Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
L 159 Bilag 4
Offentligt
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om MitID og NemLog-in
(L 159)
Af finansministeren:
Til § 2
1) I
nr. 4, 1. pkt.,
ændres: »Sikringsniveauet definerer graden af sikkerhed for autentifikation« til: »Graden
af tillid til en autentificeret digital identitet«.
[Sproglig præcisering]
Til § 20
2) I
stk. 2
ændres »stk. 2« til: »stk. 4«.
[Lovteknisk korrektion]
Til § 21
3) I
§ 21
ændres »og håndtering af MitID, anvendelse og autentifikation« til: »af MitID og autentifikation
med MitID«.
[Sproglig præcisering]
Til § 25
4) I
stk. 1
ændres »kan fastsætte regler om« til: »fastsætter tidspunktet for«.
[Lovteknisk korrektion]
Til § 26
5) I
stk. 1
indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum: »Loven kan endvidere sættes i kraft på forskellige
tidspunkter.«
[Lovteknisk korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med den foreslåede ændring foretages en sproglig præcisering af definitionen, idet den anvendte
formulering i det fremsatte lovforslag kunne skabe usikkerhed herom.
L 159 - 2020-21 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra finansministeren
Til nr. 2
Med den foreslåede ændring foretages korrekt henvisning til anden bestemmelse i loven.
Til nr. 3
Med den foreslåede ændring af bestemmelsen præciseres, at Digitaliseringsstyrelsens erstatningsansvar
over for privatpersoner, offentlige myndigheder, offentligretlige organer eller juridiske enheder, gælder ved
fejl i forbindelse med registrering, udstedelse af MitID og autentifikation med MitID af en privatperson eller
en erhvervsbruger, medmindre Digitaliseringsstyrelsen kan godtgøre, at den ikke har handlet forsætligt
eller uagtsomt. Det bemærkes, at der alene er tale om en sproglig præcisering, som ikke har betydning for
eksempelvis borgeres retsstilling. Det bemærkes endvidere, at bestemmelsen ikke berører, at der ved den
indgåede kontrakt med Nets DanID A/S om udvikling m.v. af MitID-løsningen er fastsat, at leverandøren i et
vist omfang, herunder med sædvanlig beløbsmæssig begrænsning, bærer det i den foreslåede
bestemmelse nævnte erstatningsansvar. Det er herunder fastsat, at leverandøren i et vist omfang hæfter
for fejl i registrering og udstedelse af en digital identitet, som følge af fejlregistrering og fejludstedelse,
foretaget af de registreringsenheder, der varetager registreringer, jf. § 5, stk. 1.
Til nr. 4
Med den foreslåede lovtekniske korrektion sikres, at finansministeren får den fornødne bemyndigelse til at
ophæve den gældende lov nr. 439 af 8. maj 2018 om udstedelse af NemID med offentlig digital signatur til
fysiske personer og til medarbejdere i juridiske enheder ved udstedelse af bekendtgørelse herom.
Til nr. 5
Med den foreslåede lovtekniske korrektion sikres, at det bliver muligt ved kongelig anordning at sætte
loven i kraft på Færøerne og Grønland på forskellige tidspunkter. Bestemmelsen indebærer, at ikrafttræden
af loven følger udviklingerne af løsningerne. Med den foreslåede bestemmelse muliggøres det, at
lovgrundlaget kan træde i kraft, så snart løsningerne er klar til anvendelse, og der sikres således et
retsgrundlag for anvendelsen af løsningerne.