Social- og Ældreudvalget 2020-21
L 157 Bilag 2
Offentligt
2342559_0001.png
10. februar 2021
Høringssvar til Lovforslag om ændring af lov om Den Sociale
Investeringsfond
Den Sociale Investeringsfond (DSI) har d. 22. januar modtaget et revideret lovforslag om ændring af lov om
Den Sociale Investeringsfond i høring med frist 29. januar. Med dette notat fremsendes
DSI’s
bemærkninger
til det reviderede lovforslag. Efter de generelle bemærkninger gennemgås bemærkninger til enkelte nye
bestemmelser i ændringsforslagets seks delelementer.
Generelle bemærkninger
DSI ser sig som et resultat af den korte høringsfrist nødsaget til at tage forbehold for, om der kan være
uhensigtsmæssigheder i lovforslaget, som fonden efter høringsfristen ønsker belyst under folketingets
behandling af lovforslaget. Dette forbehold gælder især bestemmelser ift. fondens mulighed for at yde tilskud
til offentlige myndigheder, der ikke kan endeligt afdækkes inden for høringsfristen. Dette uddybes i næste
afsnit.
DSI bifalder dog generelt de ændringer, der er foretaget i lovforslaget siden det første gang blev sendt i høring.
DSI ser det særdeles positivt, at fonden i lovforslaget sikres større fleksibilitet, ligesom fondens uafhængighed
og armslængdeprincippet skrives tydeligt frem.
Mere konkret ser DSI positivt på præciseringen af, at ændringer i fondens investeringstemaer kun gælder nye
projekter og ikke med tilbagevirkende kraft.
DSI anerkender ligeledes tydeliggørelsen af, at fondens forhold reguleres i en bestyrelsesfastlagt vedtægt
samt flere passager i bemærkningerne til lovforslaget, hvor intentionen bag fastlæggelsen af den
ressortansvarlige ministers administrationsgrundlag for fonden uddybes. Heraf fremgår, at
administrationsgrundlaget skal tilrettelægges med fortsat respekt for armslængdeprincippet, så det ikke gør
det unødigt vanskeligt for fonden at opfylde sit formål. Desuden fremhæves, at administrationsgrundlaget ikke
forventes at påvirke forhold vedrørende private investorers mulighed for at investere i dele af eller hele DSI’s
portefølje nævneværdigt, idet administrationsgrundlaget primært omhandler fondens drift ved det etablerede
sekretariat.
Bemærkninger til nye bestemmelser i lovforslagets seks delelementer
Hjemmel til at anvende en statsautoriseret revisor
Med lovforslaget foreslås i §10a at indsætte en hjemmel til, at revision af fondens årsregnskab skal ske ved,
at bestyrelsen udpeger og anvender en ekstern revisor til revision af DSI’s årsregnskab. Den foreslåede
bestemmelse vil være en kodificering af den hidtidige praksis for revision af fondens årsregnskab. DSI
bifalder derfor denne præcision, hvormed det står klart, hvordan DSI’s regnskab skal aflægges og revideres.
Tilføjelse til Den Sociale Investeringsfonds muligheder for at yde tilskud til offentlige myndigheder
DSI imødeser fremhævelsen af, at fonden i kraft af sin status som statslig institution er omfattet af
almindelige forvaltningsretlige regler og principper, herunder reglerne i forvaltningsloven. Og at det heraf
følger at tilrettelæggelse og administration af fondens ansøgningsrunder derfor skal foregå under iagttagelse
af disse regler og principper.
DSI har i sit hidtidige virke annonceret muligheder for at søge samarbejde med fonden gennem såkaldte
calls. Her har intentionen netop været at sikre lige mulighed for at søge samarbejde for alle potentielle
samarbejdspartnere, der opfylder fondens vurderingskriterier.
DSI ønsker imidlertid at tage forbehold for, om fondens calls skal betragtes som ansøgningsrunder. Fonden
har indtil nu brugt calls som en konkret anledning fx ifm. ændringer i fondens investeringstemaer, til at gøre
1
L 157 - 2020-21 - Bilag 2: Supplerende høringsnotat, fra social- og ældreministeren
2342559_0002.png
mulige samarbejdspartnere opmærksomme på de generelle samarbejdsmuligheder og fondens kriterier for
prioritering af samarbejdspartnere. Der har ikke været udmeldt ansøgningsfrister mv.
Med lovforslaget bemyndiges den ressortansvarlige minister at fastsætte bindende regler om, hvordan
fondens ansøgningsrunder skal offentliggøres og administreres. DSI bifalder jf. lovforslagets §6 stk. 3, at den
ressortansvarlige kan delegere ansvar for fastsættelsen af regler til DSI.
DSI imødeser samtidig, at det præciseres, at den foreslåede bemyndigelse til ministeren alene angår
fremgangsmåden ved tildeling af tilskud, som efter § 6, stk. 1, skal ske igennem en ansøgningsrunde, og at
fondens kompetence i forhold til beslutninger om disponering af fondens midler i overensstemmelse med
loven i øvrigt ikke begrænses.
DSI tager forbehold for, hvilken betydning det vil få, at fonden fremadrettet skal offentliggøre og administrere
ansøgningsrunder i bekendtgørelsesform, bl.a. ift. fondens administrationsbyrde og evt. påvirkning af
interesse blandt potentielle ansøgere.
DSI tager ligeledes forbehold for, hvilken betydning
bestemmelsen vil få for DSI’s mulighed for at
tildele
midler til offentlige myndigheder
i fondens samarbejder. DSI’s foreløbige erfaringer viser, at offentlige
myndigheder efterspørger indsigt, kompetencer og kapacitet til at deltage i udviklingen og den efterfølgende
implementering af sociale investeringsprogrammer.
For at indfri fondens formål om at udvikle, modne og udbrede sociale investeringsprogrammer, vil DSI evt.
have en interesse i at tildele midler til offentlige parter, der indgår i udviklingspartnerskaber med fonden. DSI
forventer, at det under behandlingen af lovforslaget præciseres,
under hvilke forudsætninger DSI’s
forskellige værktøjer finder anvendelse.
DSI forventer f.eks., at det fortsat er en mulighed at etablere partnerskaber om udvikling af og investering i
sociale effektinvesteringer, og at DSI som en del heraf kan tildele midler til offentlige myndigheder uden
ansøgningsrunder, ved brug af finansieringsformerne
etablering af
og
indskydelse af midler i partnerskaber
jf. §4 i DSI’s lovgrundlag,
I den forbindelse bør nævnes, at formålet med fondens udviklingspartnerskaber, hvori myndigheder kan
indgå, vil være at forberede et oplæg til, hvordan en investering vil kunne iværksættes til at løse en konkret
velfærdsudfordring hos én eller flere myndigheder. En sådan investering gennemføres jf. lovforslagets §6
stk. 2 uden en ansøgningsrunde, idet DSI vil bidrage direkte til finansieringen af en velfærdsindsats mod, at
myndigheden tilbagebetaler fonden den initiale investering med et kontraktuelt fastsat afkast, såfremt der
med indsatsen opnås en række aftalte resultater.
Endelig tages forbehold for, om fonden, som det er tilfældet for Socialstyrelsen, der bruges som eksempel i
bemærkningerne til lovforslaget, skal sende bekendtgørelser for ansøgningsrunder i høring på
Høringsportalen. Dette vurderes at pålægge DSI væsentligt merarbejde, særligt taget fondens konstruktion
med en bestyrelse og et rådgivende udvalg i betragtning, hvor formålet netop er at sikre
interessentinddragelse.
2