Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 145 Bilag 5
Offentligt
2327306_0001.png
Til lovforslag nr.
L 145
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den [1. februar 2021]
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft efter
indrejse i Danmark
[af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. Enhedsli‐
stens medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr.
1-3. Venstres, Radikale Venstres, Konservativ Folkepartis
og Liberal Alliances medlemmer af udvalget har stillet æn‐
dringsforslag nr. 4.
2. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen
i Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1, om, at der
skal gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse, til det kan
vedtages ved 3. behandling.
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i
Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2, om, at der skal
gå 2 dage fra offentliggørelsen af betænkningen, til lovfor‐
slaget kommer til 2. behandling, og fra bestemmelsen i § 13,
stk. 1, således at 3. behandling kan finde sted tidligere end 2
dage efter 2. behandling.
3. Indstillinger
<>
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
Stk. 5
affattes således:
»Stk. 5.
Testen efter stk. 1-3 skal være gennemført senest
72 timer efter den covid-19-test, der gav adgang til indrejse
i Danmark. Herefter skal der gennemføres test løbende og
mindst en gang om ugen, så længe den eller de indrejsende
personer er i beskæftigelse.«
[Test indenfor 72 timer og løbende test]
2)
Som
stk. 8
indsættes:
»Stk. 8.
Indrejsende chauffører, der kører cabotage- eller
combitransport i Danmark, er omfattet af stk. 1-3.«
[Chauffører, der kører cabotage- eller combitransport er om‐
fattet af loven]
Til § 2
3)
Som
stk. 3
indsættes:
»Stk. 3.
Tilrejsende arbejdskraft fra lande, regioner eller
områder omfattet af regler fastsat i medfør af § 1, stk. 4, må
først påbegynde beskæftigelse, når der foreligger et negativt
svar på den test, som skal være gennemført senest 72 timer
efter indrejse i Danmark, jf. § 1, stk. 5.«
DokumentId
Journalnummer
L 145 - 2020-21 - Bilag 5: Udkast til betænkning
2327306_0002.png
2
[Negativ test som betingelse for at påbegynde arbejde]
Af et
mindretal
(V, RV, KF og LA), tiltrådt af <>:
Ny paragraf
4)
Efter § 3 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01.
Private arbejdsgivere, der er omfattet af § 1, stk. 1,
kan få refunderet udgifter til transport og tabt arbejdsfortje‐
neste eller ekstra lønudgifter i forbindelse med gennemførel‐
se af covid-19-test af ansatte. Arbejdsgivere kan endvidere
få refunderet eventuelle udgifter i forbindelse med covid-19-
test foretaget af private virksomheder på arbejdspladsen.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere reg‐
ler om refusion af udgifter i henhold til stk. 1.«
[Refusion til arbejdsgiver for afholdelse af udgifter i forbin‐
delse med covid-19-test af ansatte]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget vil medføre, at test af ansatte, af ar‐
bejdsgiveren selv og af selvstændige uden ansatte, jf. § 1,
stk. 1-3, skal være gennemført inden for 72 timer efter tids‐
punktet for den negative test for covid-19, som den tilrejsen‐
de arbejdskraft skal have foretaget for at kunne rejse ind i
Danmark.
Ændringsforslaget vil endvidere medføre, at den tilrej‐
sende arbejdskraft skal testes løbende og mindst en gang om
ugen, så længe den indrejsende arbejdskraft udfører arbejde
i Danmark.
Til nr. 2
Ændringsforslaget vil medføre, at chauffører, der kører
ind i Danmark for at køre cabotage- eller combitransport,
bliver omfattet af bestemmelserne i § 1, stk. 1-3. Det bety‐
der, at sådanne chauffører skal testes for covid-19, efter at
de er kørt ind i Danmark, hvis de kommer fra de lande,
regioner eller områder, som omfattes af regler, der fastsættes
i medfør af § 1, stk. 4. Dette gælder uanset om chaufføren,
der kører ind i Danmark, er ansat, arbejdsgiver eller selv‐
stændig uden ansatte.
Til nr. 3
Ændringsforslaget vil medføre, at tilrejsende arbejdskraft
først må påbegynde arbejde i Danmark, når pågældende
har gennemført en test for covid-19 i henhold til ændrings‐
forslag nr. 1, har fået svar på denne test, og svaret er nega‐
tivt. Det gælder for tilrejsende arbejdskraft fra de lande,
regioner eller områder, som vil blive omfattet af regler fast‐
sat i medfør af § 1, stk. 4 i det fremsatte lovforslag.
Kravet vil gælde for ansatte, for arbejdsgivere og for
selvstændige uden ansatte og vil indebære, at ansatte skal
oplyse arbejdsgiveren om resultatet af testen.
Tabel 1 . Offentlige økonomiske konsekvenser af ændringsforslaget
Mio. kr., 2021 pl
Stat
Til nr. 4
Ændringsforslaget vil medføre, at private arbejdsgivere,
som sørger for covid-19-test af ansatte, kan få refunderet
udgifterne i forbindelse med testtagning af de ansatte. Det
gælder, når de ansatte indrejser i Danmark for at arbejde,
og når de kommer fra de lande, regioner eller områder, som
fastsættes i regler i medfør af § 1, stk. 4.
Det er en betingelse for refusion, at covid-19-testen er
foretaget inden for den tidsmæssige frist, som fastsættes i
regler i medfør af § 1, stk. 5 i det fremsatte lovforslag.
De udgifter, som arbejdsgiveren kan få refusion for, vil
være udgifter til transport mellem arbejdsstedet og det sted,
hvor covid-19-testen foretages.
Endvidere vil arbejdsgiveren kunne få refusion for tabt
arbejdsfortjeneste eller for ekstra lønudgifter til de ansatte,
som får foretaget test.
Det offentlige stiller gratis test til rådighed for person‐
er, der skal testes. Arbejdsgiveren kan imidlertid vælge at
indgå aftale med et privat test-firma om gennemførelse af
covid-19-test, f.eks. på arbejdspladsen. I sådanne tilfælde vil
arbejdsgiveren kunne få refunderet udgifterne hertil.
Det er en betingelse for refusion, at testen lever op til
kravene i § 2 om testmetode eller regler fastsat i medfør af §
2, stk. 2.
Ændringsforslaget medfører, at ministeren bemyndiges til
at fastsætte nærmere regler om refusion af arbejdsgiverens
udgifter. Bemyndigelsen forventes udnyttet til at fastsætte
regler om ansøgningsprocedure, dokumentation, udbetaling
af refusion m.v.
Ændringsforslagets økonomiske konsekvenser og imple‐
menteringskonsekvenser for det offentlige
Ændringsforslaget skønnes at medføre midlertidige of‐
fentlige merudgifter før skat og tilbageløb på 116,0 mio. kr.
i 2021 til refusion til arbejdsgiverne. Efter skat og tilbageløb
skønnes forslaget at medføre merudgifter på 109,5 mio. kr.
i 2021. Ændringsforslaget skønnes herudover at medføre
øgede midlertidige administrative merudgifter for staten til
administration af refusionsordningen i 2021.
Det vil skulle afklares, hvor en refusionsmodel skal for‐
ankres, og hvordan den administreres, herunder de admini‐
strative udgifter som følge heraf.
Ændringsforslaget forventes ikke at medføre øget admi‐
nistration i regioner og kommuner. Merudgifterne udgøres
af statens refusion til private tests af ansatte samt statens
kompensation af direkte merudgifter for arbejdsgiverne i
forbindelse med tabt arbejdsfortjeneste og transport relateret
til både private og offentlige tests samt ekstra lønudgifter
relateret til offentlige test. Det er antaget, at 70 pct. af alle
tests, der følger af ændringsforslaget, vil være private tests. I
den forbindelse er antaget en gennemsnitlig pris pr. test
på 750 kr., som refunderes fuldt af staten. Hertil kommer
administrative omkostninger, som der ikke er skønnet over.
2021
116,0
L 145 - 2020-21 - Bilag 5: Udkast til betænkning
2327306_0003.png
3
Regioner
Kommune
I alt (før skat og tilbageløb)
I alt efter skat og tilbageløb
0
0
116,0
109,5
Det bemærkes, at skønnene for merudgifterne er behæftet
Ændringsforslagets økonomiske og administrative konse‐
med betydelig usikkerhed.
kvenser for erhvervslivet m.v.
Tabel 2. Ændringsforslagets samlede øvrige erhvervsøkonomiske konsekvenser
Mio. kr., 2021 pl
2021
Øvrige erhvervsøkonomiske konsekvenser
0
I alt (før skat og tilbageløb)
0
I alt efter skat og tilbageløb
0
Det følger af ændringsforslaget, at staten kompenserer
private arbejdsgivere for direkte erhvervsøkonomiske kon‐
sekvenser i form af øvrige efterlevelseskonsekvenser i for‐
bindelse med både private og offentlige tests.
Ændringsforslaget skønnes at medføre midlertidige di‐
rekte erhvervsøkonomiske konsekvenser i form af øvrige
efterlevelseskonsekvenser i forbindelse med både private og
offentlige tests på før skat og tilbageløb på 116,0 mio. kr. i
2021. Efter skat og tilbageløb skønnes forslaget at medføre
merudgifter på 109,5 mio. kr. i 2021. Merudgifterne refun‐
deres af staten.
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at der i perioden
frem til 1. juli vil være knap 110.000 private test og ca.
45.000 offentlige test af ansatte beskæftiget i den private
sektor på baggrund af forslaget. Det svarer til 70 pct. af alle
tests, der foretages som følge af lovforslaget er private test.
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at private test
vil foregå i arbejdstiden, hvorfor der vurderes at være tabt
arbejdsfortjeneste for arbejdsgiver. Det skønnes, at udgiften
til testtagning for private test i gennemsnit vil svare til ca.
1/3 times tabt arbejdsfortjeneste. Dog vurderes det, at test
i nogen omfang kan tilrettelægges på en sådan måde, at
tidsforbrug pr. test for den enkelte ansatte reduceres (eksem‐
pelvis ved at testen foretages på arbejdspladsen).
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at ca. 80 pct. af
offentlige test vil foregå i arbejdstiden, hvorfor 80 pct. af
merudgiften vurderes at være tabt arbejdsfortjeneste for ar‐
bejdsgiver, mens 20 pct. skønnes at være ekstra lønudgifter
for arbejdsgiver i forbindelse med kompensation af ansatte
for test uden for arbejdstid.
Der er forudsat en vægtet gennemsnitlig pris pr. time på
lønudgifter i forbindelse med en test (offentlig og privat test)
på ca. 430 kr.
Der er pga. lovforslagets hastende karakter ikke foreta‐
get en vurdering af de administrative konsekvenser for er‐
hvervslivet.
Ændringsforslaget følger principperne for agil erhvervs‐
rettet regulering.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. januar 2021 og var til
1. behandling den 26. januar 2021. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høringssvar
Lovforslaget har samtidig med fremsættelsen været sendt
i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 29. januar
2021 høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag på lovforsla‐
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 11 spørgsmål
til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, [som mi‐
nisteren har besvaret. ]
Bjørn Brandenborg (S) Bjarne Laustsen (S)
fmd.
Jan Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Kasper Sand Kjær (S)
Henrik Møller (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira Nawa (RV) Kathrine Olldag (RV) Karsten Hønge (SF)
Halime Oguz (SF) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl (EL) Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V)
Anne Honoré Østergaard (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V)
nfmd.
Anni Matthiesen (V) Ulla Tørnæs (V)
L 145 - 2020-21 - Bilag 5: Udkast til betænkning
2327306_0004.png
4
Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Naser Khader (KF) Birgitte Bergman (KF)
Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
41
16
15
15
13
12
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
7