Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 148 , L 148 A , L 148 B
Offentligt
2372927_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
14. april 2021
J nr.
2020-3173
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 8. april 2021 stillet mig følgende
spørgsmål 42 til L 148, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Carsten Kissmeyer (V).
Spørgsmål 42
Som følge af
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten af 4. december 2020
skal
ILUC-kravet senest indgå i den nationale regulering fra 2025. Kan ministeren be-
kræfte, at denne sene håndhævelse skaber en midlertidig konkurrencefordel for 1.
generations biobrændstoffer over for 2. generations biobrændstoffer, når det dan-
ske marked forventes at opveje pris på biobrændstofferne med fortrængningseffek-
ten i opnåelsen af fortrængningskravet? Kan ministeren ligeledes bekræfte, at den
sene håndhævelse af ILUC-kravet vil mindske den nationale CO2-reduktion i for-
hold til et scenarie, hvor ILUC-kravet bliver indført tidligere?
Svar
I
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten af 4. december
fremgår
det,
at regerin-
gen i 2023 vil præsentere en strategi for videreudvikling af markedet for bæredyg-
tige VE-brændstoffer i Danmark, der skal understøtte bæredygtigheden af VE-
brændstoffer og bidrage til overgangsløsningen frem mod udfasningen af fossile bi-
ler. Som led i strategien igangsættes et omfattende analysearbejde, der skal fast-
lægge nationale ILUC-værdier eller lignende. Før resultaterne af disse analyser lig-
ger klar, vil det ikke være muligt at redegøre for effekten af inklusionen af ILUC-
værdier eller lignende i det nationale CO
2
-fortrængningskrav,
jf. svar 21.
CO
2
-fortrængningskravet skønnes med betydelig usikkerhed og på baggrund af ek-
sisterende priser og markedsudbud at medføre en stigning i anvendelsen af anden
generations biobrændstof, da brændstofleverandørerne får et incitament til at an-
vende bæredygtige brændstoffer med en høj global reduktionseffekt,
jf. svar 41.
Opfyldelsen af et CO
2
-fortrængningskrav kan opnås ved en mindre mængde anden
generations biobrændstoffer end første generations biobrændstoffer, da anden ge-
nerations biobrændstoffer har en højere vugge til grav-CO
2
-fortrængning.
I FN’s
regneregler gælder det dog, at både første generations biobrændstoffer og anden
generations biobrændstoffer anses for at være nul-emissionsbrændstoffer ved be-
nyttelsen. Det betyder, at opfyldelsen af CO
2
-fortrængningskravet med anden ge-
nerations biobrændstof medfører en mindre national CO
2
-effekt
beregnet efter FN’s
regneregler, da det vil erstatte en mindre mængde fossil brændstof, sammenlignet
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 148 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 42: Spm. om sen håndhævelse skaber en midlertidig konkurrencefordel for 1. generations biobrændstoffer over for 2. generations biobrændstoffer, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2372927_0002.png
med opfyldelsen ved første generations biobrændstof. Det samme gør sig gæl-
dende for andre brændstoftyper, der har en relativt højere CO
2
-fortrængningseffekt.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2