Sundhedsudvalget 2020-21
L 152 Bilag 7
Offentligt
2329017_0001.png
Til lovforslag nr.
L 152
Folketinget 2020-21
Tillægsbetænkning afgivet af Sundheds- og Ældreudvalget den 2. februar 2021
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om foranstaltninger mod smitsomme
sygdomme og andre overførbare sygdomme, sundhedsloven og retsplejeloven
(Yderligere foranstaltninger for at forebygge og inddæmme nye virusvarianter af covid-19 og udvidet adgang til kommunale
isolationsfaciliteter)
[af sundhedsministeren (Magnus Heunicke)]
1. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Udvalget
indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen
i Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1, om, at der
skal gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse, til det kan
vedtages ved 3. behandling.
Udvalget
indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i
Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2, om, at der skal
gå 2 dage fra offentliggørelsen af tillægsbetænkningen, til
lovforslaget kommer til 3. behandling, og fra bestemmelsen
i § 13, stk. 1, således at 3. behandling kan finde sted tidlige‐
re end 2 dage efter 2. behandling.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af NB)
indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (NB) vil stemme hverken for eller
imod lovforslaget ved 3. behandling.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkur‐
in og Javnaðarflokkurin havde ved afgivelsen af tillægsbe‐
tænkningen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke ad‐
gang til at komme med indstillinger eller politiske bemærk‐
ninger i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i tillægsbetænkningen.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. januar 2021 og var
til 1. behandling samme dag. Lovforslaget blev efter 1. be‐
Annette Lind (S) Birgitte Vind (S) Tanja Larsson (S) Camilla Fabricius (S)
nfmd.
Daniel Toft Jakobsen (S) Kasper Roug (S)
Julie Skovsby (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Stinus Lindgreen (RV) Lotte Rod (RV)
handling henvist til behandling i Sundheds- og Ældreudval‐
get. Udvalget afgav betænkning den 1. februar 2021. Lov‐
forslaget var til 2. behandling den 2. februar 2021, hvorefter
det blev henvist til fornyet behandling i udvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.
Bilag
Efter udvalgets afgivelse af betænkning er der omdelt 3
bilag på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har efter afgivelsen af betænkning stillet 2
spørgsmål til sundhedsministeren til skriftlig besvarelse,
som ministeren har besvaret. Svarene er optrykt som bilag 1
til tillægsbetænkningen.
AX025737
L 152 - 2020-21 - Bilag 7: Tillægsbetænkning afgivet 2. februar 2021
2329017_0002.png
2
Kirsten Normann Andersen (SF) Trine Torp (SF) Peder Hvelplund (EL) Victoria Velasquez (EL) Susanne Zimmer (UFG)
Jane Heitmann (V)
fmd.
Ellen Trane Nørby (V) Hans Andersen (V) Martin Geertsen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V)
Sophie Løhde (V) Liselott Blixt (DF) Karina Adsbøl (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Morten Messerschmidt (DF)
Per Larsen (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
41
16
15
15
13
12
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
7
L 152 - 2020-21 - Bilag 7: Tillægsbetænkning afgivet 2. februar 2021
2329017_0003.png
3
Bilag 1
To af udvalgets spørgsmål til sundhedministeren og dennes svar herpå
Spørgsmålene og sundhedsministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål 37:
Kan ministeren oplyse, hvad ændringsforslag nr. 1 fra Dansk Folkeparti vil få af konsekvenser for
testkapaciteten, jf. 2. udkast til betænkning over L 152?
Svar:
Der er aktuelt antigenteststationer ved de store lufthavne samt grænseovergangen ved Helsingør, og der
pågår et arbejde med at etablere antigentestfaciliteter i Gedser og Rødby. Derudover er der PCR-teststati‐
oner ved andre store lande- og søgrænseovergange. Det er imidlertid vurderingen, at det på nuværende
tidspunkt vil være overordentligt og logistisk vanskeligt at opsætte antigenteststationer alle steder, hvor
man kan indrejse via land eller søgrænsen.
Som det fremgår af besvarelsen af 30. januar 2021 af spørgsmål nr. 3 til L 152, vil det konkrete forslag
til udmøntning af den foreslåede § 16 a blive forelagt Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg. Den
nærmere udmøntning, herunder regler om krav, lempelser og fritagelser, vil alene blive gennemført i det
omfang, der ikke konstateres et flertal imod indførelsen heraf.
I den aktuelle situation forventes bemyndigelsen i den foreslåede § 16 a bl.a. at blive udmøntet sådan,
at personer, som indrejser i Danmark over sø- og landegrænsen, skal have foretaget en test for covid-19
maksimalt 24 timer efter indrejse. Det giver mulighed for, at det store antal teststeder inde i landet kan
benyttes.
Det kan ikke afvises, at det vil have negative konsekvenser for den samlede prioritering af antigentest-
kapaciteten, hvor der aktuelt prioriteres antigentest særligt til personale på plejehjem, sociale institutioner
og botilbud, hvor der bor borgere i risiko for alvorlige forløb ved COVID-19 smitte, såfremt der skal
tilvejebringes antigentest-kapacitet alle steder, hvor personer kan indrejse via land eller sø.
Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 38 til L 152.
Spørgsmål 38:
Kan ministeren oplyse, hvilke konsekvenser ændringsforslag nr. 1 fra Dansk Folkeparti vil få for
vandrende arbejdstagere, jf. 2. udkast til betænkning over L 152?
Svar:
Formålet med ændringsforslag nr. 1 fra Dansk Folkeparti, jf. Sundheds- og Ældreudvalgets betænkning
af 1. februar 2021 over lovforslag nr. L 152, er at sikre, at der indføres ens krav om test straks efter
ankomst til Danmark, uanset om man ankommer med fly, skib, bus, tog eller bil mv.
Det bemærkes hertil, at den foreslåede § 16 a i L 152 som fremsat ikke er til hinder for, at der fastsættes
ens krav om test efter ankomst til Danmark, uanset om man ankommer med fly, skib, bus, tog eller bil
mv., herunder at dette skal ske straks.
Som det fremgår af besvarelsen af 30. januar 2021 af spørgsmål nr. 3 til L 152, vil det konkrete forslag
til udmøntning af den foreslåede § 16 a blive forelagt Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg. Den
nærmere udmøntning, herunder regler om krav, lempelser og fritagelser, vil alene blive gennemført i det
omfang, der ikke konstateres et flertal imod indførelsen heraf.
I den aktuelle situation forventes bemyndigelsen i den foreslåede § 16 a at blive udmøntet sådan, at
både personer, som ankommer fra udlandet til Danmark med fly, samt personer, der indrejser i Danmark
L 152 - 2020-21 - Bilag 7: Tillægsbetænkning afgivet 2. februar 2021
2329017_0004.png
4
over lande- og søgrænsen, vil skulle lade sig teste ved ankomst til og indrejse i Danmark. Personer,
som ankommer fra udlandet til Danmark med fly, forventes uden ugrundet ophold at blive forpligtet
til at få foretaget en antigentest for covid-19 ved ankomsten i lufthavnen som udgangspunkt inden
paskontrollen. Personer, som indrejser i Danmark over sø- og landegrænsen, forventes at blive omfattet af
et krav om at få foretaget en test for covid-19 maksimalt 24 timer efter indrejse.
Hvis der stilles krav om, at personer, der indrejser i Danmark over lande- og søgrænsen, uden ugrundet
ophold skal have foretaget en antigentest for covid-19 ved indrejsen, vil personer, der indrejser over
lande- og søgrænsen, herunder vandrende arbejdstagere, skulle gøre ophold på vej ind i Danmark ved
grænsen. Det må i den aktuelle situation forventes, at der i så fald vil være betydelig risiko for kødannelse
og ophobning ved indrejse over særligt landegrænsen i forbindelse med adgang til antigentest og ventetid
på svar.
Et krav om test foretaget senest 24 timer efter indrejse giver mere fleksibilitet til at kunne tilrettelægge
test, således at det lettere kan passe ind i en arbejdsdag.
Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 37 til L 152.