Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
L 159 Bilag 1
Offentligt
2335846_0001.png
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0002.png
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0003.png
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0004.png
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0005.png
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0006.png
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0007.png
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0008.png
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0009.png
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0010.png
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0011.png
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0012.png
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0013.png
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0014.png
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0015.png
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0016.png
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0017.png
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0018.png
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0019.png
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0020.png
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0021.png
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0022.png
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0023.png
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0024.png
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0025.png
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0026.png
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0027.png
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0028.png
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0029.png
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0030.png
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0031.png
Digitaliseringsstyrelsen
Landgreven 4
Postboks 2193
1017 København K
Dato: 17. september 2020
Sag: CDP-20/10239-2
Sagsbehandler: /PRC
KONKURRENCE- OG
FORBRUGERSTYRELSEN
Høringssvar til Digitaliseringsstyrelsen
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen takker for muligheden for at afgive
-in
høringssvar vedr.
- og Forbrugerstyrelsen har føl-
gende bemærkninger til indholdet af forslaget.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil indledende rose initiativet, der
skaber mulighed for et marked for brokerydelser og for nye tjenesteydelser.
Det er i den forbindelse positivt, at offentlige myndigheder faciliterer in-
novative løsninger, der kan fremme konkurrencen, og investerer i den nød-
vendige infrastruktur i dialog med erhvervslivet.
Det er Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens umiddelbare vurdering, at
lovforslaget kan medføre mulige konkurrencebegrænsninger. Styrelsen
kan dog ikke på det foreliggende grundlag vurdere dette. Dette skyldes
navnlig, at broker kontrakten, som brokerne skal indgå med leverandøren
af MitID, ikke fremgår af det fremsendte materiale.
Det er Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens foreløbige vurdering, at Mi-
tID-projektet overordnet set kan påvirke: (i) konkurrencen mellem tjene-
steudbydere, som fremadrettet vil anvende brokere til at få adgang til Mi-
tID-
forbindelse også til styrelsens bemærkninger til præhøringen forslaget af
den 20. maj 2020 og referat af møde den 27. september 2019 med Digita-
liseringsstyrelsen, hvor styrelsen fremhævede tilsvarende problemstillin-
ger
Ad i)
I konkurrenceretligt perspektiv er det vigtigt at sikre, at gebyret for at an-
-
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Tlf.
4171 5000
CVR-nr. 10 29 48 19
EAN-nr. 5798000018006
[email protected]
www.kfst.dk
ERHVERVSMINISTERIET
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0032.png
mellem tjenesteudbyderne. Denne overvejelse kan være særligt relevant,
hvis selvstændige tjenesteudbydere skal betale et højere gebyr end konkur-
rerende tjenesteudbydere, der er ejet af en bank, som indgår i partnerska-
bet, jf. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens præhøringssvar og møderefe-
rat imellem Digitaliseringsstyrelsen og Konkurrence- og Forbrugerstyrel-
sen af den 15. maj 2020. Digitaliseringsstyrelsen har i e-mail til Konkur-
En au-
rence- og Forbrugerstyrelsen dateret den 23. juni 2020
tentifikation til en TU [tjenesteudbyder], der ikke er repræsenteret af Part-
nerskabet bag MitID bliver pålagt et udviklingsbidrag pr. transaktion, sva-
rende til ikke-
som Partnerskabet har afholdt. Dette udviklingsbidrag opkræves i 4 år
medmindre den relative andel er tilbagebetalt inden forløbet af de 4 år.
Efter en konkret vurdering vil et sådant højere gebyr kunne have en kon-
kurrencebegrænsende virkning, f.eks. hvis gebyret bidrager til en væsent-
lig stigning i marginalomkostning for de selvstændige tjenesteudbydere i
forhold tjenesteudbydere, der er repræsenteret af Partnerskabet til MitID.
Lovforslaget ses ikke at indeholde bemærkninger herom, bortset fra at ve-
-
rkninger til forslagets § 15. I
den forbindelse henleder, vi også til styrelsens bemærkninger i forbindelse
med Digitaliseringsstyrelsen og styrelsens møder den 27. september 2019
og 15. maj 2020.
Ad ii)
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen forstår det fremsendte materiale såle-
des, at leverandøren af udvikling, drift, vedligeholdelse og forvaltning af
MitID-
bydere (og dermed være vertikalt integreret). Det er ligeledes styrelsens
-
der i de kommende minimum 10 år vil være driftet, udviklet, vedligeholdt
og forvaltet af Nets. Styrelsen forstår, at dette er allerede er fastlagt. Sty-
relsen forstår endvidere forslaget således, at det vil være Nets, der admini-
strer tilslutningen af brokers til løsningen.
I den grad en vertikalt integreret virksomhed har markedsmagt i forhold til
identitets- og autentifikationsløsningen (MitID), kan det potentielt give
virksomheden evne og incitament til begrænse konkurrencen i forhold til
-leddet eller tjenesteydelsesleddet. Det er derfor væsentligt at
som broker i praksis, ikke kan favorisere leverandøren.
2
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
En leverandør, der også agerer som broker, ville muligvis kunne anvende
sin markedsmagt som leverandør til løsningen, for at begrænse konkurren-
cen på de vertikalt forbundne markeder til fordel for sig selv. Dette kunne
f.eks. manifestere sig i en forringet service for brokers, og tjenesteudbydere
tilknyttet andre brokers end leverandøren.
Afslutningsvist gør Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen for en god ordens
skyld opmærksom på, at styrelsens overvejelser og drøftelser med Digita-
liseringsstyrelsen på tidligere møder ikke er udtryk for en stillingtagen til,
hvorvidt der er faktiske konkurrenceretlige problemer. Dette indebærer, at
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil kunne undersøge prismodellen el-
ler andre forhold, såfremt styrelsen i fremtiden måtte finde, f.eks. på bag-
grund af en klage, at disse forhold vil være konkurrencebegrænsende.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen står naturligvis til rådighed, såfremt I
ønsker at drøfte eller har spørgsmål til ovennævnte.
Med venlig hilsen
Peter Ravn Christensen
Fuldmægtig
3
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0034.png
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0035.png
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0036.png
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0037.png
Digitaliseringsstyrelsen
[email protected], [email protected], [email protected]
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2020 - 8031
Doknr.
305341
Dato
17-09-2020
Svar på høring over udkast til forslag til lov om MitID og NemLog-in
Digitaliseringsstyrelsen har ved brev af 20. august 2020 med bilag anmodet Social- og
Indenrigsministeriet om eventuelle bemærkninger til udkast til forslag til lov om Mit-
ID og NemLog-in.
Social- og Indenrigsministeriet har følgende bemærkninger til høringen:
1.
Følgende fremgår af § 4, stk. 1, i udkast til forslag til lov om MitID og NemLog-in:
4.
Digitaliseringsstyrelsen sikrer:
a)
At der sker identitetssikring af privatpersoner, registrering af
identiteter, udstedelse, spærring og genåbning af MitID til privatpersoner
efter reglerne fastsat i medfør af stk. 2.
b)
At der sker udstedelse, spærring og genåbning af identifikationsmidler til
erhvervsbrugere, efter reglerne fastsat i medfør af stk. 2."
Endvidere fremgår følgende af lovforslagsudkastets § 5, stk. 2:
"Stk. 2. Kommunale borgerservicecentre skal varetage opgaver i henhold til § 4[,]
stk. 1."
Social-
b
, efter ministeriets opfattelse skal ændres
2.
"Kommunalbestyrelse" anvendes i lovgivningen, når der er tale om udøvelse af en
beslutningsret (afgørelser, aftaler m.v.), eller ansvaret (den ansvarlige myndighed) for
opgavevaretagelsen. Denne betegnelse bør derfor anvendes i alle regler, der indeholder
en regulering af udøvelsen af en beslutningsret eller ansvaret for opgavevaretagelsen.
I regler, der i øvrigt beskriver opgavevaretagelsen, eller som beskriver finansiering,
anvendes normalt betegnelsen "kommune". Denne betegnelse anvendes også, hvor der
er tale om en geografisk afgrænsning.
Kommunalbestyrelsen er kommunens øverste myndighed og har ansvaret for hele den
kommunale virksomhed. Administrationen afleder som udgangspunkt sin kompetence
fra kommunalbestyrelsen og er underordnet denne. De administrative enheder i
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0038.png
Når en kompetence i lovgivningen er tillagt kommunalbestyrelsen, betyder det som
udgangspunkt alene, at opgaverne skal løses i kommunalt regi. Kommunalbestyrelsen
har således mulighed for at delegere udøvelsen af sin kompetence til udvalg og den
kommunale administration.
Det er af stor betydning, at der ikke i lovgivningen gøres begrænsninger i princippet
om kommunalbestyrelsernes organisatoriske frihed, da dette vil være et brud på
princippet om kommunalbestyrelsen som øverste ansvarlige organ og dermed en
fravigelse af det almindelige kommunale styrelses- og beslutningssystem.
Der henvises til ministeriets vejledning nr. 9150 af 29. februar 2016 om
regeludstedelse i forhold til kommuner og regioner.
I forlængelse af ovenstående bemærkes i øvrigt, at borgerservicecenterloven, jf.
bekendtgørelse af lov nr. 947 af 6. juli 2017 om kommunale borgerservicecentre og
fælleskommunale callcentre, ikke indeholder regler om, at det er pligtmæssigt for
kommuner at have et borgerservicecenter.
Digitaliseringsstyrelsen er imidlertid ikke afskåret fra at anføre i lovforslagets
bemærkninger, at opgaver i medfør af § 4, stk. 1, eksempelvis kan varetages af et
kommunalt borgerservicecenter.
3.
Digitaliseringsstyrelsen anmoder Social- og Indenrigsministeriet om at oplyse,
.
Digitaliseringsstyrelsen opfordrer endvidere ministeriet til at kontakte styrelsen,
.
Social- og Indenrigsministeriet vil snarest vende tilbage herom. Der henvises til
telefonsamtale mellem Digitaliseringsstyrelsen og ministeriet af 16. september 2020.
Med venlig hilsen
Mads Holt
2
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0039.png
16. september 2020
Sundhedsdatastyrelsen
Ørestads Boulevard 5
2300 København S
T: +45 7221 6800
E: [email protected]
W: sundhedsdata.dk
CVR: 33257872
EAN: 5798000363038
Sundheds- og Ældreministeriet
Høringssvar vedr. forslag til lov om MitID og NemLog-in DIGST (Id nr.:
867406) J. nr. 20/09706
Sundhedsdatastyrelsen imødeser en fornyet lovregulering i forbindelse med indførelsen af Mi-
tID og NemLog-in. Dette for at sikre den fortsatte udvikling af den offentlige danske digitale in-
frastruktur, samt en klar lovgivningsmæssig ramme for ansvar og rettigheder i forhold til de nye
løsninger. Hertil kommer at lovforslaget regulerer udbudspligten for ordregivende myndighe-
der. Det er således styrelsens opfattelse, at hensigten med lovforslaget er at forpligte offentlige
myndigheder til at anvende MitID-løsningen og de centrale dele af NemLog-in, når offentlige
myndigheder udbyder digitale selvbetjeningsløsninger vedrørende deres myndighedsopgaver,
og som i den forbindelse kræver sikker autentifikation.
Sundhedsdatastyrelsen har følgende kommentarer til lovforslaget.
Selvbetjeningsløsning
Det er uklart, hvad der helt præcist menes med
”selvbetjeningsløsning til at udføre en myndig-
hedsopgave”
beskrevet i lovens § 5, stk. 1. Denne uklarhed kan medføre usikkerhed om, hvilke
it-løsninger, der er omfattet af forpligtelsen til at anvende NemID og NemLog-in. Dette især re-
levant i forhold til sundhedssektoren og de opgaver Sundhedsdatastyrelsen varetager i forbin-
delse med vores myndighedsområde. I bemærkningerne til bestemmelsen beskrives et relativt
snævert anvendelses område ”De
digitale selvbetjeningsløsninger erstatter i dag en lang række
opgaver, som tidligere kun kunne håndteres ved manuel sagsbehandling og ved privatpersonens
eller virksomhedens fysiske fremmøde hos den relevante offentlige myndighed. Derfor er det af
afgørende betydning for den offentlige og private sektor samt det danske samfund som helhed,
at der eksisterer sikre identifikations- og autentifikationsløsninger, som er en forudsætning for
den digitale forvaltning.
” Såfremt der anlægges denne smalle forståelse, vil det reelt betyde, at
en meget lille andel af de digitale løsninger på sundhedsområdet være at betragte som selvbe-
tjeningsløsninger. Det kunne eksempelvis være løsninger, der tillader borgere at bestille tid til
blodprøver eller at flytte ambulante aftaler.
1/3
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0040.png
Såfremt dette smalle anvendelsesområde forfølges, er der risiko for at løsninger, der i dag alle-
rede anvender NemID og NemLogin ikke er omfattet af den foreslåede lov. Omvendt kan en me-
get bred forståelse af definitionen af selvbetjeningsløsninger medføre, at løsninger der ikke i dag
benytter NemID og NemLogin dermed bliver forpligtet til at anvende MitID og nemLogin, uan-
set at det ikke er hensigtsmæssigt.
For Sundhedsdatastyrelsen vil lovgivningen i sin nuværende form ikke medføre vanskeligheder
med at opfylde forpligtelsen til at anvende MitID og NemLogin rettet mod borgere, ligesom re-
guleringen ikke vil medføre udfordringer, hvis forpligtelsen alene omhandler, at ganske få admi-
nistrative medarbejdere på sundhedsområdet skulle tilgå selvbetjeningsløsninger uden for
sundhedsområdet med MitID og NemLogin.
Reguleringen vil medføre væsentlige udfordringer, hvis forpligtelsen tiltænkes at omfatte et
stort antal sundhedsfaglige medarbejderes adgang til løsninger, som allerede er etableret på
sundhedsområdet. Disse løsninger er skabt til patientbehandling og ikke til sagsbehandling. Så-
ledes er formålet med disse løsninger ikke at understøtte selvbetjening, men at understøtte
samarbejde mellem forskellige parter inden for sundhedsvæsnet bredt forstået. Såfremt lovgiv-
ningen også tiltænkes at omfatte disse forhold, kan det medføre, at medarbejdere på et syge-
hus ikke vil kunne anvende regionernes allerede etablerede identitetsløsninger til at få adgang
til nationale tjenester på sundhedsområdet (f.eks. det fælles medicinkort, FMK) uden at skulle
anvende MitID som identifikationsmiddel eller NemLogin til autentifikation (fastslåelse af iden-
titet).
Det er Sundhedsdatastyrelsens opfattelse, hvis reguleringen omfatter mindre aktører på sund-
hedsområdet, fx praksissektoren, som dermed kan gøre brug af MitID og NemLogin til at skabe
sig adgang til sådanne tjenester.
Risikodata
Sundhedsdatastyrelsen bemærker, at der Digitaliseringsstyrelsen indsamler og videregiver risi-
kodata ved hver enkelt login vedrørende ”Lokation
– GeoIP koordinater, Netværk – IP nummer,
Device – Information om den anvendte mobiltelefon eller browser og Identitet – Information om
identiteten og sidste anvendelse.”
Der er tale om oplysninger vedrørende borgeres fysiske og di-
gitale færden. Formålet med videregivelsen af risikodata er at give mulighed for at forhindre
uautoriseret adgang til data. Det formodes, at Digitaliseringsstyrelsen i forbindelse med bestem-
melsen har foretaget en grundig vurdering af de registreredes rettigheder, proportionalitet m.v.
også henset til risiko for evt. misbrug af riskooplysninger, der kan være en trussel i forhold til
den registreredes rettigheder.
Tilsyn
Det antages, at der skal udformes en bekendtgørelse på baggrund af § 4, stk. 2 vedrørende
blandt andet klager til Digitaliseringsstyrelsen over afgørelser truffet i medfør af regelsættet.
Samtidig fremgår det af lovens § 18, at Digitaliseringsstyrelsen påser overholdelse af reglerne
2/3
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0041.png
givet i § 4, stk. 2, og at Finansministeren fastsætter regler om dette tilsyn. Sundhedsdatastyrel-
sen antager, at der i forbindelse med udformningen af bekendtgørelser tages stilling til, hvor-
vidt Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med sig selv.
Frikøb
Det fremgår af lovforslaget, at juridiske enheder - herunder private aktører - skal anskaffe sig
MitID/NemLog-in. Styrelsen er i tvivl om, hvorvidt dette er ensbetydende med, at der ikke læn-
gere kan indgås aftaler om frikøb af områder. Dette vil have væsentlige konsekvenser for sund-
hedsområdet, hvor der netop er indgået aftaler om frikøb.
Med venlig hilsen
Sigrun Gyrtrup
Teamleder, Chefkonsulent
DIR
3/3
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0042.png
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0043.png
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0044.png
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0045.png
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0046.png
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0047.png
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0048.png
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0049.png
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0050.png
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0051.png
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0052.png
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0053.png
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0054.png
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0055.png
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0056.png
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0057.png
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0058.png
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0059.png
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0060.png
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0061.png
Ældre Sagen takker for muligheden for at afgive høringssvar i forbindelse med forslag til
lov om MitID og NemLog-In.
Generelt bakker Ældre Sagen op om, at lovgivningen skal følge med tiden og finder det
positivt, når nye digitale løsninger kan gøre de offentlige systemer lettere tilgængelige for
borgerne, hvilket vil være til stor gavn for samfundet som helhed. Der er dog fortsat en
gruppe af ældre, for hvem det digitale er svært, og for nogle er det umuligt.
Det er Ældre Sagens helt klare holdning, at den enkelte ældre borgers mulighed for kontakt
med det offentlige og private organisationer/virksomheder samt retssikkerhed aldrig må
afhænge af, hvorvidt vedkommende kan gøre brug af digitale løsninger. Det er derfor vigtigt
at sikre, at samfundet ikke lader svage og ikke-digitaliserende borgere i stikken.
Det er vigtigt for Ældre Sagen at understrege, at myndighederne samtidig med selve
implementeringen af denne nye digitale løsning også husker, at alle borgere skal vænne sig
til de nye muligheder og løsninger, samt at nogle borgere, herunder ikke mindst en
betydelig gruppe af ældre, ikke kan bruge de digitale løsninger. Der er således brug for både
alternative løsninger for de ikke-digitale og understøttelse af allerede digitale i anvendelsen
af de nye løsninger.
Der er i dag ca. 98.000, der er undtaget fra at bruge NemID, mens ca. 280.000 personer
over 65 år er fritaget fra at modtage Digital Post fra det offentlige. Dette nødvendiggør
fortsat behovet for brugervenlige alternative løsninger for denne gruppe borgere, der ikke
kan anvende de digitale løsninger.
Ifølge Digitaliseringsstyrelsen er der ca. 1. mio. personer over 65 år, der i dag benytter
NemID, heraf er det 70 %
Ved overgangen til MitID må det forventes, at der vil være en andel af denne aktive 1 mio.,
som har brug for en meget tæt og understøttende proces i overgangen fra én digital løsning
til en anden. Desuden må det forventes, at der vil være en andel af de borgere, der i dag ikke
er digitale, som har et ønske om at blive det. Denne gruppe har behov for hjælp og støtte i
denne overgang. Det vil kræve både økonomiske og menneskelige ressourcer fx i den
kommunale borgerservice at understøtte dette. En forpligtelse, der allerede eksisterer i dag,
jf. lovgivning om obligatorisk digital selvbetjening.
Ældre Sagen bemærker, at det i lovforslaget er anført, at den nye løsning vil medføre
effektivisering af den offentlige sektor og sikre besparelser i de tilfælde, hvor
sagsbehandling med fysisk fremmøde kan erstattes af digital sagsbehandling.
Ældre Sagen
Snorresgade 17-19
2300 København S
Tlf. 33 96 86 86
[email protected]
www.aeldresagen.dk
Protektor:
Hendes Majestæt Dronning
Margrethe II
Gavebeløb til Ældre Sagen
kan fratrækkes efter gældende
skatteregler · Giro 450-5050
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0062.png
Den henledes i den forbindelse til Folketingets Ombudsmands
artikel
fra 2019: Hvordan
digitaliserer vi uden at skade vores retssikkerhed samt fra Myndighedsguiden
Overblik
# 12
Partsrettigheder og offentlige IT-systemer.
Det er således vigtigt at være opmærksom på, at der fortsat vil være ældre (og andre)
borgere, der har behov for personlig betjening og vejledning, både fysisk og telefonisk. Det
gælder både de ældre digitale borgere, der har brug for individuel vejledning i relation til
den digitale løsning eller til deres konkrete forhold samt de ældre ikke-digitale borgere i
relation til deres konkrete forhold.
Ved overgangen til den nye løsning går Ældre Sagen ud fra, at der udarbejdes en løsning,
hvorved de personer, der allerede er undtaget eller partsrepræsenteret i det eksisterende
NemID, fortsætter uændret uden at skulle foretage sig yderligere handlinger. Vi opfordrer
samtidig til, at den nye løsning understøtter simple og overskuelige løsninger og
fremgangsmåder for så vidt angår partspræsentation og fuldmagtsmuligheder (og
tilbagekaldelse heraf) samt fritagelse fra den digitale løsning.
Med henblik på at sikre den bedst mulige overgang fra NemID til MitID vil Ældre Sagen
afslutningsvis opfordre til, at myndighederne, herunder kommunerne, udvikler fx
læringsmaterialer og demoer, der kan benyttes lokalt, herunder af de frivillige. Der vil
ligeledes være et behov for dummies (falske testpersoner), hvis Ældre Sagens ca. 1.800
frivillige skal have mulighed for at bidrage til at hjælpe ældre med brugen af de nye digitale
løsninger, idet frivillige i Ældre Sagen ikke må håndtere personfølsomme oplysninger.
Slutteligt opfordres til, at der stilles lokaler, it-udstyr og internet til rådighed til det frivillige
arbejde, hvor ældre borgere understøttes i at lære at bruge internettet og de digitale
løsninger.
Venlig hilsen
Bjarne Hastrup
Adm. direktør
Side 2 af 2
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0063.png
Anne Sofie B. Severinsen
[email protected]
Digitaliseringsstyrelsen
Forsvarsministeriets høringssvar angående udkast til forslag
til lov om MitID og NemLog-in
Forsvarsministeriet har den 20. august 2020 modtaget Digitalise-
ringsstyrelsens interne høring over udkast til forslag til lov om MitID
og NemLog-in, og har i den forbindelse følgende bemærkninger:
broker
risikodata
benyttes flere gange i lovforsla-
get. Forsvaret benytter allerede disse begreber i forskellige sammen-
hænge, hvorfor det vil være hensigtsmæssigt at begreberne defineres
nærmere med henblik på at undgå begrebsforvirring og skabe klar-
hed.
Forsvarsministeriet kan desuden oplyse, at ordet NemID ikke benyt-
tes i lovgivning på Forsvarsministeriets område.
Dato:
Enhed:
Sagsbeh.:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
11. september 2020
JSN
FMN-MMA
2020/005655
137482
Ingen
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Sagsbehandleren direkte:
Tlf.: +45 7281 0063
E-mail: [email protected]
Med venlig hilsen
Mads Olivarius Maibom
Fuldmægtig
Side 1 af 1
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0064.png
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0065.png
L 159 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335846_0066.png