Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
L 159 Bilag 5
Offentligt
2371314_0001.png
Til lovforslag nr.
L 159
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Indenrigs- og Boligudvalget den 00. april 2021
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om MitID og NemLog-in.
[af finansministeren (Nicolai Wammen)]
1. Ændringsforslag
Finansministeren har stillet 5 ændringsforslag til lovfor‐
slaget.
2. Indstillinger
<>
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkur‐
in og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be‐
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
finansministeren,
tiltrådt af < >:
Til § 2
1)
Nr. 4, 2. pkt.,
affattes således:
»Graden af tillid til en autentificeret digital identitet.«
[Sproglig præcisering]
Til § 20
2)
I
stk. 2
ændres »stk. 2« til: »stk. 4«.
[Lovteknisk korrektion]
Til § 21
3)
Ordene »og håndtering af MitID, anvendelse og auten‐
tifikation« ændres til: »af MitID og autentifikation med Mi‐
tID«.
[Sproglig præcisering]
Til § 25
4)
Ordene »kan fastsætte regler om« ændres til: »fastsæt‐
ter tidspunktet for«.
[Lovteknisk korrektion]
Til § 26
5)
Som
2. pkt.
indsættes:
»Loven kan endvidere sættes i kraft på forskellige tids‐
punkter.«
[Lovteknisk korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med den foreslåede ændring foretages en sproglig præci‐
sering af definitionen, idet den anvendte formulering i det
fremsatte lovforslag kunne skabe usikkerhed herom.
Til nr. 2
Med den foreslåede ændring foretages korrekt henvisning
til anden bestemmelse i loven.
DokumentId
Journalnummer
L 159 - 2020-21 - Bilag 5: 1. udkast til betænkning
2371314_0002.png
2
Til nr. 3
Med den foreslåede ændring af bestemmelsen præciseres,
at Digitaliseringsstyrelsens erstatningsansvar over for pri‐
vatpersoner, offentlige myndigheder, offentligretlige organer
eller juridiske enheder, gælder ved fejl i forbindelse med
registrering, udstedelse af MitID og autentifikation med Mi‐
tID af en privatperson eller en erhvervsbruger, medmindre
Digitaliseringsstyrelsen kan godtgøre, at den ikke har hand‐
let forsætligt eller uagtsomt. Det bemærkes, at der alene er
tale om en sproglig præcisering, som ikke har betydning
for eksempelvis borgeres retsstilling. Det bemærkes endvi‐
dere, at bestemmelsen ikke berører, at der ved den indgåede
kontrakt med Nets DanID A/S om udvikling m.v. af MitID-
løsningen er fastsat, at leverandøren i et vist omfang, herun‐
der med sædvanlig beløbsmæssig begrænsning, bærer det i
den foreslåede bestemmelse nævnte erstatningsansvar. Det
er herunder fastsat, at leverandøren i et vist omfang hæfter
for fejl i registrering og udstedelse af en digital identitet,
som følge af fejlregistrering og fejludstedelse, foretaget af
de registreringsenheder, der varetager registreringer, jf. § 5,
stk. 1.
Til nr. 4
Med den foreslåede lovtekniske korrektion sikres, at fi‐
nansministeren får den fornødne bemyndigelse til at ophæve
den gældende lov nr. 439 af 8. maj 2018 om udstedelse af
NemID med offentlig digital signatur til fysiske personer
og til medarbejdere i juridiske enheder ved udstedelse af
bekendtgørelse herom.
Til nr. 5
Med den foreslåede lovtekniske korrektion sikres, at det
bliver muligt ved kongelig anordning at sætte loven i kraft
på Færøerne og Grønland på forskellige tidspunkter. Be‐
stemmelsen indebærer, at ikrafttræden af loven følger udvik‐
lingerne af løsningerne. Med den foreslåede bestemmelse
muliggøres det, at lovgrundlaget kan træde i kraft, så snart
løsningerne er klar til anvendelse, og der sikres således et
retsgrundlag for anvendelsen af løsningerne.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. februar 2021 og var til
1. behandling den 23. februar 2021. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i det daværende Social-
og Indenrigsudvalg, men blev den 2. marts 2021 henvist
til Indenrigs- og Boligudvalget. Det skyldtes, at sagsområ‐
det vedrørende digitalisering af den offentlige sektor, som
lovforslaget vedrører, pr. 1. marts 2021 blev overført fra
det daværende Social- og Indenrigsudvalg til Indenrigs- og
Boligudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Det daværende Social- og Indenrigsudvalg og Indenrigs-
og Boligudvalget har behandlet lovforslaget i <2> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væ‐
ret sendt i høring, og finansministeren sendte den 2. okto‐
ber 2020 dette udkast til det daværende Social- og Inden‐
rigsudvalg, jf. SOU alm. del – bilag 405 (folketingsåret
2019-20). Den 5. februar 2021 sendte finansministeren hø‐
ringssvarene og et høringsnotat til det daværende Social- og
Indenrigsudvalg.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <4> bilag på lovfor‐
slaget.
Spørgsmål
Der er under udvalgsarbejdet stillet 6 spørgsmål til fi‐
nansministeren til skriftlig besvarelse, <som ministeren har
besvaret. >
Anders Kronborg (S) Bjørn Brandenborg (S) Tanja Larsson (S) Jan Johansen (S) Birgitte Vind (S) Kasper Sand Kjær (S)
Orla Hav (S) Thomas Jensen (S) Jens Rohde (UFG) Andreas Steenberg (RV) Samira Nawa (RV) Halime Oguz (SF)
Kirsten Normann Andersen (SF) Søren Egge Rasmussen (EL)
fmd.
Rosa Lund (EL) Sikandar Siddique (UFG)
Preben Bang Henriksen (V) Hans Andersen (V) Heidi Bank (V)
nfmd.
Kim Valentin (V) Christoffer Aagaard Melson (V)
Anni Matthiesen (V) Alex Ahrendtsen (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Marcus Knuth (KF)
Niels Flemming Hansen (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
49
39
16
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
3
1
1
L 159 - 2020-21 - Bilag 5: 1. udkast til betænkning
2371314_0003.png
3
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
15
14
13
13
4
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
1
1
8