Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 145 Bilag 3
Offentligt
2327026_0001.png
-- AKT 2114482 -- BILAG 1 -- [ Bilag 2 - Advokatrådets høringssvar ] --
Til:
Fra:
Titel:
[email protected] (Jeanne Borgqvist), [email protected]
Henriette Fagerberg Erichsen ([email protected])
Sv: Høring over lovforslag om covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft - svarfrist den 28 januar kl 12 (Sagsnr.:
2021 - 3)
Sendt:
26-01-2021 11:21
Bilag:
InlineImage 1.png;
Tak for henvendelsen.
Advokatrådet har besluttet ikke at afgive høringssvar.
Med venlig hilsen
Henriette Fagerberg Erichsen
Sekretær
Advokatsamfundet, Kronprinsessegade 28, 1306 København K
D +45 33 96 97 28
[email protected]
-
www.advokatsamfundet.dk
Til:
[email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), Postkasse -
Samfund - Advokatsamfundet ([email protected]), [email protected] ([email protected]), Postkasse
Arbejdsmiljørådets Sekretariat ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), '[email protected]'
([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), Kommunernes Landsforening ([email protected]), Danske Regioner
([email protected]), MEDST - Medarbejder- og Kompetencestyrelsen ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), Det Faglige Hus - A-kasse ([email protected]), [email protected] (info@pro-
f.dk), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected])
Heidi Tange ([email protected]), Anne Gritt Viskinge Rola Pereira ([email protected]), Nis Jan Frangø ([email protected]), Laila
Cc:
Damtoft Pedersen ([email protected])
Jeanne Borgqvist ([email protected])
Fra:
Titel:
Høring over lovforslag om covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft - svarfrist den 28 januar kl 12
Sendt:
26-01-2021 08:34
Til høringsparterne
Vedlagt sendes høring over udkast til lovforslag om pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft efter indrejse i
Danmark.
Der vedlægges:
·
·
·
Høringsbrev
Høringsliste
Udkast til lovforslag om pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft efter indrejse i Danmark.
Eventuelle bemærkninger bedes sendt til
[email protected]
og
[email protected]
senest torsdag den 28. januar 2021 kl. 12.00.
Lovforslaget er samtidig lagt på Høringsportalen.
Venlig hilsen
L 145 - 2020-21 - Bilag 3: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2327026_0002.png
Jeanne Borgqvist
Chefkonsulent
Kontor for Jura og Forenkling | Arbejdsmiljøfagligt Center
T 72 20 85 57 | [email protected]
Arbejdstilsynet
Landskronagade 33 | 2100 København Ø
T 70 12 12 88 |
[email protected]
|
www.at.dk
|
Behandling af personoplysninger
Arbejdstilsynet, Danish Working Environment Authority
Landskronagade 33 | 2100 Copenhagen
T +45 70 12 12 88 |
[email protected]
|
www.at.dk
|
Processing of personal data
L 145 - 2020-21 - Bilag 3: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2327026_0003.png
-- AKT 2114482 -- BILAG 2 -- [ Bilag 3 - Akademikernes høringssvar ] --
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
[email protected], [email protected]
Henrik Thøger Hagelskjær ([email protected])
Høring over lovforslag om covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft
26-01-2021 13:40
image001.jpg;
Mange tak for høringen vedr. lovforslag om covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft.
Akademikerne har ikke nogle bemærkninger til lovforslaget.
Med venlig hilsen
Henrik Thøger Hagelskjær
Konsulent
T +45 2045 0484
E
[email protected]
Akademikerne
|
akademikerne.dk
|
twitter.com/ACakademikerne
|
T: +45 3369 4040
Akademikerne er talerør for 431.000 offentligt og privat ansatte og udgør den akademiske fagbevægelse
L 145 - 2020-21 - Bilag 3: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2327026_0004.png
-- AKT 2114482 -- BILAG 3 -- [ Bilag 4 - Arbejdsmiljøklagenævnets høringssvar ] --
Arbejdstilsynet
Landskronagade 33
2100 København Ø
Høringssvar til lovforslag om covid-19-test af tilrejsende
arbejdskraft
Arbejdstilsynet har i mail af 26. januar 2021 med svarfrist den 28.
januar 2021 anmodet Arbejdsmiljøklagenævnet om bemærkninger til
udkast til forslag til lov om covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft.
Sekretariatet skal for så vidt angår de organisationer, der er
repræsenteret i Arbejdsmiljøklagenævnet, henvise til de svar
organisationerne afgiver.
Sekretariatet har ingen bemærkninger til lovforslaget, idet vi har noteret
os, at der ikke er klageadgang til Arbejdsmiljøklagenævnet i forhold til
afgørelser, Arbejdstilsynet måtte træffe i henhold til denne lov.
28. januar 2021
J.nr. 21-4328
Sekretariatet for
Arbejdsmiljøklagenævnet
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
Venlig hilsen
Cathrine Due Billing
Formand for nævnet
L 145 - 2020-21 - Bilag 3: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2327026_0005.png
-- AKT 2114482 -- BILAG 4 -- [ Bilag 5 - Danske Regioners høringssvar ] --
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
[email protected] (Heidi Tange), [email protected] (Nis Jan Frangø), [email protected] (Jeanne Borgqvist)
Anne Gritt Viskinge Rola Pereira ([email protected])
Bemærkning fra Danske Regioner om sundhedspersonale i kritiske funktioner
28-01-2021 08:23
image001.png;
Kære alle
Jeg blev ringet op af Susanne Stærk fra Danske Regioner. De har de et spørgsmål til hvorvidt sundhedspersonale i
kritiske funktioner bliver omfattet af testreglerne – de ville skrive en bemærkning herom i dag. Jeg spurgte lidt ind til
om hun kunne sige noget mere om, hvad der lå bag begrebet
sundhedspersonale i kritiske funktioner,
men det kunne
hun ikke.
Jeg sagde, at vi ville notere os deres bemærkning, og at der i en bekendtgørelse vil blive taget nærmere stilling til
området for undtagelser.
Bh Gritt
Gritt Viskinge
Specialkonsulent
T 72 20 94 43 |
[email protected]
Arbejdstilsynet
Landskronagade 33 | 2100 København Ø
T 70 12 12 88 |
[email protected]
|
www.amid.dk
|
Behandling af personoplysninger
Arbejdstilsynet, Danish Working Environment Authority
Landskronagade 33 | 2100 Copenhagen
T +45 70 12 12 88 |
[email protected]
|
www.amid.dk
|
Processing of personal data
L 145 - 2020-21 - Bilag 3: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2327026_0006.png
-- AKT 2114482 -- BILAG 5 -- [ Bilag 6 - DAs høringssvar ] --
Arbejdstilsynet
Att.: Jeanne Borgqvist
Landskronagade 33
2100 København Ø
Høringssvar om lovforslag om COVID-19-
test af indrejsende arbejdskraft
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) har den 26. januar 2021 modtaget lov-
forslag om COVID-19-test af indrejsende arbejdskraft i høring.
DA støtter helt generelt tiltag, der kan medvirke til at begrænse spred-
ning af smitte af COVID-19, når disse tiltag er sundhedsfagligt begrun-
dede, proportionale, administrativt håndterbare og forsynet med en sol-
nedgangsklausul.
DA finder overordnet, at en lov skal balancere mellem hensynet til at be-
grænse smitte i samfundet og hensynet til at holde grænserne åbne for
vandrende arbejdstagere. For DA er det afgørende, at regeringen priorite-
rer at holde grænserne åbne for arbejdskraft, fordi dansk erhvervsliv og
store dele af den offentlige sektor er afhængige af de kompetencer, som
denne arbejdskraft har.
Lovforslaget skal vurderes i sammenhæng med det lovforslag om krav
om selvisolation ved indrejse, som er under udarbejdelse i Justitsministe-
riet. Det er helt afgørende, at myndighederne udarbejder en samlet og let
tilgængelig fremstilling af hhv. de krav, som virksomhederne skal på-
lægge medarbejderne, og de regler som medarbejderne ifølge pålæg fra
myndighederne skal overholde.
Krav til test i forbindelse med indrejse og om selvisolering i lovforslaget i
Justitsministeriets regi skal koordineres med kravet til test efter indrejse
efter dette forslag.
Lovforslaget pålægger arbejdsgiveren at sikre, at de tilrejsende medarbej-
dere bliver testet. Hermed påfører man arbejdsgiverne en udgift på ca. 67
mio. kr. ved at vælge denne model i stedet for blot at forpligte den indrej-
sende arbejdstager til at lade sig teste.
Efter lovforslaget skal arbejdsgivere, som har medarbejdere bosat i græn-
seregionerne, sikre, at disse medarbejdere har en negativ pcr-test, som
maksimalt må være syv dage gammel. Lovforslaget skærper dermed de
28. januar 2021
SEM
Dok ID: 176081
Vester Voldgade 113
1552 København V
Tlf.: 33 38 90 00
CVR 16834017
[email protected]
da.dk
L 145 - 2020-21 - Bilag 3: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2327026_0007.png
gældende indrejseregler for medarbejdere bosat i grænseregionerne. Det
er ikke alle nabolande til Danmark, som giver adgang til at bestille en pcr-
test, hvorfor dette testkrav indebærer betydelig ulempe for medarbej-
derne og øgede omkostninger for arbejdsgiverne. PCR-testen må i mangel
af testmuligheder ved grænsen foretages i Danmark, hvilket efter lov-
forslaget betyder, at testen enten skal udføres i arbejdstiden eller mod
kompensation.
DA finder, at de vandrende arbejdstagere, der kan omfattes af undtagel-
sesbestemmelsen i §1, stk. 7, skal indarbejdes i lovforslaget med henblik
på at undgå unødig tvivl hos arbejdsgivere og medarbejdere. Dette har
været gjort i forbindelse med indførelse af restriktioner i øvrigt og var del-
vist en del af et tidligere udkast af lovforslaget.
Disse krav indebærer en betydelig skærpelse af indrejsereglerne for ar-
bejdskraft bosat i grænseregionerne og vil kræve betydelige økonomiske
omkostninger og administrative ressourcer for arbejdsgiverne at over-
holde. Det bemærkes, at mange virksomheder i Danmark vil blive berørt
af reglerne om grænsependlere og på baggrund af medarbejderens pri-
vate forhold vil blive påført store omkostninger både direkte og til admi-
nistration.
DA finder, at det bør være tilstrækkeligt til at opfylde kravet om test, at
testen som alternativ til en PCR-test vil kunne udføres som en antigentest.
DA foreslår derfor at §2, stk. 2 justeres, så det bliver muligt.
Opgørelsen af udgifter til test af medarbejdere bosat i grænseregionerne
er efter DA’s opfattelse ikke indregnet i de udgifter for erhvervslivet
67 mio. kr. som fremgår af lovforslaget, og de må således antages at være
betydeligt højere.
Det er helt afgørende, at der er testkapacitet til rådighed, så arbejdsgive-
ren kan leve op til forpligtelsen til at sikre test af de tilrejsende medarbej-
dere inden for de fastsatte tidsgrænser. DA forudsætter derfor, at det skal
være muligt for arbejdsgiverne at kunne rekvirere mobile testenheder el-
ler private virksomheder til at foretage test på virksomheden på den
mindst byrdefulde måde. Samtidig bør arbejdsgiverne kompenseres for
evt. merudgifter til at få foretaget disse test af private leverandører.
Desuden bør der stilles garanti for, at der er tilstrækkelig testkapacitet til
rådighed, så grænsependlere altid uden ophold og ventetid vil kunne få
foretaget en PCR-test i forbindelse med, at man krydser landegrænsen.
Det er samtidig afgørende, at de administrative systemer, som arbejdsgi-
verne og de vandrende arbejdstagere skal benytte, for at kunne overholde
deres forpligtelser efter loven er på plads, og at de er velfungerende inden
myndighederne håndhæver forpligtelserne over for arbejdsgiverne. Det
Side 2/3
L 145 - 2020-21 - Bilag 3: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2327026_0008.png
gælder i særlig grad det IT-system, som skal gøre det muligt for
vandrende arbejdstagere uden administrativt cpr-nr. at bestille tid til test
mm.
DA noterer sig, at der ved lovforslaget indføres en bebyrdende pligt for
arbejdsgiver, i form af at der skal udarbejdes en skriftlig plan, som skal
revideres og at klageadgangen over Arbejdstilsynets eventuelle afgørelser
er fjernet.
Endelig indeholder lovforslaget en bemyndigelse for beskæftigelsesmini-
steren til at fastsætte regler om test af arbejdstagere bosat i udlandet som
krydser grænsen i forbindelse med godstransport. DA skal kraftigt hen-
stille, at man ved en udnyttelse af bemyndigelsen fastsætter reglerne så
fleksibelt, at transporten af produkter og varer, herunder fødevarer, ikke
begrænses, da det kan bringe forsyningssikkerheden i fare.
DA skal endelig kvittere for, at håndhævelsen af forpligtelserne over for
arbejdsgiverne først iværksættes syv dage efter bekendtgørelsens ikraft-
træden, så der er tid til at indrette sig på de nye regler samtidig med at
hensynet til at begrænse smittespredning ikke fortabes.
Med venlig hilsen
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Side 3/3
Steen Müntzberg
L 145 - 2020-21 - Bilag 3: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2327026_0009.png
-- AKT 2114482 -- BILAG 6 -- [ Bilag 7 - FAs høringssvar ] --
Arbejdstilsynet
Landskronagade 33
2100 København Ø
Att.: Jeanne Borgqvist
Sendt pr. e-mail til
[email protected]
og
[email protected]
Den 28. januar 2021
Høringssvar vedr. lovforslag om pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende ar-
bejdskraft efter indrejse i Danmark
Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) takker for høringen og har følgende bemærknin-
ger:
FA deler regeringens ønske om at begrænse smittespredning og ønsket om at understøtte,
at der holdes gang i økonomien og danske virksomheder.
FA understreger de indgribende konsekvenser for samfundsøkonomien og beskæftigelsen,
som lovforslaget om at begrænse arbejdstagernes frie bevægelighed yderligere end efter
gældende restriktioner, kan få. Herudover påpeges de udfordringer, som grænsegængere
udsættes for, når de skal bevæge sig til og fra arbejdspladsen.
FA opfordrer derfor til, at grænsegængere eller medarbejdere, der udfører funktioner inden
for kritisk infrastruktur, undtages helt eller delvist fra kravet, som hjemlet i lovforslagets §
1, stk. 7.
FA forstår behovet for, at medarbejderne bliver testet, men FA er grundlæggende uenig i, at
det skal være arbejdsgivernes ansvar. Det indebærer således, at virksomhederne pålægges
en ekstra udgift på ca. 67 mio. kr. Den naturlige løsning vil være at forpligte den indrej-
sende medarbejder til at skulle lade sig teste.
FA kvitterer for, at Arbejdstilsynets tilsyn først iværksættes en uge efter bekendtgørelsens
ikrafttrædelse, så arbejdsgiverne har mulighed for at indrette sig på de nye regler.
FA imødeser med stor interesse den kommende bekendtgørelse til loven.
Med venlig hilsen
David Luxhøj-Pedersen
Juridisk konsulent
L 145 - 2020-21 - Bilag 3: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2327026_0010.png
-- AKT 2114482 -- BILAG 7 -- [ Bilag 8 - FHs høringssvar ] --
Islands Brygge 32D
2300 København S
Tlf. 3524 6000
Mail: [email protected]
Sagsnr. 21-0282
Vores ref. ANKI/NIHE/lph
Den 28. januar 2021
FH’s
høringssvar til udkast til lovforslag om pligt til at sikre CO-
VID-19 test af tilrejsende arbejdskraft efter indrejse i Danmark
FH har følgende kommentarer til lovforslaget
FH kan overordnet set tilslutte sig forslaget og byder ethvert tiltag, som kan forbedre arbejds-
miljøet på danske arbejdspladser velkommen. FH har dog følgende bemærkninger, som vi me-
ner bør indtænkes for at sikre, at lovgivningen får den ønskede effekt.
Selvisolation til testsvar foreligger
Det bør medtages i loven, hvad der skal ske for arbejdstageren i perioden efter indrejse og
indtil PCR testsvaret foreligger. Efter de skærpede generelle retningslinjer om indrejse til Dan-
mark, foreløbigt gældende indtil 7. februar 2021, anbefales en hurtigtest ved indrejse samti-
digt opfordres kraftigt til 10 dages selvisolation efter indrejse. Herudover anbefales det, at
man går i selvisolation, mens man afventer svar på PCR test. Det bør derfor afklares om dette
også skal gælde for vandrende arbejdstagere. Det bør også afklares, om det er arbejdsgiver,
der skal facilitere dette, eller om arbejdstageren kan møde på arbejde i perioden indtil svar på
PCR testen foreligger.
Tidspunkt for test
Det bør være et krav i den kommende bekendtgørelse, at test bør være taget senest senest
72 timer efter, at testen, der lå til grund for pågældendes indrejse, er taget. Dette fremgår
også af BM’s pressemeddelelse af 8. januar 2021.
Krav om fast bopæl
Bestemmelsen om, at tilrejsende arbejdskraft med bopæl i Danmark fritages, vil betyde, at
mange fritages for testning ved indrejse. Det fremstår uklart, hvad det vil sige at have bopæl i
Danmark henholdsvis bopæl i udlandet jf. lovbemærkningerne, s. 5, 2. spalte (det samme
fremgår side 14, 1. spalte, hvor det fremgår, at forslaget ikke gælder for personer med fast
bopæl i Danmark).
FH vil anbefale, at udtrykket fast bopæl anvendes (og bruges systematisk i informationsmate-
rialer). Denne forståelse ligger på linje med, hvad der allerede synes af være definitionen på
bopæl, jf. lovforslaget side 14.
L 145 - 2020-21 - Bilag 3: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
Forslag om pålæg af screening ved hjælp af test
FH mener, at der for at undgå spredning af smitte, yderligere i loven bør pålægges arbejdsgi-
ver en pligt til at sikre test screening af vandrende arbejdstagere for covid-19 minimum 1
gang om ugen. FH mener, dette er nødvendigt for at dæmme op for smittekæder, som opstår
særligt i forbindelse med de bolig- og transportforhold, som vandrende arbejdstagere ofte op-
lever under arbejde i Danmark.
Screening ved hurtigtest er en anbefaling fra Sundhedsstyrelsen for alle, der går på arbejde.
For visse typer af virksomheder, er der en anbefaling om, at det sker flere gange om ugen. På
baggrund af den store risiko for smittespredning mellem og fra vandrende arbejdstagere, på
grund af deres typiske bolig- og transportforhold under arbejde i Danmark, finder FH det nød-
vendigt, at der på dette område ikke blot er en anbefaling om ugentlig test, men at der på-
lægges arbejdsgivere, som beskæftiger udenlandsk arbejdskraft, at pålægge disse ugentlige
test for covid-19. Det forudsættes at disse test efter pålæg sker i overensstemmelse med lov
nr. 1641 af 19. november 2020 om arbejdsgivers adgang til at pålægge lønmodtagere test for
covid-19.
Arbejdstilsynets tilsyn
Særligt i forhold til Arbejdstilsynets tilsynsobjekt bør Arbejdstilsynet ikke primært blot føre til-
syn med den påkrævede plan for testning af arbejdstageren efter indrejse. Det bør også være
primært tilsynsobjekt for Arbejdstilsynet at tjekke, om der reelt er fortaget test.
Vejledning til lovgivningen
Der bør hurtigst muligt udarbejdes en vejledning til lovgivningen, så de bliver tydeligt for ar-
bejdsgiver, selvstændige og arbejdstagere, hvad arbejdsgiver og selvstændige har pligt til.
Heri bør det også fremgå tydeligt inden for hvilket tidsrum efter indrejse, testen skal være fo-
retages.
Vejledningen bør oversættelse til alle relevante sprog.
Med venlig hilsen
Morten Skov Christiansen
Næstformand, Fagbevægelsens Hovedorganisation
Side 2 af 2
L 145 - 2020-21 - Bilag 3: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2327026_0012.png
-- AKT 2114482 -- BILAG 8 -- [ Bilag 9 - GLS-As høringssvar ] --
L 145 - 2020-21 - Bilag 3: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2327026_0013.png
L 145 - 2020-21 - Bilag 3: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2327026_0014.png
-- AKT 2114482 -- BILAG 9 -- [ Bilag 10 - KLs høringssvar ] --
NOTAT
Høring vedrørende lovforslag om pligt til at sikre
covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft efter indrejse i
Danmark
Arbejdstilsynet har den 26. januar 2021 sendt forslag til Lov om pligt til at
sikre covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft efter indrejse i Danmark i
høring med frist den 28. januar 2021 kl. 12.
KL takker for muligheden for at afgive bemærkninger og fremsender her
høringssvar, idet der dog tages forbehold for efterfølgende politisk
behandling af forslaget.
Kommunale medarbejdere med bopæl i grænselandet
Kommunerne i det østlige Sjælland og Sønderjylland har medarbejdere, som
har bopæl i henholdsvis Sverige og Tyskland, og som pendler hver dag.
Mange af disse medarbejdere er beskæftiget på sundheds- ældre- og
socialområdet, som er kritiske funktioner i forhold til den nuværende
epidemisituation i Danmark. Det er derfor afgørende for kommunerne i
grænselandet, at disse pendlende medarbejdere fortsat kan udføre deres
arbejde. Dette kræver, at de undtages fra test efter indrejse, da en sådan
regel ikke vil være administrerbar i praksis i forhold til en situation, hvor
medarbejderen har daglig ind- og udrejse. KL har noteret sig, at det fremgår
af bemærkningerne til lovforslaget, at ministeren efter lovens § 1, stk. 7, kan
fastsætte særregler om personer med bopæl i grænselandet. KL vil gerne
kvittere herfor og understrege behovet herfor.
Opmærksomheden henledes på, at personale på de nævnte
arbejdsområder allerede i dag er omfattet af jævnlige test på
arbejdspladsen. Det gælder både PCR-test og/eller kviktest. Det er således
KL’s opfattelse, at det i lovforslaget anførte ønske om, at der gennemføres
en
PCR-test
i modsætning til en kviktest ikke bør være afgørende for, om
grænselandet kan undtages. En kviktest ved indrejsen suppleres således i
vidt omfang af PCR-test og i visse tilfælde også kviktest på arbejdspladsen.
Det er KL’s opfattelse af disse tests, der allerede i dag gennemføres på
arbejdspladserne i kommunerne sammenholdt med krav om test ved
indrejse, der er maksimalt en uge gammel, udgør de tilstrækkelige tiltag i
forhold til disse medarbejdere med henblik på sikring af opsporing og
inddæmning af evt. smitte med covid.19.
KL vil derfor opfordre til, at hjemlen i lovforslagets § 1, stk. 7 udmøntes,
således at medarbejdere med bopæl i grænselandet, som arbejder i
kommunerne, bliver undtaget fra lovforslagets krav om test efter indrejse.
KL er opmærksom på, at kravet om test for personer med bopæl i
grænselandet er midlertidig under hensyn til den skærpede opmærksomhed
ift. de nye coronavirus varianter. Det kan således gøres til et vilkår for at
Dato: 28. januar 2021
Sags ID: SAG-2021-00641
Dok. ID: 3038101
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3219
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
L 145 - 2020-21 - Bilag 3: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2327026_0015.png
NOTAT
undtage grænselandet efter lovforslagets § 1, stk. 7, at kravet om maksimalt
en uge gammel test gælder i samme periode som lovforslaget, dvs. frem til
1. juli 2021.
KL vil endvidere opfordre til, at det fortsat vil være muligt at anvende kviktest
ved indrejse, da et ufravigeligt krav om PCR-test vil kunne stille
medarbejdere i en vanskelig situation. Det er overfor KL oplyst, at adgangen
til PCR-test i bopælslandet/grænselandet ikke er tilstrækkelig tilgængelig, at
medarbejderen selv skal betale, og at der kan gå op til 72 timer, inden man
får svar på test. .
KL vil opfordre til, at kravet om dokumentation i forhold til Arbejdstilsynet for,
at de pågældende medarbejdere er undtaget fra kravet om test efter
indrejse, alene omfatter en liste over navne på medarbejdere, der er
omfattet. En test ved indrejse er ikke en arbejdsgiver pålagt test. Det er
indrejsemyndighederne, der tjekker dokumentation for retmæssig indrejse,
og arbejdsgiver har ikke adgang til at se dokumentation for denne test.
Arbejdsgiver bør kunne lægge til grund, at medarbejderen har forevist den
retmæssige dokumentation, når medarbejderen er indrejst.
Økonomi
KL forudsætter, at kommunerne kompenseres for de økonomiske udgifter,
kommunerne får i forbindelse med de tiltag, der iværksættes som følge af
loven.
Dato: 28. januar 2021
Sags ID: SAG-2021-00641
Dok. ID: 3038101
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3219
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 2
L 145 - 2020-21 - Bilag 3: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2327026_0016.png
-- AKT 2114482 -- BILAG 10 -- [ Bilag 11 - Kooperationens høringssvar ] --
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
[email protected] ('[email protected]')
Kooperationen ([email protected])
Høring over lovforslag om covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft - svarfrist den 28 januar kl 12
27-01-2021 12:47
image004.png; image002.jpg;
Som svar på Høringsbrev af 26. januar 2021 vedrørende lovforslag om pligt til at sikre COVID-19-test af tilrejsende
arbejdskraft efter indrejse i Danmark, kan vi oplyse, at Kooperationen hilser alle tiltag, som kan begrænse smitten
med COVID-19 virus og muterede varianter heraf på alle danske arbejdspladser - og herunder især byggepladser -
meget velkommen.
Vi lægger i lovforslaget især vægt på at:
* At testen
kun
kan foretages efter PCR testmetoden
* At selvstændige fra udlandet
med eller uden ansatte
er omfattet at testkravet og skal kunne dokumentere
det overfor arbejdstilsynet
Dog ser vi gerne, at det også bliver et krav, at dokumentation for en PCR test, også kan kræves dokumenteret overfor
den danske entreprenør, der anvender en udenlandsk entreprenør, hvad enten den udenlandske entreprenør har
ansatte eller ej.
Med venlig hilsen
Lars Tolstrup
Lars Tolstrup
Juridisk konsulent, cand.jur.
Reventlowsgade 14, 2.
1651 København V.
Tlf. direkte: 33557742
Mobil: 22 25 00 06
E-mail: [email protected]
www.kooperationen.dk
Fra:
Jeanne Borgqvist <[email protected]>
Sendt:
26. januar 2021 08:35
Til:
[email protected];
RAD FP Sikker <[email protected]>; Advoksamfundet
<[email protected]>;
[email protected];
Postkasse Arbejdsmiljørådets Sekretariat <[email protected]>;
[email protected];
'[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]';
'[email protected]'; MEDST - Medarbejder- og Kompetencestyrelsen <[email protected]>;
'[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]';
'[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]';
[email protected]
Cc:
Heidi Tange <[email protected]>; Anne Gritt Viskinge Rola Pereira <[email protected]>; Nis Jan Frangø <[email protected]>; Laila
Damtoft Pedersen <[email protected]>
Emne:
Høring over lovforslag om covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft - svarfrist den 28 januar kl 12
L 145 - 2020-21 - Bilag 3: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2327026_0017.png
Til høringsparterne
Vedlagt sendes høring over udkast til lovforslag om pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft efter
indrejse i Danmark.
Der vedlægges:
* Høringsbrev
* Høringsliste
* Udkast til lovforslag om pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft efter indrejse i Danmark.
Eventuelle bemærkninger bedes sendt til
[email protected]
og
[email protected]
senest torsdag den 28. januar 2021 kl. 12.00.
Lovforslaget er samtidig lagt på Høringsportalen.
Venlig hilsen
Jeanne Borgqvist
Chefkonsulent
Kontor for Jura og Forenkling
|
Arbejdsmiljøfagligt Center
T 72 20 85 57
|
[email protected]
Arbejdstilsynet
Landskronagade 33 | 2100 København Ø
T 70 12 12 88 |
[email protected]
|
www.at.dk
|
Behandling af personoplysninger
Arbejdstilsynet, Danish Working Environment Authority
Landskronagade 33 | 2100 Copenhagen
T +45 70 12 12 88 |
[email protected]
|
www.at.dk
|
Processing of personal data
L 145 - 2020-21 - Bilag 3: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2327026_0018.png
-- AKT 2114482 -- BILAG 11 -- [ Bilag 12 - Kristelig Fagforenings høringssvar ] --
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
[email protected], [email protected] ('Arbejdstilsynet')
Per Dyrholm ([email protected])
SV: Høring over lovforslag om covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft - svarfrist den 28 januar kl 12
28-01-2021 10:59
image003.png; image001.png;
Kristelig Fagforening har følgende kommentarer til forslaget
Vi støtter grundlæggende forslaget i en tidsbegrænsede periode.
Krifa får en del tilkendegivelser fra medlemmer indenfor transportområdet og tilgrænsende sektorer, om en stor
utryghed med udenlandske chauffører der, som led i cabotagekørsel og på grund af dårlige forhold på rastepladser,
bor uden ordentlige sanitære forhold.
Krifa skal foreslå, at Arbejdstilsynet følger op på denne problematik og, at alle chauffører der kører cabotagekørsel i
Danmark, og dermed kommer i kontakt med mange mennesker på tværs af landsdelene, testes ved indkørsel i Dk
med en antigentest, så der kan komme et svar inden de kører videre.
Venlig hilsen
Per Dyrholm
arbejdsmarkedskonsulent
Tlf:
89112233
Kommunikation
Klokhøjen 4 - Lisbjerg - 8200 Aarhus N
krifa.dk
-
facebook
-
persondatapolitik
Få værktøjer til at højne arbejdslysten på din arbejdsplads. Læs mere
her.Fra:
Jeanne Borgqvist <[email protected]>
Sendt:
26. januar 2021 08:36
Til:
[email protected];
RAD FP Sikker <[email protected]>; Advoksamfundet
<[email protected]>;
[email protected];
Postkasse Arbejdsmiljørådets Sekretariat <[email protected]>;
[email protected];
'[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]';
'[email protected]'; MEDST - Medarbejder- og Kompetencestyrelsen <[email protected]>;
'[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]';
'[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]';
[email protected]
Cc:
Heidi Tange <[email protected]>; Anne Gritt Viskinge Rola Pereira <[email protected]>; Nis Jan Frangø <[email protected]>; Laila
Damtoft Pedersen <[email protected]>
Emne:
Høring over lovforslag om covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft - svarfrist den 28 januar kl 12
Til høringsparterne
Vedlagt sendes høring over udkast til lovforslag om pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft efter
indrejse i Danmark.
Der vedlægges:
* Høringsbrev
* Høringsliste
* Udkast til lovforslag om pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft efter indrejse i Danmark.
Eventuelle bemærkninger bedes sendt til
[email protected]
og
[email protected]
senest torsdag den 28. januar 2021 kl. 12.00.
Lovforslaget er samtidig lagt på Høringsportalen.
L 145 - 2020-21 - Bilag 3: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2327026_0019.png
Venlig hilsen
Jeanne Borgqvist
Chefkonsulent
Kontor for Jura og Forenkling
|
Arbejdsmiljøfagligt Center
T 72 20 85 57
|
[email protected]
Arbejdstilsynet
Landskronagade 33 | 2100 København Ø
T 70 12 12 88 |
[email protected]
|
www.at.dk
|
Behandling af personoplysninger
Arbejdstilsynet, Danish Working Environment Authority
Landskronagade 33 | 2100 Copenhagen
T +45 70 12 12 88 |
[email protected]
|
www.at.dk
|
Processing of personal data
L 145 - 2020-21 - Bilag 3: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2327026_0020.png
-- AKT 2114482 -- BILAG 12 -- [ Bilag 13 - Landbrug og Fødevarers høringssvar ] --
Dato
Side
28. januar 2021
1 af 2
Arbejdstilsynet
Jura og Forenkling
Landskronagade 33
2100 København Ø
Høringssvaret er sendt elektronisk til
[email protected]
og
[email protected]
Høring vedrørende lovforslag om pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft
efter indrejse i Danmark
Landbrug & Fødevarer takker for muligheden for at afgive bemærkninger til udkast til lovforslag om
pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft efter indrejse i Danmark, som er sendt i
høring den 26. januar 2021.
Landbrug & Fødevarer deler regeringens bekymring angående spredning af de særligt smitsomme
varianter af covid-19, som er identificeret i bl.a. Storbritannien og Sydafrika. Derfor bakker vi
generelt set op om de tiltag, der på baggrund af sundhedsmyndighedernes anbefalinger, vurderes
at kunne begrænse smittespredningen i samfundet til glæde for den danske økonomi og de danske
virksomheder.
Det er dog Landbrug & Fødevares opfattelse, at langt de fleste danske virksomheder er deres
ansvar bevidst, og følger myndighedernes anbefalinger og retningslinjer vedrørende forebyggelse
mod corona. Blandt andet ved at opfordre internationale medarbejderne til at få foretaget en PCR-
test efter ankomst til Danmark og gennem et øget fokus på begrænsning af smitte i forbindelse med
indretning af bolig- og arbejdsforhold. På den baggrund er vi uforstående over for, hvorfor
regeringen finder det nødvendigt at indføre en bureaukratisk løsning, som pålægger arbejdsgiverne
en udgift på ca. 67 mio. kr. frem for at forpligte den indrejsende arbejdstager til at lade sig teste.
Landbrug & Fødevarer ser dog også lovforslaget som et udtryk for, at regeringen prioriterer at holde
grænserne åbne for internationale medarbejdere af hensyn til de danske virksomheder, herunder
den danske fødevareproduktion til gavn for hele Danmark. Denne prioritering finder Landbrug &
Fødevarer fornuftig.
For, at lovforslaget virker som ønsket, er det afgørende, at den nødvendige testkapacitet er til
rådighed og, at reglerne for, hvornår PCR-testen skal foretages, fastsættes realistisk i forhold til den
reelle mulighed for at få foretaget en PCR-test i Danmark set på tværs af regionerne, da der kan
være store forskelle i ventetiden. Reglerne bør desuden ses i lyset af de nuværende restriktioner
ved indrejse til Danmark vedrørende fremvisning af et testcertifikat, som er maksimalt 24 timer
gammel.
Det bør samtidig være muligt for arbejdsgiverne at få mobile testenheder eller private virksomheder
til at foretage test på virksomheder, hvor medarbejderne møder fysisk ind på arbejde og er i kontakt
med mange andre mennesker. Det gælder bl.a. de danske slagterier. Arbejdsgiveren bør i den
forbindelse kompenseres for evt. merudgifter til at få foretaget test af private leverandører.
L 145 - 2020-21 - Bilag 3: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2327026_0021.png
Side 2 af 2
Landbrug & Fødevarer hæfter sig desuden ved, at beskæftigelsesministeren med lovforslaget, efter
forhandling med sundhedsministeren, kan fastsættes regler, der giver mulighed for at benytte en
anden testmetode end PCR-testen. Landbrug & Fødevarer mener, at det bør være muligt at
anvende øvrige testmetoder for at sikre virksomhederne den nødvendige fleksibilitet og
tilgængelighed, der skal til for at leve op til forpligtigelsen.
Landbrug & Fødevarer skal bemærke, at Arbejdstilsynet i forvejen er tildelt en bred beføjelse på det
almindelige tilsyn ved fravigelse af grundlovens § 72 om boligens ukrænkelighed. Med dette
lovforslag udvides denne beføjelse til også at omfatte tilsyn med skriftlig dokumentation for, at der
er foretaget test for covid-19 og planlægning i forbindelse hermed.
Det er vigtigt at understrege, at beføjelsen ikke må gå videre end hvad der er nødvendigt.
Medmindre der er tale om helt særlige situationer, forudsættes det, at Arbejdstilsynet kun vil
kontrollere ved almindeligt tilsyn i en egentlig høj smitteperiode, idet der er tale om en fravigelse af
grundlovens krav om retskendelse.
Landbrug & Fødevarer opfordrer til, at den påkrævede plan bør være så simpel som mulig
navnlig under hensyn til den korte implementeringsfrist, men også under hensyn til
persondatareglerne og den foreslåede strafbestemmelse.
For så vidt angår strafbestemmelsen skal der være sammenhæng mellem det regeringen, vil opnå
og de pligter, der pålægges virksomhederne i forbindelse med bekæmpelsen af en pandemi for, at
en sanktion i form af bødestraf kan komme på tale. Virksomhederne forpligtes til at udarbejde en
plan på meget kort tid, der sammenfatter personfølsomme oplysninger i et register. Dette er som
det klare udgangspunkt myndighedernes forpligtelse, når anledningen er sundhedsoplysninger og
smittebekæmpelse.
På den baggrund opfordrer Landbrug & Fødevarer til, at der som minimum udarbejdes en kortfattet
vejledning om, hvordan kravene nærmere skal opfyldes samt hvornår de foreslåede pligter løsnes
og ikke længere er nødvendige, herunder, hvornår virksomhederne skal holde op med at teste og
dokumentere.
Vi noterer med tilfredshed, at loven indføres med en solnedgangsklausul, idet det må være den
absolutte undtagelse, at der tillægges Arbejdstilsynet en så indgribende beføjelse.
Landbrug og Fødevarer skal afslutningsvist bemærke, at Arbejdstilsynet har givet en usædvanlig
kort høringsfrist, hvilket ikke har muliggjort en mere grundig behandling af høringsmaterialet.
Ønskes ovenstående uddybet, er I velkomne til at kontakte undertegnede.
Med venlig hilsen
Benedicte Gjerding Dahlberg
Erhvervspolitisk konsulent
Erhvervspolitik, Afd. for Vækst- og strukturpolitik
M +45 2849 2610
E [email protected]
L 145 - 2020-21 - Bilag 3: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2327026_0022.png
-- AKT 2114482 -- BILAG 13 -- [ Bilag 14 - Ledernes høringssvar ] --
Arbejdstilsynet
Att.: Jeanne Borgqvist
Landskronagade 33
2100 København Ø
Høringssvar om lovforslag om COVID-19-test af indrej-
sende arbejdskraft
Ledernes Hovedorganisation har den 26. Januar 2021 modtaget høring
om lovforslag om COVID-19-test af indrejsende arbejdskraft i høring.
Vi har noteret os, at baggrunden for lovforslaget er de nye virusmutatio-
ner, der løbende opstår, og som kan medføre øget smittespredning. Sam-
tidig er lovforslaget begrundet i ønsket om at understøtte, at der holdes
gang i økonomien og de danske virksomheder.
Vi er enige i, at det er vigtigt, at have blik på at holde gang i økonomien
og danske virksomheder, herunder de eksporterende virksomheder.
For Ledernes Hovedorganisation er det afgørende, at ledere og medar-
bejdere gør hvad de kan for dels, at forebygge, inddæmme og begrænse
udbredelsen af COVID-19 og dels, i videst muligt omfang, at opretholde
produktionen og hermed aktiviteten i samfundet.
Ledernes Hovedorganisation støtter derfor initiativer, der har baggrund i
solid sundhedsfaglig viden om både smitterisiko og forebyggelseseffekt.
Men det er også afgørende, at disse initiativer vurderes i forhold til pro-
portionalitet og mulighederne for ledelsesmæssig håndtering på arbejds-
pladsen.
Ledernes Hovedorganisation vil i den forbindelse bemærke, at datagrund-
laget for sammenhængen mellem vandrende arbejdskraft og COVID-19
viser, at der på hovedbrancheinddelingen umiddelbart ikke findes sam-
menhæng mellem andelen af vandrende arbejdstagere og andelen, der
er smittede i branchen.
København
den 28. januar 2021
Lederne
Ledernes Hovedorganisation vurderer trods dette, at lovforslaget er afba-
lanceret mellem netop hensynet til at begrænse smittespredning fra nye
virusmutationer og hensynet til, at der holdes gang i økonomien og de
danske virksomheder.
Det er vigtigt for at holde både offentlige og private arbejdspladser i gang,
at grænserne holdes åbne for arbejdskraft.
Vermlandsgade 65
2300 København S
Telefon 3283 3283
www.lederne.dk
1/2
L 145 - 2020-21 - Bilag 3: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2327026_0023.png
Vi har noteret os, at lovforslaget er forsynet med en solnedgangsklausul,
og vil i den forbindelse pege på vigtigheden af, at situationen vurderes
løbende samt, at restriktionerne lempes, så snart det er sundhedsmæs-
sigt forsvarligt.
Efter lovforslaget skal arbejdsgiveren sikre, at de tilrejsende medarbej-
dere bliver testet.
Ledernes Hovedorganisation er af den generelle opfattelse, at virksomhe-
der skal have mulighed for kompensation, når de bliver økonomisk ramt
af tiltag, der skal forhindre smitte. En sådan kompensation skal bidrage til
at holde hånden under erhvervslivet og sikre, at medarbejdere, virksom-
heder og det danske samfund hurtigt kan komme i gang efter COVID-19.
Det bidrager også til, at der er sammenhæng mellem sundhedsforanstalt-
ninger og økonomiske konsekvenser heraf.
Ledernes Hovedorganisation mener derfor, at arbejdspladserne bør kom-
penseres for eventuelle udgifter til disse test, herunder udgifter til test ud-
ført af private leverandører.
Endelig skal vi bemærke, at det er helt afgørende for test af indrejsende
arbejdskraft, at der er tilstrækkelig testkapacitet til rådighed samt at ad-
gangen til test er både smidig og effektiv for både arbejdspladsen, ledere
og øvrige medarbejdere. Det kunne fx være mobile testenheder.
Med venlig hilsen
Lars Andersen
Arbejdsmiljøchef
2/2