Social- og Ældreudvalget 2020-21
L 15 Bilag 7
Offentligt
2301125_0001.png
Til lovforslag nr.
L 15
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Social- og Indenrigsudvalget den 00. december 2020
3. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven
(Forældremyndighed, barnets bopæl og samvær for forældre, der er dømt for overtrædelse af straffelovens terrorbestemmelser)
[af social- og indenrigsministeren (Astrid Krag)]
1. Ændringsforslag
Social- og indenrigsministeren har stillet 1 ændringsfor‐
slag til lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
For Venstres medlemmer af udvalget står hensynet til
barnets tarv over alt andet. V kan være bekymret for, at
lovforslaget ikke tager højde for de situationer, hvor f.eks.
en »på papiret« frivilligt indgået samværsaftale er indgået
under tvang, og at barnets tarv i disse situationer ikke står
over alt andet. V havde derfor gerne set, at lovforslaget
også havde forholdt sig til Familieretshusets mulighed for
at indhente relevante oplysninger om straffedomme også
ved frivilligt indgåede aftaler om samvær eller bopæl, hvor
Familieretshuset er involveret. Det ville medføre, at Fami‐
lieretshuset vil kunne bruge disse oplysninger i forbindelse
med, at de behandler sager og f.eks. skal udfærdige eller
eventuelt afslå at udfærdige et samværsdokument ud fra
forældrenes aftale. Det handler om at sikre barnets tarv.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker,
at der med den nuværende formodningsregel i forældrean‐
svarsloven er tale om, at det er bedst for et barn, at en foræl‐
der, der er idømt fængselsstraf for personfarlig kriminalitet
af grovere karakter, ikke mod den anden forælders ønske
har forældremyndighed over barnet, og at barnet ikke har
samvær, bopæl eller kontakt med den dømte forælder. Den
gældende formodningsregel omfatter ikke, at en forælder
er idømt straf for direkte overtrædelse af straffelovens ter‐
rorbestemmelser. Vi skal derfor sikre bedre muligheder, for
at beskytte børn mod at blive udsat for radikalisering og
ekstremisme. Den allerede gældende formodning skal med
dette lovforslag således udvides til også at omfatte en klar
formodning for, at det er bedst for et barn ikke at bo hos
eller at have samvær med en forælder, der er dømt for over‐
trædelse af terrorbestemmelserne. Vi skal som land sikre, at
ingen børn bliver opdraget til at sympatisere med terror eller
bliver opdraget til ekstremisme.
Hensynet til barnets bedste og trivsel vil altid vinde over
hensynet til en forælder, der har begået terrorhandlinger, og
det er faktisk også et hensyn ift. vores samfund, der i højere
grad skånes for en ny generation af børn, der er påvirket af
forældrenes ekstremisme. DF støtter derfor lovforslaget.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
social- og indenrigsministeren,
tiltrådt af
<>:
DokumentId
Journalnummer
L 15 - 2020-21 - Bilag 7: 3. udkast til betænkning
2301125_0002.png
2
Til § 1
1)
I den under
nr. 1
foreslåede ændring af
§ 4 a, stk. 1,
ændres »§ 70 eller« til: »§ 70«.
[Korrekturrettelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring af § 4 a, stk. 1, i forældrean‐
svarsloven, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, indeholder en skrive‐
fejl, idet der fejlagtigt er indsat »eller« efter henvisningen til
§ 70 i straffeloven. Den foreslåede bestemmelse er korrekt
affattet i parallelteksterne, jf. lovforslagets bilag 1.
Med dette ændringsforslag rettes skrivefejlen.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober 2020 og var
til 1. behandling den 13. november 2020. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Social- og Inden‐
rigsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i [2] møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og social- og indenrigsministeren sendte den
16. januar 2020 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm. del
– bilag 126, folketingsåret 2019-20. Den 7. oktober 2020
sendte social- og indenrigsministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforsla‐
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 4 spørgsmål til
social- og indenrigsministeren til skriftlig besvarelse, som
ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Daniel Toft Jakobsen (S)
Malte Larsen (S) Tanja Larsson (S) Rasmus Stoklund (S) Henrik Vinther (RV) Kathrine Olldag (RV) Trine Torp (SF)
Charlotte Broman Mølbæk (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
fmd.
Pernille Skipper (EL) Jakob Sølvhøj (EL)
Torsten Gejl (ALT) Fatma Øktem (V) Anni Matthiesen (V) Marie Bjerre (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V)
Hans Andersen (V) Stén Knuth (V) Karina Adsbøl (DF)
nfmd.
Liselott Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Per Larsen (KF) Mette Thiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
15
13
12
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
5