Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 146 Bilag 2
Offentligt
2325936_0001.png
Fra:
Stephan Agger [mailto:[email protected]]
Sendt:
28. januar 2021 13:20
Emne:
SV: L 146 lov om varsling af ferie
Kære medlemmer af Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Ved folketingets 1. behandling af lovforslaget svarede Ministeren følgende på et spørgsmål fra salen:
”…det
der til gengæld gør sig gældende, og det der er aftalt med parterne, det er, at det er maksimalt fem
feriedage mv., som det er en lønmodtager kan bidrage med som sin part i lønkompensationsordningen”
Bestemmelsen i §3, stk. 4 om at medarbejder højst kan pålægges 5 feriedage synes desværre ikke så klar,
som ministeren gav udtryk for.
Den løbende tilrettelæggelse af perioder med lønkompensation frembyder i den forbindelse problemer,
der kan illustreres med følgende eksempel:
En lønmodtager pålægges at holde en feriedag mv. i den nuværende periode fra 18. januar og 21 dage
frem. Lønmodtageren har endvidere fået fastlagt sin vinterferie til uge 7 (5 dage). Forlænges
lønkompensationsperioden nogle uger efter 7. februar
vil lønmodtagerne dermed have afholdt 6 dage,
der
jf. § , stk. , . pkt. ”i dgår i opgørelse efter pkt. .” Tilsvare de proble er ka opstå ed på forhå d
fastlagt påskeferie mv.
I lovforslaget på S. 8, 1. spalte, sidste afsnit i bemærkningerne fremgår følgende.
”Forslaget betyder, at har arbejdsgivere fori de de
. ja uar
fastsat ferie til afholdelse, også
selvom ferien er fastsat til afholdelse uden for den aktuelle lønkompensationsperiode, vil arbejdsgiveren
ikke kunne ændre ferie efter ferieloven, medmindre væsentlige, upåregnelige driftsmæssige hensyn gør det
nødvendigt, jf. ferielovens § 9, stk. 3, eller ændringen sker som følge af en aftale mellem lønmodtageren og
arbejdsgiveren.
Denne ferie, der således er fastlagt til at ligge uden for en aktuel
lønkompensationsperiode, medfører heller ikke, at lønmodtageren ikke kan varsles til at holde dage
efter ordningen i loven.”
De e sæt i g av lig ordet ”aktuel” i dikerer, at love ikke forhi drer afholdelse/pålæggelse
af mere
end 5 dage under ordningen, blot kan man ikke længere varsle hvis antallet 5 er nået.
Dette stemmer tillige dårligt med aftaleteksten i trepartsaftalen, hvoraf det fremgår:
”…dog ka lø odtagere
aksi alt pålægges at bidrage ed
feriedage mv. i perioden efter denne
aftale” og
”Det forudsættes, at allerede varslet eller aftalt ferie v. so er fastlagt forud for de
. ja uar, afholdes
som planlagt og indgår i de dage, som det er en lønmodtager kan bidrage med som sin part i
lønko
pe satio sord i ge .”
Såvel ministerens tilkendegivelse som 3 parts- aftalens tekst flugter altså dårligt med bemærkningerne i
lovforslaget.
L 146 - 2020-21 - Bilag 2: Henvendelse af 28/1-21 fra HK Handel vedr. lovforslagets § 3
2325936_0002.png
En fair måde at rette op på det, ville være, at det blev fastsat, at antallet af feriedage mv. som den
enkelte lønmodtager har bidraget med opgøres, når lønkompensationsperioderne er slut. Og hvis
antallet overstiger 5, måtte overskydende feriedage mv. tilbageføres til lønmodtager.
Arbejdsgiver har herved kun mistet rådigheden over lønmodtageren den pågældende dag, da
arbejdsforpligtelsen jo som følge af lønkompensationsordningen var suspenderet.
Under alle omstændigheder har vi en klar interesse i, at loven bliver tydelig på dette punkt, da så mange af
vores medlemmer på grund af restriktionerne i detailhandlen bliver omfattet. Og de har behov for, at vi kan
give klare svar om deres forpligtelser og rettigheder.
En afklaring af problemstillingen er derfor særdeles ønskelig
Venlig hilsen
STEPHAN AGGER
FAGLIG CHEF/HEAD OF THE NEGOTIATING DEPARTEMENT
TELEFON +45
70114545
DIREKTE +45
3330
4758
MOBIL +45
51322556
[email protected]
HK HANDEL
HK HANDEL
Weidekampsgade 8
DK-2300 København S
HK.DK/HANDEL
FØLG OS PÅ FACEBOOK