Skatteudvalget 2020-21
L 137
Offentligt
2367203_0001.png
7. april 2021
J.nr. 2020 - 5136
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 137 - Forslag til lov om ændring af skattekontrolloven, momsloven, op-
krævningsloven og forskellige andre love (Sanktioner for manglende indsendelse af oplys-
ninger og tiltag til bekæmpelse af organiseret svig m.v. som led i udmøntningen af aftale
om styrket skattekontrol).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 19. marts 2021.
Morten Bødskov
/ Annemette Ottosen
L 137 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelsen af 18/3-21 fra FSR - danske revisorer om spørgsmål til den del af lovforslaget, som udvider reglerne for skatteyders sikkerhedsstillelse, til skatteministeren
2367203_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 18. marts 2021 fra FSR - danske revisorer,
jf. L 137 - bilag 4.
Svar
FSR - danske revisorer (herefter FSR) henviser til, at det i Skatteministeriets hørings-
skema som kommentar til høringssvaret fra FSR er anført, at Skatteforvaltningen kan
men ikke nødvendigvis skal
undlade at frigive en stillet sikkerhed. Hvis Skatteforvalt-
ningen i den konkrete sag måtte vurdere, at der ikke er et proportionelt forhold mellem
sikkerhedsstillelsens størrelse og den verserende kontrolsag, vil Skatteforvaltningen såle-
des have mulighed for at frigive sikkerheden.
Efter FSR’s opfattelse
betyder denne kommentar, at Skatteforvaltningen ikke behøver at
frigive en sikkerhed, selv om Skatteforvaltningen vurderer, at der ikke er proportionalitet
mellem sikkerhedens størrelse og den verserende kontrolsag. FSR finder det problema-
tisk, at kommentaren synes at indikere, at Skatteforvaltningen kan fravige proportionali-
tetsprincippet og skatteyderens retssikkerhed til fordel for en verserende kontrolsag. FSR
beder på baggrund heraf skatteministeren om at genoverveje, om det er forvaltningsretligt
korrekt og i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet, at Skatteforvaltningen i
sådanne tilfælde ikke behøver at frigive en sikkerhed.
Kommentar
Med forslaget vil Skatteforvaltningen få mulighed for at undlade at frigive en sikkerhed,
hvis der er en igangværende kontrol af virksomheden.
Som det fremgår af kommentaren i høringssvaret, som FSR henviser til, er reglen udfor-
met, så Skatteforvaltningen kan
men ikke nødvendigvis skal
undlade at frigive en sik-
kerhed som følge af en igangværende kontrolsag.
I hvilket omfang en sikkerhed vil skulle frigives, selv om der er en igangværende kontrol
af virksomheden, vil bero på en konkret vurdering. Den konkrete vurdering vil skulle fo-
retages i overensstemmelse med de forvaltningsretlige grundsætninger om bl.a. proportio-
nalitet. Sikkerheden vil som følge heraf skulle frigives, i det omfang Skatteforvaltningen i
den konkrete sag måtte vurdere, at der ikke er et proportionalt forhold mellem sikker-
hedsstillelsens størrelse og den verserende kontrolsag. Det vil i sådanne tilfælde skulle
bero på en konkret vurdering, om sikkerheden skal frigives i sin helhed, eller om grund-
sætningen om proportionalitet kan iagttages via en delvis frigivelse af sikkerheden, mens
den resterende del af sikkerheden tilbageholdes, indtil kontrollen er afsluttet, og en evt.
forhøjelse af de tilsvar, som sikkerheden skal dække, er betalt. Det skal nævnes, at en kon-
kret vurdering under iagttagelse af proportionalitetsprincippet også kan medføre, at sik-
kerheden i sin helhed tilbageholdes, indtil kontrollen er afsluttet.
Hvis virksomheden ikke er enig i Skatteforvaltningens afgørelse om at undlade at frigive
en sikkerhed, vil virksomheden kunne påklage afgørelsen efter skatteforvaltningslovens
almindelige regler.
Side 2 af 2