Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 148 , L 148 A , L 148 B
Offentligt
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
23. november 2020
J nr.
2020 - 3959
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 13. november 2020 stillet mig
følgende spørgsmål 26 til L 67, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål 26
Ministeren bedes kommentere det materiale, som udvalget har modtaget i forbin-
delse med foretræde den 12. november 2020 fra Wind Denmark, Brintbranchen og
Dansk Fjernvarme, jf. L 67 - bilag 3 og 4.
Svar
Materialet fra Wind Denmark, Brintbranchen og Dansk Fjernvarme vedrører tarifsy-
stemet, herunder hvorvidt tarifferne er omkostningsægte, samt cost-benefit-analy-
sen, som skal udarbejdes på baggrund af lovforslaget. Endelig spørges der ind til
reglerne for tredjepartsadgang og mulighederne for at etablere direkte linjer.
I forhold til
tarifsystemet
har jeg i mine svar til KEF L 67 spm.1, 5 og 6 redegjort for
tarifsystemet, dets opbygning og hvordan tarifmodellerne godkendes. Det fremgår,
at tarifmodellerne fastsættes af branchen på baggrund af overordnede principper
vedr. bl.a., objektivitet, omkostningsægthed og ikke-diskrimination. Det følger af
EU-retten, at fastlæggelsen af den konkrete tarifmodel ikke er et politisk spørgsmål,
men alene et anliggende mellem det uafhængige Forsyningstilsyn og branche.
Omkostningsægthed er et lovkrav ifm. fastlæggelse af tarifmodellen, som derfor
vurderes af Forsyningstilsynet, når branchen anmelder en tarifmetode,
jf. ovenfor.
Jeg har fuld tillid til, at den tarifmodel, som netvirksomhederne og Energinet har ud-
arbejdet, og som Forsyningstilsynet har taget til efterretning, er omkostningsægte.
Jeg vil imidlertid henlede opmærksomheden på den
cost-benefit-analyse,
der hen-
vises til i lovforslaget. Resultaterne fra denne analyse kan bidrage til at klarlægge,
om der er behov for at supplere de gældende kriterier i lovgivningen for fastsæt-
telse af tarifmodellerne,
jf. ovenfor,
med andre kriterier. Analysen vil overordnet
kunne påpege i hvilke situationer distribuerede energiressourcer, private eller kom-
mercielle, kan bibringe fordele til elnettet. Den efterfølgende konkrete vurdering af,
om der er fordele eller omkostninger ved distribuerede energiressourcer, herunder
hvordan de kan afspejles i tarifmetoden, vil være op til den enkelte netvirksomhed.
Analysen vil blive udarbejdet af Energistyrelsen. Alle interesserede parter vil have
mulighed for at komme med input og synspunkter.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/2