Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 148 Spørgsmål 28, L 148 A Spørgsmål 28, L 148 B Spørgsmål 28
Offentligt
Forslag til ændringer i L 148
L 148 indeholder både ændringer til VE-støtteloven og til Elforsyningsloven o.a.
Ændringerne i VE-støtte (lovforslagets § 1) er på flere punkter ufuldstændige i forhold til de
rettigheder og rammer, der opstilles i VE-direktivet, og de afspejler ikke den væsentlige forskel, der
er mellem definitionen af Borgerenergifællesskaber og VE-fællesskaber. Her er det væsentlige ved
et VE-fællesskab, at det som udgangspunkt antages etableret med en nærhed mellem medlemmerne
i dette fællesskab og en nærhed til dets VE-baserede produktionsanlæg. Nærhedsprincippet er med i
definitionen (§ 1.7); men er ikke med i den øvrige lovtekst, specifikt fordi § 1.9 med ny § 21a
undtager elproducerende VE-fællesskaber fra de regler, som ministeren kan fastlægge. En anden
forskel er, at VE-fællesskaber kan omfatte mellemstore virksomheder, det kan
borgerenergifællesskaber ikke. Forslagets formulering
af § 21 a med afgrænsningen ”som
ikke er
elektricitet” er i modstrid med formålet med VE-fællesskaber ifl. VE-direktivet. VE-fællesskaber
svarer ikke til og er dermed ikke dækket af bestemmelserne om Borgerenergifællesskaber i
Elforsyningsloven. Derfor må elproducerende VE-fællesskaber ikke udelukkes i VE-lovens § 21a.
Der mangler en definition af VE-egenforbrugere i ændringslovforslaget til VE-loven. Vi foreslår
følgende ordlyd:
VE-egenforbruger: en slutkunde eller en gruppe af slutkunder, der handler i
fællesskab, og som forbruger eller lagrer energi, der er produceret på egen lokalitet, eller som
sælger denne, såfremt dette ikke udgør deres primære forretnings- eller erhvervsmæssige aktivitet.
(VE-egenforbrugere er nævnt i bemærkningerne; men det bør også med i lovteksten med en
bemyndigelse til ministeren til at fastsætte regler for dem).
Ændringsforslagene til VE-loven mangler at præcisere flere afgørende rettigheder og funktioner
knyttet til VE-fællesskaber, som er fastlagt i VE-direktivet. Det drejer sig om adgang til udnyttelse
af VE-anlæg ejet af tredjepart, men kontrolleret af fællesskabet, adgang til at benytte VE-anlæg
beliggende i nærheden og om nødvendigt etablere direkte linjer til disse anlæg. Ministeren skal også
kunne fastsætte regler for VE-egenproducenter. Derfor foreslår vi, at lovforslagets § 1.9, med VE-
lovens § 21 a får følgende ordlyd:
Regler for VE-fællesskaber og bemyndigelse til fastsættelse af regler til fremme af udbygning med
vedvarende energi
§ 21 a.
Et VE-fællesskab kan producere el på egne VE-baserede anlæg samt dele, lagre og sælge
denne producerede energi til forsyningsnettet eller på basis af peer-to-peer aftaler. Ved køb og salg
af energi kan VE-fællesskabet optræde på vegne af de parter, der indgå i fællesskabet.
Stk.2.
Et VE-fællesskab kan udnytte produktionen fra et VE-anlæg, der er beliggende i nærheden af
VE-fællesskabets forbrugssteder. Det kan også udnytte produktionen fra VE-anlæg ejet af en
tredjepart, såfremt VE-fællesskabet kontrollerer denne produktion.
Stk. 3.
Et VE-fællesskab kan med tilladelse fra evt. grundejere, der vil blive berørt, etablere direkte
forsyningslinjer fra de VE-anlæg, som de ejer eller kontrollerer, såfremt der ikke kan tilbydes
kapacitet på det eksisterende elnet.
Stk. 4.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte nærmere regler om VE-fællesskaber
og VE-egenproducenter, som ejer eller kontrollerer anlæg, der producerer vedvarende energi.