Til lovforslag nr.
L 14
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Social- og Indenrigsudvalget den 26. november 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om Det Centrale Personregister
(Tildeling af personnummer til færinger, udlevering af oplysninger om til- og fraflytning til almene boligorganisationer m.v.,
ændring af reglerne for behandling af sager om bopælsregistrering af børn m.v.)
[af social- og indenrigsministeren (Astrid Krag)]
1. Ændringsforslag
Social- og indenrigsministeren har stillet 4 ændringsfor‐
slag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil‐
lede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget er bekendt med pro‐
blemstillingen med danske cpr-numre til færinger og et
færøsk ønske herom. V finder i den anledning, at det er
positivt, at Færøerne får adgang til at kunne tildele personer
med dansk indfødsret, som er bosat på Færøerne, et dansk
personnummer, og at det i den forbindelse fremover bliver
nemmere for færinger at benytte digitale selvbetjeningsmu‐
ligheder.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter lovfor‐
slaget. DF støtter til fulde, at der kan gives cpr-nummer til
færinger. I DF ser vi det som en naturlig del af rigsfælles‐
skabet, og det opfylder ønsket om at give mulighed for, at
færinger kan få cpr-nummer, når de ønsker det.
Det andet element i lovforslaget handler om at give
almene boligorganisationer og visse private udlejningsvirk‐
somheder løbende digital adgang til at se, hvem der flytter
ind og ud af deres lejligheder. Det forekommer rimeligt, at
man som udlejer har en mulighed for nemt at følge med
i, hvem der officielt bor i lejligheder, man lejer ud. Det er
oplysninger, man allerede har i dag, men nu kan man så få
dem digitalt.
Det tredje element i lovforslaget handler om ændring af
partshøringsproceduren ved anmeldelse af flytning for et
barn til et krisecenter. Hensigten er at sikre hemmeligholdel‐
se af barnets adresse for en eventuel voldelig partner til den
forælder, som er flyttet med barnet til et krisecenter. Det er
oplagt, at vi skal gøre, hvad vi kan for at sikre trygheden
for børnene i en sådan situation. Det må dog siges, at der i
lovforslaget står beskrevet, at der vil være situationer, hvor
det ikke handler om vold eller trusler i parforholdet, og hvor
barnets adresse også vil være skjult. Det er derfor vigtigt, at
der er fokus på retssikkerheden for begge forældre i sådanne
situationer. DF noterer sig, at der sker en grundig visitation
ved ophold på et krisecenter, jf. svaret på spørgsmål 2, og
DF forudsætter, at udviklingen løbende følges, således at der
skrides ind, hvis der viser sig uhensigtsmæssigheder.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget er en del
af aftalen, som lovforslaget er med til at udmønte, om en ny
model for videregivelse af oplysninger fra CPR om til- og
fraflytninger til den almene boligsektor og til visse private
udlejere. SF støtter således lovforslaget og formålet om, at
boligorganisationer og visse private udlejningsvirksomheder
får adgang til oplysninger om flytninger til og fra en bolig,
som organisationen eller den private udlejningsvirksomhed
er ejer af, da der har været væsentlige udfordringer på dette
område. SF bemærker dog samtidig, at det er vigtigt løben‐
de at være opmærksom på persondatasikkerheden, og at
Danske Lejere i deres høringssvar har udtrykt overvejelser
AX025227