Tak for det, formand. Hvad angår det her lovforslag, er der jo ikke nogen, der skal være i tvivl om, at vi i Dansk Folkeparti selvfølgelig ønsker, at udenlandsk arbejdskraft skal være testet. Der er ikke nogen, der skal være i tvivl om, at vi i Dansk Folkeparti ønsker, at de skal være testet negativ, inden de kommer til Danmark. Vi skal ikke have nogen, der kommer ind på arbejdsmarkedet med smitte. Der skal heller ikke være nogen tvivl om, at Dansk Folkeparti ønskede, at udenlandsk arbejdskraft skulle være testet negativ i Danmark, før de kom ind på en arbejdsplads. Der skal heller ikke være tvivl om, at vi synes, det er for lang tid, de kan gå i et job – på en byggeplads eller i en virksomhed – før de skal have en pcr-test.
Dengang vi forhandlede med beskæftigelsesministeren om at lave den her indsats for covid-19-test af udenlandsk arbejdskraft, snakkede vi om, at de skulle have en negativ test, før de kom til Danmark, og at der efter det skulle gå maks. 72 timer, før de skulle have en pcr-test. Der var det Dansk Folkepartis klare ønske, at de skulle testes, så snart de kom over grænsen, altså at de skulle have test i Danmark, før de kom ind på arbejdspladsen. Vi ønskede sådan set også, at pcr-testen skulle være taget, inden de kom ind på en arbejdsplads i Danmark.
Det var der ikke rigtig stemning for, og der var så nogle kompromiser, med hensyn til hvordan og hvorledes det skulle være. Det er også det, der er årsag til, at vi støtter Enhedslisten i de ændringsforslag, de er kommet med, vedrørende test af udenlandsk arbejdskraft.
Når det så er sagt, vil jeg sige, at det var for 14 dage siden, sidste mandag, men så hører vi gudhjælpemig, nej, det må jeg ikke sige – undskyld – så hører vi, at der lige pludselig er indgået en aftale ovre ved justitsministeren om test af udenlandsk arbejdskraft, altså en aftale, der har indflydelse på adgangen for arbejdskraft til Danmark, og som slår fast, at man først skal testes, maks. 24 timer efter at man er kommet til Danmark; så skal man have en kviktest, og så skal der gå 96 timer, fra man er blevet testet i udlandet, og indtil man er på arbejdspladsen. I den tid kan de gå og bringe smitte rundt. Så kan det godt være, at de skal i isolation i deres fritid, men på arbejdspladsen kan de gå og smitte hinanden, for der er jo den der usikkerhed ved en kviktest, at den kun giver 70 pct. sikkerhed. Så i den tid kan man gå og arbejde på en arbejdsplads og være med til at bringe smitte rundt til sine kollegaer. Man kan også blive smittet i den tid, hvis nu der er nogle andre, der går rundt med det.
Men der er sådan et miskmask i regeringen, hvor justitsministeren ikke engang forhører sig om, hvad det er, vi har gang i på beskæftigelsesområdet. Beskæftigelsesministeren har åbenbart ikke været inddraget i det her. Det er blevet kørt egenhændigt af justitsministeren, for man skal bare have det her igennem. Jeg klandrer ikke de ordførere, der har været med til de forhandlinger derovre, for I to ministre burde vide, hvad hinanden gør i den forbindelse, altså når der er tale om sådan noget som det her.
Allerede da vi var i gang ugen før, er jeg overbevist om, at justitsministeren var klar over, at vi var i gang med at lave noget på Beskæftigelsesministeriets område. Og derfor var det også overraskende for mig at få at vide, at beskæftigelsesministeren ikke var inddraget i det her spil. Det er bare blevet tromlet hen over det hele. Internt i regeringen har det den virkning, at justitsministeren har tromlet beskæftigelsesministeren, men os som arbejdsmarkedsordførere, som beskæftigelsesordførere, får det først at vide på det tidspunkt, hvor der er indgået en aftale. Og det vil jeg ikke klandre de ordførere fra de forskellige partier, der har været med til de forhandlinger, for, men man må da som minimum sige: Jamen det her er noget, vi er i gang med at lave på beskæftigelsesområdet, og så skal en anden minister da ikke gå ind og lave noget, der overtrumfer det, der sker på beskæftigelsesministerens område. For det her betød, at de forhandlinger, vi var i gang med, hvor vi gerne ville have, at når de kom over grænsen, så skulle de have en antigentest, inden de kunne komme ud på arbejdspladsen, var låst fast; det kunne vi ikke få igennem, fordi justitsministerens lov overtrumfede beskæftigelsesministerens lov i det her spil.
Det er det, der gør, at man kan blive rigtig godt træt af den måde, det foregår på, altså at finde ud af, at man i regeringen ikke engang taler sammen om, hvad det er, der skal foregå. For havde beskæftigelsesministeren nu fået det at vide i god tid og under de forhandlinger, vi havde med beskæftigelsesministeren, jamen så havde der jo været mulighed for, at vi kunne have rettet det til og have fået talt om det. Men nej, nej, det gør man ikke; man kører bare videre.
Derfor er det noget juks, der er blevet lavet i den her forbindelse, og det er simpelt hen bare ikke godt nok. Det må vi erkende i Dansk Folkeparti, altså at vi ikke synes, det er godt nok. Det er en fin lov, der er blevet lavet på justitsministerens område, men man skulle bare ikke have lavet noget, der lige pludselig også gjaldt for beskæftigelsesområdet, når vi var i gang med at lave en lovgivning om covid-19-test af udenlandsk arbejdskraft. Det skulle man have holdt sig fra; man kunne have lavet alt det andet og så have ladet beskæftigelsesministeren om at få den her lovgivning på plads.
Så er jeg vist kommet af med lidt galde. Så gælder det de ændringsforslag, der er blevet stillet.
Hr. Christian Juhl fra Enhedslisten har formuleret nogle fremragende ændringsforslag, som vi kan støtte de fleste af – der er et par stykker, vi stemmer gult til. Et af ændringsforslagene fra Christian Juhl handlede om, at vi kunne få testet folk ved grænsen, når de kommer ind.
Så er der ændringsforslaget fra Venstre, Radikale, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance, hvor man vil have, at staten skal betale arbejdsgiverne for, at de kan få testet udenlandsk arbejdskraft. Havde man nu lyttet til det, der blev foreslået i starten, så havde vi fået den kviktest, som var blevet foretaget, når de var kommet over grænsen, og den havde staten så betalt. Nu går man ind og siger, at det er arbejdsgiverne, der skal sørge for, at de får den, og så skal de testes.
Det her gælder jo også arme og ben-virksomheder, altså dem, der render rundt i hele landet, og som vi også skal kontrollere. De skal også testes, og jeg har mine tvivl om, om der er kontrol nok med det. Men man overlader det så til arbejdsgiverne. De har selv bedt om, at der skal være en lovgivning, hvor de bliver pålagt at teste. Men hvis man skulle hjælpe arbejdsgiverne med det her, så skulle hjælpen være, at folk skulle testes, inden de kom ind på arbejdspladsen. Det er det, der er vigtigst.
Det her ændringsforslag gælder så udenlandsk arbejdskraft. Danskere, der arbejder på samme fabrik, virksomhed, byggeplads, eller hvad det er, skal selv sørge for at blive testet; de skal selv køre hen og blive testet, men forslagstillerne til det her ændringsforslag vil have, at arbejdsgiverne skal have betaling for, at den udenlandske arbejdskraft kan blive testet, og at de skal have lønkompensation, fordi de skal bruge tid på at blive testet. Ja, det skal jeg da love for – min nabo, der er tømrer, skal godt nok også bruge tid på at køre hen og blive testet, men han får ikke betaling for det. Det må han gøre i sin fritid; det er ikke arbejdsgiveren, der betaler. Men her skal arbejdsgiveren så sørge for at betale den udenlandske arbejdskraft.
Det virker, som om det er, fordi man skal have hentet masser af udenlandsk arbejdskraft ind til billige penge, men vi har masser af ledige – der er en stor ledighedskø på grund af corona lige nu, så man kunne ansætte nogle af de ledige, der går rundt, til at tage de job i stedet for at hente udenlandsk arbejdskraft, men det gør man ikke. Man kører bare løs og siger, at arbejdsgiverne skal have en masse arbejdskraft, og at staten selvfølgelig skal kompensere arbejdsgiverne og betale for, at de fra dag et får lov til at hente arbejdskraft ind, selv om det ikke er blevet kontrolleret, om de er raske eller ej, eller om de kan bringe smitte med sig.
Det er bare ikke sådan, vi arbejder i Dansk Folkeparti, og derfor, selv om der er lavet den her lovgivning på Justitsministeriets område og på beskæftigelsesministerens område, så kan vi ikke støtte det ændringsforslag. Det skal være sådan, at de har de samme vilkår, som danske arbejdere har, og det vil sige, at udlændinge, der kommer til Danmark for at arbejde, selv må sørge for at blive testet – de må selv sørge for at køre hen og få en kviktest eller en pcr-test og enten selv betale for den eller få en test der, hvor det er gratis; der er mange steder, hvor man kan få gratis test. Men vi skal ikke kompensere arbejdsgiverne for, at det skal foregå i arbejdstiden. De må gøre det i deres fritid, på samme måde som danskerne må gøre. Det er der, hvor det knækker over for mig og Dansk Folkeparti, og derfor kan vi ikke støtte det her ændringsforslag.
Men vi støtter det her lovforslag, fordi det trods alt er bedre end ingenting, men det kunne godt nok have været bedre, hvis der var blevet lyttet, og hvis der havde været lidt mere medgørlighed. Når jeg ser det her ændringsforslag fra Venstre, Radikale, Konservative og Liberal Alliance, kan jeg bedre forstå, hvorfor de ikke lyttede til mine argumenter for, at folk skulle testes, inden de kom ind på arbejdspladsen. Det er jo for at få arbejdskraft hurtigt ud til arbejdsgiverne. Man tilsidesætter sundheden og siger, at det ikke gør noget, at de ikke er blevet testet endnu, for det bliver de nok efter 96 timer, fra de er blevet testet i hjemlandet. Sådan et ændringsforslag kan vi bare ikke støtte i Dansk Folkeparti.
Men som sagt støtter vi det her lovforslag. Det er bedre end ingenting, men det kunne godt nok have været meget bedre.