Skatteudvalget 2020-21
L 150 Bilag 1
Offentligt
2325386_0001.png
27. januar 2021
J.nr. 2020 - 4674
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af ligningsloven, kildeskatteloven og selskabsskatteloven
(Fastsættelse af defensive foranstaltninger mod lande på EU-listen over ikkesamarbejds-
villige skattejurisdiktioner).
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
L 150 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2325386_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet
Advokatrådet mener, at forslaget
er udtryk for en overimplemente-
ring af EU-retten. Der henvises til,
at EU-landene er enige om, at alle
medlemsstater bør implementere
mindst et af fire mulige tiltag mod
lande på EU’s sortliste over
skat-
tely, at Danmark allerede har regler
om et af disse tiltag (CFC-regler),
og at regeringen nu foreslår regler
om yderligere to af tiltagene.
Det bedes derfor begrundet, hvor-
for der er behov for en overimple-
mentering og for at udvide en i
forvejen ekstremt kompleks skat-
telovgivning.
Regeringen har et højt ambitions-
niveau i kampen mod skattely og
skatteundgåelse. I den forbindelse
ønsker regeringen at sikre, at Dan-
mark også internationalt går for-
rest, hvilket er baggrunden for for-
slaget om at implementere ikke
blot et, men to af de fire mulige til-
tag i form af defensive foranstalt-
ninger, som Rådet traf beslutning
om i december 2019, og som alle
medlemsstater med virkning fra og
med 2021 skal indføre mindst et af
i national ret.
De foreslåede tiltag er ikke udtryk
for en overimplementering af EU-
retten, idet den ovennævnte be-
slutning i Rådet fra december 2019
overlader det til den enkelte med-
lemsstat at beslutte, om den vil im-
plementere et, flere eller alle fire
tiltag i national lovgivning.
Dernæst undrer Advokatrådet sig
over, at der er behov for den fore-
slåede bestemmelse om fradragsaf-
skæring.
Det bedes derfor begrundet, hvilke
konkrete behov der er for bestem-
melsen, og hvorfor disse behov
ikke allerede er imødekommet i
medfør af den gældende værnsre-
gel i selskabsskattelovens § 8 C,
stk. 1, nr. 5.
Den foreslåede bestemmelse om
fradragsafskæring for visse betalin-
ger har
ligesom forslaget om en
skærpelse af udbyttebeskatningen
til formål at give landene på
EU’s sortliste
over skattely et væ-
sentligt incitament til at ændre de-
res nationale skattelovgivning og -
praksis i et sådant omfang, at de
fremadrettet kan fjernes fra sortli-
sten. Incitamentet skabes ved, at
den væsentlige forøgelse af skatte-
betalingen her i landet, der vil være
en konsekvens af de to tiltag, i be-
tydeligt omfang må forventes at
afholde danske virksomheder og
privatpersoner fra at deltage i
Side 2 af 13
L 150 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2325386_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
transaktioner med tilknytning til de
pågældende lande.
Bestemmelsen i selskabsskattelo-
vens § 8 C, stk. 1, nr. 5, er derimod
en generel værnsregel gennemført
som led i implementering af skat-
teundgåelsesdirektivets minimums-
krav til medlemsstaternes regler til
bekæmpelse af metoder til skatte-
undgåelse. Bestemmelsen er ikke
begrænset til transaktioner med
lande på
EU’s sortliste over skat-
tely, og bestemmelsen kan derfor
ikke anses for en defensiv foran-
staltning specifikt i forhold til de
pågældende lande.
Forslaget om fradragsafskæring
ved visse betalinger til lande på
EU’s sortliste over skattely
vareta-
ger dermed et andet formål end
bestemmelsen i selskabsskattelo-
vens § 8 C, stk. 1, nr. 5.
Advokatrådet anfører videre, at
forslaget om fradragsafskæring æn-
drer på armslængdeprincippet i lig-
ningslovens § 2.
Der anmodes i den forbindelse
om, at det bekræftes, at danske sel-
skaber med den foreslåede be-
stemmelse vil kunne undlade at fo-
retage en betaling af renteudgifter
til en koncernforbundet kreditor i
et skattelyland, og at Skattestyrel-
sen ikke vil kunne fiksere kilde-
skattepligtige renteindtægter, som
de nævnte danske selskaber hæfter
for.
Forslaget ænder ikke på armslæng-
deprincippet i ligningslovens § 2,
men afskærer alene fradragsretten
for visse betalinger. De omhand-
lede betalinger skal således stadig
være fastsat på armslængdevilkår.
Det betyder, at skattemyndighe-
derne stadig vil kunne fiksere ek-
sempelvis en rente til en koncern-
forbundet kreditor i et land på
EU’s sortliste
over skattely for at
sikre, at betalingen er på armslæng-
devilkår, og at der
hvis kreditor
er skattepligtig af renterne, og be-
Side 3 af 13
L 150 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2325386_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
I modsat fald bør det tilføjes i kil-
deskattelovens § 69, at et selskab
ikke hæfter for kildeskat på fra-
dragsafskårne faktiske eller fikse-
rede betalinger.
tingelserne for opkrævning af kil-
deskat er opfyldt
svares den kor-
rekte kildeskat heraf.
Der vurderes derfor heller ikke at
være grundlag for at indføre en
undtagelse fra de almindelige reg-
ler om pligt til indeholdelse af kil-
deskat på renter af kontrolleret
gæld.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv bakker overordnet
op om tiltag, der virker som værn
mod skatteunddragelse og skatte-
undgåelse, og kan godt følge prin-
cipperne om, at der skal indføres
defensive foranstaltninger mod
landene på EU’s sortliste.
Dansk Erhverv er imidlertid be-
kymret for, om der med lovforsla-
get er fundet den rette balance
mellem hensynet til at sikre et ef-
fektivt værn mod skatteunddra-
gelse og hensynet til dansk er-
hvervsliv, og om man i jagten på
skattesnydere rammer danske virk-
somheder og arbejdspladser.
Det anføres i den forbindelse, at
der i landene på EU’s sortliste kan
være danske virksomheder med re-
elle økonomiske aktiviteter, og at
forslaget vil ramme disse aktivite-
ter uden samtidig at få sortlistelan-
dene til at ændre deres nationale
skattesystemer.
Som eksempel nævnes, at søtrans-
portbranchen er nødsaget til at be-
nytte Panamakanalen og den om-
liggende infrastruktur, og at dette
Der henvises til kommentarerne til
bemærkningerne fra Advokatrådet,
hvori formålet med forslagene om
fradragsafskæring og skærpelse af
udbyttebeskatningen er nærmere
beskrevet.
Det bemærkes, at de foreslåede be-
stemmelser er søgt udformet, så
hensynet til at imødegå skatteund-
gåelse og skatteunddragelse netop
balancerer med hensynet til ikke at
ramme dansk erhvervsliv unødigt
hårdt.
Det er således bl.a. ønsket om en
sådan balance, der er baggrunden
for, at forslaget om fradragsafskæ-
ring alene omfatter betalinger, der
sker til interesseforbundne modta-
gere, og ikke betalinger, der sker til
tredjemand.
Det vurderes, at denne målretning
af fradragsafskæringen og mulighe-
den for fortsat at kunne fradrage
betalinger for køb af varer og tje-
nesteydelser fra tredjemand i vidt
omfang vil give danske virksomhe-
der mulighed for at opretholde de-
res erhvervsmæssige aktiviteter i
Side 4 af 13
L 150 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2325386_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
bl.a. medfører, at der lokalt skal er-
hverves brændstof mv., hvis beta-
ling efter omstændighederne vil
være omfattet af de foreslåede reg-
ler om fradragsafskæring.
Dansk Erhverv opfordrer på den
baggrund til, at der indføres andre
typer af defensive foranstaltninger,
som ikke har negative konsekven-
ser for dansk erhvervsliv.
de omhandlede lande på EU’s
sortliste over skattely.
Endelig henvises der vedrørende
søtransportsbranchens aktiviteter i
forbindelse med anvendelse af Pa-
namakanalen til kommentarerne til
bemærkningerne fra Danske Rede-
rier.
Dansk Industri (DI)
DI er enig i intentionen om robu-
ste internationale skatteregler, som
sikrer mod aggressiv skatteplan-
lægning.
Lovforslaget kan imidlertid have
væsentlige konsekvenser for virk-
somheder, som af rent forretnings-
mæssige grunde har erhvervsakti-
vitet i de omhandlede lande. Et ek-
sempel kan være erhvervsmæssig
aktivitet knyttet til Panamakanalen.
DI opfordrer til, at Danmark ko-
ordinerer sin implementering af de
tiltag, som EU-landene er enige
om, med de øvrige EU-lande.
DI anmoder i den forbindelse om,
at det belyses, hvorledes de øvrige
EU-lande implementerer den ind-
gåede aftale.
Der henvises til kommentaren til
bemærkningerne fra Dansk Er-
hverv.
Det bemærkes dernæst, at Rådets
beslutning af 5. december 2019 er
udtryk for, i hvilket omfang EU’s
medlemsstater er forpligtede til at
koordinere deres nationale tiltag
mod lande på EU’s sortliste
over
skattely. Beslutningen opregner så-
ledes fire forskellige typer af tiltag,
som medlemsstaterne kan indføre
som defensive foranstaltninger,
men det er herefter overladt til den
enkelte medlemsstat at beslutte,
om den vil implementere et, flere
eller alle fire tiltag i national lov-
givning. Dette skal også ses i lyset
af, at forskellene mellem medlems-
staternes lovgivning på skatteom-
rådet kan medføre, at det ikke
nødvendigvis er de samme foran-
staltninger, der vil være effektive i
de forskellige lande.
På det nuværende stadie i arbejdet
med EU’s sortliste
over skattely er
en yderligere koordinering
selv
om regeringen principielt finder
Side 5 af 13
L 150 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2325386_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
den ønskværdig
således ikke mu-
lig.
Der foreligger i øvrigt på nuvæ-
rende tidspunkt ikke et samlet
overblik over, hvilke defensive for-
anstaltninger, der påtænkes indført
i de øvrige EU-lande.
DI anmoder desuden om, at det
vurderes, hvorvidt det inden for
EU-reglerne er muligt at medtage
en undtagelse eller dispensations-
adgang, så reglerne ikke finder an-
vendelse for danske koncerners
selskaber i de omhandlede lande,
når aktiviteten er forretningsmæs-
sigt begrundet.
Det vurderes, at en undtagelse fra
de foreslåede regler for forret-
ningsmæssigt begrundede transak-
tioner ikke ville være i strid med
EU-retten.
En sådan undtagelse indgår dog
ikke i foreslåede regler, bl.a. fordi
den ville forudsætte, at myndighe-
derne i hvert enkelt tilfælde skulle
foretage en skønsmæssig vurdering
af, om transaktionen var forret-
ningsmæssigt begrundet. Hertil
kommer, at der også i forbindelse
med forretningsmæssige transakti-
oner er mulighed for konkret at til-
rettelægge transaktionerne på en
sådan måde, at de medfører en
utilsigtet skatteundgåelse.
En undtagelse af denne karakter
ville endelig risikere væsentligt at
underminere den effektive virk-
ning af de foreslåede regler. Hvis
de defensive foranstaltninger ikke
opleves som en reel ulempe for
danske virksomheder, som faktisk
afholder dem fra at indgå i kom-
mercielle transaktioner med inte-
resseforbundne parter i de pågæl-
dende lande, kan foranstaltnin-
gerne således ikke forventes at ud-
gøre et incitament for landene til
Side 6 af 13
L 150 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2325386_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
at ændre deres nationale skattelov-
givning og -praksis med henblik på
at blive fjernet fra listen.
Danske Rederier
Danske Rederier bemærker indled-
ningsvist, at organisationen støtter
initiativer, der har til hensigt at
værne mod skatteunddragelse og
skatteundgåelse.
Der kvitteres for, at det i lovforsla-
get er beskrevet, at den foreslåede
fradragsafskæring ikke vil ramme
rederier, der anvender tonnage-
skatteordningen. Det bemærkes
samtidig, at rederier, der ikke an-
vender ordningen, i visse tilfælde
vil kunne få afskåret fradrag for
koncerninterne betalinger.
Danske Rederier peger i den for-
bindelse på, at fradragsafskæringen
kan være særligt problematisk for
rederier, der har aktiviteter med le-
vering af bunkerolie (brændstof) til
eksterne kunder og egne handels-
skibe i og omkring Panamakana-
len, og som indkøber olien fra lo-
kale koncernselskaber i Panama.
Det beskrives, at Panama indtager
en særlig position blandt landene
på EU’s sortliste, fordi landet er en
centralt bunkering hub som følge
af Panamakanalens funktion som
væsentlig infrastruktur i verdens-
handlen. Derfor vil bunkeringakti-
viteterne hverken blive mindre el-
ler større som følge af den foreslå-
ede fradragsafskæring, da de logi-
stiske fordele ved levering af bun-
kerolie ved Panamakanalen er så
Der henvises om baggrunden for,
at forslaget ikke indeholder en
undtagelse fra de foreslåede regler
for betalinger, der udspringer af en
reel økonomisk aktivitet, til kom-
mentarerne til bemærkningerne fra
Dansk Industri.
Det bemærkes i den forbindelse
særligt, at fradragsbeskæringen
alene omfatter koncerninterne be-
talinger, og at muligheden for fort-
sat at kunne fradrage betalinger for
køb af varer og tjenesteydelser fra
tredjemand i vidt omfang vurderes
at give danske virksomheder mu-
lighed for at opretholde deres er-
hvervsmæssige aktiviteter i lande
på EU’s sortliste.
Dette vurderes også at gælde i for-
hold til søtransportbranchens nu-
værende bunkeringaktiviteter i Pa-
nama. De rederier, der ikke anven-
der tonnageskatteordningen, vil så-
ledes fortsat kunne opnå fradrag
for betalinger i forbindelse med
bunkering, men vil dog ikke kunne
opnå fradrag herfor, hvis de yder
disse betalinger til koncernfor-
bundne selskaber, der er skatte-
pligtige i Panama.
Det bemærkes desuden, at de fore-
slåede danske foranstaltninger iso-
leret set utvivlsomt ikke vil være
tilstrækkelige til at påvirke Panama
til at ændre sin skattelovgivning og
-praksis. Det er i den forbindelse
Side 7 af 13
L 150 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2325386_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
store, at aktiviteten ikke vil blive
flyttet til andre lande.
Det betyder, at formålet med lov-
forslaget
– at give landene på EU’s
sortliste et væsentligt incitament til
at ændre deres nationale regler
ikke vil blive realiseret for Pana-
mas vedkommende. I stedet ram-
mes danske selskaber med reel er-
hvervsmæssig aktivitet og økono-
misk tilstedeværelse i Panama, og
aktiviteterne vil derfor fremadret-
tet foregå udenom Danmark.
Danske Rederier foreslår på den
baggrund, at den foreslåede fra-
dragsafskæring ikke skal finde an-
vendelse på betalinger i tilfælde
som det beskrevne vedrørende
bunkering, hvor betalingen vedrø-
rer en reel økonomisk aktivitet.
imidlertid væsentligt at være op-
mærksom på, at det er den kombi-
nerede virkning af EU-landenes
foranstaltninger over for landene
EU’s
sortliste over skattely, der
forhåbentlig kan skabe et væsent-
ligt incitament af denne karakter.
Danske Rederier finder dernæst, at
den foreslåede ikrafttrædelse af
reglerne den 1. juli 2021 er en ud-
fordring i forhold til de forret-
ningsmæssige konsekvenser for de
berørte virksomheder.
Det anføres yderligere, at den om-
stændighed, at EU’s sortliste opda-
teres hvert halve år, teoretisk kan
få den konsekvens, at en stat inden
for kort tid kan skifte status fra
ikke-sortlistet til sortlistet og til-
bage til ikke-sortlistet igen.
På den
baggrund forekommer det over-
ilet at basere ophævelse af dob-
beltbeskatningsaftaler og afskæ-
ring af fradrag på den seneste op-
datering af sortlisten.
Det vurderes, at der ved ikrafttræ-
den den 1. juli 2021 vil være givet
danske virksomheder tilstrækkelig
tid til at indrette sig på de foreslå-
ede regler. Det bemærkes herved,
at langt størstedelen af landene på
EU’s sortliste over skattely har væ-
ret på sortlisten igennem længere
tid.
Såfremt et nyt land optages på
EU’s sortliste over skattely, vil der
konkret skulle tages stilling til,
hvad der er en rimelig periode, før
de foreslåede defensive foranstalt-
ninger bør få virkning også i for-
hold til det pågældende land.
Side 8 af 13
L 150 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2325386_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Det foreslås derfor, at ophævelse
af dobbeltbeskatningsaftaler som
følge af sortlistning kun bør ske på
basis af en konkret vurdering, og
at stater skal have været på sortli-
sten i minimum et til to år, før de-
fensive foranstaltninger kan iværk-
sættes.
Hvis der er tale om et land, som
Danmark har en dobbeltbeskat-
ningsoverenskomst med, vil et
eventuelt forslag om opsigelse
heraf tilsvarende blive baseret på
en vurdering af de konkrete for-
hold. Der vil i denne forbindelse
også blive foretaget en vurdering
af de konsekvenser, som en opsi-
gelse vil have.
Erhvervsstyrelsen Om-
råde for Bedre Regulering
Erhvervsstyrelsens Område for
Bedre Regulering vurderer, at lov-
forslaget ikke medfører admini-
strative konsekvenser for er-
hvervslivet.
FSR
Danske Reviso-
rer
FSR har ingen bemærkninger til
forslaget, men anmoder om en ud-
dybning af, hvordan man er kom-
met frem til, at kildeskatteprocen-
ten på udbytter til de pågældende
lande skal være 44 pct.
Ved fastsættelsen af den foreslåede
bruttoskat på 44 pct. ved udlod-
ning af udbytte til personer og sel-
skaber, der er hjemmehørende i
lande på EU’s sortliste, er der taget
hensyn til, at udenlandske selska-
ber, der er begrænset skattepligtige
af udbytte, efter gældende regler
betaler en endelig bruttoskat på 22
pct., når reglerne om bortfald eller
nedsættelse af udbytteskatten ikke
finder anvendelse. Fastsættelsen af
skattesatsen til 44 pct. afspejler, at
den samtidigt foreslåede afskæring
af fradrag for visse betalinger reelt
vil indebære en beskatning med en
skattesats på 22 pct. for selskaber,
hvortil kommer eventuel kildeskat,
hvis der f.eks. er tale om renter af
kontrolleret gæld.
Side 9 af 13
L 150 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2325386_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Oxfam IBIS
Oxfam IBIS støtter varmt lov-
forslagets formål om at skabe et
værn mod skatteunddragelse og
skatteundgåelse ved benyttelse af
skattelykonstruktioner.
Organisationen er dog ikke overbe-
vist om, at lovforslaget i dets nuvæ-
rende form lever op til formålet, da
de foreslåede defensive foranstalt-
ninger kun målrettes landene på
EU’s sortliste.
Oxfam IBIS peger i den forbin-
delse på, 1) at sortlistens kriterier er
for svage, 2) at der ikke er en til-
strækkelig åbenhed omkring vurde-
ringen af, om de enkelte lande lever
op til listens kriterier, og 3) at EU’s
medlemsstater på forhånd er frita-
get for at kunne indgå på listen.
Oxfam IBIS mener på den bag-
grund, at sortlisten i sin nuværende
form er uegnet til at identificere
verdens sande skattely. Det bety-
der, at ønsket om en stærkere ind-
sats mod skattely ikke kan realiseres
med lovforslaget i dets nuværende
form, og at der er behov for en
stærk dansk indsats for at få EU’s
sortliste og arbejde mod skadelige
skatteregimer styrket.
Regeringen har et højt ambitions-
niveau i kampen mod skattely og
skatteundgåelse, og Danmark har i
mange år været et foregangsland i
bekæmpelsen heraf.
Regeringen ønsker at sikre, at
Danmark også internationalt går
forrest, hvilket er baggrunden for
forslaget om at implementere ikke
blot et, men to af de fire mulige til-
tag mod lande på EU’s sortliste,
som Rådet traf beslutning om i de-
cember 2019.
Det bemærkes også, at regeringen
ved siden af de nu foreslåede tiltag
også arbejder for, at EU’s sortliste
fremadrettet gøres mere ambitiøs,
og at det herunder sikres, at sortli-
stens kriterier er tilstrækkeligt ef-
fektive, at de styrkes, hvor det er
relevant, og at konsekvenserne ved
sortlistning er mærkbare. Der ar-
bejdes for tiden hermed i EU’s ad-
færdskodeksgruppe for erhvervs-
beskatning, og det er en prioritet
for regeringen at sikre fremdrift i
dette arbejde.
EU’s sortliste er et af flere instru-
menter i bekæmpelsen af skattely
og skatteundgåelse.
Regeringen arbejder således også
for, at der inden for EU sikres en
robust og effektiv minimumsbe-
skatning gennem en effektiv bund
under selskabsskatten. Det skal
være en bred base uden unødige
huller, som sikrer det bedste værn
mod omgåelse af beskatningen.
Side 10 af 13
L 150 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2325386_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
I OECD-regi arbejder regeringen
under de verserende drøftelser om
beskatningen af den digitale øko-
nomi tilsvarende for en global
standard for effektiv minimumsbe-
skatning, der kan sikre, at ingen
virksomheder kan undgå at bi-
drage til fællesskabet.
Oxfam IBIS foreslår, at følgende
tre yderligere tiltag iværksættes.
For det første bør de forslåede de-
fensive foranstaltninger udvides til
at dække flere jurisdiktioner end de,
der er at finde på EU’s sortliste.
Det er vurderingen, at det mest ef-
fektive værktøj til fastlæggelse af,
hvilke lande der bør anses for skat-
telylande, herunder hvilke lande
der bør rammes af defensive for-
anstaltninger, opnås via en fælles
sortliste over skattely udarbejdet i
EU-regi.
En liste baseret på et fast forankret
samarbejde i EU frem for på indi-
viduelle tiltag i hver enkelt med-
lemsstat giver langt bedre mulig-
hed for at opnå et fyldestgørende
billede af de enkelte landes skatte-
systemer, så listen bliver objektiv
og troværdig. Samtidig giver det en
langt større gennemslagskraft, når
EU-landene koordineret kan
danne fælles front mod de listede
lande, frem for ved nationale sort-
lister, hvor det enkelte land iværk-
sætter tiltag på baggrund af egne
kriterier. Hvis hver enkelt med-
lemsstat anvender sine egne krite-
rier for, hvornår der er tale om et
skattely, vil det desuden kunne in-
debære en
risiko for, at EU’s sort-
liste over skattely undermineres,
og at arbejdet med at opdatere
EU-listen med henblik på at gøre
den mere effektiv kan blive ned-
prioriteret, hvis de enkelte lande
Side 11 af 13
L 150 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2325386_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
fokuserer på udarbejdelse af natio-
nale lister frem for at forbedre
EU’s sortliste
over skattely.
For det andet bør der indføres
skrappere defensive foranstaltnin-
ger, især særligt høje kildeskatter på
renter, royalties, servicebetalinger
mv. til de omfattede jurisdiktioner.
Det er vurderingen, at de foreslå-
ede foranstaltninger vil udgøre væ-
sentlige og effektive sanktioner
mod landene på EU’s sortliste
over skattely. Der vurderes ikke at
være grundlag for yderligere sank-
tioner, idet de foreslåede bestem-
melser er søgt udformet, så hensy-
net til at imødegå skatteundgåelse
og skatteunddragelse balancerer
med hensynet til ikke at ramme
dansk erhvervsliv unødigt hårdt.
I øvrigt bemærkes, at de foreslåede
bestemmelser om afskæring af fra-
dragsret vil finde anvendelse, også
når der f.eks. er tale om renter eller
royalties, hvorpå der efter gæl-
dende regler pålægges kildeskat.
For det tredje bør visse udviklings-
lande, der i dag er optaget på EU’s
sortliste, undtages fra defensive
foranstaltninger. Det gælder særligt
de lande, der er sortlistet som følge
af manglende implementering af
OECD BEPS-minimumsstandar-
derne.
Der bliver taget hensyn til udvik-
lingslandenes særlige situation i
forbindelse med udarbejdelsen af
EU's sortliste over skattely.
De 48 mindst udviklede lande blev
således udelukket fra processens
begyndelse, og udviklingslande
uden finanscentre er blevet ind-
rømmet betydelig fleksibilitet i
processen i erkendelse af de sær-
lige begrænsninger, de står over
for.
Arbejdet med udarbejdelsen af
EU’s sortliste over skattely
har gi-
vet reelle resultater med hensyn til
Side 12 af 13
L 150 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2325386_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
at tilskynde disse lande til at over-
holde internationale standarder for
god forvaltningspraksis på skatte-
området, herunder ved tilslutning
til de internationale organer som
f.eks. OECD, der varetager arbej-
det med at udforme og sikre kon-
sensus om sådanne standarder mv.
Ved at hæve det globale niveau for
god forvaltningspraksis på skatte-
området giver EU's sortliste over
skattely i øvrigt også udviklingslan-
dene vigtige fordele, da disse lande
erfaringsmæssigt i særlig grad på-
virkes af international skatteundgå-
else.
Side 13 af 13