Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 145 Bilag 3
Offentligt
2327025_0001.png
Arbejdstilsynet
Jura og Forenkling
NOTAT
Landskronagade 33
2100 København Ø
T 70 12 12 88
Høringsnotat
Forslag om lov om pligt til at sikre covid-19-test af
tilrejsende arbejdskraft efter indrejse i Danmark
[email protected]
www.at.dk
CVR nr. 21481815
28-01-2021
Arbejdstilsynet har på baggrund af den eksterne høring modtaget en række høringssvar
vedrørende Forslag til lov om pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft
efter indrejse i Danmark.
Sag
20215200022
Ansvarlig:
Jeanne Borgqvist
Følgende myndigheder og organisationer er hørt:
Side 1/8
Rigsrevisionen, Rigsadvokaten, Advokatrådet, Arbejdsmarkedets Erhvervssikring,
Arbejdsmiljørådet, Arbejdsmiljøklagenævnet, Fagbevægelsens Hovedorganisation,
Akademikerne (AC), Dansk Arbejdsgiverforening, Landbrug & Fødevarer,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Lederne, KL, Danske Regioner, Medarbejder-
og Kompetencestyrelsen, Business Danmark, Danmarks Frie Fagforening, Den
Kooperative Arbejdsgiver- og Interesseorganisation i Danmark, Frie Funktionærer,
Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Gartneri-, Land- og
Skovbrugets Arbejdsgivere, Det Faglige Hus, Producentforeningen, Forsikring og
Pension og Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering.
Der er modtaget høringssvar fra følgende høringsparter
(kursiv = ingen
bemærkninger):
Arbejdsmiljøklagenævnet (AMKL),
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH),
Akademikerne (AC),
Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Finanssektorens
Arbejdsgiverforening (FA), Lederne, KL, Danske Regioner (DR), Gartneri-, Land- og
Skovbrugets Arbejdsgivere (GLS-A), Kooperative Arbejdsgiver- og
Interesseorganisation i Danmark (KAID), Kristelig Fagbevægelse (Krifa), Landbrug &
Fødevarer (L&F) og
Team Effektiv Regulering.
Kommentarerne fra høringssvarene er grupperet efter hovedelementerne i lovforslaget.
1. Generelle bemærkninger
DA, FH, Lederne, GLS-A, og Krifa
støtter generelt forslaget, og flere af dem har med
tilfredshed noteret, at lovforslaget har en solnedgangsklausul.
KAID
støtter forslaget og ser gerne, at det også bliver et krav, at dokumentation for en
PCR test også kan kræves over for den danske entreprenør, der anvender en udenlandsk
entreprenør, hvad enten den udenlandske entreprenør har ansatte eller ej.
KL
har afgivet bemærkninger til forslaget, men tager forbehold for efterfølgende intern
politisk behandling af forslaget.
L 145 - 2020-21 - Bilag 3: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2327025_0002.png
DA
finder, at man med forslaget påfører arbejdsgiverne en udgift på ca. 67 mio. kr. ved
at vælge den aktuelle model i stedet for at forpligte den indrejsende arbejdstager til at
lade sig teste.
FA og L&F
deler regeringens ønske om at begrænse smittespredning, men er
grundlæggende uenige i, at det er nødvendigt at indføre en løsning, som pålægger
arbejdsgiverne en udgift på ca. 67 mio. kr. frem for at forpligte den indrejsende
arbejdstager til at lade sig teste.
1.1 Beskæftigelsesministeriets bemærkninger
Beskæftigelsesministeriet finder det positivt, at flere organisationer generelt støtter op
om lovforslaget.
Beskæftigelsesministeriet finder det rimeligt, at det er arbejdsgiverne, der skal sikre, at
den tilrejsende arbejdskraft bliver testet for covid-19 efter indrejse i Danmark, og at de
skal bidrage med de udgifter, der måtte være forbundet med covid-19-test af tilrejsende
arbejdskraft. Det skyldes i høj grad, at det er arbejdsgiverne, der efterspørger
arbejdskraften fra udlandet.
2. Bemærkninger vedrørende refusion til arbejdsgivere
DA, Lederne og L&F
finder, at arbejdsgiverne bør kompenseres for evt. merudgifter
til at få foretaget test af private leverandører.
Side 2/8
2.1 Beskæftigelsesministeriets bemærkninger
Beskæftigelsesministeriet finder det rimeligt, at det er arbejdsgiverne, der skal afholde
udgifterne i forbindelse med test af den tilrejsende arbejdskraft efter indrejse i
Danmark, fordi det i høj grad er arbejdsgiverne, der efterspørger arbejdskraften fra
udlandet.
3. Bemærkninger om selvisolation til testsvar foreligger
FH
finder, at det bør fremgå af loven, hvad der skal ske for arbejdstageren i perioden
efter indrejse, og indtil PCR-testsvaret foreligger. Efter de skærpede generelle
retningslinjer om indrejse til Danmark, anbefales en hurtigtest ved indrejse og samtidigt
opfordres kraftigt til 10 dages selvisolation efter indrejse. Herudover anbefales det, at
man går i selvisolation, mens man afventer svar på PCR-test. Det bør derfor afklares,
om dette også skal gælde for vandrende arbejdstagere. Det bør også afklares, om det er
arbejdsgiver, der skal facilitere dette, eller om arbejdstageren kan møde på arbejde i
perioden, indtil svar på PCR testen foreligger.
3.1 Beskæftigelsesministeriets bemærkninger
Beskæftigelsesministeriet kan oplyse, at formålet med lovforslaget er, at arbejdsgivere,
der har tilrejsende arbejdskraft ansat, sikrer at disse bliver PCR-testet for covid-19
efter indrejse i Danmark. Dette skal bidrage til at få styr på smittespredning. Det
bemærkes, at der i forhold til gældende indrejserestriktioner er et krav om ved grænsen
at fremvise en negativ covid-19 test, der ikke må være mere end 24 timer gammel.
4.
Bemærkninger om tidspunkt for test
FH
finder, at det bør være et krav i den kommende bekendtgørelse, at test bør være
taget senest 72 timer efter, at testen, der lå til grund for pågældendes indrejse, er taget.
FH
mener desuden, at der for at undgå spredning af smitte yderligere i loven bør
pålægges arbejdsgiver en pligt til at sikre test screening af vandrende arbejdstagere for
2
L 145 - 2020-21 - Bilag 3: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2327025_0003.png
covid-19 minimum 1 gang om ugen.
FH
mener, dette er nødvendigt for at dæmme op
for smittekæder, som opstår særligt i forbindelse med de bolig- og transportforhold,
som vandrende arbejdstagere ofte oplever under arbejde i Danmark.
L&F
finder det afgørende, at reglerne for, hvornår PCR-testen skal foretages,
fastsættes realistisk i forhold til den reelle mulighed for at få foretaget en PCR-test i
Danmark set på tværs af regionerne, da der kan være store forskelle i ventetiden.
Reglerne bør desuden ses i lyset af de nuværende restriktioner ved indrejse til Danmark
vedrørende fremvisning af et testcertifikat, som er maksimalt 24 timer gammel.
4.1 Beskæftigelsesministeriets bemærkninger
Beskæftigelsesministeriet kan oplyse, at man efter forhandling med sundhedsministeren
og med inddragelse af Folketingets partier vil fastsætte tidsrummet for, hvornår den
tilrejsende arbejdskraft skal være testet efter indrejse i Danmark. Der vil i den
forbindelse blive set på øvrige restriktioner som følge af covid-19 i forhold til indrejse i
Danmark.
Videre kan ministeriet oplyse, at det ikke er hensigten med lovforslaget at fastætte
regler om, at tilrejsende arbejdskraft skal testes løbende og mindst en gang om ugen. I
forhold til covid-19 og boligforhold for tilrejsende arbejdskraft er der fremsat
lovforslag herom samtidig med nærværende lovforslag.
5. Bemærkninger om testmetode
DA
og
L&F
finder, at det bør være tilstrækkeligt til at opfylde kravet om test, at testen
som alternativ til en PCR-test vil kunne udføres som en antigentest.
DA
foreslår derfor,
at § 2, stk. 2, justeres, så det bliver muligt.
KL
opfordrer til, at det fortsat vil være muligt at anvende kviktest ved indrejse, da et
ufravigeligt krav om PCR-test vil kunne stille medarbejdere i en vanskelig situation.
Det er over for KL oplyst, at adgangen til PCR-test i bopælslandet/grænselandet ikke er
tilstrækkelig tilgængelig, at medarbejderen selv skal betale, og at der kan gå op til 72
timer, inden man får svar på test.
5.1 Beskæftigelsesministeriets bemærkninger
Beskæftigelsesministeriet kan oplyse, at dette lovforslag ikke ændrer på eventuelle krav
om test eller testmetode ved indrejse til Danmark. Lovforslaget vedrører arbejdsgivers
pligt til at sikre at tilrejsende ansatte efter indrejse lader sig PCR-teste.
Beskæftigelsesministeriet kan desuden oplyse, at det fremgår af lovforslaget, at testen
skal være en PCR-test, fordi denne testmetode har den p.t. højeste grad af sikkerhed, og
fordi den kan bruges til at sekventere testresultatet, hvilket gør det muligt at følge
udviklingen i nye mutationer. Lovforslagets § 2, stk. 2, åbner imidlertid mulighed for,
at der i bekendtgørelse kan fastsættes regler om, at en anden testmetode end PCR-
testen kan anvendes. Reglerne om en anden testmetode vil ske efter inddragelse af
sundhedsmyndighederne.
Der er ikke med lovforslaget stillet krav til eventuelle test og testmetode, som giver
adgang til at rejse ind i Danmark.
6. Bemærkninger vedrørende undtagelse fra kravet om test
FH
finder, at bestemmelsen om, at tilrejsende arbejdskraft med bopæl i Danmark
fritages for test, vil betyde, at mange fritages for testning ved indrejse. Det fremstår
uklart, hvad det vil sige at have bopæl i Danmark henholdsvis bopæl i udlandet jf.
Side 3/8
3
L 145 - 2020-21 - Bilag 3: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2327025_0004.png
lovbemærkningerne, s. 5, 2. spalte (det samme fremgår side 14, 1. spalte, hvor det
fremgår, at forslaget ikke gælder for personer med fast bopæl i Danmark).
FH
vil anbefale, at udtrykket fast bopæl anvendes (og bruges systematisk i
informationsmaterialer). Denne forståelse ligger på linje med, hvad der allerede
synes af være definitionen på bopæl, jf. lovforslaget side 14.
DA
finder, at lovforslaget indebærer en betydelig skærpelse af indrejsereglerne for
arbejdskraft bosat i grænseregionerne, og at det vil kræve betydelige økonomiske
omkostninger og administrative ressourcer for arbejdsgiverne at overholde.
DA
bemærker, at mange virksomheder i Danmark vil blive berørt af reglerne om
grænsependlere og på baggrund af medarbejderens private forhold vil blive påført store
omkostninger både direkte og til administration.
DA
finder, at de vandrende arbejdstagere, der kan omfattes af
undtagelsesbestemmelsen i § 1, stk. 7, skal indarbejdes i lovforslaget med henblik på at
undgå unødig tvivl hos arbejdsgivere og medarbejdere. Dette har været gjort i
forbindelse med indførelse af restriktioner i øvrigt og var delvist en del af et tidligere
udkast af lovforslaget.
DA
skal kraftigt henstille, at man ved en udnyttelse af bemyndigelsen i § 1, stk. 7,
fastsætter reglerne så fleksibelt, at transporten af produkter og varer, herunder
fødevarer, ikke begrænses, da det kan bringe forsyningssikkerheden i fare.
FA
påpeger de udfordringer, som grænsegængere udsættes for, når de skal bevæge sig
til og fra arbejdspladsen.
FA
opfordrer derfor til, at grænsegængere eller medarbejdere,
der udfører funktioner inden for kritisk infrastruktur, undtages helt eller delvist fra
kravet, som hjemlet i lovforslagets § 1, stk. 7.
KL
oplyser, at kommunerne i det østlige Sjælland og Sønderjylland har medarbejdere,
som har bopæl i henholdsvis Sverige og Tyskland, og som pendler hver dag. Mange af
disse medarbejdere er beskæftiget på sundheds-, ældre- og
socialområdet, som er kritiske funktioner i forhold til den nuværende
epidemisituation i Danmark. Det er derfor afgørende for kommunerne i
grænselandet, at disse pendlende medarbejdere fortsat kan udføre deres
arbejde. Dette kræver, at de undtages fra test efter indrejse, da en sådan
regel ikke vil være administrerbar i praksis i forhold til en situation, hvor
medarbejderen har daglig ind- og udrejse.
KL
har noteret sig, at det fremgår
af bemærkningerne til lovforslaget, at ministeren efter lovens § 1, stk. 7, kan
fastsætte særregler om personer med bopæl i grænselandet.
KL
vil gerne
kvittere herfor og understrege behovet herfor.
KL
henleder opmærksomheden på, at personale på de nævnte
arbejdsområder allerede i dag er omfattet af jævnlige test på
arbejdspladsen. Det gælder både PCR-test og/eller kviktest. Det er således
KL’s opfattelse, at det i lovforslaget anførte ønske om, at der gennemføres
en PCR-test i modsætning til en kviktest ikke bør være afgørende for, om
grænselandet kan undtages. En kviktest ved indrejsen suppleres således i
vidt omfang af PCR-test og i visse tilfælde også kviktest på arbejdspladsen.
Det er KL’s opfattelse,
at disse tests, der allerede i dag gennemføres på
arbejdspladserne i kommunerne sammenholdt med krav om test ved
indrejse, der er maksimalt en uge gammel, udgør de tilstrækkelige tiltag i
forhold til disse medarbejdere med henblik på sikring af opsporing og
inddæmning af evt. smitte med covid-19.
Side 4/8
4
L 145 - 2020-21 - Bilag 3: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2327025_0005.png
KL
vil derfor opfordre til, at hjemlen i lovforslagets § 1, stk. 7, udmøntes,
således at medarbejdere med bopæl i grænselandet, som arbejder i
kommunerne, bliver undtaget fra lovforslagets krav om test efter indrejse. Det kan
således gøres til et vilkår for at undtage grænselandet efter lovforslagets § 1, stk. 7, at
kravet om maksimalt en uge gammel test gælder i samme periode som lovforslaget,
dvs. frem til 1. juli 2021.
DR
bemærker, at der for sundhedspersonale, som varetager kritiske funktioner, kan
være behov for undtagelse af kravet om test. DR vil gerne indgå i drøftelser om
undtagelser for kritisk sundhedspersonale.
Krifa
oplyser, at man får en del tilkendegivelser fra medlemmer inden for
transportområdet og tilgrænsende sektorer, om en stor utryghed med udenlandske
chauffører der, som led i cabotagekørsel og på grund af dårlige forhold på rastepladser,
bor uden ordentlige sanitære forhold.
Krifa
skal derfor foreslå, at Arbejdstilsynet følger op på denne problematik, og at alle
chauffører, der kører cabotagekørsel i Danmark og dermed kommer i kontakt med
mange mennesker på tværs af landsdelene, testes ved indkørsel i Danmark med en
antigentest, så der kan komme et svar, inden de kører videre.
6.1 Beskæftigelsesministeriets bemærkninger
Beskæftigelsesministeriet kan oplyse, at man på baggrund af ovenstående
bemærkninger ser på muligheden for at
anvende begrebet ”fast bopæl” i de regler,
som skal udstedes i medfør af bemyndigelsesbestemmelsen i lovforslagets § 1, stk. 7.
Beskæftigelsesministeriet kan endvidere oplyse, at der i forbindelse med udmøntningen
af bemyndigelsesbestemmelsen i lovforslaget § 1, stk. 7, om undtagelser fra kravet om
test efter indrejse i Danmark, vil blive fastlagt, hvad der skal gælde for personer med
bopæl i grænselandet. Det vil blive lagt op til, at grænselandet undtages.
Endelig kan Beskæftigelsesministeriet oplyse, at der i forbindelse med udmøntningen af
bemyndigelsesbestemmelsen i § 1, stk. 7, vil blive tage stilling til, om der er brancher
eller jobgrupper, som skal der undtages fra kravet om test, og at ovenstående
bemærkninger vil blive inddraget i den sammenhæng.
7. Bemærkninger vedrørende tilstrækkelig testkapacitet
DA, Lederne og L&F
oplyser, at det er helt afgørende, at der er testkapacitet til
rådighed, så arbejdsgiveren kan leve op til forpligtelsen til at sikre test af de tilrejsende
medarbejdere inden for de fastsatte tidsgrænser.
DA og Lederne
forudsætter derfor, at
det skal være muligt for arbejdsgiverne at kunne rekvirere mobile testenheder eller
private virksomheder til at foretage test på virksomheden på den mindst byrdefulde
måde.
DA
finder desuden, at der bør stilles garanti for, at der er tilstrækkelig testkapacitet til
rådighed, så grænsependlere altid uden ophold og ventetid vil kunne få foretaget en
PCR-test i forbindelse med, at man krydser landegrænsen.
7.1 Beskæftigelsesministeriets bemærkninger
Beskæftigelsesministeriet kan oplyse, at der ikke vil være noget til hinder for at
rekvirere private virksomheder til at udføre covid-19-testen, så længe testen foregår
efter den fastsatte metode og kan dokumenteres. På samme måde vil der også være
adgang til at rekvirere mobile testenheder til arbejdspladserne i det omfang,
Side 5/8
5
L 145 - 2020-21 - Bilag 3: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2327025_0006.png
efterspørgslen på sådanne enheder tillader det.
8. Bemærkninger vedrørende skriftlig plan for test
GLS-A
finder, at kravet om plan for test af de ansatte er mere byrdefuldt for
virksomhederne, end formålet med loven tilsiger.
GLS-A
finder, at der er tale om en
yderst omfattende plan, som ikke i sig selv sikrer, at testning er sket for de ansatte, som
er indrejst i Danmark, og som arbejdsgiveren beskæftiger. Det er uklart, hvor
fyldestgørende krav der stilles, og ministeren bemyndiges til at fastsætte yderligere
regler om planens indhold.
GLS-A
foreslår, at kravet om skriftlige planer udgår af
lovforslaget.
L & F
opfordrer til, at den påkrævede plan bør være så simpel som mulig
navnlig
under hensyn til den korte implementeringsfrist, men også under hensyn til
persondatareglerne og den foreslåede strafbestemmelse.
8.1 Beskæftigelsesministeriets bemærkninger
Beskæftigelsesministeriet kan oplyse, at den foreslåede plan skal være med til at sikre,
at arbejdsgiveren har overblik over den tilrejsende arbejdskraft, at arbejdsgiveren
orienterer de relevante ansatte om testkravet og følger op på, om de bliver testet.
Ministeriet finder ikke, at kravene til planen er mere byrdefuld, end formålet tilsiger.
Ministeriet udarbejder en skabelon for planen, som virksomhederne kan anvende.
9. Bemærkninger vedrørende administrative forhold
DA og GLS-A
bemærker, at det er afgørende, at de administrative systemer, som
arbejdsgiverne og de vandrende arbejdstagere skal benytte for at kunne overholde deres
forpligtelser efter loven, er på plads, og at de er velfungerende inden myndighederne
håndhæver forpligtelserne over for arbejdsgiverne. Det gælder i særlig grad det IT-
system, som skal gøre det muligt for vandrende arbejdstagere uden administrativt cpr-
nr. at bestille tid til test mm. Det er desuden vigtigt, at systemerne fungerer, fordi
kravene er strafsanktionerede.
FH og L&F
finder, at der bør udarbejdes en vejledning om kravene i lovgivningen, så
det bliver tydeligt for arbejdsgiver, selvstændige og arbejdstagere, hvad arbejdsgiver og
selvstændige har pligt til. Heri bør det også fremgå tydeligt inden for hvilket tidsrum
efter indrejse, testen skal være foretaget, og hvornår der ikke er krav om test.
Vejledningen bør oversættelse til alle relevante sprog.
9.1 Beskæftigelsesministeriets bemærkninger
Beskæftigelsesministeriet kan oplyse, at sundhedsmyndighederne i forbindelse med
indførelse af kravene i lovforslaget vil udvikle en digital løsning, der gør det muligt for
den tilrejsende arbejdskraft at dokumentere test efter indrejse i Danmark. Skulle der
opstå problemer med systemet, vil manglende overholdelse af reglerne begrundet i
sådanne problemer ikke blive tilskrevet arbejdsgiveren eller den selvstændige uden
ansatte.
Beskæftigelsesministeriet vil tage forslaget om en vejledning til reglerne med i de
videre overvejelser.
10. Bemærkninger vedrørende håndhævelse
Side 6/8
6
L 145 - 2020-21 - Bilag 3: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2327025_0007.png
DA og FA
kvitterer for, at håndhævelsen af forpligtelserne over for arbejdsgiverne
først iværksættes syv dage efter bekendtgørelsens ikrafttræden, så der er tid til at
indrette sig på de nye regler samtidig med, at hensynet til at begrænse smittespredning
ikke fortabes.
Side 7/8
FH
finder, at særligt i forhold til Arbejdstilsynets tilsynsobjekt, bør Arbejdstilsynet
ikke primært blot føre tilsyn med den påkrævede plan for testning af arbejdstageren
efter indrejse. Det bør også være et primært tilsynsobjekt for Arbejdstilsynet at tjekke,
om der reelt er fortaget test.
KL
opfordrer til, at kravet om dokumentation i forhold til Arbejdstilsynet for,
at de pågældende medarbejdere er undtaget fra kravet om test efter
indrejse, alene omfatter en liste over navne på medarbejdere, der er
omfattet. En test ved indrejse er ikke en arbejdsgiver pålagt test. Det er
indrejsemyndighederne, der tjekker dokumentation for retmæssig indrejse,
og arbejdsgiver har ikke adgang til at se dokumentation for denne test.
Arbejdsgiver bør kunne lægge til grund, at medarbejderen har forevist den
retmæssige dokumentation, når medarbejderen er indrejst.
L&F
finder det vigtigt at understrege, at Arbejdstilsynets beføjelser ikke må gå videre
end, hvad der er nødvendigt. Medmindre der er tale om helt særlige situationer,
forudsættes det, at Arbejdstilsynet kun vil kontrollere ved almindeligt tilsyn i en
egentlig høj smitteperiode, idet der er tale om en fravigelse af grundlovens krav om
retskendelse.
10.1 Beskæftigelsesministeriets bemærkninger
Beskæftigelsesministeriet kan oplyse, at Arbejdstilsynet primært vil føre tilsyn med, om
arbejdsgiveren har udarbejdet den påkrævede plan, men at tilsynet også efter en
konkret vurdering kan bede om at se dokumentation for, at der er foretaget covid-19-
test.
Ministeriet vurderer ikke, at det vil være tilstrækkeligt for arbejdsgiveren alene at
fremvise en liste over de ansatte, der er undtaget fra kravet om test. Arbejdsgiveren
også skal kunne begrunde, hvorfor den enkelte ansatte er undtaget fra kravet om test
efter indrejse i Danmark. Det er ikke testen ved indrejse, som arbejdsgiveren skal sikre
at den ansatte gennemfører, men derimod testen efter indrejse til Danmark.
Videre kan ministeriet oplyse, at Arbejdstilsynet vil føre tilsyn med overholdelse af
reglerne om test i forbindelse med tilsynets almindelige tilsynsvirksomhed efter
arbejdsmiljøloven og kun så længe, det er relevant i forhold til begrænsning af
smittespredning i samfundet og højst frem til 1. juli 2021, hvor loven ophæves.
11. Bemærkninger vedrørende straf
GLS-A
finder det betænkeligt at pålægge arbejdsgivere et objektivt ansvar, når
arbejdsgiver er afhængig af at være i besiddelse af oplysninger, testmuligheder og
digitale løsninger, som offentlige myndigheder skal sørge for er tilgængelige og ikke
fungerende p.t. Derfor foreslår
GLS-A,
at kravet om objektivt ansvar udgår.
11.1 Beskæftigelsesministeriets bemærkninger
Beskæftigelsesministeriet finder ikke anledning til at ændre i den foreslåede
strafbestemmelse. Skulle den situation opstå, at arbejdsgiveren ikke kan overholde sine
pligter efter reglerne på grund af fejl eller mangler hos de offentlige myndigheder, og
7
L 145 - 2020-21 - Bilag 3: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2327025_0008.png
det er godtgjort, at det er det, der er situationen, vil Arbejdstilsynet ikke reagere med
afgørelse over for arbejdsgiveren eller den selvstændige uden ansatte.
Side 8/8
12. Bemærkninger vedrørende de økonomiske beregninger
DA
finder, at opgørelsen af udgifter til test af medarbejdere bosat i grænseregionerne
ikke er indregnet i de udgifter for erhvervslivet på 67 mio. kr., som fremgår af
lovforslaget, og de må således antages at være betydeligt højere.
KL
forudsætter, at kommunerne kompenseres for de økonomiske udgifter,
kommunerne får i forbindelse med de tiltag, der iværksættes som følge af
loven.
DR
bemærker, at lovforslagets skønnede økonomiske konsekvenser for regionerne er
behæftet med en betydelig usikkerhed. DR forventer derfor, at lovforslagets
økonomiske konsekvenser ikke alene forhandles med de kommunale parter, men også
med Danske Regioner. Endvidere antages det, at regionerne skal forestå testningen af
tilrejsende arbejdskraft, og at regionernes udgifter hertil kompenseres på anden vis.
12.1 Beskæftigelsesministeriets bemærkninger
Beskæftigelsesministeriet kan oplyse, at beskæftigelsesministeren efter lovforslagets §
1, stk. 4, kan fastsætte nærmere regler om, hvilke lande, regioner eller områder, der
omfattes af stk. 1-3. Det er i forbindelse med fastsættelsen af reglerne forventningen, at
grænselandet undtages kravet om test efter indrejse. Beskæftigelsesministeriet kan
endvidere oplyse, at de økonomiske konsekvenser for kommunerne og regionerne af
lovforslaget skal forhandles med de kommunale og regionale parter. Test af tilrejsende
arbejdskraft i det offentlige testtilbud vil foregå i regi af TestCenter Danmark.
13. Bemærkninger vedrørende sammenhæng til lovforslag om krav om
selvisolation ved indrejse
DA
bemærker, at kravet til test i forbindelse med indrejse og om selvisolering i
lovforslaget i Justitsministeriets regi skal koordineres med kravet til test efter indrejse
efter dette forslag. Det er helt afgørende, at myndighederne udarbejder en samlet og let
tilgængelig fremstilling af hhv. de krav, som virksomhederne skal pålægge
medarbejderne, og de regler, som medarbejderne ifølge pålæg fra myndighederne skal
overholde.
13.1 Beskæftigelsesministeriets bemærkninger
Beskæftigelsesministeriet kan oplyse, at man er opmærksom på, at nærværende
lovforslag skal koordineres med Sundhedsministeriets lovforslag om bl.a. test efter
indrejse i Danmark, og at der skal kommunikeres herom på en letforståelig måde.
8