Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
19. april 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 26. marts 2021 stillet mig følgende
spørgsmål i forbindelse med behandlingen af lovforslag L 151, som
jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Den-
nis Flydtkjær (DF).
Spørgsmål nr. 4:
Vil ministeren oplyse, hvilke af nedenstående elementer skønnes at
have størst indflydelse på ulykkesrisikoen ved unges knallertkørsel i
forhold til antallet af dræbte/alvorligt tilskadekomne?
A) Unges lovlige kørsel på knallert 45 fra 16 år, hvor den lovlige ha-
stighed øges med 15 km/t til 45 km/t i forhold til kørsel på en knal-
lert 30, eller
B) Unges ulovlige kørsel på knallert 30, hvor der forekommer tu-
ning, kørsel i påvirket tilstand, kørsel uden hjelm, kørsel uden køre-
kort, kørsel med defekte bremser, kørsel med 2 personer på knallert,
manglende lys/reflekser.
Svar:
Til brug for besvarelsen af dette spørgsmål, er der indhentet bidrag
fra Vejdirektoratet, der oplyser følgende, som jeg kan henholde mig
til:
”Det er ikke umiddelbart muligt at svare entydigt på spørgsmålet, da
risikoen i forbindelse med ulovlig kørsel på lille knallert afhænger af
karakteren af ulovligheden.
Det er dog Vejdirektoratets klare vurdering, at en række af de ulov-
ligheder, som foregår på lille knallert også i et stort omfang vil kunne
foregå på stor knallert. Kørsel uden kørekort, kørsel i påvirket til-
stand, kørsel uden hjelm m.m. vil ikke umiddelbart blive påvirket af,
at køretøjet skifter fra lille til stor knallert. Dertil kommer, at ha-
stighederne på stor knallert alt andet lige vil være højere på stor