Skatteudvalget 2020-21
L 137
Offentligt
2366368_0001.png
6. april 2021
J.nr. 2020 - 5136
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 137
Forslag til lov om ændring af skattekontrolloven, momsloven, op-
krævningsloven og forskellige andre love. (Sanktioner for manglende indsendelse af op-
lysninger og tiltag til bekæmpelse af organiseret svig m.v. som led i udmøntning af aftale
om styrket skattekontrol).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 3 af 22. marts 2021. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Merete Scheelsbeck (KF).
Morten Bødskov
/ Per Hvas
L 137 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvordan det undgås, at lovlydige virksomheder, der tilstræber at efterleve reglerne, uforvarende bliver ramt af sanktioner og ekstra utilsigtede skattebetalinger som følge af dette lovforslag, til skatteministeren
2366368_0002.png
Spørgsmål
Hvordan undgås det, at lovlydige virksomheder, der tilstræber at efterleve reglerne, ufor-
varende bliver ramt af sanktioner og ekstra utilsigtede skattebetalinger som følge af dette
lovforslag?
Svar
Spørgsmålet er relevant for forslaget om skærpede sanktioner for manglende indsendelse
af oplysninger og forslagene om at udvide anvendelsesområdet for reglerne om henholds-
vis sikkerhedsstillelse og solidarisk hæftelse.
De skærpede sanktioner for manglende indsendelse af oplysninger foreslås gennemført i
form af strafferetlige bøder på en række skatte- og afgiftsområder og tvangsbøder på told-
området. Hvis en virksomhed bliver pålagt en af disse sanktioner, vil det være tilfælde,
hvor virksomheden trods flere henvendelser fra Skatteforvaltningen har undladt at efter-
komme en anmodning om at indsende oplysninger. Ligeledes vil Skatteforvaltningen have
advaret virksomheden om, at sanktionen vil kunne blive pålagt.
For så vidt angår forslaget om bødestraf vil det tillige være en betingelse, at Skatteforvalt-
ningen vurderer, at den manglende indsendelse skyldes uagtsomhed hos den pågældende.
Sanktionen vil således ikke blive pålagt, hvis den manglende indsendelse vurderes at være
undskyldelig og derfor ikke vurderes at være uagtsom.
Betingelserne for at pålægge en virksomhed at skulle stille sikkerhed efter de foreslåede
regler vil svare til de betingelser, som allerede i dag skal være opfyldt for at kræve sikker-
hedsstillelse fra virksomheder, der indgår i momskarruseller med varer. Som det fremgår
af lovforslaget, vil en virksomhed kunne pålægges at stille sikkerhed, hvis der er mistanke
om, at virksomheden forsætligt eller groft uagtsomt ikke vil afregne skatter og afgifter i
forbindelse med levering af varer eller ydelser. Det er tilfældet, hvis virksomheden antages
at indgå i en momskarrusel eller kædesvigskonstruktion som en såkaldt skraldespandsvirk-
somhed, dvs. en virksomhed, der anvendes til at begå svig ved at opbygge en gæld til det
offentlige bestående af skat og moms m.v., der bevidst ikke afregnes. Tydelige indikatio-
ner på dette kan være, hvis en virksomhed har store leverancer fra udlandet eller store
pengestrømme på sine bankkonti, uden at moms angives eller betales, og at virksomhe-
den ikke vil eller kan forklare dette.
Anvendelsesområdet for reglerne om solidarisk hæftelse foreslås udvidet på samme måde
som for reglerne om sikkerhedsstillelse. Det foreslås således, at reglerne ikke kun omfat-
ter momskarruseller med varer, men også momskarruseller med ydelser og kædesvig.
Også her vil betingelserne for at pålægge solidarisk hæftelse efter de nye regler svare til de
betingelser, som allerede i dag skal være opfyldt for at pålægge virksomheder, der indgår i
momskarruseller med varer, at hæfte solidarisk for den moms, der ikke afregnes som
følge af momskarrusellen. Solidarisk hæftelse vil således først kunne blive aktuelt, hvis det
er konstateret, at den pågældende virksomhed allerede har indgået i en momskarrusel eller
kædesvigskonstruktion og at virksomheden har modtager en notifikation med konkrete
Side 2 af 3
L 137 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvordan det undgås, at lovlydige virksomheder, der tilstræber at efterleve reglerne, uforvarende bliver ramt af sanktioner og ekstra utilsigtede skattebetalinger som følge af dette lovforslag, til skatteministeren
2366368_0003.png
vilkår, som skal opfyldes, og at virksomheden herefter forsætligt eller groft uagtsomt til-
sidesætter vilkårene i notifikationen og igen indgår i en momskarrusel eller kædesvigskon-
struktion.
Der er således en række betingelser, der skal være opfyldt for at solidarisk hæftelse vil
kunne komme på tale. Det vil kun være aktuelt for virksomheder, som allerede har delta-
get i en af de nævnte svigkonstruktioner, og som på baggrund heraf har fået en notifika-
tion
det vil sige en advarsel
med vilkår, der udstikker rammerne for, at virksomheden
ikke igen risikerer at deltage i en momskarrusel eller kædesvig. Samtidig er det som nævnt
en betingelse, at virksomheden forsætligt eller groft uagtsomt overtræder vilkårene i ad-
varslen og igen deltager i en momskarrusel eller kædesvig. Virksomheder, der har fået en
advarsel, og som efterlever vilkårene i advarslen, vil således ikke blive pålagt solidarisk
hæftelse.
Endelig bemærkes, at der altid vil være mulighed for at påklage Skatteforvaltningens på-
læg, uanset om pålægget angår indsendelse af oplysninger, sikkerhedsstillelse eller solida-
risk hæftelse.
Side 3 af 3