Transportudvalget 2020-21
L 158 Bilag 1
Offentligt
2333757_0001.png
HØRINGSNOTAT
Dato
J. nr.
10. februar 2021
2020-8968
Høringsnotat vedrørende forslag til lov om ændring af lov om
ændring af færdselsloven og lov om godkendelse og syn af køretø-
jer (Ophævelse af revisionsbestemmelse)
1. Indledning
Transportministeriet har den 4. december 2020 sendt udkast til forslag til
lov om ændring af lov om ændring af færdselsloven og lov om godkendelse
og syn af køretøjer (Ophævelse af revisionsbestemmelse) i høring hos føl-
gende organisationer og virksomheder m.v.:
Advokatsamfundet, Autobranchen Danmark, AUTIG - Autobranchens Han-
dels- og Industriforening i Danmark, Beredskabsstyrelsen, Bilbranchen, Bil-
synsbranchen, samtlige byretter, Camping Branchen, Danmarks Frie Auto-
Campere, Danmarks Motor Union, Danmarks Tekniske Universitet - Insti-
tut for Transport (DTU Transport), Dansk Bilbrancheråd, Dansk Bilfor-
handler Union, Dansk Camping Union, Dansk Erhverv, Dansk Erhvervs-
fremme, Dansk Industri (DI), Dansk Kørelærer-Union, Dansk Mobilitet,
Dansk Transport & Logistik (DTL), Danske Advokater, Danske Kørelæreres
Landsforbund, Danske Regioner, Danske Seniorer, Datatilsynet, De Danske
Bilimportører, Den Danske Dommerforening, Digitaliseringsstyrelsen,
Domstolsstyrelsen, Erhvervsstyrelsen, Fagligt Fælles Forbund (3F), Falck
Danmark A/S, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet Tænk, Forenede
Danske Motorejere (FDM), Foreningen af Frie Kørelærere, Foreningen Tek-
niske Konsulenter for Vejtransport, Forsikring & Pension, Frie Danske Last-
bilvognmænd (FDL), Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, Hånd-
værksrådet, Institut for Menneskerettigheder, International Transport Dan-
mark (ITD), Kommunernes Landsforening (KL), Køreprøvesagkyndiges
Landsforening, Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen af Polio Trafik- og
Ulykkesskadede, Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen Landsby-
erne i Danmark, Motorhistorisk Samråd, NOAH-Trafik, Politiforbundet i
Danmark, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet for Bæredygtig Trafik, Rådet
for Sikker Trafik, Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet, Trans-
porterhvervets Uddannelser, UlykkesPatient Foreningen, Veteranknallert-
klubben Aktiv, Østre og Vestre Landsret og Ældre Sagen.
Lovforslaget har endvidere været offentliggjort på Høringsportalen.
L 158 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2333757_0002.png
Side 2/4
Høringsfristen udløb den 4. januar 2021.
Der er modtaget høringssvar fra følgende organisationer og virksomheder
m.v.:
Advokatrådet
BilsynsBranchen
Dansk Bilbrancheråd
Dansk Bilforhandler Union
Dansk Erhverv
Forbrugerombudsmanden
Forenede Danske Motorejere (FDM)
Institut for Menneskerettigheder
Københavns Byret
Politiforbundet
Rigsadvokaten
Rigspolitiet
Vestre Landsret
Ældre Sagen
Bilsynsbranchen, Dansk Bilforhandler Union, Forbrugerombudsmanden,
Forenede Danske Motorejere (FDM), Institut for Menneskerettigheder, Po-
litiforbundet, Rigsadvokaten, Rigspolitiet og Ældre Sagen har svaret, at lov-
forslaget ikke giver anledning til bemærkninger.
Dansk Erhverv har svaret, at de kan støtte lovforslaget.
Advokatrådet har meddelt, at de har besluttet ikke at afgive høringssvar.
Københavns Byret på byretspræsidenternes vegne og Vestre Landsret har
ikke ønsket at udtale sig om lovforslaget.
2. Høringssvar
I det følgende refereres og kommenteres de indkomne bemærkninger fra
høringssvarene. Ikke alle bemærkninger i høringssvarene er refereret, idet
de væsentligste dog fremgår.
Transportministeriets eventuelle kommentarer vil fremgå i kursiveret form i
forlængelse af de pågældende høringssvar.
Dansk Bilbrancheråd oplyser, at Dansk Bilbrancheråd bifalder, at Tempo
100-godkendelserne ønskes fortsat, herunder med de synskrav, der gælder
for disse køretøjer. Dansk Bilbrancheråd har noteret sig, at Færdselsstyrel-
sen netop lægger særlig vægt på, at påhængskøretøjerne skal til syn, som en
trafiksikkerhedsfremmende omstændighed holdt op imod hastigheden.
Dansk Bilbrancheråd stiller med afsæt her i forslag om, at synskravet udvi-
des til også andre påhængskøretøjer over 750 kg. totalvægt med bremser.
L 158 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2333757_0003.png
Side 3/4
Dansk Bilbrancheråd bemærker, at det er rådets klare opfattelse, at et så-
dant synskrav vil højne trafiksikkerheden betragteligt for uheld med på-
hængskøretøjer involveret.
I forhold til Tempo-100 stiller Danske Bilbrancheråd forslag om, at Færd-
selsstyrelsen og transportministeren tager initiativ til at få koordineret god-
kendelserne med de øvrige EU-lande, således at én tempo 100-godkendelse
kan anvendes i alle lande.
Transportministeriet har noteret sig, at Dansk Bilbrancheråd er positivt
indstillet i forhold til videreførelsen af Tempo 100-ordningen for påhængs-
køretøjer.
Transportministeriet skal bemærke for så vidt angår forslaget om udvi-
delse af synskrav til andre påhængskøretøjer med bremser, at reglerne om
periodisk syn er reguleret på EU-plan i Europa-Parlamentets og Rådets
Direktiv 2014/45/EU af 3. april 2014 om periodisk teknisk kontrol med
motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil og om ophævelse af direktiv
2009/40/EF (”periodesynsdirektivet”). Det følger af periodesynsdirekti-
vets artikel 20, stk. 2, at Kommissionen senest den 30. april 2019 fremlæg-
ger en rapport, som på baggrund af uafhængige undersøgelser beskriver
effektiviteten af inddragelsen af bl.a. lette påhængskøretøjer i periodesyns-
direktivet. Europa-Kommissionen er på denne baggrund i gang med at
vurdere, hvorvidt lette påhængskøretøjer, herunder trailere, skal være om-
fattet af direktivet. Det forventes, at der bliver udarbejdet et forslag herom
i løbet af 2022/23. Transportministeriet afventer derfor, om der kommer
fælles EU-regler om periodisk syn af lette køretøjer. Dermed sikres det, at
reglerne bliver udarbejdet i overensstemmelse med eventuelle EU-regler
på området, og at borgere og virksomheder i Danmark ikke bebyrdes mere
end vores nabolande.
Transportministeriet har noteret sig Dansk Bilbrancheråds bemærkninger
vedrørende koordinering af Tempo 100-godkendelser med de øvrige EU-
lande.
Eftersom Dansk Bilbrancheråds øvrige bemærkninger ikke vedrører op-
hævelsen af revisionsbestemmelsen, giver bemærkningerne ikke Trans-
portministeriet anledning til at ændre i lovforslaget.
BilsynsBranchen oplyser, at de ikke har bemærkninger til udkastet. Dog vil
BilsynsBranchen gerne benytte anledningen til at påpege, at Færdselsstyrel-
sens tekniske bestemmelser for dansk Tempo 100-godkendelse af lette køre-
tøjer bør bringes i fuld overensstemmelse med de tyske, da de eksisterende
forskelle hverken gavner færdselssikkerheden eller mobiliteten, og desværre
udelukker dansk/tysk gensidig anerkendelse i lighed med den gensidige an-
erkendelse, der er opnået for tunge busser.
Transportministeriet har noteret sig BilsynsBranchens bemærkninger. Ef-
tersom BilsynsBranchens bemærkninger ikke vedrører ophævelsen af revi-
sionsbestemmelsen, giver bemærkningerne ikke Transportministeriet an-
ledning til at ændre i lovforslaget.
3. Øvrigt
L 158 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2333757_0004.png
Side 4/4
Transportministeriet har på eget initiativ foretaget enkelte præciseringer i
lovforslaget samt en materiel ændring vedrørende digitaliseringsklar lovgiv-
ning, hvor Transportministeriet har vurderet, at principperne for digitalise-
ringsklar lovgivning ikke er relevante for lovforslaget. Den materielle æn-
dring har efterfølgende været i høring hos Digitaliseringsstyrelsen, der har
meddelt, at de ikke har nogen bemærkninger til den konkrete ændring.