Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 148 , L 148 A , L 148 B
Offentligt
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
14. april 2021
J nr.
2020-3173
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 8. april 2021 stillet mig følgende
spørgsmål 47 til L 148, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Carsten Kissmeyer (V).
Spørgsmål 47
Vil ministeren fremlægge beregningerne for udbuddet af anden generations og
avancerede biobrændstoffer samt brændstoffer som Power-to-X, der ligger til grund
for CO
2
-fortrængningskravet i
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten,
herunder
om der tages højde for producenter fra andre lande med en markant større produk-
tionskapacitet end de danske?
Svar
CO
2
-fortrængningskravet medfører, at brændstofleverandørerne får et incitament til
teknologineutralt at anvende bæredygtige brændstoffer med en højere vugge-til-
grav reduktionseffekt, hvilket giver en naturlig konkurrencefordel for anden genera-
tion og avancerede biobrændstoffer. Biobrændstoffer handles på et globalt marked,
og der både importeres og eksporteres biobrændstoffer på det danske marked.
I dag er markedet for VE-brændstoffer primært domineret af VE-brændstoffer base-
ret på biomasse, men CO
2
-fortrængningskravet vil understøtte en fremtidssikret og
teknologineutral regulering, der giver mulighed for at medregne andre typer bære-
dygtige brændstoffer.
CO
2
-fortrængningskravet danner dermed rammer, der tager højde for den fremti-
dige udvikling af nye brændstoffer baseret på fx Power-to-X, hvor brændstofleve-
randørerne kan tage nye teknologier i brug i takt med, at de bliver tilgængelige og
konkurrencedygtige. Det skal dog bemærkes, at det er brændstofleverandørerne,
der bestemmer hvilke typer af brændstoffer, de ønsker at anvende, under de givne
regler samt den endelig prissætning.
Det er forbundet med betydelig usikkerhed at skønne over brændstofsammensæt-
ningen i 2030 baseret på skøn over nuværende prisforhold og det aktuelle udbud af
brændstoffer.
Sammensætningen af brændstofferne er derfor i beregningerne fremskrevet til
2030 ud fra nuværende prisestimater, og bygger på en konservativ antagelse om,
at der ikke sker en teknologiudvikling. Beregningerne baserer sig på en antagelse
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
www.kefm.dk
Side 1/2