Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 148 A Bilag 22
Offentligt
2385075_0001.png
Udtalelse til
København 31. april 2021
Folketingets partier, Klima-,Enerig- og Forsyningsudvalg vedr. EU`s Vedvarende Energidirektiv Lov 148 A,
høringssvar til Energistyrelsen VE bekendtgørelse II samt nettoafregningsbekendtgørelsen
EU har for snart 2,5 år siden sendt et klart signal med deres Elmarkeds- og Vedvarende Energidirektiv:
Borgerne skal være med til at gennemføre den grønne og vedvarende energi omstilling lokalt.
Men Vedvarende Energi Københavns bestyrelse og Energifællesskab Avedøre, Danmarks første
borgerenergifællesskab, oplever ikke, at Danmark reelt lever op til EU`s direktiv intentioner i hverken Lov 148
A om Vedvarende Energi som der skal tages stilling til i Folketinget d. 6. maj eller i udkast til bekendtgørelse
for VE med høringsfrist 14. maj 2021, til ikraftræden d. 30. juni 2021.
Energifællesskabets første initiativ er et solcelleoverdækket EL bil ladestanderanlæg suppleret med
nettilslutning fra EL tavle uden flere ampere.
Det er et godt eksempel på, at borgerne kan være en vigtig brik i den grønne, lokale og vedvarende
energiomstilling af Danmark. Men de og andre støder på mange barrierer i gennemførelsen.
Vi vil gerne nævne de 3 vigtigste:
1.Almene boligorganisationer skal kunne indgå i et energifællesskab !
(Avedøre Boligforening/ KAB adm. må ikke deltage i Energifællesskab Avedøre A.M.B.A.).
2. Der skal kunne ske produktion, lagring og forbrug/ salg hen over matrikelgrænser uden tillæg af
energiafgift (El- forsyningsloven forhindrer dette, ellers begrænses det, hvem der kan være med i
Energifællesskabet.
3. Energifællesskaber skal kunne eje, lease eller leje el-net lokalt, indenfor en kommune eller dele heraf (for
at fremme de lokale energifællesskaber )
Derudover er det vigtigt, for at Energifællesskaber kan udvikle deres lokale forretning, at de:
4. Tillades leasing finansiering af VE investeringer, evt. i samarbejde med 3. part med sikkerhed i
kommunegaranti o.lign. Der kan ske grønne lokale systemleverancer med solceller på tage og på stativer
henover P pladser på op til 50 kWp, lokale vindmøller op til 25 Kwp, invertere, bimålere, batterier og el- bil
ladere & rådgivning.
5. I EU direktivet er grænsen sat ved 50 kWp, men Danmark bør indsætte yderligere egenbestemmelse om at
næste trin på op til 125 kWp kan tillades for Borger- og VE Energifællesskaber, da især EL bilers behov for 100
% VE grundlast ladekapacitet må øges. Central netstrøm er stadig blandingstrøm, hvor VE udgør op mod 50 %
med dog stigende andel på sigt.
6. Nettoafregning skal kunne finde sted uanset om man søger Energistyrelsen eller tilmelder et lokalt VE/
solcelle/ vindmølle anlæg til gruppe 3 via EL selskabet
Det bør kunne stilles krav om balancering som betingelse for opnåelse af nettoafregning og dermed øge
incitamentet til at investere i flexible anlæg der enten selv balancerer eller balanceres ved investeringer i
batterier/ EL bilbatterier.
Lokal VE satsning og udnyttelse og krav om balancering vil medvirke til at nedbringe investeringsbehovet i en
central og kostbar netudbygning, som ellers skal betales af EL forbrugerne.
Det er soleklart, at lovgivningen i Danmark på kommunalt og lokalt niveau forhindrer fremfor fremmer, at
borgerne kan deltage i etableringen af vedvarende energianlæg
selvom det virker indlysende, at for at vi
c/o EnergiTjenesten Øst ∙ Høje Taastrup Boulevard
0 Taastrup ∙
CVR 11 32 49 75
L 148a - 2020-21 - Bilag 22: Henvendelse af 2/5-21 fra Vedvarende Energi København
2385075_0002.png
når 70 % målet for CO2 reduktion i 2030 og holde en max. temperaturgrad på 1,5, er der behov for at mange,
mange flere deltager lokalt.
Staten og Elselskaberne kan ikke alene bidrage tilstrækkeligt til den nødvendige VE udbygning centralt.
Elselskaberne skal i stedet inspireres til at indgå lokalt samarbejde med Borger/ VE Energifællesskaber.
Det sker allerede i Tyskland. En partnerskabs incitamentsstruktur og konkrete værktøjer til samarbejde må
udvikles og sættes i højsædet. Det kan bla. handle om reduceret VE tarif for el transport samt ingen eller
reduceret el afgift pga. de korte lokale kabeltræk, som ikke belaster El nettet af betydning.
Ift. Finansministeriet nervøsitet for at miste indtægter på skatter, afgifter og moms, drejer det sig max om
10- 20 % af el forsyningen der kan håndteret lokalt. Dette kan opvejes ved øget EL salg via flere ladestandere
til el biler på 750.000 frem mod 2030.
De almene boligselskabers, andelsboligforeninger, private ejer- og lejerforeningers samt lokale erhvervs
muligheder for at etablere egenproduktion af strøm via solceller på egne tage må behandles i det pågående
udredningsarbejde om justering eller afskaffelse af matrikelkravet og reglerne for direkte linjer, og dette må
vurderes i forhold til samspil mellem forbrug og produktion i elsystemet, under hensyn til samfundsøkonomi,
fordelingsvirkninger, statens afgiftsprovenu og administrerbarhed.
Dette må beregnes nøjere og seriøst af Klimarådet, Anders Eldrup kommisionen og Finansministeriet.
Det vil være en værdig klimaopgave for Folketing, regering & Energistyrelse at støtte og fremme et sådant
lokalt demokratisk forankret samarbejde efter dansk tradition, samt trække på europæiske erfaringer og
resultater.
Reference til de socio-økonomiske fordele ved lokale VE-fællesskaber i Tyskland.
https://wupperinst.org/en/a/wi/a/s/ad/6186
Med venlig hilsen
Vedvarende Energi København
Bestyrelsen
Jens H.M. Larsen
Formand
Tlf. 2132 8775
Martin Dietz Janus Henrichsen
Kasserer
6131 2681
Ole Boesen Tom Jørgensen Charlotte Hansen
CC:
Energifællesskabet Avedøre A.M.B.A.
Boligselskabernes Landsforening
Kommunernes Landsforening
Pressen
Bilag: Energifællesskab Avedøre A.M.B.A./ Solcellecarport med Elbil ladere ved Hvidovre Gymnasium
c/o EnergiTjenesten Øst ∙ Høje Taastrup Boulevard
0 Taastrup ∙
CVR 11 32 49 75