Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 148 Bilag 5, L 148 A Bilag 5, L 148 B Bilag 5
Offentligt
2346231_0001.png
Foretræde i Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalget vedr. L148
Orientering om markedet for oprindelsesgarantier
4. marts 2021
Peter Bjerregaard
L 148a - 2020-21 - Bilag 5: Materiale fra Better Energy i forbindelse med foretræde den 4/3-21
2346231_0002.png
Markedet for grønne certifikater opfylder to
formål
Hensigten bag VE II-direktivet er at fremme produktionen og anvendelsen af vedvarende
energi. Markedet for oprindelsesgarantier opfylder to beslægtede formål:
1) Dokumentere oprindelsen af en given energimængde
2) Fremme anvendelsen af vedvarende energi
Et grønt certifikat er en oprindelsesgaranti, som garanterer, at strømmen (én MWh) er
produceret fra en vedvarende energikilde. Certifikatet kan sælges til forbrugere, som
herefter kan dokumentere, at deres elforbrug baserer sig på vedvarende
energiproduktion.
Alle certifikater har i udgangspunktet samme juridiske status og indeholder
informationer om typen af VE-anlæg, udstedelsesdato og
–sted,
evt. modtagelse af
statsstøtte, etc., jf. Bekendtgørelse om oprindelsesgaranti for VE-elektricitet.
EU-Kommissionen fremhæver, at et velfungerende marked for oprindelsesgarantier kan
”bistå medlemsstaterne i at udvikle deres vedvarende energikilder på den mest
omkostningseffektive måde” og ”supplere eller erstatte offentlig støtte til vedvarende
energi”. Af samme årsag anbefaler EU-Kommissionen,
at VE-producenter ikke bør have
mulighed for at videresælge oprindelsesgarantier, hvis energiproduktionen samtidig
modtager støtte.
L 148a - 2020-21 - Bilag 5: Materiale fra Better Energy i forbindelse med foretræde den 4/3-21
2346231_0003.png
Markedet for grønne certifikater står overfor fire
aktuelle udfordringer
1) Køb af grønne certifikater fra eksisterende anlæg bidrager i bedste fald indirekte
marginalt til ny VE-produktion og i værste fald fortrænger det ny VE-produktion.
Forskningslitteraturen på området finder ikke belæg for, at køb af grønne
certifikater fremmer ny VE-produktion*
2) Prisen på grønne certifikater er så lav, at den ikke udgør et investeringssignal til ny
VE-produktion
3) Lokationsbestemte vs. markedsbestemte opgørelser skaber forvirring på markedet
og øger risikoen for dobbelttælling
4) Alle VE-anlæg modtager grønne certifikater på samme vilkår, hvilket gør markedet
vanskeligt gennemskueligt for forbrugere
* ”Konsensus i litteraturen er, at grønne
elprodukter,
der er baseret på oprindelsesgarantier ikke giver et incitament til at investere i ny grøn elproduktion,”
fastslår Hamburger, Ákos. (2019): Is guarantee of origin really an effective energy policy tool in Europe? A critical approach. Society and Economy
L 148a - 2020-21 - Bilag 5: Materiale fra Better Energy i forbindelse med foretræde den 4/3-21
2346231_0004.png
Prioriteringen af de to formål afgør vægtningen af
udfordringerne
Formål
Udfordring
1) Køb af grønne certifikater fra eksisterende anlæg bidrager i bedste
fald indirekte marginalt til ny VE-produktion og i værste fald
fortrænger det ny VE-produktion
2) Prisen på grønne certifikater er så lav, at den ikke udgør et
investeringssignal til ny VE-produktion
Fremme VE-
udbygningen
Dokumentere
oprindelsen
3) Lokationsbestemte vs. markedsbestemte opgørelser skaber
forvirring og øger risikoen for dobbelttælling
4) Alle VE-anlæg modtager grønne certifikater på samme vilkår,
hvilket gør markedet vanskeligt gennemskueligt for forbrugere
L 148a - 2020-21 - Bilag 5: Materiale fra Better Energy i forbindelse med foretræde den 4/3-21
2346231_0005.png
Forskellige effekter ved køb af grønne certifikater fra
eksisterende VE-produktion og ny VE-produktion
Almindelig elhandel
Ved almindelig elhandel uden grønne certifikater fordeles den
grønne elproduktion ligeligt mellem alle forbrugere, og
skatteborgere tilskrives for deres VE-bidrag, som hermed ikke
videresælges.
Certifikater fra eksisterende anlæg (uden additionalitet)
Den grønne strøm, der før var ligeligt fordelt mellem alle
elforbrugere, fordeles nu mellem dem, der køber certifikater, og
dem, der regnskabsteknisk modtager strøm via det såkaldte
residuale elmiks.
Grønne certifikater fra ny VE-produktion (med additionalitet)
Købes grønne certifikater fra et nyt anlæg, der opføres på
baggrund af en elindkøbsaftale, vil køberen af de grønne
certifikater modtage grøn strøm uden at øvrige forbrugere
registrerer en større andel af sort strøm i deres elforbrug. Her
tilføres additionel VE-produktion til systemet.
L 148a - 2020-21 - Bilag 5: Materiale fra Better Energy i forbindelse med foretræde den 4/3-21
2346231_0006.png
Grader af additionalitet og investeringssikkerhed
Køb af certifikater via ny elindkøbsaftale
Køb af certifikater via elhandler
L 148a - 2020-21 - Bilag 5: Materiale fra Better Energy i forbindelse med foretræde den 4/3-21
2346231_0007.png
Prisen på grønne certifikater er så lav, at den ikke
udgør et investeringssignal til nye VE-investeringer
Markedsdata indikerer, at prisen for et grønt certifikat i 2020 var ca. 3-6 kr./MWh (0,3-0,6
øre/kWh). Til sammenligning skønner Energistyrelsen, at de årsgennemsnitlige
elspotpriser svinger mellem ca. 350-400 kr./MWh.
Det vægtede gennemsnitlige pristillæg på de teknologineutrale udbud i 2019 var 15,4
kr./MWh., hvilket er en faktor 3-5 højere end den nuværende certifikatpris. Derudover
udgør den meget fluktuerende certifikatpris en udfordring for certifikaterne som
selvstændigt investeringssignal.
Certifikatprisen udgør således ikke et tungtvejende element, når investeringsbeslutninger
skal træffes under aktuelle betingelser. Den lave pris skyldes primært et overudbud af
certifikater fra eksisterende og statsstøttede VE-produktion, heriblandt biomasseanlæg.
Værdien fra oprindelsesgarantierne skal endvidere tilsvarende modregnes i støttesatsen,
jf. EU’s overkompensationsregler.
I dag eksporteres størstedelen af danske oprindelsesgarantier. I 2020 eksporterede
Danmark f.eks. 2,6 mio. certifikater fra biomasseafbrændning, svarende til en værdi på
omtrent 7,8 mio. kr.
L 148a - 2020-21 - Bilag 5: Materiale fra Better Energy i forbindelse med foretræde den 4/3-21
2346231_0008.png
Lokations- vs. markedsbestemte opgørelser
skaber forvirring og øger risiko for dobbelttælling
L 148a - 2020-21 - Bilag 5: Materiale fra Better Energy i forbindelse med foretræde den 4/3-21
2346231_0009.png
Lokations- vs. markedsbestemte opgørelser
skaber forvirring og øger risiko for dobbelttælling
L 148a - 2020-21 - Bilag 5: Materiale fra Better Energy i forbindelse med foretræde den 4/3-21
2346231_0010.png
Nuværende praksis gør klimaeffekter
uigennemskuelige
I 2020 offentliggjorde forbrugerombudsmanden nye
retningslinjer for elhandleres brug af klimamæssige
udsagn ved markedsføring af strøm.
De nye retningslinjer indfører to nye kategorier,
hvor den ene kategori af grønne elprodukter
baserer sig på VE-kilder, og den anden kategori
baserer sig på VE-kilder med additionalitet. Begge
kategorier kan fortsat markedsføres som grøn
strøm. Elprodukter markedsføres som hidtil, men
promoveres nu ved at markere dem med ét blad.
Vælger virksomheder at opgøre CO2-udledningerne
via den lokationsbaserede tilgang samtidig med at
andre virksomheder vælger at opgøre via den
markedsbaserede tilgang, vil den samme VE-el
tælles med mere end én gang.
Ifølge Energinet var der 145 gCO2/kWh i Danmark i
2019 (via den lokationsbaserede tilgang). Ifølge den
markedsbaserede tilgang var der 465 gCO2/kWh i
2019. Det giver et fingerpeg om størrelsesordenen.
Ny mærkningsordning for grøn strøm
L 148a - 2020-21 - Bilag 5: Materiale fra Better Energy i forbindelse med foretræde den 4/3-21
2346231_0011.png
Forskellige implementeringsmodeller
Model 1: Minimal VE-udbygning
(aktuelt lovforslag)
Model 2:
En mellemvej
Model 3: Maksimal
VE-udbygning
Der udstedes ikke længere
oprindelsesgarantier, hvis
energiproduktion samtidig
modtager støtte, jf. EU-
Kommissionens anbefaling
Det er fortsat muligt at
Der indføres en skæringsdato for
Det er fortsat muligt at
videresælge statsstøttede
idriftsat VE-produktion (fx den
videresælge statsstøttede
oprindelsesgarantier. Der
30/06/2020), der betyder, at VE-
oprindelsesgarantier. Der er ikke
skelnes ikke mellem
produktion, som er opsat efter
forskel på eksisterende og ny
eksisterende eller ny VE-
denne dato, fortsat kan modtage
produktion.
produktion.
støtte og oprindelsesgarantier
Denne model gavner i særlig
grad eksisterende anlæg, fx
biomasseanlæg, på bekostning
af ny og additionel VE-produktion
Denne model gavner samlet set
både VE-producenter, der kan
opstille ny konkurrencedygtig
VE-produktion og fremtidige
VE-støttemodtagere
- grad af additionalitet -
Denne model gavner særligt
VE-producenter, der kan
opstille VE-produktion på
markedsvilkår uden støtte
Lav
Høj
L 148a - 2020-21 - Bilag 5: Materiale fra Better Energy i forbindelse med foretræde den 4/3-21
2346231_0012.png
Anbefaling: Implementeringen af artikel 19 i VE
II-direktivet bør afspejle de politiske klimamål
I dag videresælges oprindelsesgarantier fra statsstøttede VE-produktion, der var
produceret under alle omstændigheder. I det omfang man ønsker en hurtigere VE-
udbygning end det statslige tilskudsordninger kan understøtte, bør nærværende
problemer løses.
Oprindelsesgarantier bidrager selvsagt kun til den grønne omstilling, hvis de driver
egentlige nye VE-investeringer, som ellers ikke havde fundet sted.
VE-direktivet gælder frem til 2030. I den periode forventes de fleste former for VE-energi at
blive støttefri og elforbruget fordoblet. Elforbruget kan stige endnu mere, hvis der kommer
flere datacentre, Power-to-X produktion eller anden form for elektrificering.
I den situation vil det være hensigtsmæssigt at vælge en implementeringsmodel, der øger
VE-udbygningen ved at facilitere et effektiv markedstræk fremfor at forsinke den.
L 148a - 2020-21 - Bilag 5: Materiale fra Better Energy i forbindelse med foretræde den 4/3-21
2346231_0013.png
Ministeren bedes svare på:
Samtlige analyser og rapporter på området vurderer, at prisen på grønne certifikater er for lav til at drive nye VE-
investeringer. Deler ministeren denne vurdering?
Litteraturen på området finder, at den primære årsag til den lave certifikatpris udspringer af videresalget af
certifikater fra eksisterende statsstøttede VE-produktion. Deler ministeren denne vurdering?
Skal værdien af oprindelsesgarantier indgå i overkompensationsvurderingerne i henhold til EU’s statsstøtteregler?
I bekræftende fald, hvordan kan køb af certifikater fra eksisterende VE-produktion virke fremmende for ny VE-
produktion, hvis værdien fra oprindelsesgarantierne tilsvarende skal modregnes i statsstøtten? I afkræftende fald,
hvordan sikres en overholdelse af statsstøtteretningslinjerne, herunder at støtte ikke må føre til
overkompensation, hvis værdien fra oprindelsesgarantierne ikke modregnes?
Hvordan sikrer ministeren, at EU’s overkompensationsregler håndhæves for eksisterende VE-produktion,
der
modtager faste statslige produktionstilskud, fx til biomassebaseret elproduktion, og samtidig har mulighed for at
videresælge oprindelsesgarantier fra VE-produktionen? Kan ministeren i forlængelse heraf bekræfte, at
udstedelsen af oprindelsesgarantier ikke er knyttet til støttebetingelserne for biomassebaseret elproduktion?
Vurderer ministeren, at det understøtter den grønne omstilling i Danmark og Europa, når størstedelen af danske
grønne certifikater eksporteres?
Kan ministeren bekræfte, at der en større VE-additionalitet ved køb af grønne certifikater via indgåelse af
elindkøbsaftale end ved køb af oprindelsesgarantier?
Er ministeren enig i, at formålet med VE II-direktivet er at dokumentere oprindelsen af en given energimængde
samt tilskynde anvendelsen af vedvarende energi, og i de tilfælde, hvor der er et modsætningsforhold mellem de
to formål, bør fordelen falde ud til det tilskyndende element?
L 148a - 2020-21 - Bilag 5: Materiale fra Better Energy i forbindelse med foretræde den 4/3-21
2346231_0014.png
Litteraturliste
Danish Energy Agency (2019): Analysis of the Potential for Corporate Power Purchasing Agreements for
Renewable Energy Production in Denmark
EU Commission (2019): Competitiveness of the renewable energy sector, Part 2 - Competitiveness of corporate
sourcing of renewable energy
Hamburger, Ákos. (2019): Is guarantee of origin really an effective energy policy tool in Europe? A critical
approach. Society and Economy
Hamburger, Ákos & Harangozo, G. (2018): Factors Affecting the Evolution of Renewable Electricity Generating
Capacities: A Panel Data Analysis of European Countries. International Journal of Energy Economics and Policy
International Renewable Energy Agency (2018): Corporate Sourcing of Renewables: Market and Industry Trends
Centre for European Policy Studies (2018): Should all producers of renewable energy automatically receive
GOs?
European Commission (2016): Impact Assessment
Accompanying the Document Proposal for a Directive of
the European Parliament and of the Council on the Promotion of the Use of Energy from Renewable Sources
European Commission (2008): Impact Assessment
Document Accompanying the Package of Implementation
Measures for the EU’s Objectives on Climate Change and Renewable Energy for 2020