Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
L 159 Bilag 6
Offentligt
2374972_0001.png
Til lovforslag nr.
L 159
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Indenrigs- og Boligudvalget den 15. april 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om MitID og NemLog-in
[af finansministeren (Nicolai Wammen)]
1. Ændringsforslag
Finansministeren har stillet 5 ændringsforslag til lovfor‐
slaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af NB)
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede æn‐
dringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (NB) vil ved 3. behandling af
lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget. Mindre‐
tallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkur‐
in og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be‐
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter etable‐
ringen af et nyt system som erstatning for det nuværende
NemID. Der er et åbenlyst behov herfor, da der er flere og
flere tilfælde af svindel med det nuværende system. Selv
om der er lavet mindre justeringer, er der stadig en usikker‐
hed omkring det nuværende system som beskrevet bl.a. af
DR i artiklen »Årelang svindel med NemID: »Det ligner et
omfattende svigt i styrelsen«« bragt på dr.dk den 8. februar
2021. Derfor er der god grund til at etablere et nyt system –
også for at sikre opretholdelsen af tilliden i samfundet til de
digitale systemer.
DF finder det væsentligt, at systemet udarbejdes og etab‐
leres med borgeren i centrum. Den gruppe, som i dag er
fritaget fra at bruge digitale løsninger, og som med dette
lovforslag fortsat vil være undtaget, skal sikres nem adgang
til at give tilladelse til, at en specifik borger kan repræsente‐
re dem, og naturligvis også en nem mulighed for at trække
tilladelsen tilbage. DF ser derfor med tilfredshed på ministe‐
rens svar på spørgsmål 5 herom.
DF mener, at det er et helt grundlæggende krav, at et nyt
system skal være nemt og begribeligt at bruge. Det må selv‐
følgelig også være et krav, at tilgængeligheden for menne‐
sker med handicap er tænkt ind i forhold til systemet. Derfor
ser DF med tilfredshed på ministerens svar på spørgsmål 4
om, hvorledes det i et samarbejde med bl.a. Ældre Sagen,
Dansk Blindesamfund og Dansk Handicap Forbund testes,
at systemet har den nødvendige tilgængelighed.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter
lovforslaget, fordi det er vigtigt med en afløser til Nem‐
ID. SF konstaterer, at der har været megen misbrug af Nem‐
ID, og at ingen løsning er sikret mod misbrug. Det er pro‐
blematisk, fordi borgerne er tvunget til at bruge løsningen,
men i dag – i forbindelse med NemID – ofte står med reg‐
ningen for svindel, fordi politiet ikke efterforsker, og fordi
borgeren ender med at hæfte for noget, som borgeren ikke
har begået.
SF har på den baggrund anmodet om teknisk bistand fra
ministeren til et ændringsforslag, der skulle sikre, at hæftel‐
sesreglerne for MitID i forbindelse med snyd og misbrug
af MitID, herunder f.eks. ved låneoptagelse, ville blive de
samme som hæftelsesreglerne i forbindelse med misbrug
af dankort med henblik på at sikre, at privatpersoner ikke
stilles dårligere, hvis de oplever misbrug af deres MitID
sammenlignet med misbrug af deres dankort.
SF konstaterer, at ministeren ikke har ydet teknisk bi‐
stand til et sådan ændringsforslag, med henvisning til at
det kræver en nærmere gennemgang af reglerne at afdække
problemstillinger og identificere løsningsforslag, der spiller
hensigtsmæssigt sammen med såvel den generelle aftale- og
erstatningsret som særlovgivningen på Erhvervsministeriets
område, og at regeringen på baggrund af gennemgangen vil
AX026172
L 159 - 2020-21 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 15/4-21
2374972_0002.png
2
fremlægge eventuelle forslag om justering af reglerne. SF
finder dette utilfredsstillende og påpeger, at partiet har rejst
nærværende problemstilling om identitetstyveri og misbrug
tidligere. SF mener ikke, at borgerne i dag er stillet stærkt
nok, når de udsættes for identitetstyveri m.v.
Således fremgår bl.a. følgende af ministerens svar på
spørgsmål 6: »Det kræver en nærmere gennemgang af reg‐
lerne at afdække problemstillinger og identificere løsnings‐
forslag, der spiller hensigtsmæssigt sammen med såvel den
generelle aftale- og erstatningsret samt særlovgivningen på
Erhvervsministeriets område. Digitaliseringsstyrelsen og an‐
dre relevante myndigheder vil indgå i dette analysearbej‐
de. Det er derfor heller ikke muligt på nuværende tidspunkt
at udarbejde et udkast til teknisk ændringsforslag. Regerin‐
gen vil på baggrund af gennemgangen fremlægge eventuelle
forslag om justering af reglerne.«
SF tolker ministerens svar på spørgsmål 6 således, at
regeringen vil iværksætte en gennemgang, og SF opfordrer
på det kraftigste regeringen til at fremskynde processen med
afdækning af problemer og løsninger og til at fremlægge
konkrete løsningsforslag for Folketinget. SF finder det kriti‐
sabelt, at en løsning ikke er bygget ind i forslaget allerede.
SF lægger afgørende vægt på, at analysearbejdet ved‐
rørende reglerne for hæftelse i situationer med misbrug
og snyd i forbindelse med MitID igangsættes snarest mu‐
ligt. For at kunne følge fremdriften i analysearbejdet, der
har til formål at forbedre borgernes retsstilling, opfordrer SF
til, at ministeren oversender kommissorium og tidsplan for
analysearbejdet til udvalget. SF opfordrer endvidere til, at
ministeren gennemgår analysens resultater, når analysearbej‐
det er gennemført.
SF mener endvidere, at offentligheden bør have kendskab
til omfanget af misbrug med MitID, og SF er derfor uenig
i, at denne ikke skal have viden herom. Det er vigtigt med
transparens i forhold til at skabe tillid til løsningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
finansministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 2
1)
Nr. 4, 2. pkt.,
affattes således:
»Graden af tillid til en autentificeret digital identitet.«
[Sproglig præcisering]
Til § 20
2)
I
stk. 2
ændres »stk. 2« til: »stk. 4«.
[Lovteknisk korrektion]
Til § 21
3)
Ordene »registrering, udstedelse og håndtering af Mi‐
tID, anvendelse og autentifikation« ændres til: »registrering
og udstedelse af MitID og autentifikation med MitID«.
[Sproglig præcisering]
Til § 25
4)
Ordene »kan fastsætte regler om« ændres til: »fastsæt‐
ter tidspunktet for«.
[Lovteknisk korrektion]
Til § 26
5)
Som
2. pkt.
indsættes:
»Loven kan endvidere sættes i kraft på forskellige tids‐
punkter.«
[Lovteknisk korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med den foreslåede ændring foretages en sproglig præci‐
sering af definitionen, idet den anvendte formulering i det
fremsatte lovforslag kunne skabe usikkerhed herom.
Til nr. 2
Med den foreslåede ændring foretages korrekt henvisning
til anden bestemmelse i loven.
Til nr. 3
Med den foreslåede ændring af bestemmelsen præciseres,
at Digitaliseringsstyrelsens erstatningsansvar over for pri‐
vatpersoner, offentlige myndigheder, offentligretlige organer
eller juridiske enheder gælder ved fejl i forbindelse med
registrering og udstedelse af MitID og autentifikation med
MitID af en privatperson eller en erhvervsbruger, medmin‐
dre Digitaliseringsstyrelsen kan godtgøre, at den ikke har
handlet forsætligt eller uagtsomt. Det bemærkes, at der alene
er tale om en sproglig præcisering, som ikke har betydning
for eksempelvis borgeres retsstilling. Det bemærkes endvi‐
dere, at bestemmelsen ikke berører, at der ved den indgåede
kontrakt med Nets DanID A/S om udvikling m.v. af MitID-
løsningen er fastsat, at leverandøren i et vist omfang, herun‐
der med sædvanlig beløbsmæssig begrænsning, bærer det i
den foreslåede bestemmelse nævnte erstatningsansvar. Det
er herunder fastsat, at leverandøren i et vist omfang hæfter
for fejl i registrering og udstedelse af en digital identitet
som følge af fejlregistrering og fejludstedelse, foretaget af
de registreringsenheder, der varetager registreringer, jf. § 5,
stk. 1.
Til nr. 4
Med den foreslåede lovtekniske korrektion sikres, at fi‐
nansministeren får den fornødne bemyndigelse til at ophæve
den gældende lov nr. 439 af 8. maj 2018 om udstedelse af
NemID med offentlig digital signatur til fysiske personer
og til medarbejdere i juridiske enheder ved udstedelse af
bekendtgørelse herom.
Til nr. 5
Med den foreslåede lovtekniske korrektion sikres, at det
bliver muligt ved kongelig anordning at sætte loven i kraft
på Færøerne og Grønland på forskellige tidspunkter. Be‐
stemmelsen indebærer, at ikrafttrædelsen af loven følger ud‐
L 159 - 2020-21 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 15/4-21
2374972_0003.png
3
viklingerne af løsningerne. Med den foreslåede bestemmelse
muliggøres det, at lovgrundlaget kan træde i kraft, så snart
løsningerne er klar til anvendelse, og der sikres således et
retsgrundlag for anvendelsen af løsningerne.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. februar 2021 og var til
1. behandling den 23. februar 2021. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i det daværende Social-
og Indenrigsudvalg, men blev den 2. marts 2021 henvist
til Indenrigs- og Boligudvalget. Det skyldtes, at sagsområ‐
det vedrørende digitalisering af den offentlige sektor, som
lovforslaget vedrører, pr. 1. marts 2021 blev overført fra
det daværende Social- og Indenrigsudvalg til Indenrigs- og
Boligudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Det daværende Social- og Indenrigsudvalg og Indenrigs-
og Boligudvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væ‐
ret sendt i høring, og finansministeren sendte den 2. okto‐
ber 2020 dette udkast til det daværende Social- og Inden‐
rigsudvalg, jf. SOU alm. del – bilag 405 (folketingsåret
2019-20). Den 5. februar 2021 sendte finansministeren hø‐
ringssvarene og et høringsnotat til det daværende Social- og
Indenrigsudvalg.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla‐
get.
Spørgsmål
Der er under udvalgsarbejdet stillet 6 spørgsmål til fi‐
nansministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Anders Kronborg (S) Bjørn Brandenborg (S) Tanja Larsson (S) Jan Johansen (S) Birgitte Vind (S)
Kasper Sand Kjær (S) Orla Hav (S) Thomas Jensen (S) Jens Rohde (UFG) Kathrine Olldag (RV) Samira Nawa (RV)
Halime Oguz (SF) Jacob Mark (SF) Søren Egge Rasmussen (EL)
fmd.
Jakob Sølvhøj (EL) Sikandar Siddique (UFG)
Preben Bang Henriksen (V) Hans Andersen (V) Heidi Bank (V)
nfmd.
Kim Valentin (V) Christoffer Aagaard Melson (V)
Anni Matthiesen (V) Alex Ahrendtsen (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Marcus Knuth (KF)
Niels Flemming Hansen (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
49
39
16
15
14
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
8