Til skatteudvalget
Vedr. L139 og likviditetsdrænet for bilforhandlerne
I SMVdanmark skal vi bifalde, at lovforslaget generelt set understøtter likviditeten hos de bilforhand-
lere, der er selvanmeldere, men vi undrer os såre over, at det lige præcis er registreringsafgiften fra
marts 2021, der er blevet genstand for udsættelsen. Det er vor opfattelse, at udsættelsen, for at have
en egentlig effekt hos selvanmelderne skal udstrækkes til i hvert fald at dække perioden fra januar til
maj 2021; dette i øvrigt uanset at der er tale om bilforhandlere, der aktuelt er tvangslukket på linje
med detailforretninger i øvrigt.
Den hjælpende hånd til bilforhandlerne synes ubetydelig i forhold til den reelle problemstilling, der
følger af bilafgiftsreformen, der blev præsenteret i december 2020. Det reelle problem er, at bilfor-
handlerne i op til 5�½ måned fra januar til maj skal betale 65% registreringsafgift på Plug-in Hybrid- og
elbiler, der enten er afgiftsfri eller væsentlig billigere i registreringsafgift end de 65% der opkræves.
Udsættelsen af 1 måneds registreringsafgifter er derfor nærmest ingen hjælp.
Dertil kommer, at bilforhandlerne - uagtet at såvel Motorstyrelsen, Skatteministeriet samt bilfor-
handlerne er vidende om denne overbetaling
–
først forvente at få den for meget indbetalte registre-
ringsafgift tilbagebetalt fra sommeren 2021 - og erfaringsmæssigt helt op til 1 år efter indbetalingen.
Dette lægger et helt urimeligt pres på likviditeten hos bilforhandlerne, der kan afbødes ved at lade
perioden i lovforslagets § 7 forlænge. Kun sådan kan de grønne biler i højere grad fremmes, som
ønsket af aftaleparterne omkring bilafgifts-reformen.
SMVdanmark skal således stille i forslag, at udvalget indstiller til en udvidelse af § 7 til at dække peri-
oden fra januar-maj 2021 med betalingsfrister fra februar til juni 2021.
SMVdanmark deltager gerne i et foretræde, såfremt en yderligere uddybning af ovenstående er for-
nøden.
Med Venlig Hilsen
Henrik Pedersen
Formand for Autoudvalget, SMVdanmark