Social- og Ældreudvalget 2020-21
L 14 Bilag 3
Offentligt
2280195_0001.png
Enhed
CPR-
Administrationen
Sagsbehandler
Birgitte Mikkel-
sen
Koordineret
med
Ændringsforslag til L14 (Tildeling af personnummer til færinger, udlevering af
oplysninger om til- og fraflytning til almene boligorganisationer m.v., ændring af
reglerne for behandling af sager om bopælsregistrering af børn m.v.)
Ændringsforslag
Til
Forslag til ændring af CPR-loven
Sagsnr.
2020 - 2352
Doknr.
332573
Dato
13-11-2020
(Tildeling af personnummer til færinger, udlevering af oplysninger om til- og fraflyt-
ning til almene boligorganisationer m.v., ændring af reglerne for behandling af sager
om bopælsregistrering af børn m.v.)
Af
social- og indenrigsministeren:
Til § 1
1)
Den under
nr. 6
foreslåede ændring af
§ 13, stk. 3, 2. pkt.,
affattes således: »såfremt
der anmeldes flytning for barnet til et krisecenter, eller«.
[Sproglig præcisering]
2)
Nr. 10
affattes således:
»I § 26, stk. 4,
ændres »§ 3, stk. 8« til: »§ 3, stk. 2 eller 9«.«
[Sproglig justering]
3)
Efter
nr. 19
indsættes som nyt nummer:
»01.
I
bilag 1, nr. 1,
ændres
Ȥ
3, stk. 5« til:
Ȥ
3, stk. 6«.«
[Konsekvensændring]
Til § 3
4)
I det foreslåede
stk. 1,
ændres
»stk.
3« til:
»stk.
2 og 3«.
[Lovteknisk ændring]
L 14 - 2020-21 - Bilag 3: Ændringsforslag fra social- og indenrigsministeren
2280195_0002.png
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås det, at den særlige partshøringsprocedure i CPR-
lovens § 13, stk. 3, tillige skal omfatte ethvert tilfælde, hvor der anmeldes flytning for
et barn til et krisecenter.
Med lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås det således, at der i CPR-lovens § 13, stk. 3, 2. pkt.,
efter »Tilsvarende gælder,« indsættes: »såfremt der anmeldes flytning for et barn til et
krisecenter, samt«.
Derved vil CPR-lovens § 13, stk. 3, 2. pkt., få følgende ordlyd: »Tilsvarende gælder,
såfremt der anmeldes flytning for et barn til et krisecenter, samt såfremt barnet i for-
bindelse med en anmeldt flytning vil skulle registreres som værende uden fast bopæl i
medfør af § 6, stk. 8, 1. eller 3. pkt.«
Ministeriet er blevet opmærksomt på, at denne formulering kan skabe tvivl om, hvor-
vidt det er et krav, at et barn både skal flytte til et krisecenter og have særlig adresse-
beskyttelse efter CPR-lovens § 6, stk. 8, 1. eller 3. pkt., for at være omfattet af § 13, stk.
3, 2. pkt.
For at præcisere, at der er tale om to selvstændige situationer, foreslås det med æn-
dringsforslagets nr. 2, at den med lovforslagets § 1, nr. 6, foreslåede ændring af CPR-
lovens § 13, stk. 3, 2. pkt., affattes således: »såfremt der anmeldes flytning for barnet
til et krisecenter, eller«.
Derved vil CPR-lovens § 13, stk. 3, 2. pkt., få følgende ordlyd: »Tilsvarende gælder,
såfremt der anmeldes flytning for barnet til et krisecenter, eller såfremt barnet i for-
bindelse med en anmeldt flytning vil skulle registreres som værende uden fast bopæl i
medfør af § 6, stk. 8, 1. eller 3. pkt.«
I samme forbindelse foreslås udtrykket ”et barn” i lovforslagets § 1, nr. 6,
af sproglige
hensyn
ændret til ”barnet”.
Der er således alene tale om sproglige præciseringer.
Til nr. 2
Det følger af den gældende bestemmelse i CPR-lovens § 26, stk. 4, at personer, som er
tildelt et personnummer efter § 3, stk. 1, nr. 2 eller 3, eller § 3, stk. 8, har ret, men ikke
pligt til at få registreret en eventuel kontaktadresse her i landet eller i udlandet, hvortil
offentlige myndigheder og private kan sende vedkommendes post.
CPR-lovens § 26, stk. 4, foreslås i lovforslagets § 1, nr. 10, ændret, således at der efter
»§ 3, stk. 1, nr. 2 eller 3,« indsættes: »§ 3, stk. 2«, og at »§ 3, stk. 8« ændres til: »§ 3,
stk. 9«.
CPR-lovens § 26, stk. 4, vil efter lovforslagets vedtagelse have følgende ordlyd: »Per-
soner, som er tildelt et personnummer efter § 3, stk. 1, nr. 2 eller 3, § 3, stk. 2, eller § 3,
stk. 9, har ret, men ikke pligt til at få registreret en eventuel kontaktadresse her i lan-
det eller i udlandet, hvortil offentlige myndigheder og private kan sende vedkommen-
des post.«
2
L 14 - 2020-21 - Bilag 3: Ændringsforslag fra social- og indenrigsministeren
2280195_0003.png
Henvisningen til CPR-lovens øvrige bestemmelser i § 3, stk. 1, nr. 2 eller 3, § 3, stk. 2,
eller § 3, stk. 9, er imidlertid sproglig tung.
Med henblik på en sproglig forenkling af disse henvisninger foreslås med ændringsfor-
slaget lovforslagets § 1, nr. 10, affattet således, at der i
§ 26, stk. 4,
ændres »§ 3, stk. 8«
til: »§ 3, stk. 2 eller 9«.
CPR-lovens § 26, stk. 4, vil efter ændringsforslagets vedtagelse have følgende ordlyd:
»Personer, som er tildelt et personnummer efter § 3, stk. 1, nr. 2 eller 3, eller § 3, stk. 2
eller 9, har ret, men ikke pligt til at få registreret en eventuel kontaktadresse her i lan-
det eller i udlandet, hvortil offentlige myndigheder og private kan sende vedkommen-
des post.
Ændringsforslaget er således udelukkende en sproglig justering med henblik på at
forenkle bestemmelsens ordlyd og indebærer ingen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 3
Efter den gældende bestemmelse i CPR-lovens bilag 1, nr. 1, er dataindholdet i CPR
blandt andet følgende: »1)
Personnummeroplysninger: Personnummer, jf. § 3, henvis-
ning mellem nyt og tidligere personnummer, der opbevares i CPR (historisk), samt ved
ændring af personnummer, f.eks. ved fejl i køn og fødselsdato, jf. § 3, stk. 5.«
I CPR-lovens bilag 1, nr. 1, henvises således til CPR-lovens § 3, stk. 5.
Henvisningen til CPR-lovens § 3, stk. 5, vil imidlertid efter lovforslagets vedtagelse
ikke være korrekt. I lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det at indsætte et nyt stykke 2 i
lovens § 3. CPR-lovens § 3, stk. 2-8, bliver herefter stk. 3-9.
Det foreslås derfor, at der efter lovforslagets nr. 19 indsættes et nyt nummer, hvorved
henvisningen til § 3, stk. 5, i CPR-lovens bilag 1, nr. 1, ændres til § 3, stk. 6.
Der er alene tale om en konsekvensændring.
Til nr. 4
Med lovforslagets § 3, stk. 1, foreslås det, at ændringsloven ikke gælder for Færøerne
eller Grønland, jf. dog stk. 3. Med lovforslagets § 3, stk. 2, foreslås, at den foreslåede
ændringslov ved kongelig anordning kan sættes helt eller delvis i kraft for Grønland
med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger. Med lovforslagets § 3, stk. 3,
foreslås det, at § 1, nr. 19, gælder for Færøerne.
§ 3, stk. 2 og 3 er således undtagelser til det foreslåede § 3, stk. 1, hvilket bør fremgå af
det foreslåede § 3, stk. 1.
Det foreslås på den baggrund med ændringsforslagets nr. 4, at
»stk.
3« i det foreslåede
§ 3, stk. 1, ændres til:
»stk.
2 og 3«.
Ændringsforslaget er alene en lovteknisk ændring.
3