Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 148 , L 148 A , L 148 B
Offentligt
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 67 endeligt svar på spørgsmål 35
Offentligt
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
11. december 2020
J nr.
2019-3959
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 9. december 2020 stillet mig
følgende spørgsmål 35 til L 67, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål 35
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 9. december 2020 fra Workshop for
borgerenergifælleskaber med forslag til ændring af elforsyningsloven, jf. L 67 - bilag
11.
Svar
Jeg vil indledningsvist bemærke, at jeg i mine svar til
KEF L 67 spm. 5, 6, 14, 26,
28, 32, 33 og 34
har svaret på spørgsmål vedr. borgerenergifællesskaber og øvrige
emner, som rejses i materialet fra Workshoppen for borgerenergifællesskaber.
Hvad angår den foreslåede ændring af elforsyningslovens § 1 bemærker ministe-
riet, at den nugældende formålsbestemmelse allerede indeholder de hensyn, som
er foreslået i henvendelsen. Borgernes engagement er en helt central brik i den
grønne omstilling, men elforsyningsloven skal gælde for hele sektoren. Det vurde-
res på den baggrund uhensigtsmæssigt at ændre lovens formålsbestemmelse i for-
bindelse med en direktivimplementering, som skal være gennemført senest 31. de-
cember 2020. Ministeriet vil dog tage overvejelser om lovens formål med i sit videre
arbejde.
Hvad angår mulighederne for, at borgerenergifællesskaber kan agere som aggre-
gator, elhandelsvirksomhed eller lignende vil jeg pege på, at det har været hensig-
ten at sikre borgerenergifællesskaberne så frie rammer som muligt. De specifikke
former for borgerenergifællesskaber som vil kunne etableres på baggrund af lov-
forslagets bestemmelser, er således op til de borgere, der ønsker at skabe dem,
jf.
mit svar til KEF L 67 spm. 28.
Såfremt et borgerenergifællesskab måtte ønske at
etablere sig som fx elhandler eller aggregator, er der i lovforslaget intet til hinder for
dette.
I forhold til de foreslåede ændringer af § 9 bemærker ministeriet, at det er netvirk-
somhedernes opgave at vurdere, hvorvidt indbyrdes nærhed og samtidighed mel-
lem forbrug og produktion giver anledning til fordele, samt hvilken konkret tarifmo-
del, der mest hensigtsmæssigt afspejler eventuelle fordele over for nettets brugere,
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/2