Social- og Ældreudvalget 2020-21
L 157 Bilag 2
Offentligt
2342558_0001.png
Enhed
Virksomme indsatser
og inv esteringer
Sagsbehandler
Ida Emilie Stigaard
Bruhn
Sagsnr.
2020 - 9109
Doknr.
390381
Dato
26-02-2021
Supplerende høringsnotat
Høringsnotat til forslag til lov om ændring af lov om Den Sociale
Investeringsfond (Bemyndigelse til fastlæggelse af administrationsgrundlag
m.v.)
1. Hørte myndigheder og organisationer
Et revideret udkast til lovforslag har været sendt i en anden høring hos Den
Sociale Investeringsfond i perioden fra den 22. januar til den 29. januar.
Baggrunden for den anden høring har været, at der siden den offentlige høring
er blevet tilføjet to nye bestemmelser til lovforslaget, henholdsvis om, at fonden
vil få hjemmel til at anvende en statsautoriseret revisor frem for revision efter
rigsrevisionsloven (jf. lovforslagets § 1, nr. 10), og om fondens fremgangsmåde
ved tildeling af tilskud (jf. lovforslagets § 1, nr. 5).
2. Modtagne høringssvar
Der er indkommet høringssvar inden for fristen fra Den Sociale
Investeringsfond. Høringssvaret offentliggøres på Høringsportalen.
I notatet er alene medtaget de væsentligste punkter fra høringssvaret.
3. Ændringer på baggrund af høringen
Det modtagne høringssvar har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.
4. Bemærkninger til lovforslaget
4.1. Foreslåede ændringer i lov om Den Sociale Investeringsfond
4.1.1. Generelle bemærk ninger
Den Sociale Investeringsfond skriver, at de generelt bifalder de justeringer og
ændringer, der er foretaget i lovforslaget og i bemærkningerne til lovforslaget
siden den offentlige høring. DSI skriver også, at de tager forbehold for, om der
kan være uhensigtsmæssigheder i lovforslaget, særligt ved bestemmelsen
vedr. fondens muligheder for at yde tilskud til offentlige myndigheder, som
fonden efter høringsfristen og under Folketingets behandling af lovforslaget
ønsker belyst.
Social- og Ældreministeriets bemærk ninger
Social- og Ældreministeriet har noteret Den Sociale Investeringsfonds
bemærkninger og finder ikke, at de giver anledning til ændringer i lovforslaget.
Samtidig bemærkes det, at ministeriet vil stå til rådighed for at besvare
eventuelle spørgsmål fra fonden under behandlingen af lovforslaget såvel som
efter ikrafttrædelsen, såfremt lovforslaget vedtages.
Der henvises i øvrigt til ministeriets bemærkninger vedr. fondens muligheder
for at yde tilskud til offentlige myndigheder, jf. punkt 4.1.3.
1
L 157 - 2020-21 - Bilag 2: Supplerende høringsnotat, fra social- og ældreministeren
2342558_0002.png
4.1.2. Hjemmel til at anvende en statsautoriseret revisor frem for revision efter
§ 2 i lov om revisionen af statens regnsk aber m.m. (rigsrevisionsloven).
Den Sociale Investeringsfond skriver, at de bifalder bestemmelsen, som er
kodificering af den hidtidige praksis for revision af fondens årsregnskab.
Social- og Ældreministeriets bemærk ninger
Social- og Ældreministeriet har noteret Den Sociale Investeringsfonds
bemærkninger.
4.1.3. Tilføjelser til Den Sociale Investeringsfonds muligheder for at yde tilsk ud
til statslige, k ommunale og regionale myndigheder m.v.
Den Sociale Investeringsfond skriver, at de bifalder fremhævelsen af, at fonden
i kraft af sin status som statslig institution er omfattet af almindelige
forvaltningsretlige regler og principper. Endvidere bifalder fonden, at den
foreslåede bemyndigelse til ministeren alene angår fremgangsmåden ved
tildeling af tilskud, og at fondens kompetence til beslutninger om disponering af
fondens midler i øvrigt ikke begrænses.
Fonden tager desuden en række forbehold for bestemmelsen vedr. fondens
fremgangsmåde ved tildeling af tilskud til statslige, kommunale og regionale
myndigheder m.v.
For det første tager fonden
forbehold for, om fondens såkaldte ’calls’, som
eksempelvis bruges til at oplyse potentielle samarbejdspartnere om muligheder
for samarbejde, skal betragtes som ansøgningsrunder.
For det andet tager fonden forbehold for, hvilken betydning det vil få, at fonden
fremadrettet skal offentliggøre og administrere ansøgningsrunder i
bekendtgørelsesform, bl.a. henset til den administrative byrde for fonden og
eventuel påvirkning af interesse blandt potentielle ansøgere.
For det tredje tager fonden forbehold for, hvilken betydning bestemmelsen vil få
for fondens mulighed for at indgå samarbejder med og tildele midler til
offentlige parter, fx gennem anvendelse af øvrige finansieringsformer, jf. § 4 i
lov om Den Sociale Investeringsfond. Fonden skriver endvidere, at de
forventer, at det under behandlingen af lovforslaget præciseres, under hvilke
forudsætninger fonden forskellige værktøjer finder anvendelse.
For det fjerde tager fonden forbehold for, om fondens bekendtgørelser om
ansøgningsrunder fremover vil skulle i høring på Høringsportalen, da dette
vurderes at pålægge fonden væsentligt merarbejde.
Social- og Ældreministeriets bemærk ninger
Ministeriet har noteret sig fondens bemærkninger og forbehold og finder ikke,
at disse giver anledning til ændringer i lovforslaget.
Til fondens forskellige forbehold bemærker Social- og Ældreministeriet
generelt, at det er ministeriets opfattelse, at den foreslåede bestemmelse om
fondens fremgangsmåde ved tildeling af tilskud ikke ændrer ved fondens
hidtidige dispositionsmuligheder, bortset fra at tildeling af tilskud til statslige,
kommunale og regionale myndigheder m.v. efter ansøgningsrunde fremadrettet
vil skulle ske ved udstedelse af bekendtgørelser, og at fonden kan give tilskud
til statslige, kommunale og regionale myndigheder m.v. uden at gennemføre en
ansøgningsrunde i de tilfælde, hvor tilskuddet kræves tilbagebetalt med en
risikopræmie.
Til fondens første forbehold bemærker Social- og Ældreministeriet, at
vurderingen af, hvorvidt der er tale om udbetaling af tilskud til statslige,
kommunale og regionale myndigheder m.v., og der dermed skal gennemføres
en ansøgningsrunde, jf. lovens § 6, vil afhænge af en konkret vurdering. Her vil
2
L 157 - 2020-21 - Bilag 2: Supplerende høringsnotat, fra social- og ældreministeren
2342558_0003.png
det skulle vurderes, om formålet med det pågældende ’call’ for eksempel er at
indhente interessetilkendegivelser om deltagelse i partnerskaber eller lignende
om udvikling af sociale investeringsprogrammer mv. eller at udbetale midler til
offentlige myndigheder til et bestemt formål og efter fastsatte krav og kriterier
på baggrund af en ansøgningsrunde.
Til fondens andet forbehold er det Social- og Ældreministeriets vurdering, at
den yderligere administrationsbyrde for fonden, der vil være forbundet med at
skulle udstede bekendtgørelser ved tildeling af tilskud til statslige, kommunale
og regionale myndigheder m.v. efter ansøgningsrunde, står i et rimeligt forhold
til hensynet med bestemmelsen om at sikre en ensartet administration af
tilskud på ministerområdet, samt at udbetalingen af midler sker på et klart
grundlag.
Til fondens tredje forbehold bemærkes det, at fonden, efter Social- og
Ældreministeriets opfattelse, fuldt ud kan disponere over og anvende de
samme finansieringsformer, som fonden hidtil har kunnet under gældende lov.
De pågældende bestemmelser omhandler alene lovens § 6 og ikke øvrige
finansieringsformer m.v., jf. lovens § 4. Endvidere bemærkes i den forbindelse,
at ministeriet som led i sin generelle faglige rådgivning af og sparring med
fonden står til rådighed i spørgsmål vedrørende anvendelse af fondens
forskellige værktøjer.
Til fondens fjerde forbehold bemærkes det, at bekendtgørelserne, efter
ministeriets opfattelse, vil skulle udmeldes på Høringsportalen i
overensstemmelse med praksis for Socialstyrelsens tilskudsforvaltning. Her
bemærkes det også, at ministeriet står til rådighed for sparring i forbindelse
med sekretariatets udarbejdelse af bekendtgørelser, udmeldelse af
bekendtgørelser på Høringsportalen m.v.
3