Social- og Ældreudvalget 2020-21
L 157 Bilag 10
Offentligt
2388993_0001.png
Til lovforslag nr.
L 157
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Social- og Ældreudvalget den 6. maj 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om Den Sociale Investeringsfond
(Bemyndigelse til fastlæggelse af administrationsgrundlag m.v.)
[af social- og ældreministeren (Astrid Krag)]
1. Ændringsforslag
Social- og ældreministeren har stillet 5 ændringsforslag
til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, SF, RV, KF, LA og ALT) ind‐
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændrings‐
forslag.
Et
mindretal
i udvalget (DF og NB) vil ved 3. behand‐
ling af lovforslaget stemme hverken for eller imod lovforsla‐
get. Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sam‐
bandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænk‐
ningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ik‐
ke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at der
med lovforslaget ændres væsentligt ved forudsætningerne
for Den Sociale Investeringsfonds arbejde.
De oprindelige principper om, at fondens arbejde kun
skulle tage udgangspunkt i politisk besluttede temaer, og at
investorer skulle investere i fondens samlede portefølje, blev
fremhævet af flere partier ved fondens oprettelse i 2018 som
vigtige værnsregler, der skulle begrænse private investorers
indflydelse på social- og velfærdspolitiske indsatser i Dan‐
mark.
EL konstaterer, at der med dette lovforslag foretages væ‐
sentlige og substantielle lempelser af disse principper med
den begrundelse, at det har vist sig vanskeligt at tiltrække
kapital til fonden. EL finder det bekymrende, at flertallet
er villig til at kompromittere den politiske prioritering af
sociale indsatser, og at flertallet i stedet giver private fonde
mulighed for at udvælge indsatser at investere i, der lover
størst økonomisk afkast.
EL kan ikke støtte lovforslaget.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
social- og ældreministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 1
1)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 4
ændres »§ 1, stk. 2 og 3« til: »§ 1, stk. 2 og 4«.«
[Konsekvensændring]
2)
I den under
nr. 6
foreslåede ændring af
§ 7
ændres i
stk.
3
»Den Sociale Investeringsfond« til: »Fonden«.
[Sproglig korrektion]
3)
Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 9, stk. 5,
ændres »§ 1, stk. 3« til: »§ 1, stk. 4«.«
[Konsekvensændring]
4)
I den under
nr. 9
foreslåede
§ 10 a
ændres i
stk. 1
og
2
»Den Sociale Investeringsfond« til: »fonden«.
[Sproglig korrektion]
AX026316
L 157 - 2020-21 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 6. maj 2021
2388993_0002.png
2
Til § 2
5)
Datoen »den 1. april 2021« ændres til: »den 1. juni
2021«.
[Ændring af lovens ikrafttrædelsesdato]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår af § 4 i lov om Den Sociale Investerings‐
fond, at fonden for at opnå og fremme sine formål, jf. § 1,
stk. 2 og 3, kan anvende en række i bestemmelsen oplistede
forretningsdispositioner og finansieringsformer mod veder‐
lag, herunder kombinationer af disse.
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det, at der i § 1 i lov
om Den Sociale Investeringsfond indsættes et nyt stk. 3, og
at det gældende stk. 3 bliver stk. 4.
Som konsekvens af det foreslåede nye stk. 3 i § 1 i lov
om Den Sociale Investeringsfond foreslås det, at henvisnin‐
gen i lovens § 4 til det gældende § 1, stk. 3, ændres til en
henvisning til § 1, stk. 4.
Ændringsforslaget er således alene en konsekvensæn‐
dring som følge af lovforslagets § 1, nr. 1.
Til nr. 2
Med lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås det, at der i § 7 i
lov om Den Sociale Investeringsfond indsættes et nyt stk.
2 og 3. Det fremgår af det foreslåede § 7, stk. 3, at Den
Sociale Investeringsfond skal sikre, at der så vidt muligt er
investorer til investerings- og udviklingsprojekter inden for
alle de politisk besluttede temaer for fondens arbejde.
Med ændringsforslaget foreslås det, at ordene Den Socia‐
le Investeringsfond ændres til »Fonden«.
I lov om Den Sociale Investeringsfond fremgår fondens
fulde navn alene af lovens titel og § 1. I alle øvrige bestem‐
melser i loven er fonden alene omtalt som »fonden«.
Med ændringsforslaget foreslås således alene en sproglig
korrektion af det foreslåede nye § 7, stk. 3, i lov om Den
Sociale Investeringsfond.
Til nr. 3
Det fremgår af § 9, stk. 5, i lov om Den Sociale Inve‐
steringsfond, at social- og ældreministeren kan tilbagekal‐
de et bestyrelsesmedlems udnævnelse, hvis bestyrelsesmed‐
lemmet selv anmoder herom, eller hvis forudsætningerne
for bestyrelsesmedlemmets udnævnelse bortfalder, herunder
fordi bestyrelsesmedlemmet har medvirket til at træffe dis‐
positioner på fondens vegne i strid med de temaer, der er
besluttet i forbindelse med forhandlingerne om finansloven,
jf. § 1, stk. 3, i lov om Den Sociale Investeringsfond.
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det, at der i § 1 i lov
om Den Sociale Investeringsfond indsættes et nyt stk. 3, og
at det gældende stk. 3 bliver stk. 4.
Som konsekvens af det foreslåede nye stk. 3 i § 1 i lov
om Den Sociale Investeringsfond foreslås det, at henvisnin‐
gen i lovens § 9, stk. 5, til det gældende § 1, stk. 3, ændres
til en henvisning til § 1, stk. 4.
Ændringsforslaget er således alene en konsekvensæn‐
dring som følge af lovforslagets § 1, nr. 1.
Til nr. 4
Med lovforslagets § 1, nr. 9, foreslås det, at der indsættes
en ny § 10 a i lov om Den Sociale Investeringsfond. Det
fremgår af det foreslåede nye § 10 a, stk. 1, at årsregnskabet
for Den Sociale Investeringsfond skal revideres af en stats‐
autoriseret revisor udpeget af bestyrelsen. Det fremgår af det
foreslåede nye § 10a, stk. 2, at ved revisorskift skal såvel
bestyrelsen for Den Sociale Investeringsfond som revisor
orientere social- og ældreministeren om årsagen til skiftet.
Med ændringsforslaget foreslås det, at ordene Den Socia‐
le Investeringsfond i de foreslåede nye § 10 a, stk. 1 og 2,
ændres til »fonden«.
I lov om Den Sociale Investeringsfond fremgår fondens
fulde navn alene af lovens titel og § 1. I alle øvrige bestem‐
melser i loven er fonden alene omtalt som »fonden«.
Med ændringsforslaget foreslås således alene en sproglig
korrektion af de foreslåede nye § 10 a, stk. 1 og 2, i lov om
Den Sociale Investeringsfond.
Til nr. 5
Med lovforslagets § 2 foreslås det, at loven træder i kraft
den 1. april 2021.
Som følge af regeringens beslutning om at udskyde be‐
handlingen af visse lovforslag grundet den særlige situation
med håndteringen af covid-19, har behandlingen af lovfor‐
slaget været udskudt.
Det foreslås derfor, at ikrafttrædelsestidspunktet ændres
fra den 1. april 2021 til den 1. juni 2021, så Folketinget har
tilstrækkelig tid til at behandle lovforslaget.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. februar 2021 og var til
1. behandling den 2. marts 2021. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Social- og Ældreudval‐
get.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Teknisk gennemgang
Social- og ældreministeren og medarbejdere fra Social-
og Ældreministeriet har den 23. marts 2021 foretaget en
teknisk gennemgang af lovforslaget over for udvalget.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og social- og indenrigsministeren sendte den
9. november 2020 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm. del
– bilag 52. Den 10. februar 2021 sendte social- og ældremi‐
nisteren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag på lovforsla‐
get.
L 157 - 2020-21 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 6. maj 2021
2388993_0003.png
3
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 9 spørgsmål
til social- og ældreministeren til skriftlig besvarelse, som
ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Daniel Toft Jakobsen (S)
Malte Larsen (S) Tanja Larsson (S) Rasmus Stoklund (S) Henrik Vinther (RV) Andreas Steenberg (RV) Trine Torp (SF)
Charlotte Broman Mølbæk (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
fmd.
Pernille Skipper (EL) Jakob Sølvhøj (EL)
Torsten Gejl (ALT) Fatma Øktem (V) Anni Matthiesen (V) Marie Bjerre (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V)
Hans Andersen (V) Jane Heitmann (V) Karina Adsbøl (DF)
nfmd.
Liselott Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Mette Abildgaard (KF) Mette Thiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
49
39
16
15
14
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
7