Det er jo meget udmærket at forlænge den her dispensation for almindeligt gældende bevillingsregler, hvis det er nødvendigt. Det er også fint nok at lave lovgivning, men spørgsmålet er jo, om den blev anvendt. Det var jo en aftale, der blev lavet i marts sidste år, og sammen med Kommunernes Landsforening så man på, at kommunerne også kan være et værktøj til at løfte økonomien under den her massive nedlukning.
Kommunerne har jo også fået penge. Der har været en coronahjælpepakke til kommunerne på 2,6 mia. kr. og 400 mio. kr. ud til rengøring. Jeg har selvfølgelig også selv tillid, og det har vi, til kommunerne, men spørgsmålet er, hvordan de her midler er udmøntet. Man har jo ladet det være op til kommunerne selv, så der er nok også 98 forskellige måder, de her midler er blevet udmøntet på, og jeg kunne godt tænke mig at høre fra ministeren, om man ved, hvordan de her midler er blevet brugt. For hvis man ikke gør brug af den her mulighed for at forudbetale op til ca. 1 mio. kr. til de private leverandører, så giver det jo ikke så meget mening.
Der er rigtig, rigtig mange mindre virksomheder, som egentlig står til at kunne få ordrer fra kommunerne, men nu i stedet for står til at skulle dreje nøglen om, og hvor de ellers kunne være bidragsydere, nettoydere, til kommunekassen, kan det nu ende med, at de bliver det modsatte. De bliver modtagere fra kommunekassen. Der er altså noget, der tyder på det. 7 pct. af Dansk Erhvervs medlemsvirksomheder sagde i hvert fald allerede sidste år, at de havde fået en ordremodtagelse. Så 93 pct. af dem, som var i sigte til at kunne modtage midler fra kommunerne, havde i hvert fald ikke fået det.
Så ja, vi skal selvfølgelig forlænge det her med en ordentlig solnedgangsklausul, men vi vil også gerne høre mere om, hvordan den lov egentlig bliver anvendt til det, den har til formål, nemlig at vi kan få noget vækst, beskæftigelse ud til de private leverandører til kommunerne, men også at midlerne kommer rundt til alle steder og alle egne af landet, hvor der er brug for dem. Tak.