Social- og Ældreudvalget 2020-21
L 14 Bilag 7
Offentligt
2291559_0001.png
Til lovforslag nr.
L 14
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Social- og Indenrigsudvalget den 26. november 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om Det Centrale Personregister
(Tildeling af personnummer til færinger, udlevering af oplysninger om til- og fraflytning til almene boligorganisationer m.v.,
ændring af reglerne for behandling af sager om bopælsregistrering af børn m.v.)
[af social- og indenrigsministeren (Astrid Krag)]
1. Ændringsforslag
Social- og indenrigsministeren har stillet 4 ændringsfor‐
slag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil‐
lede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget er bekendt med pro‐
blemstillingen med danske cpr-numre til færinger og et
færøsk ønske herom. V finder i den anledning, at det er
positivt, at Færøerne får adgang til at kunne tildele personer
med dansk indfødsret, som er bosat på Færøerne, et dansk
personnummer, og at det i den forbindelse fremover bliver
nemmere for færinger at benytte digitale selvbetjeningsmu‐
ligheder.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter lovfor‐
slaget. DF støtter til fulde, at der kan gives cpr-nummer til
færinger. I DF ser vi det som en naturlig del af rigsfælles‐
skabet, og det opfylder ønsket om at give mulighed for, at
færinger kan få cpr-nummer, når de ønsker det.
Det andet element i lovforslaget handler om at give
almene boligorganisationer og visse private udlejningsvirk‐
somheder løbende digital adgang til at se, hvem der flytter
ind og ud af deres lejligheder. Det forekommer rimeligt, at
man som udlejer har en mulighed for nemt at følge med
i, hvem der officielt bor i lejligheder, man lejer ud. Det er
oplysninger, man allerede har i dag, men nu kan man så få
dem digitalt.
Det tredje element i lovforslaget handler om ændring af
partshøringsproceduren ved anmeldelse af flytning for et
barn til et krisecenter. Hensigten er at sikre hemmeligholdel‐
se af barnets adresse for en eventuel voldelig partner til den
forælder, som er flyttet med barnet til et krisecenter. Det er
oplagt, at vi skal gøre, hvad vi kan for at sikre trygheden
for børnene i en sådan situation. Det må dog siges, at der i
lovforslaget står beskrevet, at der vil være situationer, hvor
det ikke handler om vold eller trusler i parforholdet, og hvor
barnets adresse også vil være skjult. Det er derfor vigtigt, at
der er fokus på retssikkerheden for begge forældre i sådanne
situationer. DF noterer sig, at der sker en grundig visitation
ved ophold på et krisecenter, jf. svaret på spørgsmål 2, og
DF forudsætter, at udviklingen løbende følges, således at der
skrides ind, hvis der viser sig uhensigtsmæssigheder.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget er en del
af aftalen, som lovforslaget er med til at udmønte, om en ny
model for videregivelse af oplysninger fra CPR om til- og
fraflytninger til den almene boligsektor og til visse private
udlejere. SF støtter således lovforslaget og formålet om, at
boligorganisationer og visse private udlejningsvirksomheder
får adgang til oplysninger om flytninger til og fra en bolig,
som organisationen eller den private udlejningsvirksomhed
er ejer af, da der har været væsentlige udfordringer på dette
område. SF bemærker dog samtidig, at det er vigtigt løben‐
de at være opmærksom på persondatasikkerheden, og at
Danske Lejere i deres høringssvar har udtrykt overvejelser
AX025227
L 14 - 2020-21 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 26. november 2020
2291559_0002.png
2
herom. SF opfordrer derfor til, at der løbende følges op
på brugen af ordningen, og opfordrer til, at partierne bag
aftalen senere drøfter en eventuel indførelse af autorisations‐
ordning for private udlejere, såfremt dette viser sig relevant.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget opfordrer til hur‐
tigt at foretage en revision af cpr-nummersystemet som
identifikation, da det er forbundet med stor usikkerhed og
risiko for databrud.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
social- og indenrigsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 1
1)
I den under
nr. 6
foreslåede ændring af
§ 13, stk. 3, 2.
pkt.,
ændres »såfremt der anmeldes flytning for et barn til
et krisecenter, samt« til: »såfremt der anmeldes flytning for
barnet til et krisecenter, eller«.
[Sproglig præcisering]
2)
Nr. 10
affattes således:
»10.
I
§ 26, stk. 4,
ændres »§ 3, stk. 8« til: »§ 3, stk. 2 eller
9«.«
[Sproglig justering]
3)
Efter nr. 19 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
bilag 1, nr. 1,
ændres »§ 3, stk. 5« til: »§ 3, stk. 6«.«
[Konsekvensændring]
Til § 3
4)
I
stk. 1
ændres »stk. 3« til: »stk. 2 og 3«.
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås det, at den særlige
partshøringsprocedure i CPR-lovens § 13, stk. 3, tillige skal
omfatte ethvert tilfælde, hvor der anmeldes flytning for et
barn til et krisecenter.
Med lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås det således, at der i
CPR-lovens § 13, stk. 3, 2. pkt., efter »Tilsvarende gælder,«
indsættes: »såfremt der anmeldes flytning for et barn til et
krisecenter, samt«.
Derved vil CPR-lovens § 13, stk. 3, 2. pkt., få følgende
ordlyd: »Tilsvarende gælder, såfremt der anmeldes flytning
for et barn til et krisecenter, samt såfremt barnet i forbin‐
delse med en anmeldt flytning vil skulle registreres som
værende uden fast bopæl i medfør af § 6, stk. 8, 1. eller 3.
pkt.«
Ministeriet er blevet opmærksomt på, at denne formule‐
ring kan skabe tvivl om, hvorvidt det er et krav, at et barn
både skal flytte til et krisecenter og have særlig adressebe‐
skyttelse efter CPR-lovens § 6, stk. 8, 1. eller 3. pkt., for at
være omfattet af § 13, stk. 3, 2. pkt.
For at præcisere, at der er tale om to selvstændige si‐
tuationer, foreslås det med ændringsforslaget, at den med
lovforslagets § 1, nr. 6, foreslåede ændring af CPR-lovens
§ 13, stk. 3, 2. pkt., affattes således: »såfremt der anmeldes
flytning for barnet til et krisecenter, eller«.
Derved vil CPR-lovens § 13, stk. 3, 2. pkt., få følgende
ordlyd: »Tilsvarende gælder, såfremt der anmeldes flytning
for barnet til et krisecenter, eller såfremt barnet i forbindelse
med en anmeldt flytning vil skulle registreres som værende
uden fast bopæl i medfør af § 6, stk. 8, 1. eller 3. pkt.«
I samme forbindelse foreslås udtrykket »et barn« i lov‐
forslagets § 1, nr. 6, af sproglige hensyn ændret til »barnet«.
Der er således alene tale om sproglige præciseringer.
Til nr. 2
Det følger af den gældende bestemmelse i CPR-lovens
§ 26, stk. 4, at personer, som er tildelt et personnummer
efter § 3, stk. 1, nr. 2 eller 3, eller § 3, stk. 8, har ret, men
ikke pligt til at få registreret en eventuel kontaktadresse her
i landet eller i udlandet, hvortil offentlige myndigheder og
private kan sende vedkommendes post.
CPR-lovens § 26, stk. 4, foreslås i lovforslagets § 1, nr.
10, ændret, således at der efter »§ 3, stk. 1, nr. 2 eller 3,«
indsættes: »§ 3, stk. 2«, og at »§ 3, stk. 8« ændres til: »§ 3,
stk. 9«.
CPR-lovens § 26, stk. 4, vil efter lovforslagets vedtagelse
have følgende ordlyd: »Personer, som er tildelt et person‐
nummer efter § 3, stk. 1, nr. 2 eller 3, § 3, stk. 2, eller § 3,
stk. 9, har ret, men ikke pligt til at få registreret en eventuel
kontaktadresse her i landet eller i udlandet, hvortil offentlige
myndigheder og private kan sende vedkommendes post.«
Henvisningen til CPR-lovens øvrige bestemmelser i § 3,
stk. 1, nr. 2 eller 3, § 3, stk. 2, eller § 3, stk. 9, er imidlertid
sprogligt tung.
Med henblik på en sproglig forenkling af disse henvis‐
ninger foreslås lovforslagets § 1, nr. 10, affattet således, at
der i § 26, stk. 4, ændres »§ 3, stk. 8« til: »§ 3, stk. 2 eller
9«.
CPR-lovens § 26, stk. 4, vil efter ændringsforslagets ved‐
tagelse have følgende ordlyd: »Personer, som er tildelt et
personnummer efter § 3, stk. 1, nr. 2 eller 3, eller § 3, stk. 2
eller 9, har ret, men ikke pligt til at få registreret en eventuel
kontaktadresse her i landet eller i udlandet, hvortil offentlige
myndigheder og private kan sende vedkommendes post.«
Ændringsforslaget er således udelukkende en sproglig ju‐
stering med henblik på at forenkle bestemmelsens ordlyd og
indebærer ingen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 3
Efter den gældende bestemmelse i CPR-lovens bilag 1,
nr. 1, er dataindholdet i CPR bl.a. følgende: »1) Personnum‐
meroplysninger: Personnummer, jf. § 3, henvisning mellem
nyt og tidligere personnummer, der opbevares i CPR (histo‐
risk), samt ved ændring af personnummer, f.eks. ved fejl i
køn og fødselsdato, jf. § 3, stk. 5.«
L 14 - 2020-21 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 26. november 2020
2291559_0003.png
3
I CPR-lovens bilag 1, nr. 1, henvises således til CPR-lo‐
vens § 3, stk. 5.
Henvisningen til CPR-lovens § 3, stk. 5, vil imidlertid
efter lovforslagets vedtagelse ikke være korrekt. I lovforsla‐
gets § 1, nr. 1, foreslås det at indsætte et nyt stykke 2 i
lovens § 3. CPR-lovens § 3, stk. 2-8, bliver herefter stk. 3-9.
Det foreslås derfor, at der efter lovforslagets nr. 19 ind‐
sættes et nyt nummer, hvorved henvisningen til § 3, stk. 5, i
CPR-lovens bilag 1, nr. 1, ændres til § 3, stk. 6.
Der er alene tale om en konsekvensændring.
Til nr. 4
Med lovforslagets § 3, stk. 1, foreslås det, at ændringslo‐
ven ikke gælder for Færøerne eller Grønland, jf. dog stk.
3. Med lovforslagets § 3, stk. 2, foreslås det, at den fore‐
slåede ændringslov ved kongelig anordning kan sættes helt
eller delvis i kraft for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger. Med lovforslagets § 3, stk. 3,
foreslås det, at § 1, nr. 19, gælder for Færøerne.
§ 3, stk. 2 og 3, er således undtagelser til det foreslåede §
3, stk. 1, hvilket bør fremgå af det foreslåede § 3, stk. 1.
Det foreslås på den baggrund med ændringsforslag nr. 4,
at
»stk.
3« i det foreslåede § 3, stk. 1, ændres til:
»stk.
2 og
3«.
Ændringsforslaget er alene en lovteknisk ændring.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober 2020 og var til
1. behandling den 30. oktober 2020. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Social- og Indenrigs‐
udvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og social- og indenrigsministeren sendte den
26. juni 2020 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm. del
– bilag 301, folketingsåret 2019-20. Den 7. oktober 2020
sendte social- og indenrigsministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforsla‐
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 5 spørgsmål til
social- og indenrigsministeren til skriftlig besvarelse, som
ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Daniel Toft Jakobsen (S)
Malte Larsen (S) Tanja Larsson (S) Rasmus Stoklund (S) Henrik Vinther (RV) Kathrine Olldag (RV) Trine Torp (SF)
Charlotte Broman Mølbæk (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
fmd.
Pernille Skipper (EL) Jakob Sølvhøj (EL)
Torsten Gejl (ALT) Christoffer Aagaard Melson (V) Anni Matthiesen (V) Marie Bjerre (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V)
Hans Andersen (V) Stén Knuth (V) Karina Adsbøl (DF)
nfmd.
Liselott Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Per Larsen (KF) Mette Thiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
15
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
4