Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 148 , L 148 A , L 148 B
Offentligt
2359507_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
22. marts 2021
J nr.
2020-3173
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 8. marts 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål 19 til L 148, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Tommy Ahlers (V).
Spørgsmål 19
Det foreslås i lovforslaget, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte
regler om, at kun brændstoffer, der ikke har modtaget offentlig støtte, kan indgå i et
CO
2
-fortrængningskrav eller iblandingskrav. Hvilke brændstoffer forventer ministe-
ren konkret vil kunne opfylde sådanne krav i fremtiden, og hvordan stiller det f.eks.
brint og Power-to-X-brændsler i en fremtid, hvor de gerne skal bidrage til at opfylde
sådanne krav?
Svar
Forslaget til bestemmelsen følger af, at det omarbejdede direktiv for vedvarende
energi (VE II-direktivet) anser en leverandørforpligtelse på transportområdet, som
fx et iblandingskrav eller CO
2
-fortrængningskrav, som en støtteordning. EU-stats-
støtteretningslinjer skal derfor tages nøje i betragtning, når brændstoffer omfattes
af en sådan leverandørforpligtelse. Det gælder blandt andet hensynet til at sikre fair
og lige konkurrence, og at sikre mod overkompensation. Bestemmelsen er derfor
indsat for at sikre, at Danmark lever op til retningslinjerne.
I EU's statsstøtteretningslinjer fremgår følgende i afsnit 114:
”Kommissionen
[vurderer], at støtten ikke højner miljøbeskyttelsesniveauet og der-
for ikke kan betragtes som forenelig med det indre marked, hvis den ydes til bio-
brændstoffer, der er underlagt en forpligtelse med hensyn til forsyning eller blan-
ding, medmindre en medlemsstat kan påvise, at støtten er begrænset til bæredyg-
tige biobrændstoffer, som er for dyre til at lancere på markedet med alene en forsy-
nings- eller blandingsforpligtelse”.
Energistyrelsen vurderer, at uforeneligheden med det indre marked ikke nødven-
digvis gør sig gældende for PtX-brændstoffer, der i dag er meget dyre at producere
og derfor ikke vil blive markedsført, hvis de ikke også kan opnå en statsstøtte, jf.
sidste led i afsnit 114.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 148b - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om, hvilke brændstoffer der konkret vil kunne opfylde CO2-fortrængningskrav eller iblandingskrav i fremtiden, og hvordan det f.eks. stiller brint og power-to-x-brændsler, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2359507_0002.png
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2