Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christian Juhl (EL)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 30. januar 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
11 (L 145), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christian
Juhl (EL).
Spørgsmål nr. 11:
”Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen på spørgsmål 1 uagtet ministeren vur-
derer, at der ikke er identitet
–
yde teknisk bistand til ændringsforslag, der sikrer
følgende:
• Det præciseres, at der gælder skærpede krav til den generelle arbejdsmiljømæs-
sige indsats for at bekæmpe smitte i form af hygiejne, rengøring af fællesområder,
mulighed for hjemmearbejde, maske m.v., så længe der er en skærpet corona-ind-
sats i samfundet.
• Såfremt andre ansatte har arbejdet sammen med tilrejsende arbejdskraft, der er te-
stet positiv for covid-19, har de ret til at blive testet på samme vilkår, som tilrej-
sende arbejdskraft, herunder ret til løn i forbindelse med test.
• Arbejdsgivere skal –
for at begrænse smitten over grænserne
–
pålægges at vur-
dere, om herboende arbejdskraft kan indgå i arbejdsstyrken, som alternativ til at re-
kvirere tilrejsende arbejdskraft. Arbejdsgiveren skal kunne dokumentere, at
han/hun har søgt ledig herboende arbejdskraft til jobbet ved annoncering, henven-
delse til jobcentre el. lignende.”
Svar:
Med lovforslaget skærper vi kravene til arbejdsgiverne om test af indrejsende ar-
bejdskraft til Danmark. Jeg mener, at vi med lovforslaget har fundet en fornuftig
balance mellem hensynet til at minimere risikoen for smittespredning i Danmark
og hensynet til at holde gang i danske virksomheder og dansk økonomi. Det er
også til gavn for danske lønmodtagere.
Beskæftigelsesministeriet har tidligere i svar på BEU spm. 1 til L 145 oplyst, at det
er vurderingen, at der ikke identitet mellem de foreslåede ændringsforslag og L
145. Denne vurdering fastholdes.
Jeg kan oplyse, at efter grundloven er der grænser for, hvor vidtgående ændrings-
forslag der kan stilles til et fremsat lovforslag, hvis det skal kunne bevare sin iden-
titet og blive behandlet tre gange. Ved vurderingen lægges bl.a. vægt på ændrings-
forslagets formål, målgruppe og basale struktur sammenholdt med lovforslagets
formål, målgruppe og struktur.
31. januar 2021
J.nr.
2020- 10239