Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 145
Offentligt
2327171_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Christian Juhl
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 26. januar 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
1 (L 145), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christian
Juhl (EL).
Spørgsmål nr. 1:
”Vil
ministeren stille ændringsforslag, der sikrer følgende:
1. Tilrejsende arbejdskraft skal tage den i lovforslaget omtalte PCR-test umiddel-
bart efter indrejse og senest 72 timer efter de har fået foretaget den negative covid-
19-test, der i første omgang har givet dem mulighed for at rejse ind i landet.
2. Arbejdsgiveren skal løbende og mindst 1 gang om ugen sikre, at tilrejsende ar-
bejdskraft testes for covid-19.
3. Indrejsende arbejdskraft må ikke påbegynde arbejdet før der foreligger et nega-
tivt svar på den i lovforslaget omtalte PCR-test.
4. Det præciseres, at der gælder skærpede krav til den generelle arbejdsmiljømæs-
sige indsats for at bekæmpe smitte i form af hygiejne, rengøring af fællesområder,
mulighed for hjemmearbejde, maske m.v., så længe der er en skærpet corona-ind-
sats i samfundet.
5. Såfremt andre ansatte har arbejdet sammen med tilrejsende arbejdskraft, der er
testet positiv for covid-19, har de ret til at blive testet på samme vilkår, som tilrej-
sende arbejdskraft, herunder ret til løn i forbindelse med test.
6. Indrejsende chauffører, der kører cabotage- eller combitransport omfattes af
denne lov ved al kørsel i Danmark.
7. Arbejdsgivere skal
for at begrænse smitten over grænserne
pålægges at vur-
dere, om herboende arbejdskraft kan indgå i arbejdsstyrken, som alternativ til at re-
kvirere tilrejsende arbejdskraft. Arbejdsgiveren skal kunne dokumentere, at
han/hun har søgt ledig herboende arbejdskraft til jobbet ved annoncering, henven-
delse til jobcentre el. lignende.
Såfremt ministeren ikke vil stille ændringsforslag, der sikrer ovenstående, bedes
ministeren yde teknisk bistand til udarbejdelsen af ændringsforslag, der sikrer
ovenstående.”
Svar:
Med lovforslaget skærper vi kravene til arbejdsgiverne om test af indrejsende ar-
bejdskraft til Danmark. Jeg mener, at vi med lovforslaget har fundet en fornuftig
balance mellem hensynet til at minimere risikoen for smittespredning i Danmark
29. januar 2021
J.nr.
20215200022
L 145 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag, til beskæftigelsesministeren
og hensynet til at holde gang i danske virksomheder og dansk økonomi. Det er
også til gavn for danske lønmodtagere.
Jeg ønsker på den baggrund ikke at stille de foreslåede ændringsforslag.
I forhold til de foreslåede ændringsforslag vil jeg desuden bemærke, at jeg finder
det vigtigt, at det tidspunkt, som den tilrejsende arbejdskraft skal testes på i Dan-
mark, bliver fleksibelt, så det vil kunne tilpasses anbefalinger fra sundhedsmyndig-
hederne, som vil kunne ændre sig. Derfor er der ikke fastsat noget bestemt tids-
punkt for test i lovforslaget. I stedet er der indsat en bemyndigelsesbestemmelse, så
der
efter forhandling med sundhedsministeren
kan fastsættes regler i bekendt-
gørelsesform om, hvornår test skal finde sted. Jeg vil sørge for, at Folketingets par-
tier også vil blive inddraget i udmøntningen af bestemmelsen. Det, synes jeg, er en
god og holdbar løsning, når vi nu ved, at anbefalingerne kan ændre sig.
Jeg kan desuden oplyse, at efter grundloven er der grænser for, hvor vidtgående
ændringsforslag der kan stilles til et fremsat lovforslag, hvis det skal kunne bevare
sin identitet og blive behandlet tre gange. Ved vurderingen lægges bl.a. vægt på
ændringsforslagets formål, målgruppe og basale struktur sammenholdt med lov-
forslagets formål, målgruppe og struktur.
På den baggrund vurderes nogle af de foreslåede ændringsforslag at medføre, at
lovforslaget ville miste sin identitet, hvis de blev stillet.
Det drejer sig om punkt 4 om skærpede krav til den generelle arbejdsmiljømæssige
indsats. Lovforslaget har til formål at minimere risikoen for smittespredning i sam-
fundet generelt og har dermed et bredere sigte end det arbejdsmiljømæssige. Ar-
bejdsmiljømæssige krav hører hjemme i arbejdsmiljøloven. Ifølge arbejdsmiljølo-
ven har arbejdsgiveren pligt til at sikre, at arbejdsmiljøet er i orden. Det gælder
også i forhold til risiko for smitte med covid-19. Derfor vejleder Arbejdstilsynet
i øjeblikket om forebyggelse af smitte med covid-19 på alle tilsynsbesøg, undtagen
tilsyn med alvorlige ulykker.
Videre drejer det sig om punkt 5 om ansatte kollegers ret til at blive testet på
samme vilkår som tilrejsende arbejdskraft, når den tilrejsende arbejdskraft er testet
positiv for covid-19. Det fremsatte lovforslag regulerer ikke det indbyrdes forhold
mellem arbejdsgivere og ansatte, og det vedrører heller ikke en ret til test eller en
pligt til at tilbyde test.
Endelig drejer det sig om punkt 7 om, at arbejdsgivere skal vurdere, om de kan
bruge herboende arbejdskraft frem for tilrejsende arbejdskraft. Dette punkt vedrø-
rer ikke krav om test som lovforslaget, men i stedet arbejdsmarkedspolitiske for-
hold.
Jeg kan på den baggrund yde teknisk bistand til udarbejdelsen af ændringsforslag
vedr. punkt 1-3 og 6:
Ӯndringsforslag
for punkt 1-3 og 6 kunne formuleres således:
2
L 145 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag, til beskæftigelsesministeren
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft efter ind-
rejse I Danmark
Til § 1
1)
Det foreslåede
§ 1, stk. 5,
affattes således:
”Stk.
5.
Testen efter stk. 1-3 skal være gennemført senest 72 timer efter den covid-
19-test, der gav adgang til indrejse i Danmark. Herefter skal der gennemføres test
løbende og mindst en gang om ugen, så længe den eller de indrejsende personer er i
beskæftigelse.”
[Test indenfor 72 timer og løbende test]
2)
I
§ 1
indsættes som nyt
stk. 8:
”Stk.
8.
Indrejsende chauffører, der kører cabotage- eller combitransport i Dan-
mark, er omfattet af stk. 1-3.”
[Chauffører, der kører cabotage- eller combitransport er omfattet af loven]
Til § 2
3)
I
§ 2
indsættes som nyt
stk. 3:
”Stk.
3.
Tilrejsende arbejdskraft fra lande, regioner eller områder omfattet af regler
fastsat i medfør af § 1, stk. 4, må først påbegynde beskæftigelse, når der foreligger
et negativt svar på den test, som skal være gennemført senest 72 timer efter ind-
rejse i Danmark,
jf. § 1, stk. 5.”
[Negativ test som betingelse for at påbegynde arbejde]
Bemærkninger
Til nr. 1
3
L 145 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag, til beskæftigelsesministeren
Forslaget vil medføre, at test af ansatte, af arbejdsgiveren selv og af selvstændige
uden ansatte, jf. § 1, stk. 1-3, skal være gennemført inden for 72 timer efter tids-
punktet for den negative test for covid-19, som den tilrejsende arbejdskraft skal
have foretaget for at kunne rejse ind i Danmark.
Forslaget vil endvidere medføre, at den tilrejsende arbejdskraft skal testes løbende
og mindst en gang om ugen, så længe den indrejsende arbejdskraft udfører arbejde
i Danmark.
Til nr. 2
Forslaget vil medføre, at chauffører, der kører ind i Danmark for at køre cabotage-
eller combitransport, bliver omfattet af bestemmelserne i § 1, stk. 1-3. Det betyder,
at sådanne chauffører skal testes for covid-19, efter at de er kørt ind i Danmark,
hvis de kommer fra de lande, regioner eller områder, som omfattes af regler, der
fastsættes i medfør af § 1, stk. 4. Dette gælder uanset om chaufføren, der kører ind i
Danmark, er ansat, arbejdsgiver eller selvstændig uden ansatte.
Til nr. 3
Forslaget vil medføre, at tilrejsende arbejdskraft først må påbegynde arbejde i Dan-
mark, når pågældende har gennemført en test for covid-19 i henhold til § 1, stk. 5,
har fået svar på denne test, og svaret er negativt. Det gælder for tilrejsende arbejds-
kraft fra de lande, regioner eller områder, som vil blive omfattet af regler fastsat i
medfør af § 1, stk. 4.
Kravet vil gælde for ansatte, for arbejdsgivere og for selvstændige uden ansatte og
vil indebære, at ansatte skal oplyse arbejdsgiveren om resultatet af testen.”
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
4