Skatteudvalget 2020-21
L 150 Bilag 1
Offentligt
2325387_0001.png
-- AKT 591182 -- BILAG 1 -- [ 1. Advokatrådet ] --
L 150 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2325387_0002.png
L 150 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2325387_0003.png
-- AKT 591182 -- BILAG 2 -- [ 2. Dansk Erhverv ] --
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Skatteministeriet
Att.: Kim Lundgaard Hansen
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Den 9. december 2020
Defensive foranstaltninger mod lande på EU’s sortliste
Dansk Erhverv har den 11. november 2020 modtaget et lovforslag om ændring af ligningsloven,
kildeskatteloven og selskabsskatteloven (Fastsættelse af defensive foranstaltninger mod lande på
EU-listen over ikke-samarbejdsvillige skattejurisdiktioner) i høring.
Baggrund
Formålet med lovforslaget er at indføre skattesanktioner, der skal virke som værn mod skatteund-
dragelse og skatteundgåelse ved benyttelse af skattelykonstruktioner. Baggrunden for lovforslaget
er blandt andet det arbejde, der har været gennemført og løbende finder sted i EU for at modar-
bejde brugen af skattely og bekæmpe skatteunddragelse og skatteundgåelse. Arbejdet i EU har
desuden resulteret i, at EU-Rådet i december 2019 besluttede, at alle medlemsstater med virkning
fra og med 2021 skal indføre nationale regler om defensive foranstaltninger mod lande på sortli-
sten.
Målet hermed er, at de pågældende lande får et yderligere incitament til at ændre deres nationale
lovgivning og praksis i et sådant omfang, at de fremadrettet kan fjernes fra sortlisten. Lovforslaget
er en udmøntning heraf. Det foreslås på baggrund af ovenstående, at der indføres to sæt af defen-
sive foranstaltninger mod landene på EU’s
sortliste.
For det første foreslås en nægtelse af fradrag for visse betalinger, så personer og selskaber mv.
som udgangspunkt ikke skal kunne fradrage betalinger til interesseforbundne modtagere i lande
på sortlisten, ligesom sådanne betalinger heller ikke på anden måde skal kunne indgå ved opgø-
relsen af den skattepligtige indkomst.
For det andet foreslås en skærpelse af udbyttebeskatningen, så personer og selskaber, der er
hjemmehørende i lande på sortlisten, og som modtager udbytte af hovedaktionæraktier, datter-
selskabsaktier eller koncernselskabsaktier, som udgangspunkt skal betale en endelig bruttoskat
på 44 pct. af sådanne udbytter, der betales ved indeholdelse.
jar/JAR
Side 1/2
L 150 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
DANSK ERHVERV
Almindelige bemærkninger
Overordnet set kan Dansk Erhverv naturligvis bakke op om tiltag, der virker som værn mod skat-
teunddragelse og skatteundgåelse. Dansk Erhverv kan derfor godt følge principperne om, at der
skal indføres defensive foranstaltninger mod landene på EU’s sortliste.
Dansk Erhverv er imidlertid altid bekymret for om balancen mellem hensynet til at sikre effektive
værn mod skatteunddragelse m.v. og hensynet til dansk erhvervsliv er rigtig.
Med nærværende lovforslag er Dansk Erhverv bekymret for om balancen er tippet, således at man
i jagten på skattesnydere rammer lovlydige virksomheder.
Landene på EU’s sortliste er en broget flok, men landene er andet og mere end bare postkassesel-
skaber på tropeøer. I landene i almindelighed og i Panama i særdeleshed er der reel økonomisk
aktivitet.
Dansk Erhverv er derfor bekymret for, om man med nærværende lovforslag unødigt kommer til at
overbeskatte danske virksomheder, med den konsekvens, at man i stedet for at fange skatteund-
dragere, rammer danske virksomheder og arbejdspladser.
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at man ønsker at presse sortlistelandene til at samar-
bejde. I tilfældet Panama er det dog yderst tvivlsomt om, det vil have den store effekt. I det sø-
transportbranchen med tilknyttede erhverv er nødsaget til at benytte kanalen og den omliggende
infrastruktur. Dette medfører også, at der skal erhverves brændstof m.m. Som lovforslaget står
nu, så vil søtransporterhvervet blive straffet med højere skatter uden, at det kan forventes at få
nogen betydning for Panamas ageren i forhold til skattesamarbejde.
På den baggrund vil Dansk Erhverv opfordre til, at man indfører andre defensive foranstaltnin-
ger, som ikke har negative konsekvenser for dansk erhvervsliv.
Dansk Erhverv stiller sig naturligvis til rådighed for yderligere bemærkninger.
Med venlig hilsen,
Jacob Ravn
Skattepolitisk chef
Fejl! Henvisningskilde ikke
fundet.2/2
L 150 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2325387_0005.png
-- AKT 591182 -- BILAG 3 -- [ 3. DI høringssvar - Fastsættelse af defensive foranstaltninger mod lande på EU-liste ] --
9. december 2020
SUHB
DI-2020-25096
Deres sagsnr.: 2020-4674
Skatteministeriet
Sendes pr. e-mail:
[email protected]
Høringssvar
udkast til lovforslag om fastsættelse af defensive foranstalt-
ninger mod lande på EU-listen over ikke-samarbejdsvillige skattejurisdikti-
oner
Skatteministeriet har sendt ovennævnte udkast til lovforslag i høring.
Udkastet til lovforslag lægger op til at indføre to sæt af defensive foranstaltninger mod
landene på EU’s
liste
over ikke-samarbejdsvillige skattejurisdiktioner. For det første fore-
slås en nægtelse af fradrag for visse betalinger, så personer og selskaber mv. som udgangs-
punkt ikke skal kunne fradrage betalinger til interesseforbundne modtagere i lande på
listen, ligesom sådanne betalinger heller ikke på anden måde skal kunne indgå ved opgø-
relsen af den skattepligtige indkomst. For det andet foreslås en skærpelse af udbyttebe-
skatningen, så personer og selskaber, der er hjemmehørende i lande på listen, og som
modtager udbytte af hovedaktionæraktier, datterselskabsaktier eller koncernselskabsak-
tier, som udgangspunkt skal betale en endelig bruttoskat på 44 pct. af sådanne udbytter,
der betales ved indeholdelse.
Listen over ikke-samarbejdsvillige skattejurisdiktioner omfatter aktuelt Amerikansk Sa-
moa, Anguilla, Barbados, De Amerikanske Jomfruøer, Fiji, Guam, Palau, Panama, Trini-
dad og Tobago, Samoa, Seychellerne og Vanuatu. Lovforslaget omfatter ikke Trinidad og
Tobago på grund af den eksisterende danske dobbeltbeskatningsoverenskomst med lan-
det.
Dansk Industri er enig i intentionen om robuste internationale skatteregler, som sikrer
mod aggressiv skatteplanlægning.
Lovforslaget kan imidlertid have væsentlige konsekvenser for konkrete virksomheder,
som af rent forretningsmæssige grunde har erhvervsaktivitet i de omhandlede lande. Et
eksempel kan være erhvervsmæssig aktivitet knyttet til Panamakanalen. Lovforslaget vil
betyde, at en dansk koncern, der foretager betalinger til et koncernselskab i et af de nævnte
lande på EU’s
liste over skattely, hverken skal kunne fratrække betalingen ved indkomst-
opgørelsen eller på nogen anden måde lade betalingen påvirke indkomstopgørelsen. Det
vil betyde, at betalinger omfattet af den foreslåede regel hverken vil kunne fratrækkes som
driftsomkostninger, afskrives eller indgå som anskaffelsessummer i de tilfælde, hvor der
*SAG*
L 150 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
skal foretages en avanceopgørelse med virkning for opgørelsen af den skattepligtige ind-
komst.
Lovforslaget tilsigter at gennemføre såkaldte skattelovgivningsmæssige tiltag i overens-
stemmelse med en rapport fra EU Adfærdskodeksgruppen, som EU-Rådet (ØKOFIN)
godkendte den 5. december 2019. Dansk Industri opfordrer til, at Danmark koordinerer
tilgangen i praksis med de øvrige EU-lande, og anmoder derfor om at det som led i lovbe-
handlingen belyses, hvorledes de øvrige EU-lande implementerer reglerne.
Dansk Industri anmoder Skatteministeriet vurdere, hvorvidt det i lovforslaget indenfor
EU-reglerne er muligt at medtage en undtagelse eller dispensationsadgang, så reglerne
ikke finder anvendelse for danske koncerners selskaber i de omhandlede lande, når akti-
viteten er forretningsmæssigt begrundet.
I praksis er der tilsyneladende ikke konstateret skatteundgåelse knyttet til dansk erhvervs-
aktivitet i de omhandlede lande. Lovbemærkningerne anfører, at der ikke er holdepunkter
for at skønne over størrelsen af et potentielt merprovenu, men det vurderes at være yderst
begrænset. Ifølge lovbemærkningerne vurderes lovforslaget samlet set ikke at have næv-
neværdige provenumæssige konsekvenser.
Med venlig hilsen
Sune Hein Bertelsen
Fagleder for skattejura & international skat
L 150 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2325387_0007.png
-- AKT 591182 -- BILAG 4 -- [ 4. Høringssvar EUs sortliste - Danske Rederier 09.12.2020 ] --
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK-1402 København K
Sendt på mail til: [email protected], [email protected],
[email protected] og [email protected]
9. december 2020
Høringssvar om forslag til fastsættelse af defensive foranstaltnin-
ger mod lande på EU-listen over ikkesamarbejdsvillige skattejuris-
diktioner (J.nr. 2020-4674)
Danske Rederier støtter initiativer, der har til hensigt at værne mod skat-
teunddragelse og skatteundgåelse. Som Danmarks største eksporter-
hverv påvirkes de danske rederier af lovforslaget om skattesanktioner
mod landene på EU's sortliste, hvorfor det indledningsvist skal beklages,
at Danske Rederier ikke fremgår af høringslisten. Dertil har Danske Re-
derier følgende kommentarer.
Danske Rederier kvitterer for Skatteministeriets bemærkninger (§ 1)
vedr. undtagelse for rederier, der anvender tonnageskattelovens regler:
Det bemærkes, at skattepligtige, der som udgangspunkt vil være
omfattet af den foreslåede bestemmelse, ikke vil blive påvirket af
forslaget, i det omfang de opgør deres indkomst efter regler, som
indebærer, at betalinger ikke påvirker indkomstopgørelsen. Det vil
være relevant for virksomheder, der er omfattet af opregningen af
de skattepligtige i den foreslåede bestemmelse, i det omfang så-
danne skattepligtige anvender tonnageskattelovens regler.
Det er imidlertid ikke alle danske rederier, der er omfattet af tonnageskat-
teloven. Flere rederier opgør således skattepligtig indkomst efter de al-
mindelige regler for selskabsbeskatning.
Udfordring for normal praksis i international søfart
Af EU's sortliste over ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner
(EU’s
sortliste) er det for søfarten væsentligt at fremhæve Panama. Panama er
et centralt bunkering hub grundet kanalens funktion som væsentlig infra-
struktur i verdenshandlen med ca. 14.000 gennemsejlinger årligt samt
knudepunkt for den transatlantiske handel og handlen mellem Nord- og
1/8
L 150 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2325387_0008.png
Sydamerika. Det er væsentligt, at bunkering, forsyning af olie til skibe der
passerer gennem kanalen, kan foretages uden unødvendig afvigelse fra
sejlruten. Denne aktivitet vil ikke blive hverken mindre eller større uanset
lovforslagets defensive foranstaltninger, da de logistiske fordele ved le-
verance af olie ved Panama-kanalen er så store, at bunkering ikke vil
blive flyttet til andre lande.
Selve kanalens funktion som infrastruktur i verdenshandlen udgør en klar
forskel i forhold til EU’s
sortlistes
øvrige jurisdiktioner. I benyttelsen af
Panamakanalen knyttes væsentlig aktivitet op på kanalen. Begrundet i
forretningsmæssige hensyn er det normal praksis, at rederier forsyner
egne handelsskibe med olie i Panama, mens de afventer passage gen-
nem kanalen. Det kræver en licens fra staten Panama for at etablere sig
som leverandør gennem et lokalt selskab, hvilket udgør en væsentlig
økonomisk tilstedeværelse. En såkaldt substansbetragtning.
Denne form for interesseforbundne transaktioner mellem det lokale sel-
skab til moderselskabet i Danmark er ikke udelukkende en markeds-
standard i Panama. Relevansen i forhold til lovforslaget er, at Skattemi-
nisteriet foreslår, at personer og selskaber mv. som udgangspunkt:
ikke skal kunne fradrage betalinger til interesseforbundne modta-
gere, der er skattemæssigt hjemmehørende eller registreret i et af
de sortlistede lande, og
ikke på anden vis kan lade sådanne betalinger indgå ved opgørel-
sen af skattepligtig indkomst.
Eksemplificering af konsekvens for dansk søfart
For at tydeliggøre konsekvenserne af lovgivningen opstilles eksempler
på interesseforbunden transaktion omkring bunkering i Panama under
gældende regelsæt og under lovforslagets ændrede regelsæt.
2/8
L 150 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2325387_0009.png
Eksempel 1: En typisk bunkering transaktion i forbindelse med en leve-
rance i Panama under gældende regelsæt.
1) Den globale kunde anmoder den danske oliehandler om et tilbud
på olie til levering ved Panamakanalen.
2) Den danske oliehandler kontakter sit lokale selskab i Panama
som forestår indkøb hos den lokale terminal samt arrangerer leve-
ring til kundens skib.
3) Det danske selskab køber olien af det lokale koncerninterne sel-
skab og sælger det til den eksterne kunde.
Det danske selskab tjener USD 25.000 på transaktionen som be-
skattes i Danmark efter almindelige selskabsskatteregler.
3/8
L 150 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2325387_0010.png
Eksempel 2: De økonomiske konsekvenser af lovforslagets defensive
foranstaltninger i forbindelse med en bunkering leverance i Panama.
1) Den globale kunde anmoder den danske oliehandler om et tilbud
på olie til levering ved Panamakanalen.
2) Den danske oliehandler kontakter sit lokale selskab i Panama
som forestår indkøb hos den lokale terminal samt arrangerer leve-
ring til kundens skib.
3) Det danske selskab køber olien af det lokale koncerninterne sel-
skab og sælger det til den eksterne kunde.
Det danske selskab tjener USD 25.000 på transaktionen.
4) Grundet de defensive foranstaltninger kan det danske selskab ik-
ke fradrage omkostningen for indkøbet af olien, og derfor vil det
danske selskab blive beskattet af USD 1.050.000, selvom selska-
bets fortjeneste kun beløber sig til USD 25.000. Det resulterer i en
skattebetaling, der langt overstiger fortjenesten ved handlen.
Lovforslaget rammer virksomheden og ikke landet
Det angives, at Skatteministeriets formål med lovforslaget er at ramme
lande på EU-listen over ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner, herun-
der Panama og derved presse landene til at efterleve de internationale
standarder omkring skattemæssig transparens. Når det kommer til aktivi-
teterne i Panamakanalen, så vil disse aktiviteter imidlertid ikke ophøre,
4/8
L 150 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2325387_0011.png
grundet Panamas funktion som et maritimt knudepunkt for den internati-
onale handel. I stedet vil aktiviteterne blot foregå udenom Danmark
fremadrettet, hvorved den danske stat påfører sig selv et tab af provenu
og økonomisk aktivitet, mens aktiviteterne i Panamakanalen fortsætter.
Set fra et kommercielt perspektiv, så kan den del af aktiviteten, der fore-
går i Panama, næppe erstattes andetsteds, hvorimod den del af transak-
tionsaktiviteterne, der i eksemplet foregår i Danmark, ikke har nogen
særlig fysisk tilknytning til Danmark.
Fokus i defensive foranstaltninger bør generelt rettes mod gennem-
strømningsenheder, men som ovenstående eksempel viser rammer lov-
forslaget substansselskaber med væsentlig økonomisk tilstedeværelse,
uden at det påvirker staten Panama. Når godtgørelsen for reel forretning
ikke er nok, og når de defensive foranstaltninger i Panamas tilfælde ikke
ændrer på handelstrafikken, så er virksomhederne enten nødt til at lukke
bestemte forretningsaktiviteter eller til at omstrukturere forretningen til
udlandet, hvilket i begge tilfælde vil betyde tab af danske arbejdspladser
og tab af skatteprovenu i Danmark.
En undtagelse af markedsstandarden for interesseforbundne transaktio-
ner kan sikre denne substansaktivitet. Et forslag kunne være:
Rederiet og leverandører til rederiet, fx oliehandlere eller skibs-
provianteringshandlere, skal med en følgeseddel kunne dokumen-
tere, at varen er overført og leveret om bord på et skib i Panama
for at kunne undtages.
Ved at kræve dokumentation i form af en følgeseddel på det indkøbte og
leverede produkt, vil Skatteministeriet sikre, at transaktionen har den
nødvendige substans og fysisk tilknytning til Panama-kanalen, hvorved
Skatteministeriet kunne undgå at påvirke danske arbejdspladser indenfor
forsyning til den globale maritime industri.
Derudover er den forslåede forcerede ikrafttrædelse af loven den 1. juli
2021 en udfordring i forhold til de forretningsmæssige, juridiske konse-
kvenser af lovforslaget.
Myndighedsressourcer og retssikkerhed
Danske Rederier støtter
som allerede nævnt
tiltag der har til hensigt
at værne mod skatteunddragelse. Der henvises i den forbindelse til, at
5/8
L 150 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2325387_0012.png
det særlige for nærværende lovforslag er, at:
”Formålet hermed er at ind-
føre lovgivningsmæssige foranstaltninger, der i forhold til de lande, der
indgår på EU’s sortliste over skattely, vil være et væsentligt, yderligere
incitament til at ændre deres nationale skattelovgivning og -praksis, så-
ledes at de efterlever de kriterier, EU anvender ved udarbejdelsen af
sortlisten.”
Formålet er dermed ikke at ramme skatteydere. EU’s sortliste har til hen-
sigt at skabe klarhed over hvilke stater, der ikke lever op til de krav om
transparens etc.,
som er påkrævet fra EU’s side, ligesom formålet er at
motivere staterne til at rette ind efter EU’s kriterier. Det er således muligt
for staterne at blive fjernet fra listen igen, hvilket der også er eksempler
på. Panama er tilmed et eksempel på en stat, der har været på listen,
blev fjernet igen for derefter at blive tilføjet igen.
EU’s sortliste er dermed et øjebliksbillede, der reflekterer staters skatte-
regler og -forvaltning sammenholdt med de krav, der stilles
fra EU’s side.
Både efterlevelsen og kravene er dog foranderlige, hvorfor billedet aldrig
vil være endeligt.
På den baggrund forekommer det overilet at ophæve dobbeltbeskat-
ningsoverenskomster og fratage danske virksomheder fradragsmulighe-
der til de
pågældende stater baseret på den nyeste opdatering af EU’s
sortliste. En ophævelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster bør kun
ske baseret på en konkret vurdering af de foreliggende grunde og de
forventede konsekvenser.
EU’s sortliste opdateres
to gange årligt, hvor-
for det teoretisk set er muligt,
at ”Stat X”, med
hvilken Danmark har en
dobbeltbeskatningsoverenskomst, kan være udeladt af listen, for derefter
et halvt år senere at fremgå af listen, for efterfølgende at rette ind og bli-
ve fjernet fra listen igen ved den næste opdatering yderligere et halvt år
senere. En konkret vurdering er derfor afgørende, og der henstilles til, at
det kommer til at fremgå af lovbemærkningerne, at forslag om ophævel-
se af dobbeltbeskatningsoverenskomster, baseret på defensive foran-
staltninger, kun fremsættes baseret på en konkret vurdering og en offent-
lig høring.
Henset til de anvendte ressourcer, der umiddelbart anvendes i Skattemi-
nisteriets Departement til at opnå diplomatisk kontakt og forhandle dob-
beltbeskatningsoverenskomster på vegne af Danmark, da forekommer
det respektløst overfor det arbejde og de ressourcer, der anvendes hertil,
hvis der ikke skal mere til, før Danmark som stat ophæver en sådan afta-
le. Derfor bør det utvetydigt fremgå af lovbemærkningerne, at der er krav
6/8
L 150 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2325387_0013.png
om en konkret vurdering forud for ophævelse. For nuværende er der tale
om ophævelse af dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Trinidad og
Tobago, hvorom der allerede er fremsat lovforslag. Det er ikke muligt at
forudse hvor mange flere ophævelser, der kan blive tale om.
I tillæg skal det tilføjes, at lovforslaget i sin nuværende form stiller dan-
ske virksomheder uden reel retssikkerhed for, at de aftaler og forret-
ningsmæssige foranstaltninger de har, og indgår i fremtiden, ikke pludse-
lig medfører, at de ikke kan opnå fradrag for omkostninger, fordi disse
skal betales til en stat, som er blevet tilføjet EU’s sortliste efter,
at de for-
retningsmæssige foranstaltninger er på plads.
Det er ærgerligt, at visse dele af lovforslaget kan læses i retning af en
opfattelse af, at danske virksomheder kun handler med juridiske enheder
i bestemte stater af skattemæssige årsager. Som et eksempel fra den
maritime sektor på at dette ikke er tilfældet, da henvises til eksemplet
ovenfor vedrørende Panama.
Følgende fremgår af lovforslagets bemærkninger:
”Det bemærkes, at den væsentlige forøgelse af skattebetalingen her i
landet, der vil være en konsekvens af de regler, der foreslås, må forven-
tes i meget betydeligt omfang at afholde danske virksomheder og privat-
personer fra at deltage i transaktioner, der involverer fysiske eller juridi-
ske personer, der er skattemæssigt hjemmehørende eller registreret i
lande på EU’s sortliste.”
Dette kan antageligvis blive korrekt over tid, hvis ikke staterne retter ind i
mellemtiden. Imidlertid forbigås de eksisterende forpligtelser og den for-
retningsmæssige tilstedeværelse som danske virksomheder har i de be-
rørte stater. Forpligtelser og tilstedeværelse, som ikke blot kan ændres
fra den ene dag til den anden.
Slutteligt bemærkes det, at lovforslaget desværre ikke viser megen poli-
tisk tillid til det ellers gennemarbejdede net af skattemæssige værnsreg-
ler, der allerede er på plads i Danmark. Således fremgår det af lovforsla-
gets bemærkninger, at ”Der
er allerede i dansk lovgivning robuste CFC-
regler.”
De danske CFC regler er allerede nok til at opfylde de danske
forpligtelser som det ene påkrævede tiltag (ud af fire valgmuligheder),
som EU-rådet har opnået enighed om. Alligevel foreslås det med nær-
værende forslag at indføre yderligere to tiltag i dansk lovgivning. Fra
dansk side går man dermed udover det nødvendige. Overimplemente-
ring af EU regulering er ikke ukendt i dansk skattelovgivning. Glædeligt
7/8
L 150 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2325387_0014.png
ville det dog være, hvis man fra dansk side fremhævede at tilstrækkelig
dansk lovgivning allerede var på plads forud for Rådsbeslutningen, i ste-
det for symbolsk at indføre yderligere lovgivning til skade for erhvervsli-
vet.
Danske Rederier henstiller hermed venligst til, at proportionaliteten af
lovforslaget generelt genovervejes. Eksempelvis kunne det overvejes om
stater skal have fremgået af EU’s sortliste i minimum et
til to år før, re-
striktionerne vedrørende den pågældende stat træder i kraft. På den
måde giver Skatteministeriet fra dansk side, de pågældende stater mu-
lighed for at rette op. Dertil
ikke mindst
giver Skatteministeriet de
danske virksomheder mulighed for at iagttage juridiske såvel som forret-
ningsmæssige interesser mere hensigtsmæssigt.
Der henvises afslutningsvis til Danske Rederiers høringssvar om udkast
til forslag til opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst med Trinidad
og Tobago (j.nr. 2020-8152).
Danske Rederier står til rådighed for yderligere kommentarer.
Med venlig hilsen
Bjarne Løf Henriksen
Chefkonsulent
Danske Rederier
8/8
L 150 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2325387_0015.png
-- AKT 591182 -- BILAG 5 -- [ VS_ Erhvervsstyrelsens høringssvar vedr_ lov om ændring af ligningsloven_ kildeskatt… --
Til:
Fra:
Titel:
[email protected] (Kenneth Lønnquist Nielsen)
Kenneth Lønnquist Nielsen ([email protected])
VS: Erhvervsstyrelsens høringssvar vedr. lov om ændring af ligningsloven, kildeskatteloven og
selskabsskatteloven - j.nr. 2020-4674(ERST Sagsnr: 2020 - 17485)
Sendt:
21-12-2020 10:09
Fra:
1 - ERST Høring <[email protected]>
Sendt:
8. december 2020 16:20
Til:
Lovgivning og Økonomi <[email protected]>
Emne:
Erhvervsstyrelsens høringssvar vedr. lov om ændring af ligningsloven, kildeskatteloven og selskabsskatteloven
- j.nr. 2020-4674(ERST Sagsnr: 2020 - 17485)
Denne e-mail kommer fra internettet og er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde selvom afsenderadresse kan indikere
det.
Kære Skatteministeriet
Erhvervsstyrelsen har modtaget høring vedr. lov om ændring af ligningsloven, kildeskatteloven og
selskabsskatteloven (Fastsættelse af defensive foranstaltninger mod lande på EU-listen over
ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner).
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) har modtaget lovforslaget i høring.
Administrative konsekvenser
OBR vurderer, at lovforslaget ikke medfører administrative konsekvenser for erhvervslivet og har dermed
ikke yderligere kommentarer.
Principper for agil erhvervsrettet regulering
Skatteministeriet har vurderet, at principperne for agil erhvervsrettet regulering ikke er relevante for
nærværende lovforslag. OBR har ingen bemærkninger hertil.
OBR bemærker, at Skatteministeriet jf. Lovkvalitetsvejledningen bør sende udkast til erhvervsrettet
regulering i høring hos OBR så vidt muligt seks uger før den offentlige høring. OBR skal dels vurdere de
administrative konsekvenser for erhvervslivet som bidrag til den samlede erhvervsøkonomiske
konsekvensvurdering, dels screene for ministeriets vurdering af efterlevelsen af principperne for agil
erhvervsrettet regulering.
Kontaktperson vedrørende ovenstående bemærkninger:
Nicolai Hoffmann
Student
Tlf. direkte: 35 29 14 03
E-post:
[email protected]
Med venlig hilsen
Catharina Rude
Stud.jur.
ERHVERVSSTYRELSEN
Jura
L 150 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2325387_0016.png
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Telefon: +45 35291000
Direkte: +45 35291992
E-mail:
[email protected]
www.erhvervsstyrelsen.dk
ERHVERVSMINISTERIET
Erhvervsstyrelsen er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Læs mere om formål og
lovgrundlag for databehandlingen på erhvervsstyrelsen.dk.
Hvis du sender følsomme oplysninger, opfordrer vi til, at du bruger din digitale postkasse på Virk.
L 150 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2325387_0017.png
-- AKT 591182 -- BILAG 6 -- [ 6. FSR ] --
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
7. december 2020
Udkast til lovforslag til fastsættelse af defensive
foranstaltninger mod lande på EU-listen over
ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner
Skatteministeriet har den 11. november 2020 fremsendt ovennævnte udkast til
lovforslag til FSR - danske revisorer med anmodning om bemærkninger.
Vi har gennemgået forslaget og har for nærværende ingen bemærkninger.
Vi vil dog gerne bede skatteministeren uddybe, hvordan man er kommet frem til,
at skatteprocenten på udbytter, udbetalt til udbyttemodtagere skattemæssigt
hjemmehørende eller registreret i et af de berørte lande, jf. lovforslaget § 2, nr.
7, skal være 44 procent.
FSR – danske
revisorer
Kronprinsessegade 8
DK - 1306 København K
Telefon +45 3393 9191
[email protected]
www.fsr.dk
CVR. 55 09 72 16
Danske Bank
Reg. 9541
Konto nr. 2500102295
Vi står gerne til rådighed for en uddybning af ovenstående.
Med venlig hilsen
Klaus Okholm
Formand for skatteudvalget
Louise Egede Olesen
Chefkonsulent
L 150 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2325387_0018.png
-- AKT 591182 -- BILAG 7 -- [ 7. Oxfam IBIS - Høringssvar - Lovforslag om defensive foranstaltninger overfor skattel… --
9.december 2020
Reference: j.nr. 2020-4674.
Høringssvar
udkast til forslag til fastsættelse af defensive
foranstaltninger mod lande på EU-listen over ikkesamarbejdsvillige
skattejurisdiktioner
Vi takker for muligheden for at afgive høringssvar på lovforslaget.
Oxfam IBIS støtter varmt lovforslagets formål om at skabe et værn mod skattelystrukturer.
Sammenfattende anbefaler vi følgende tre tiltag, som vi mener, vil hjælpe lovforslaget til bedre at
opfylde dets formål:
1.
Udvid det geografiske anvendelsesområde
i tillæg til EU’s problematiske sortliste over
ikkesamarbejdende skattejurisdiktioner
2.
Indfør skrappere defensive foranstaltninger,
især særligt høje kildeskatter på renter,
royalties, service-betalinger mv. til de jurisdiktioner, som lovforslaget målrettes
3.
Fritag uproblematiske udviklingslande fra de defensive foranstaltninger,
særligt de der
måtte blive sortlistet af EU pga. manglende implementering af OECD BEPS-
minimumsstandarderne
Nedenfor præsenterer vi først nogle generelle bemærkninger til lovforslaget og dernæst uddyber vi
de tre konkrete ændringsforslag nævnt ovenfor.
Generelle bemærkninger til lovforslaget
Det estimeres, at verden hvert eneste år taber mere end 2.600 mia. kr. til skattely.
1
Trods generelt
stærke værnsregler er Danmark desværre ikke immun overfor dette problem. Det beregnes f.eks.,
at multinationale selskaber i Danmark hvert eneste år sender over 6 mia. kr. i skattely.
2
Endnu værre
står det desværre til for mange udviklingslande, som rammes forholdsvist hårdere af skattely.
3
Af høringsmaterialet fremgår det, at formålet med lovforslaget er
”at indføre skattesanktioner, der
skal virke som værn mod skatteunddragelse og skatteundgåelse ved benyttelse af
skattelykonstruktioner”.
Vi har i Oxfam IBIS i mere end et årti kæmpet imod skattely og støtter derfor
varmt op om dette formål.
Vi er dog ikke overbeviste om, at lovforslaget i dets nuværende form lever op til formålet. Denne
bekymring hænger primært sammen med, at de defensive foranstaltninger, som lovforslaget
foreslår, kun målrettes de jurisdiktioner, som
er at finde på EU’s liste over ikkesamarbejdsvillige
skattejurisdiktioner (fremover benævnt som ’EU’s sortliste’ i dette høringssvar).
Oxfam IBIS har siden EU’s
sortlistes
oprettelse i en række rapporter og analyser kritiseret denne .
4
For det første har vi påpeget, at listens kriterier er for svage. For det andet har vi kritiseret den
manglende åbenhed og konsistens i Økofinrådets måde at vurdere, om jurisdiktioner lever op til EU-
1
2
https://finans.dk/erhverv/ECE12576094/ny-rapport-milliarder-gaar-hvert-aar-tabt-til-skattesvindel/?ctxref=ext
https://missingprofits.world/
3
https://www.imf.org/~/media/Files/Publications/PP/2019/PPEA2019007.ashx
4
Se bl.a.
https://www.oxfam.org/en/research/blacklist-or-whitewash-what-real-eu-blacklist-tax-havens-should-look
&
https://www.oxfam.org/en/research/hook-how-eu-about-whitewash-worlds-worst-tax-havens
&
https://www.oxfam.org/en/press-releases/weak-eu-tax-haven-blacklist-allows-corporate-tax-dodgers-pocket-
millions-euros
1
L 150 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2325387_0019.png
listens kriterier. For det tredje
har vi kritiseret, at EU’s medlemsstater, som tæller nogle af verdens
allerværste skattely, på forhånd er fritaget listen.
De mange svagheder i EU’s sortliste betyder
desværre, at den i sin nuværende form er uegnet til at
identificere verdens sande skattely. EU’s sortliste indeholder
således ingen af de 20 jurisdiktioner,
som tænketanken
Tax Justice Network
har identificeret som verdens værste skattely
5
, og indeholder
kun en af de jurisdiktioner, som Oxfam har identificeret som verdens 15 værste skattely (Barbados).
6
Nye beregninger viser, at de 12
jurisdiktioner på EU’s nuværende sortliste tilsammen kun er
ansvarlige for omkring 2% af verdens tab til skattely.
7
Samlet set betyder dette to ting:
For det første mener vi
på baggrund af de mange mangler med EU’s sortliste,
at det bør stå klart, at
ønsket om en stærkere politisk indsats mod skattely ikke kan realiseres med lovforslaget i dets
nuværende form. Vi vil i dette høringssvar nedenfor anvise måder, hvorpå lovforslaget kan styrkes,
så de defensive foranstaltninger styrkes og målrettes mere reelle skattelystrukturer.
For det andet mener vi, at de mange mangler i EU’s
sortliste illustrerer behovet for en stærk dansk
indsats for at få
EU’s sortliste og EU’s arbejde mod skadelige skatteregimer styrket. Vi kvitterer i den
forbindelse for regeringens støtte til denne ambition.
8
Vedhæftet dette høringssvar vedlægger vi
Oxfams 13 anbefalinger til at styrke EU’s sortliste og adfærdskodeks
på erhvervsbeskatning, som vi
også har delt med Finansministeren og Skatteministeren i en skriftlig henvendelse d.26.november
2020. Vi opfordrer regeringen til, at lovforslaget suppleres med en ambitiøs indsats igennem
Økofinrådet for en markant styrkelse
af EU’s sortliste, da det vil kunne styrke lovforslagets
anvendelighed betragteligt.
Konkrete anbefalinger til lovforslaget
I tillæg til de vedlagte 13 anbefalinger for en styrkelse af EU’s sortliste og adfærdskodeks for
erhvervsbeskatning fremhæver vi nedenfor tre konkrete anbefalinger til lovforslaget.
1. Udvid det geografiske anvendelsesområde
Som påpeget under de generelle bemærkninger til lovforslaget indeholder EU’s nuværende sortliste
stort set ingen af verdens reelle skattely.
EU’s sortliste er derfor
i sin nuværende form, reelt ikke en
egentlig liste over skattely og bør ikke bruges som sådan.
Oxfam IBIS forslår derfor, at de forslåede defensive foranstaltninger i lovforslaget udvides til at
dække flere jurisdiktioner end de,
der er at finde på EU’s sortliste.
Heldigvis indeholder EU Rådets
vejledning fra Gruppen vedrørende Adfærdskodeksen (Erhvervsbeskatning) en mulighed for, at
medlemsstater kan indføre defensive
foranstaltninger overfor lande, som ikke fremgår af EU’s liste.
9
Det er en mulighed, som i hvert fald en anden medlemsstat
Holland - gør brug af.
I Holland annoncerede man således i maj i år defensive foranstaltninger, som både gælder overfor
lande på
EU’s
sortliste, samt for alle lande med en selskabsskatterate under 9%.
10
En sådan tilføjelse
udvider markant det geografiske anvendelsesområde af reglerne og betyder, at en stribe af verdens
5
6
https://www.corporatetaxhavenindex.org/en/introduction/cthi-2019-results
https://oi-files-d8-prod.s3.eu-west-2.amazonaws.com/s3fs-public/bp-race-to-bottom-corporate-tax-121216-en.pdf
7
https://www.taxjustice.net/reports/the-state-of-tax-justice-2020/
8
https://www.dr.dk/nyheder/udland/wammen-vil-skaerpe-eu-regler-efter-emiraters-exit-fra-sortliste
&
https://www.dr.dk/nyheder/udland/wammen-vil-skaerpe-eu-regler-efter-emiraters-exit-fra-sortliste
9
Annex 4, pkt.14:
https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-14114-2019-INIT/en/pdf
10
https://www.government.nl/latest/news/2020/05/29/government-to-step-up-fight-against-tax-avoidance-with-
new-withholding-tax-on-dividend-flows
2
L 150 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2325387_0020.png
værste skattely inkluderes.
11
I udvidelsen af det geografiske anvendelsesområde kan andre kriterier
end det hollandske også udforskes. Eksempelvis ved at lade landenes effektive selskabsskatterate
fremfor den lovbestemte skatterate være bestemmende, eller ved at sætte skatteraten højere end
de 9%, som Holland har valgt. Det vigtigste er, at EU’s sortliste ikke kan stå alene, men at
der
fastsættes yderligere kriterier, som udvider det geografiske anvendelsesområde, så flere af verdens
reelle skattely inkluderes.
2. Indfør skrappere defensive foranstaltninger
Lovforslaget forslår indførelsen af to former for defensive foranstaltninger. Vi anbefaler, at der som
minimum tilføjes en yderligere defensiv foranstaltning, nemlig indførelse af særligt høje kildeskatter
på betalinger til de jurisdiktioner, som de defensive foranstaltninger indføres overfor.
Dette følger de retningslinjer som er indeholdt i rapport fra Gruppen vedrørende Adfærdskodeksen
(Erhvervsbeskatning) 25.november 2019, hvoraf det fremgår at medlemsstater kan indføre
kildeskatter på en højere sats på betalinger såsom renter, royalties, betaling for service mv., når
disse betalinger behandles som modtaget i et af de listede jurisdiktioner.
12
Vi anbefaler at de
defensive foranstaltninger i lovforslaget udvides, så de inkluderer disse særligt høje kildeskatter på
de nævnte betalingsformer til de jurisdiktioner, som de defensive foranstaltninger finder anvendelse
overfor. Vi mener at dette vil styrke incitamentet betragteligt til ikke at bruge de listede jurisdiktioner
til aggressiv skatteplanlægning.
3. Fritag uproblematiske udviklingslande fra de defensive foranstaltninger
En uhensigtsmæssig effekt af
EU’s sortliste har siden dens oprettelse været, at udviklingslande
ganske uretmæssigt risikerer at ende på sortlisten. Eksempelvis har Namibia i en periode været på
EU’s sortliste og Botswana
er netop nu i fare for at komme på listen.
13
Dette er til trods for, at disse
lande på ingen måde kan beskrives som skattely.
Problemet er de kriterier, som EU’s sortliste anvender.
Listen kriterie, som kræver at alle lande
tilslutter sig OECD BEPS minimumsstandarder er særligt problematisk ift. udviklingslandene. Disse
lande har ikke været med til at forhandle OECD BEPS-anbefalinger og minimumsstandarderne
anses af en række udviklingslande for at være politisk problematiske eller unødvendige i deres
kontekst. De fleste af verdens allerværste skattely følger desuden BEPS minimumsstandarderne,
hvilket illustrerer, at de ikke er afgørende, for om et land kan fungere som skattely eller ej. For mange
af verdens fattigste lande er anbefalingerne ikke relevante og implementeringen af anbefalingerne
risikerer at optage knappe politiske og administrative ressourcer.
14
EU fritager allerede verdens 48 lavindkomstlande, og har givet længere deadlines for øvrige
udviklingslande, som ikke har en nævneværdig finanssektor.
15
Fremfor at fastholde kravet om
overholdelse af kriterie 3, blot med længere deadline, mener vi, at det danske lovforslag helt bør
fritage udviklingslande, der ikke lever op til kriteriet. På baggrund af dette forslår vi, at det danske
lovforslag præciserer, at udviklingslande, der sortlistes pga. manglende efterlevelse af EU listens
kriterie 3, bør fritages for de defensive foranstaltninger.
11
Hollands kriterier om en selskabsskatterate på under 9% betyder, at yderligere 18 jurisdiktioner målrettes, herunder
Bermuda, Caymanøerne, Jersey og flere andre skattelyjurisdiktioner. Ad side 5 i følgende rapport fremgår hvilke lande,
der har en selskabsskatterate under 9%:
https://files.taxfoundation.org/20201208152358/2020-Corporate-Tax-Rates-
around-the-World.pdf
12
Annex 4, pkt.19:
https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-14114-2019-INIT/en/pdf
13
https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2018/11/06/taxation-namibia-removed-from-eu-list-of-
non-cooperative-jurisdictions/
&
https://www.mmegi.bw/index.php?aid=84541&dir=2020/february/21
14
https://www.ibfd.org/sites/ibfd.org/files/content/pdf/wp_implementing_beps_package_developing_countries.pdf
15
https://ec.europa.eu/taxation_customs/sites/taxation/files/eu-list-faq.pdf
3
L 150 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2325387_0021.png
-- AKT 591182 -- BILAG 8 -- [ Bilag - Oxfams 13 anbefalinger til EU's sortlise samt adfærdskodeks for erhvervsbeska… --
INPUTS ON THE REVIEW OF THE MANDATE OF THE CODE OF CONDUCT GROUP
CRITERIA
1. Use the same criteria for the assessment of Member States and third countries.
Currently only the criterion 2.1 of the list of non-cooperative jurisdictions (Fair taxation criteria
preferential tax measures) applies to Member States too, since it directly refers to the Code
of Conduct for Business Taxation, that is used for the assessment of Member States. The
criteria on tax transparency (criterion 1) and on the implementation of anti-BEPS measures
(criterion 3), as well as the substance criterion (criterion 2.2) are not applied for the screening
of Member States. Applying the same criteria to both Member States and third countries is
essential to assure the coherence of the EU blacklisting process.
For example, Malta is not compliant with the tax transparency criterion of the list of non-
cooperative jurisdiction, but this will not be assessed by the Code of Conduct Group since
Member States are not screened according to that criterion. In particular, in September 2020
Malta was assessed sufficiently compliant by the Global Forum with respect to the OECD
Exchange of Information on Request (EOIR) standard and the tax transparency criteria of the
EU list of non-
oope ati e ju isdi tio s e ui es thi d ou t ies to ha e at least a La gel
Co plia t ati g. Pa a a a d,
most recently, Barbados and Anguilla, have been blacklisted
for that criterion but Malta, as Member state, is not.
Review of the definition and assessment of harmful tax regimes
2. Include economic analysis to assess harmful tax regimes,
and in particular consider whether
FDI (inward and outward) and passive income (e.g. royalties paid and received, net intra-group
interest income, net intra-group dividend payments) are disproportionate compared to the
country GDP.
Oxfam conducted the analysis for EU Member States and found out that both in
2017
and in
2018
five EU Member States (Cyprus, Ireland, Luxembourg, Malta and the Netherlands) had
disproportionate levels of FDI and/or passive income. A similar methodology has been applied
by the European Commission in the European Semester: the European Semester Country
Reports state that economic evidence suggests that the above MSs have tax rules that are
used for aggressive tax planning.
The
IMF
has also shown the correlation between tax havens and FDI: it demonstrated that 10
countries host more than 85 percent of all phantom investments (Luxembourg, Netherlands
Hong Kong SAR, the British Virgin Islands, Bermuda, Singapore, the Cayman Islands,
Switzerland, Ireland, and Mauritius). None of them is currently blacklisted.
3. Erase the reference to preferential tax regimes according to which a regime is considered
harmful if it grants tax advantages to non-resident compared to domestic business.
A regime
should be considered harmful
per se
even if it applies to both domestic and non-resident
business. This criterion pushes cou
t ies i to a a e to the otto
si pl lo e i g ta
rates instead of designing a selective tax practice.
Morocco for example is likely to be delisted soon from the greylist because the harmful tax
regime Casablanca Finance City
as ha ged
and co
pa ies e po t a ti ities
will be taxed
the same as their local ones. However, the regime will still grant a five-year CIT exemption and
a 0% withholding taxes on dividends.
L 150 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2325387_0022.png
Another example comes from Barbados. The country offered preferential tax reductions for
international companies registered there, which were taxed on their profits at rates of just 0–
3%, while domestic companies had to pay 30% tax. In order to align its regime with the EU
requirements, Barbados applied tax reductions to all companies registered in the country. This
effectively means that, from 2019, small companies have to pay 5.5% tax on their profits,
while the corporate income tax rate for big companies is only 1%.
4. Include 0 or low level of taxation as standalone criteria and not just indicator, and consider
the country effective tax rate.
The Dutch definition of low tax jurisdiction (9% statutory
corporate rate) could be considered, but a Minimum Effective Tax Rate (METR) will be a better
solution. The EU can fix a METR while the OECD/BEPS2 negotiations on Pillar 2 are still
ongoing.
In the assessment of both MSs and third countries, the low tax rate is considered a gateway
criterion, meaning that, if it is not met, the other criteria can be applied. This approach is used
for the screening of both Member States and third countries. In the case of Member States
there is also a higher degree of discretionarily since the Code states that the level of taxation
should be significantly lower, including zero taxation, than those levels which generally apply
in the Member State in question
ut sig ifi a tl lo e is ot defi ed a d the Me e State
is taken as reference point.
The fact that 0 tax rate regimes are not considered automatically harmful, in addition to the
shortcomings of other criteria, have allowed countries like Bahamas, Bermuda, Guernsey and
Isle of Man to be completed delisted despite still having a standard corporate tax rate of 0%.
5. Review the definition of real economic activity or substantial economic presence,
defining a
precise
ade uate ua tit of usi ess a d staff a ulti atio al ust lo ate i a ju isdi tio
in order to assess if there is a real economic activity or a substantial economic presence.
Moreover,
the implementation of the substance criterion should be monitored and
evaluated.
At this purpose, the country by country reports should be accessible and analysed
by the Group.
The EU has not required neither EU countries or third countries to include in their laws a
ua titati e defi itio of the ade uate ua tit of usi ess a d staff a ulti atio al ust
locate in a jurisdiction in order to pass this criterion. Moreover, even when a country passes
a legislation containing the substance criterion, this not necessarily means that the substance
test will be quickly applied, or that a company which fails the test will quickly have penalties
imposed on it. For example, the laws of the Cayman Islands, the British Virgin Islands and
Jersey, stipulate that the authorities have up to six years after the end of a financial reporting
period to determine that a company has not met the test. Moreover, these reports have to
e se t o l to the ta autho it of the ou t
he e that o pa s
parent company or
ultimate owner is based, and therefore the European Commission does not often have any
monitoring role.
An adequate definition of real economic activity or substantial economic presence should be
able to detect and stop all letterbox companies. They are still widely used in the EU. The
Netherlands for example is home to
more than 14 000 letterbox companies
and a recent
Oxfam
report demonstrates that TOTAL used, among others, letter box companies in the
Dutch country to extensively avoid paying taxes.
L 150 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2325387_0023.png
6. Expand the definition of harmful tax practices
to include territorial tax regimes that facilitate
double non-taxation, unilateral transfer pricing adjustments and similar rules that result in a
deduction without a corresponding inclusion, along with all aggressive tax rules that facilitate
tax avoidance (such as low withholding taxes for interests, royalties and dividends) and other
no-tax or low-tax regimes that inherently attract profit shifting (regardless of whether they
are applied to foreign or domestic companies) like patent boxes and tax holidays.
Many EU governments and companies are abusing tax practices like patent boxes, research
and development super deduction and tax credits.
Evidence shows
that these practices,
introduced to support innovation, instead have led to a new, harmful race to the bottom in
corporate taxation.
According to EU figures,
15 out of 28 EU member states had a patent box
in 2018.
To expand the fair taxation pillar, the EU could use the methodology applied in two studies on
aggressive tax planning it conducted in
2015
and
2017.
Review of the transparency criteria
7. Introduce a standard flexible approach for developing countries on the transparency and
anti-BEPS measures criteria.
A number of developing countries have been listed by the EU for failing to comply with
international standards which these countries have not had a chance to agree on, and which
some of them do not have the capacity to implement. Currently countries like Botswana,
Eswatini, Namibia and
Jo da a e o the g e list a d isk to e la klisted e ause the ha e
not yet signed the OECD Multilateral Convention on Mutual Administrative Assistance.
Their specific situations should be taken into account, allowing the countries to make a
voluntary decision based on their national priorities and capacities as to whether they want
to join the OECD BEPS Inclusive Framework and the Global Forum and/or adopt the OECD
BEPS minimum standards. Softer countermeasures should be applied for countries not
complying with the transparency and anti-BEPS measures criteria. At the same time, the EC
and Member States should provide more and better support to developing countries for
Domestic Revenue Mobilisation (DRM).
8. Finalise the inclusion of a criterion on beneficial ownership transparency.
Tax havens can offer high levels of confidentiality around beneficial ownership in order to
attract financial activity, and corporate actors may exploit this lack of transparency in order
to illicitly reduce their tax liabilities. It is therefore important that a criterion on beneficial
ownership, already in the pipeline, is promptly introduced.
TRANSPARENCY OF THE CODE OF CONDUCT GROUP
9. Give same visibility on the assessment of Member States and third countries.
Currently the review of the list of non-cooperative jurisdictions is published twice a year and
general assessments of new listed or delisted countries are published and advertised.
Differently, assessments about harmful tax regimes of Member States are not officially
announced and they can be retrieved only in the communications of the Code of Conduct
Group to the Council, but without any explanation of the assessments and any official public
communication. The two assessment processes should receive the same visibility and level of
L 150 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2325387_0024.png
explanation. This would guarantee coherence of the EU approach towards tax havens and
harmful tax practices.
10. Publish composition and contacts of the Code of Conduct Group.
Due to the relevance of the topics discussed and agreed in the Code of Conduct Group, the
composition of the group (not only the Chair) and of the sub-groups, as well as the contacts,
should be published and easily accessible.
11. Publish more substantial and regular reports on the work of the Group and background
documents before the meetings, and archive all documents in a consistent and user-friendly
way.
Currently the agenda, the minutes and documents of the meetings are not accessible.
Some efforts have been done to increase transparency, but the documents are still limited,
published later in time and not easily retrievable.
12. Inform the European Parliament and national parliaments in detail ahead of any proposed
changes to the list of non-cooperative jurisdictions and assessment of Member States.
Currently the European Parliament and national Parliaments are excluded from the process.
Informing them in advance will give them the possibility to comment and assure more
accountability of the process.
13. Consider mechanisms to better include the voices of non-EU countries in this process.
One
possibility would be to set up a working group or a consultative body that brings together non-
EU countries, civil society and experts to facilitate dialogue on the decisions made. This could
significantly increase the legitimacy of the EU process and its acceptance by non-EU countries.