Retsudvalget 2020-21
L 136 Bilag 1
Offentligt
2318030_0001.png
SOS Racisme
Nørre Allé 7, 2200 Kbh. N
Tlf. 4233 1969
[email protected]
sosracisme.dk
19. november 2020
Uopfordret høringssvar fra SOS Racisme
Vedr.: Forslag til Lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og udlændingeloven (Ophævelse
af revisionsbestemmelse) Sagsnr.: 2020-0090-2378
Til Justitsministeriet, att. [email protected].
SOS Racisme sender hermed et uopfordret høringssvar på det foreslåede lovforslag om afskaffelse af
solnedgangsklausulen for de Corona-relaterede straffelovsændringer der blev vedtaget tidligere i år.
I Lovforslaget er formålet med at bibeholde bestemmelsen om, at tyveri af Corona-relaterede
værnemidler skal straffes ekstra hårdt, at man jo ikke ved, om der igen kan komme knaphed på disse
værnemidler i Danmark, eller på vacciner mod Corona, og at det så vil kunne medføre tyveri med
henblik på hæleri. Lovforslagets side 11:
Justitsministeriet er i den forbindelse opmærksom på, at værnemidler såsom håndsprit og mundbind ikke på
nuværende tidspunkt udgør knappe ressourcer. Det vil derfor have formodningen imod sig, at lovovertrædelser
vedrørende sådanne værnemidler vil være omfattet af strafskærpelsen i straffelovens § 81 d, stk. 1. Efter
Justitsministeriets vurdering er der dog en risikofor, at disse eller andre værnemidler eller f.eks. en fremtidig
vaccine mod covid-19 vil kunne blive knappe ressourcer, ligesom covid-19-epidemien fortsat vil kunne afføde nye
kriminalitetsformer, så længe Danmark befinder sig i en alvorlig og sårbar situation. Dette indebærer efter
Justitsministeriets opfattelse, at det danske samfund grundlæggende ser ind i et kriminalitetsbillede, som svarer til
det, der i foråret nødvendiggjorde loven.
SOS Racisme finder at denne del af strafskærpelserne er meget diskutabel og blev indført på et spinkelt
grundlag ud fra nogle få sager, der blev slået kraftigt op i pressen. Bl.a. har vi hørt, at et meget omtalt
tyveri fra Herlev Hospital af værnemidler reelt aldrig har fundet sted
vi ved ikke, hvad der er op og
ned i denne sag.
De mest udlændingeskeptiske partier i Folketinget har systematisk brugt Corona-krisen til at forsøge at
få udvist flest muligt udlændinge
også for mindre lovovertrædelser. Det er også sket ved L157, med
gennemførelse af
udlændingelovens § 22, nr. 9, forudgået af strafskærpelser jf. Straffelovens § 81 d.
Vi vil foreslå, man bevarer muligheden for hurtig nedlukning af hjemmesider og andre internet-
relaterede svindelnumre, dvs. ophæver revisionsbestemmelsen herfor, men at man samtidig ophæver
udlændingelovens 22 nr. 9, og at tyveri af værnemidler ikke skal være omfattet af strafskærpelserne i
STR § 81 d.
Venlig hilsen,
For SOS Racisme, Danmark,
Anne Nielsen, medlem af Landsrådet.
L 136 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2318030_0002.png
Formand: Kristian Mølgaard
Justitsministeriet
[email protected]
Solbjergvej 3, 2.
2000 Frederiksberg
20 64 44 23
[email protected]
Sekretariat: Peter Trudsø
Farvergade 27 D, 1. sal
1463 København K
28 13 64 95
[email protected]
www.lffa.dk
18. december 2020
2020-731-0071, Høring over udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og udlæn-
dingeloven (Udskydelse af solnedgangsklausul)
Justitsministeriet har den 8. december 2020 sendte ovennævnte i høring til bl.a. Landsforeningen af Forsvar-
sadvokater (LFFA).
Høringen har været drøftet på et møde i LFFA’s bestyrelse, der kan henholde sig til det høringssvar, der blev
indsendt den 24. november 2020 vedørende et fremsat forslag om at ophæve revisionsbestemmelsen i § 4,
stk. 3, i lov nr. 349 af 2. april 2020:
”LFFA bemærker indledningsvist, at fristen for indsendelse af høringssvar er for kort. Normalt
anses en frist på 4 uger som en passende høringsfrist jf. justitsministeriets vejledning om lov-
kvalitet pkt. 6.1.2.
I høringen anføres på side 10, øverste afsnit, at der er indhentet udtalelser fra Rigsadvokaten
og Rigspolitiet om den praktiske anvendelse af bestemmelserne. Disse udtalelser burde have
været fremlagt (i anonymiseret form) for høringsparterne.
Ved en søgning i Ugeskrift for Retsvæsen og Tidsskrift for Kriminalret ses kun én trykt afgø-
relse om straffelovens § 81 d. I den pågældende dom (U2020.4286Ø), der vedhæftes, nåede
landsretten (modsat byretten) frem til, at straffelovens § 81 d, stk. 1, ikke skulle finde anven-
delse i en situation, hvor en butikstyv forsøgte at bringe stjålne varer i sikkerhed jf. straffe-
lovens § 288, stk. 1, nr. 2, i hvilken forbindelse han spyttede og udtalte ”jeg har corona”. Ju-
stitsministeriet forholder sig i høringen ikke til det forhold, at straffelovens § 81 d, stk. 1, er en
bestemmelse, hvis anvendelsesområde er ganske uklart.
Af Dommerforeningens høringssvar til hastelov om coronasmitte indsendt 28. marts 2020
fremgår:
”Som
ligeledes anført i brevene er der ikke tvivl om, at domstolene inden for den nuværende
lovgivning kunne have tillagt kriminalitet af denne karakter endog særdeles skærpende om-
stændigheder og i de enkelte tilfælde ville kunne dømme betydeligt hårdere end anført i de tal-
rige eksempler, der er anført i lovforslaget. Det er imidlertid et politisk valg, at man ikke vil af-
vente og se, om domstolene i praksis lever op til de politiske forventninger, men i stedet vælger
at lovgive.
L 136 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2318030_0003.png
Landsforeningen af
Forsvarsadvokater
Lovforslaget er efter Dommerforeningens opfattelse udtryk for en uhensigtsmæssig form for
strafferetlig detailregulering, som i praksis risikerer at give anledning til besværlige fortolk-
ningsproblemer. Domstolene skal jo bl.a. sikre, at der er et rimeligt forhold mellem straffene i
forskellige slags sager, og det lettes ikke af, at Folketinget går i enkeltheder ved at diktere
straffen i udvalgte tilfælde.”
(http://www.dommerforeningen.dk/dommerforeningen/hoeringssvar/2020/dommerforenin-
gens-bemaerkninger-til-hastelov-om-corona-smitte/)
LFFA kan tilslutte sig disse tidligere fra Dommerforeningen udtrykte betænkeligheder.
LFFA finder det så meget desto mere betænkeligt at forlænge bestemmelsen og foreslår, at
straffelovens § 81 d ophæves straks.”
Med venlig hilsen
Kristian Mølgaard
L 136 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2318030_0004.png
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
E-mail:
[email protected]
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
MOBIL 9132 5688
[email protected]
MENNESKERET.DK
DOK. NR. 20/03338-2
22. DECEMBER 2020
HØRING OVER UDKAST TIL FORSLAG TIL LOV OM
ÆNDRING AF STRAFFELOVEN, RETSPLEJELOVEN OG
UDLÆNDINGELOVEN
Justitsministeriet har ved e-mail af 8. december 2020 anmodet om
Institut for Menneskerettigheders eventuelle bemærkninger til høring
over udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven
og udlændingeloven (Udskydelse af solnedgangsklausul).
Med udkastet foreslås det at udskyde solnedgangsklausulen i § 4, stk. 4,
i lov nr. 349 af 2. april 2020, og dermed rykke ophævelsen af de
indførte regler fra den 1. marts 2021 til den 1. januar 2022. Reglerne
blev indført i forbindelse med COVID-19-epidemien. Det fremgår af
udkastet, at der ifølge Sundhedsmyndighederne fortsat er en høj grad
af uforudsigelighed om epidemiens videre udvikling, men at det
forventes, at COVID-19-virus stadig vil være i omløb i Danmark i
efteråret 2021 (de almindelige bemærkninger, afsnit 1).
Instituttet skal henvise til sit høringssvar af 2. december 2020, hvor det
anbefales, at der fremsættes et ændringsforslag for klart at afgrænse,
hvilket anvendelsesområde straffelovens § 81 d har, og for at redegøre
for, hvilken betydning det har for udvisningsvurderingen, at en
udlænding er dømt efter bestemmelsen. Instituttet anbefaler i den
forbindelse også, at ministeriet foretager en vurdering af
retsplejelovens § 791 d, stk. 1, 2. pkt., og stk. 6, i forhold til grundlovens
§ 77 og Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 10.
1
1
Institut for Menneskerettigheder, Høringssvar over forslag til lov om
ændring af straffeloven, retsplejeloven og udlændingeloven
(Ophævelse af revisionsbestemmelse), 2. december 2020. Tilgængelig
på:
https://menneskeret.dk/hoeringssvar/ophaevelse-
revisionsbestemmelse.
L 136 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
Da instituttets bemærkninger i al væsentlighed fortsat er relevante for
dette lovudkast, vedlægges instituttets høringssvar af 2. december
2020.
Der henvises til ministeriets sagsnummer 2020-731-0071.
Med venlig hilsen
Annecathrine Carl
JURIDISK RÅDGIVER
2/2
L 136 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2318030_0006.png
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
E-mail:
[email protected]
WILD ERS P LA DS 8 K
1403 K ØBE NHA VN K
TELEFO N 3269 8888
MOB IL 91325719
MIKL@HU MA NR IGHT S .DK
ME NNES KE RET .DK
DOK . NR. 20/03082 -2
2. DEC EMBER 2020
HØRINGSSVAR OVER FORSLAG TIL LOV OM
ÆNDRING AF STRAFFELOVEN, RETSPLEJELOVEN OG
UDLÆNDINGELOVEN
Justitsministeriet har ved e-mail af 18. november 2020 anmodet om
Institut for Menneskerettigheders eventuelle bemærkninger til udkast
til forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og
udlændingeloven (Ophævelse af revisionsbestemmelse).
Lovudkastet blev fremsat for Folketinget den 25. november 2020, og
instituttet forholder sig derfor i sit høringssvar til det lovforslag, der er
fremsat for Folketinget.
1
Instituttet har følgende bemærkninger:
SAMMENFATNING
Det foreslås med lovforslaget at ophæve en revisionsbestemmelse i en
lov fra april 2020, der fastsætter skærpet straf for lovovertrædelser
med baggrund i eller sammenhæng med COVID-19, mulighed for
blokering af hjemmesider og adgang til at udvise.
Ophævelsen af bestemmelser har den konsekvens, at reglerne i
straffeloven, retsplejeloven og udlændingeloven fortsat vil være
gældende frem til den 1. marts 2021, hvor de automatisk ophævelse
som følge af en solnedgangsklausul.
Strafskærpelser
Det følger af en bestemmelse i straffeloven, som blev indsat med loven
fra april 2020, at der for en lang række nærmere opregnede
Lovforslag nr. L 110 om ændring af lov om ændring af straffeloven,
retsplejeloven og udlændingeloven (Ophævelse af
revisionsbestemmelse), tilgængelig her,
https://www.ft.dk/samling/20201/lovforslag/l110/index.htm.
1
L 136 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2318030_0007.png
bestemmelser i straffeloven kan ske en fordobling af straffen, hvis
lovovertrædelsen har baggrund i eller sammenhæng med COVID-19-
epidemien i Danmark.
Det er imidlertid efter instituttets opfattelse uklart, hvad der skal til, for
at en forbrydelse kan betragtes som havende baggrund i eller
sammenhæng med COVID-19-epidemien.
Det er efter instituttets opfattelse retssikkerhedsmæssigt betænkeligt,
når en bestemmelse, der kan føre til minimum en fordobling af straffen,
og i mange tilfælde fængselsstraf, har et så bredt og uklart
anvendelsesområde.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at der fremsættes et
ændringsforslag for klart at afgrænse bestemmelsens
anvendelsesområde.
Udvisning
Det blev med loven fra april 2020 samtidig muligt at udvise en
udlænding, som idømmes ubetinget frihedsstraf med baggrund i eller
sammenhæng med COVID-19 efter straffelovens § 81 d, uanset
opholdsgrundlaget og længden af udlændingens ophold i Danmark.
Der er imidlertid ikke som en del af ændringsforslaget til loven fra april
2020 eller dette lovforslag foretaget en grundig menneskeretlig
vurdering, selvom udvisning kan udgøre et indgreb efter Den
Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8.
Det er efter instituttets opfattelse væsentligt for forudsigeligheden, at
Justitsministeriet generelt forholder sig til, hvilken betydning det har for
domstolenes vurdering af spørgsmålet om udvisning, at udlændingen er
dømt efter straffelovens § 81 d.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at der fremsættes et
ændringsforslag, hvori der redegøres for, hvilken betydning det har
for udvisningsvurderingen, at udlændingen er dømt efter
straffelovens § 81 d.
Blokering af hjemmesider
Det blev endvidere med loven fra april 2020 muligt at blokere en
hjemmeside, hvis der er grund til at antage, at der fra hjemmesiden
begås en overtrædelse af en lang række bestemmelser i straffeloven,
som har baggrund i eller sammenhæng med COVID-19-epidemien i
Danmark.
2/8
L 136 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2318030_0008.png
Blokering af en hjemmeside kan efter omstændighederne udgøre et
indgreb i ytringsfriheden, som er beskyttet i grundlovens § 77 og Den
Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 10, men der er ikke
foretaget en vurdering af, om forslaget er i overensstemmelse med
disse bestemmelser.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at der fremsættes et
ændringsforslag, hvori der foretages en vurdering af retsplejelovens
§ 791 d, stk. 1, 2. pkt., og stk. 6, i forhold til grundlovens § 77 og Den
Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 10.
KORT OM LOVFORSLAG ET
Folketinget vedtog den 2. april 2020 en ændring af straffeloven,
retsplejeloven og udlændingeloven om skærpet straf for
lovovertrædelser med baggrund i eller sammenhæng med COVID-19,
blokering af hjemmesider og adgang til at udvise. Loven indeholder
samtidig en revisionsbestemmelse om, at justitsministeren senest den
30. november 2020 skal fremsætte et forslag om revision af loven
(lovens § 4, stk. 3).
Det foreslås i lovforslaget at ophæve revisionsbestemmelsen således, at
reglerne i straffeloven, retsplejeloven og udlændingeloven fortsat vil
være gældende frem til den 1. marts 2021, hvor de automatisk
ophæves som følge af en solnedgangsklausul i loven fra april 2020
(lovens § 4, stk. 4).
Bestemmelsen om at blokere hjemmesider (retsplejelovens § 791 d,
stk. 1, 2. pkt., og stk. 6), og bestemmelsen om adgang til at udvise
(udlændingelovens § 22, stk. 9), blev stillet i ændringsforslag under
hastebehandlingen af et lovforslag vedrørende straffelovens § 81 d.
2
lovforslaget blev førstebehandlet den 26. marts 2020, den 1. april 2020
afgav Folketingets Retsudvalg betænkning, og den 2. april 2020 blev
forslaget vedtaget efter en samlet 2. og 3. behandling.
STRAFSKÆRPELSER
Det følger af straffelovens § 81 d, at der for en lang række nærmere
opregnede bestemmelser i straffeloven kan ske en fordobling af
straffen, hvis lovovertrædelsen har baggrund i eller sammenhæng med
COVID-19-epidemien i Danmark.
2
Lovforslag nr. 157 til lov om ændring af straffeloven (Skærpet straf for
lovovertrædelser med baggrund i eller sammenhæng med covid-19),
tilgængelig her,
https://www.retsinformation.dk/eli/ft/201912L00157.
3/8
L 136 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2318030_0009.png
Straffen kan efter bestemmelsen firdobles, hvis lovovertrædelsen har
fundet sted under sådanne omstændigheder, at der uberettiget er
opnået eller søgt opnået lån, kredit, støtte, tilskud eller lignende
kompensation fra hjælpepakker til imødegåelse af skadevirkninger ved
covid-19-epidemien.
Det fremgår af lovforslaget, der gengiver gældende ret, at en fordobling
eller firdobling af straffen forudsætter, at lovovertrædelsen helt eller
delvist har været motiveret af eller har haft til formål at udnytte den
situation, som COVID-19-epidemien har medført i Danmark. Denne
vurdering beror på en konkret vurdering af den begåede
lovovertrædelse, herunder særligt overtrædelsens karakter, formål og
kontekst (lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.1.1).
Det er efter instituttets opfattelse uklart, hvad der skal til, for at en
forbrydelse kan betragtes som havende baggrund i eller sammenhæng
med COVID-19-epidemien. Det er efter instituttets opfattelse
retssikkerhedsmæssigt betænkeligt, når en bestemmelse, der kan føre
til en fordobling eller firdobling af straffen, og i mange tilfælde
fængselsstraf, har et så bredt og uklart anvendelsesområde.
3
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at der fremsættes et
ændringsforslag for klart at afgrænse bestemmelsens
anvendelsesområde.
Instituttet bemærker, at en lang række sager, som tidligere kunne være
blevet afgjort med en bøde, som følge af de betydelige strafskærpelser
nu vil nødvendiggøre en domstolsbehandling, og at mulige
fortolkningsvanskeligheder under sagerne risikerer at gøre
sagsbehandlingen mere tidskrævende.
Reglerne medfører således et yderligere pres på nogle i forvejen
pressede domstole, og den lange sagsbehandlingstid kan udfordre
retssikkerheden, herunder ved, at berørte borgere vil skulle vente
længere på retfærdighed.
4
Institut for Menneskerettigheder og Advokatsamfundet, COVID-19-
tiltag i Danmark
retssikkerhedsmæssige og menneskeretlige
konsekvenser, 5. juni 2020, s. 26, tilgængelig her,
https://menneskeret.dk/udgivelser/covid-19-tiltag-danmark-
retssikkerhedsmaessige-menneskeretlige-konsekvenser.
4
Institut for Menneskerettigheder og Advokatsamfundet, COVID-19-
tiltag i Danmark
retssikkerhedsmæssige og menneskeretlige
konsekvenser, 5. juni 2020, s. 26-27, tilgængelig her,
4/8
3
L 136 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2318030_0010.png
UDVISNING
Det følger af udlændingelovens § 22, stk. 9, at udlændinge, som begår
kriminalitet med baggrund i eller sammenhæng med COVID-19 efter
straffelovens § 81 d, kan udvises, hvis de idømmes ubetinget
frihedsstraf. De skærpede udvisningsregler var ikke en del af det
oprindelige lovforslag, men blev tilføjet som et ændringsforslag under
behandlingen af lovforslaget om straffelovens § 81 d.
I betænkningen til lovforslaget er det beskrevet, at en udlænding kan
udvises ”ua set varighede af udlæ di gens
ophold her i landet og
ua set de pågælde des opholdsgru dlag”, hvis kri i alitete har
baggrund i COVID-19, med henvisning til, at udvisning fortsat er en
konkret vurdering og skal være i overensstemmelse med Danmarks
internationale forpligtelser, der følger af gældende lovgivning efter
udlændingelovens § 26, stk. 2.
5
Der er således tale om en udvidelse i
adgangen til at udvise udlændinge, der har etableret et liv i Danmark,
og som kan have boet i Danmark det meste af deres liv.
6
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol har præciseret de
generelle kriterier, der indgår i proportionalitetsafvejningen ved
udvisning, som blandt andet vedrører den begåede kriminalitets art og
grovhed og den generelle tilknytning til opholdslandet og hjemlandet
vurderet efter beskyttelsen i den Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 8.
7
Der er imidlertid ikke i ændringsforslaget til loven fra april 2020 eller
dette lovforslag foretaget en grundig vurdering af reglerne i forhold til
Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8.
https://menneskeret.dk/udgivelser/covid-19-tiltag-danmark-
retssikkerhedsmaessige-menneskeretlige-konsekvenser.
5
Betænkning af 1. april 2020 over lovforslag nr. L 157 om ændring af
straffeloven (Skærpet straf for lovovertrædelser med baggrund i eller
sammenhæng med covid-19) tilgængelig her,
https://www.ft.dk/ripdf/samling/20191/lovforslag/l157/20191_l157_b
etaenkning.pdf.
6
Institut for Menneskerettigheder og Advokatsamfundet, COVID-19-
tiltag i Danmark
retssikkerhedsmæssige og menneskeretlige
konsekvenser, 5. juni 2020, s. 32, tilgængelig her,
https://menneskeret.dk/udgivelser/covid-19-tiltag-danmark-
retssikkerhedsmaessige-menneskeretlige-konsekvenser.
7
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, Maslov mod Østrig,
sagsnummer 1638/03, dom af 23. juni 2008, præmis 68.
5/8
L 136 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2318030_0011.png
I en lov fra 2018 har Udlændinge- og Integrationsministeriet fastsat
retningslinjer for vurderingen efter Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 8 i sager om udvisning af
kriminelle udlændinge.
8
Det er efter instituttets opfattelse væsentligt for forudsigeligheden, at
Justitsministeriet på en tilsvarende måde generelt forholder sig til,
hvilken betydning det har for domstolenes vurdering af spørgsmålet om
udvisning, at udlændingen er dømt efter straffelovens § 81 d om
lovovertrædelser med baggrund i eller sammenhæng med COVID-19.
9
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at der fremsættes et
ændringsforslag, hvori der redegøres for, hvilken betydning det har
for udvisningsvurderingen, at udlændingen er dømt efter
straffelovens § 81 d.
BLOKERING AF HJEMMES ID ER
Det følger at retsplejelovens § 791 d, stk. 1, 2. pkt., at der kan ske
blokering af en hjemmeside, hvis der er grund til at antage, at der fra
hjemmesiden begås en overtrædelse af en lang række bestemmelser i
straffeloven, som har baggrund i eller sammenhæng med COVID-19-
epidemien i Danmark. Hjemmesiden skal stadigvæk have et sådant
indhold på tidspunktet for blokeringen, og der kan ske blokering ud fra
en øjemedsbetragtning efter samme bestemmelses stk. 6. Det er denne
bestemmelse, som ønskes videreført i nærværende lovforslag.
Det fremgår af lovforslaget, at der i perioden 2. april 2020 og frem til
den 13. november 2020 er identificeret 214 anmeldelser vedrørende 39
hjemmesider, hvor der er sket blokering efter retsplejelovens § 791 d,
stk. 1, 2. pkt. 213 af disse vedrørte phishing, og 1 vedrørte overtrædelse
af straffelovens § 189 (udbredelse af uegnede lægemidler) og
straffelovens § 279 (bedrageri). Rigspolitiet vurderer, at retsplejelovens
§ 791 d, stk. 1, 2. pkt., og stk. 6, resulterer i færre fuldbyrdede forhold
både i forhold til borgeren, der bliver udsat for phishing, og i forhold til
afledt kriminalitet i form af indbrud i netbank, misbrug af
kortoplysninger m.v. (de almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.2.2).
Lov nr. 469 af 14. maj 2018 om ændring af udlændingeloven
(Skærpede regler for udvisning af kriminelle udlændinge), tilgængelig
her,
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2018/469.
9
Institut for Menneskerettigheder og Advokatsamfundet, COVID-19-
tiltag i Danmark
retssikkerhedsmæssige og menneskeretlige
konsekvenser, 5. juni 2020, s. 32-33, tilgængelig her,
https://menneskeret.dk/udgivelser/covid-19-tiltag-danmark-
retssikkerhedsmaessige-menneskeretlige-konsekvenser.
6/8
8
L 136 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2318030_0012.png
Instituttet bemærker, at forslag til indførelse af retsplejelovens § 791 d,
stk. 1, 2. pkt., og stk. 6, blev stillet i et ændringsforslag under
hastebehandlingen af et lovforslag vedrørende straffelovens § 81 d. Det
fremgår af ændringsforslaget, at muligheden for at kunne blokere en
hjemmeside på øjemedet er indført ud fra hensynet til, at der skal
ku e gri es hurtigt i d over for ” l.a. isi for atio og is rug
under den aktuelle covid-19-epide
i” (de spe ielle e ærk i ger til
nr. 3).
10
Instituttet ønsker at gøre opmærksom på, at
Ytringsfrihedskommissionen i sin betænkning fra foråret 2020 har
anbefalet, at der ikke lovgives mod misinformation. I stedet bør
ambitionen være, at befolkningen har de fornødne forudsætninger for
at kunne navigere kritisk og kompetent i forhold til information.
11
Derudover kan blokeringen af en hjemmeside efter omstændighederne
udgøre et indgreb i ytrings- og informationsfriheden, som er beskyttet i
grundlovens § 77 og Den Europæiske Menneskerettighedskonventions
artikel 10.
12
Instituttet bemærker, at der hverken i bemærkningerne til
ændringsforslaget af 30. marts 2020 eller af nærværende lovforslag er
foretaget en vurdering af, om forslaget er i overensstemmelse med
disse bestemmelser. Instituttet har tidligere bemærket den manglende
vurderi g i si rapport ”COVID-19-tiltag
i Danmark-
retssikkerheds æssige og e eskeretlige ko sekve ser”.
13
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at der i et
ændringsforslag foretages en vurdering af retsplejelovens § 791 d,
Justitsministeriet, Ændringsforslag til Forslag til lov om ændring af
straffeloven (Skærpet straf for lovovertrædelser med baggrund i eller
sammenhæng med covid-19) (L 157), 30. marts 2020, L 157 - bilag 7,
tilgængelig her,
https://www.ft.dk/samling/20191/lovforslag/L157/bilag.htm.
11
Justitsministeriet, Ytringsfrihedens rammer og vilkår i Danmark
Betænkning afgivet af Ytringsfrihedskommissionen. Betænkning nr.
1573, 2020, kapitel 14, afsnit 7.
12
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, Cengiz med flere mod
Tyrkiet, sagsnummer 48226/10 og 14027/11, dom af 1. december 2015,
og Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, Ahmet Yildrim mod
Tyrkiet, sagsnummer 3111/10, dom af 18. december 2012.
13
Institut for Menneskerettigheder og Advokatsamfundet, COVID-19-
tiltag i Danmark
retssikkerhedsmæssige og menneskeretlige
konsekvenser, 5. juni 2020, s. 22, tilgængelig her,
https://menneskeret.dk/udgivelser/covid-19-tiltag-danmark-
retssikkerhedsmaessige-menneskeretlige-konsekvenser.
7/8
10
L 136 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
stk. 1, 2. pkt., og stk. 6, i forhold til grundlovens § 77 og Den
Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 10.
Der henvises til ministeriets sagsnummer 2020-0090-2378.
Med venlig hilsen
Mikkel Lindberg Laursen
FUL DMÆG TIG
8/8
L 136 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2318030_0014.png
Advokatrådet
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
[email protected]
KRONPRINSESSEGADE 28
1306 KØBENHAVN K
TLF.
33 96 97 98
DATO: 23. december 2020
SAGSNR.: 2020-4015
ID NR.: 708827
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven
og udlændingeloven (Udskydelse af solnedgangsklausul)
Ved e-mail af 8. december 2020 har Justitsministeriet anmodet om Advokatrådets
bemærkninger til ovennævnte lovforslag.
Med nuværende lovforslag ønsker Justitsministeriet at udskyde solnedgangsklausu-
len i § 4, stk. 4, i lov nr. 349 af 2. april 2020 om ændring af straffeloven, retsplejelo-
ven og udlændingeloven (Skærpet straf for lovovertrædelser med baggrund i eller
sammenhæng med covid-19 og blokering af hjemmesider, hvorfra der begås visse
lovovertrædelser, som har baggrund i eller sammenhæng med covid-19).
Udskydelse af solnedgangsklausulen vil medføre, at straffelovens § 81 d, retsplejelo-
vens § 791 d, stk. 1, 2. pkt., og stk. 6, og udlændingelovens § 22, nr. 9, er gældende
indtil den 1. januar 2022, hvor bestemmelserne automatisk ophæves, medmindre
Folketinget beslutter at forlænge gyldighedsperioden.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at Justitsministeriet ved valget af
datoen for den udskudte solnedgangsklausul på den ene side har lagt vægt på, at de
pågældende bestemmelser ikke bør gælde i længere tid, end de faktiske forhold i re-
lation til covid-19-epidemien tilsiger. På den anden side har ministeriet lagt vægt på,
at situationen fortsat er usikker, og at Folketinget bør have tid og reel mulighed for
indenfor en ordinær folketingssamling
at vurdere det fortsatte behov for bestem-
melserne, herunder i lyset af en eventuel udvikling i efteråret 2021.
Det fremgår desuden af bemærkningerne, at nærværende lovforslag skal ses i sam-
menhæng med det forudgående lovforslag om ophævelse af revisionsbestemmelsen i
lovens § 4, stk. 3, som Advokatrådet afgav bemærkninger til den 9. december 2020.
Henset til den tætte sammenhæng mellem lovforslagene, som også giver sig til ud-
tryk i næsten enslydende lovbemærkninger, finder Advokatrådet, at det havde været
hensigtsmæssigt, hvis forslagene om ændring af lovens § 4 var sendt ud i en samlet
høring.
[email protected]
www.advokatsamfundet.dk
1
L 136 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2318030_0015.png
Advokatrådet
I begrundelsen for det tidligere fremsendte forslag om ophævelse af revisionsbe-
stemmelsen lagde Justitsministeriet blandt andet vægt på, at de hastevedtagne be-
stemmelser er omfattet af en solnedgangsklausul.
Det er Advokatrådets opfattelse, at dette argument svækkes i betydelig grad med
forslaget om netop at udskyde klausulen.
En solnedgangsklausul har til formål at begrænse en lovs levetid og er et klart bud-
skab om, at der er tale om en midlertidig foranstaltning. Med nærværende lovforslag
forlænges lovens gyldighedsperiode, og formålet med solnedgangsklausulen bliver til
dels gjort illusorisk.
Advokatrådet er fortsat bekymret for den manglende grundige revision af bestem-
melserne, der blev vedtaget ved en hasteproces i foråret. Lovkvaliteten bør ses efter i
sømmene, så der blandt andet kan fastlægges et klart og afgrænset anvendelsesområ-
de for strafskærpelsesreglerne i straffelovens § 81 d.
Der henvises i øvrigt til Advokatrådets bemærkninger af 9. december 2020, som ved-
lægges.
Med venlig hilsen
Andrew Hjuler Crichton
Generalsekretær
[email protected]
www.advokatsamfundet.dk
2
L 136 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2318030_0016.png
L 136 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2318030_0017.png
L 136 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2318030_0018.png
L 136 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2318030_0019.png
L 136 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2318030_0020.png
L 136 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2318030_0021.png
L 136 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2318030_0022.png
From:
£Koncern Jura (101s146) <[email protected]>
Sent:
04-01-2021 09:36:11 (UTC +01)
To:
£Strafferetskontoret (951s18) <[email protected]>
Cc:
Torben Borregaard <[email protected]>; Jacob Kirk Jensen
<[email protected]>
Subject:
VS: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven
og udlændingeloven (Udskydelse af solnedgangsklausul) - 2020-731-0071
Til Strafferetskontoret
Som svar på nedenstående høring skal Direktoratet for Kriminalforsorgen bemærke, at direktoratets
Koncern Økonomi har noteret sig, at det fremgår af udkastet til lovforslag, at punktet vedrørende
økonomiske konsekvenser pt. udestår. Direktoratet skal i forlængelse heraf anføre, at lovforslaget må
forventes at medføre øget belæg og deraf afledte økonomiske konsekvenser for kriminalforsorgen. De
økonomiske konsekvenser skal således afdækkes nærmere.
Med venlig hilsen
Vibeke Greve
Enhedsleder, Jura
Direktoratet for Kriminalforsorgen
Direkte tlf.: +45 7255 4703
Fra:
$Direktoratet for Kriminalforsorgen
Sendt:
8. december 2020 20:25
Til:
£Koncern Jura (101s146)
Emne:
VS: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og
udlændingeloven (Udskydelse af solnedgangsklausul) - 2020-731-0071
Med venlig hilsen
Lars Pedersen
FM-ansvarlig
Direktoratet for Kriminalforsorgen
Direkte tlf.: +45 7255 4852
L 136 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2318030_0023.png
Fra:
Justitsministeriet
Sendt:
8. december 2020 15:13
Emne:
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og udlændingeloven
(Udskydelse af solnedgangsklausul) - 2020-731-0071
Se venligst vedhæftede filer.
Med venlig hilsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tlf.: 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Når du har kontakt til Kriminalforsorgen, behandler vi dine personoplysninger (dit navn, e-mail og andre oplysninger, som du har sendt). Læs mere
om, hvordan
Kriminalforsorgen behandler personoplysninger.
L 136 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2318030_0024.png
RETSPOLITISK FORENING
HØRINGSSVAR
Til Justitsministeriet
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og
udlændingeloven (Udskydelse af solnedgangsklausul)
Høringsbrev af 8. december 2020 - med svarfrist 4. januar 2021.
Svar fremsendt pr. mail til
[email protected]
Uagtet epidemiens fortsatte greb om befolkningen kan RPF ikke anbefale dette forslags vedtagelse.
Først og fremmest fordi forslaget lige fra starten har været overflødigt, idet der efter allerede da og
stadig nu gældende ret er den nødvendige hjemmel for domstolene til ved strafudmålingen i
konkrete sager at tage fornødent hensyn til de særlige skærpende omstændigheder, som kan
foreligge, hvor en person eller flere findes skyldige i at have udnyttet eller forværret en så alvorlig
situation til egen ulovlig vinding. Det fremgik jo faktisk af flere af høringssvarene i sin tid.
Det er ikke i overensstemmelse med god lovgivningsskik at forfalde til den slags overflødig
lovgivning.
København, den 4. januar 2021
Bjørn Elmquist
Formand
Celina Justiva
Bestyrelsesmedlem
Esben Obel
Bestyrelsesmedlem
L 136 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2318030_0025.png
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Sendt per email til
[email protected]
IT-Politisk Forening
c/o Jesper Lund
Carl Bernhards Vej 15, 2.tv
1817 Frederiksberg C
E-mail : [email protected]
Web : https://www.itpol.dk
Dato
: 4. januar 2021
Høringssvar vedr. lovforslag om ændring
af straffeloven, retsplejeloven og
udlændingeloven (Udskydelse af
solnedgangsklausul)
IT-Politisk Forening har alene bemærkninger til forslaget
om at udskyde solnedgangsklausulen for så vidt angår
bestemmelsen om blokering af hjemmesider
(retsplejelovens § 791 d, stk. 1, 2. pkt. og stk. 6).
IT-Politisk Forening vil
principalt
anbefale at
solnedgangsklausulen ikke udskydes for så vidt angår
ændringerne af retsplejelovens § 791 d indsat ved ved lov
nr. 349 af 2. april 2020 (L 157), således at disse ændringer
af § 791 d bortfalder per 1. marts 2021.
Efter IT-Politisk Forenings opfattelse udgør den betydelige
udvidelse af anvendelsesområdet for § 791 d, stk. 1 (det
indsatte 2. pkt.) et indgreb i den grundlæggende ret til
ytringsfrihed og informationsfrihed som næppe er
proportionalt.
Derudover er det særligt problematisk, at § 791 d, stk. 6
giver mulighed for blokering af hjemmesider uden
forudgående retskendelse. Efter retspraksis fra Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstol (EMD) kan
blokering af hjemmesider uden forudgående retskendelse
kun ske under exceptionelle omstændigheder.
Subsidiært
vil IT-Politisk Forening anbefale, at den
udvidede mulighed for at blokere hjemmesider i § 791 d,
1
L 136 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
stk. 1, 2. pkt præciseres og indskrænkes til alene at
omfatte hjemmesider hvis eneste substantielle indhold er
forsøg på phishing af personlige adgangskoder (som
NemID-nøglekoder). Blokering af hjemmesider med
phishing-forsøg bør være tidsmæssigt begrænset.
Disse synspunkter uddybes nedenfor i høringssvaret.
Udvidelse af omfanget af blokeringsbestemmelsen
Før lovændringen i april 2020 kunne muligheden for at
blokere hjemmesider i retsplejelovens § 791 d, stk. 1 alene
anvendelses i forhold til overtrædelser af straffelovens
terrorparagraffer (§§ 114 – 114 i) og straffelovens regler
om trusler mod samt chikane og måludpegning af
offentligt ansatte (§ 119 og § 119 a).
I høringsudkastet (udsendt 12. januar 2017) til § 791 d
kunne alle straffelovens bestemmelser danne grundlag for
blokering af hjemmesider. På baggrund af en række
kritiske høringssvar om blandt andet proportionaliteten af
det vidtgående indgreb i ytringsfriheden, som blokering af
en hjemmeside kan udgøre, valgte Justitsministeriet ved
fremsættelse af lovforslaget i Folketinget at begrænse
anvendelsen af blokeringsbestemmelsen til ovennævnte
paragraffer i straffeloven.
Med L 157 er § 791 d, stk. 1 udvidet med en række
bestemmelser fra straffeloven, hvis overtrædelsen har
baggrund i eller sammenhæng med COVID-19 epidemien i
Danmark. De nye bestemmelser i straffeloven er primært,
men ikke udelukkende, formuebestemmelser, hvor
grovheden af lovovertrædelsen ligger meget langt fra
terrorisme eller trusler mod offentligt ansatte.
Blokering af en hjemmeside omfatter alt nuværende og
fremtidigt indhold på hjemmesidens internetdomæne. Selv
om blokeringen sker på baggrund af en konkret ulovlig
handling begået via hjemmesiden, kan der på
hjemmesiden være øvrigt indhold som ikke er ulovligt.
Blokering af en hel hjemmeside forhindrer også adgangen
til det fremtidige indhold på hjemmesiden, selv om dette
indhold i sagens natur ikke kan vurderes på tidspunktet for
blokeringen. En permanent blokering af en hel hjemmeside
med dynamisk indhold med rette kan sammenlignes med
2
L 136 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
forhåndscensur af det fremtidige indhold.
På grund af den overhængende risiko for blokering af
lovligt indhold, herunder fremtidigt indhold, kan blokering
af en hel hjemmeside efter IT-Politisk Forenings opfattelse
kun udgøre et proportionalt indgreb, hvis blokeringen sker
for at beskytte mennesker mod meget alvorlige
lovovertrædelser, og hvis der ikke er nogen mulighed for
at få det konkrete ulovlige indhold fjernet fra
hjemmesiden, eventuelt med retslig bistand fra
myndighederne i det land hvor hjemmesiden hostes.
En gennemgang af domme fra EMD viser en meget
restriktiv retspraksis i forhold til blokering af hele
hjemmesider.
Mindre alvorlige formueforbrydelser, herunder forsøg på
”phishing” rettet mod tilfældige privatpersoner på
internettet, kan ikke med rimelighed opfylde kravene om
proportionalitet. Det forhold at lovovertrædelsen har
sammenhæng med COVID-19 epidemien ændrer ikke
afgørende ved den proportionalitetsvurdering som
nødvendigvis skal foretages, når der ved blokering af en
hjemmeside sker indgreb i ytringsfriheden og
informationsfriheden.
Det er særligt bekymrende, at bemærkningerne til den nye
bestemmelse i betænkningen til L 157 omtaler ”hensynet
til at kunne gribe hurtig ind over for bl.a. misinformation”,
idet offentlig udbredelse af misinformation ikke udgør en
straffelovsovertrædelse. Disse lovbemærkninger skaber
betydelig uklarhed om bestemmelsens mulige
anvendelsesområde med deraf følgende risiko for
”function creep” fra den nuværende tilsigtede anvendelse
(blokering af phishing-forsøg på internettet) til eksempelvis
blokering af hjemmesider med påstået misinformation om
COVID-19 epidemien.
Såfremt Folketinget ønsker at udskyde
solnedgangsklausulen for § 791 d, stk. 1, 2. pkt, vil IT-
Politisk Forening anbefale at bestemmelsen ved et
ændringsforslag præciseres og indskrænkes til alene at
omfatte hjemmesider, hvis eneste substantielle indhold er
forsøg på phishing af personlige adgangskoder (som
NemID-nøglekoder). Det vil omfatte den nuværende
anvendelse, jf. bemærkningerne i nærværende lovforslag.
3
L 136 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
Denne ændring vil konkret modgå den latente risiko for en
overdreven og vilkårlig anvendelse af blokeringsbeføjelsen,
eksempelvis i forhold til hjemmesider med påstået
misinformation.
IT-Politisk Forening vil anbefale at blokeringer af
hjemmesider med phishing-forsøg sker for en tidsmæssigt
begrænset periode med mulighed for forlængelse, hvis
hjemmesidens eneste substantielle indhold fortsat er
forsøg på phishing. En midlertidig blokering skaber færre
principielle problemer i forhold til forhåndscensur af
fremtidigt lovligt indhold hvis hjemmesiden ændres. I den
forbindelse er det skal det bemærkes, at phishing-
aktiviteter erfaringsmæssigt ofte er kortvarige, og at de
kan ske fra hjemmesider, som midlertidigt er blevet kapret
af ”defacement” angreb fra kriminelle hackere.
Blokering uden forudgående retskendelse
Den forudgående domstolskontrol er vigtig for at beskytte
borgerne mod risikoen for overdreven eller arbitrær
anvendelse af beføjelsen til at blokere hjemmesider. I den
forbindelse er de uklare lovbemærkninger i L 157 om mulig
anvendelse i forhold til misinformation som nævnt ovenfor
særligt bekymrende.
Med L 157 blev der imidlertid indsat en mulighed for at
blokering af hjemmesider kan ske uden forudgående
retskendelse (retsplejelovens § 791 d, stk. 6). Politiet skal
forelægge sagen for retten inden for 24 timer, men der ses
ikke i L 157 at være fastsat noget frist for hvor hurtigt
retten skal behandle sagen.
Af nærværende lovforslags bemærkninger fremgår det, at
32 ud af 39 iværksatte blokeringer er sket uden
forudgående retskendelse. Blokering efter politiets
administrative beslutning er således blevet hovedreglen,
ikke undtagelsen. Det er i sig selv særdeles betænkeligt.
Det fremgår ikke af bemærkningerne hvor lang tid der er
gået inden der forelå retskendelser i de 32 tilfælde. Den
efterfølgende domstolskontrol kan blive omsonst, hvis der
går for lang tid inden retten har mulighed for at omgøre
blokeringen.
4
L 136 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
Den efterfølgende domstolskontrol giver under alle
omstændigheder en mindre effektiv beskyttelse af
borgernes grundlæggende rettigheder end den
forudgående domstolskontrol. Rettens uafhængige
vurdering af om blokeringen var proportional på
blokeringstidspunktet kan i mange tilfælde være afhængig
af den dokumentation for hjemmesidens samlede indhold
som politiet fremlægger. Hvis dette materiale er
utilstrækkeligt eller på anden måde mangelfuldt, kan en
reel uafhængig vurdering af hjemmesidens indhold på
blokeringstidspunktet være umulig i praksis. Ved en
forudgående domstolskontrol har retten langt bedre
muligheder for at foretage de relevante vurderinger af
hjemmesidens samlede indhold.
Det er IT-Politisk Forenings opfattelse, at retspraksis fra
EMD kun tillader blokering af indhold på hjemmesider uden
forudgående domstolskontrol (som § 791 d, stk. 6) under
exceptionelle omstændeligheder, jf. eksempelvis præmis
39 i OOO Flavus and Others v. Russia, sag 12468/15 (”The
dangers inherent in prior restraints are such that they call
for the most careful scrutiny on the part of the Court and
are justified only in exceptional circumstances.”).
5
L 136 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2318030_0030.png
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Sendt til
[email protected].
14. december 2020
J.nr. 2020-11-0536
Dok.nr. 292862
Sagsbehandler
Susanne Dige Nielsen
Høringssvar vedrørende Lov om ændring af lov om straffeloven,
retsplejeloven og udlændingeloven (Udskydelse af
solnedgangsklausul)
Ved e-mail af 8. december 2020 har Justitsministeriet anmodet om Datatilsynets bemærknin-
ger til ovennævnte udkast.
Datatilsynet har ingen bemærkninger til ovennævnte udkast, men forudsætter generelt, at
enhver behandling af personoplysninger foranlediget af udkastet vil ske i overensstemmelse
med de databeskyttelsesretlige regler.
Datatilsynet
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
T 3319 3200
[email protected]
datatilsynet.dk
CVR 11883729
Med venlig hilsen
Susanne Dige Nielsen
L 136 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2318030_0031.png
From:
Jens Kasper Rasmussen <[email protected]>
Sent:
04-01-2021 19:49:46 (UTC +01)
To:
£Strafferetskontoret (951s18) <[email protected]>
Cc:
Kjeld Gosvig-Jensen <[email protected]>
Subject:
SV: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven
og udlændingeloven (Udskydelse af solnedgangsklausul) - 2020-731-0071
Til strafferetskontoret, Justitsministeriet
Finans Danmark takker for fremsendte høring om forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og
udlændingeloven.
Lovforslaget giver ikke anledning til bemærkninger.
Venlig hilsen
Jens Kasper Rasmussen
Chefkonsulent
Direkte nr: +45 3016 1070
[email protected]
Fra:
Justitsministeriet
Sendt:
8. december 2020 15:13
Emne:
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og udlændingeloven
(Udskydelse af solnedgangsklausul) - 2020-731-0071
Se venligst vedhæftede filer.
Med venlig hilsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tlf.: 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 136 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2318030_0032.png
From:
Jan Hempel <[email protected]>
Sent:
09-12-2020 08:12:13 (UTC +01)
To:
£Strafferetskontoret (951s18) <[email protected]>
Subject:
VS: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven
og udlændingeloven (Udskydelse af solnedgangsklausul) - 2020-731-0071
Til Justitsministeriet.
Politiforbundet har ingen bemærkninger til høringen.
Politiforbundets jr.nr. 2020-01357
Med venlig hilsen
Jan Hempel
Forbundssekretær
H.C. Andersens Boulevard 38
DK-1553 København V
Tlf.
E-mail
+45 3345 5965
[email protected]
Politiforbundet passer på dine data. Læs mere om vores behandling af dine oplysninger her
https://www.politiforbundet.dk/om-
politiforbundet/politiforbundets-databeskyttelsespolitik
Denne e-mail fra Politiforbundet kan indeholde fortroligt materiale. E-mailen er kun beregnet for ovennævnte modtager(e). Hvis du har modtaget e-
mailen ved en fejl, beder vi dig venligst kontakte afsenderen og i øvrigt slette e-mailen, inkl. eventuelle kopier og vedhæftede dokumenter.
På forhånd tak
Henvendelser kan rettes skriftligt til Politiforbundet. Der kan sendes sikkert til
[email protected].
Det forudsætter dog, at du selv har adgang
til at sende fra sikkermail.
Fra:
Justitsministeriet <[email protected]>
Sendt:
8. december 2020 15:13
Emne:
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og udlændingeloven
(Udskydelse af solnedgangsklausul) - 2020-731-0071
Se venligst vedhæftede filer.
Med venlig hilsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tlf.: 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 136 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2318030_0033.png
Københavns Byret
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Præsidenten
Domhusel, Nytorv 25
1450 København K.
TIL 996870 IS
CVR 21 659509
ItI[UuIi!s!FaIItlI1Lhh(1
tloinstol.dk
J.nr. 9099.2020.67
Den
14. december 2020
Ved en mail at 8. december 2020 har Justitsministeriet anmodet om eventuelle bemærkninger
til høring over udkast til forslag til lov om ændring at lov om ændring af straffeloven, retspleje
loven og udlændingeloven (Udskydelse at solnedgangsklausul).
Jeg skal i den anledning på vegne af byretspræsidenterne oplyse, at byretterne ikke ønsker at
udtale sig om udkastet.
Der henvises til J.nr. 2020-731-0071.
Med venli’
L 136 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2318030_0034.png
From:
Sara Glahder Lindberg <[email protected]>
Sent:
15-12-2020 12:07:31 (UTC +01)
To:
£Strafferetskontoret (951s18) <[email protected]>
Subject:
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og
udlændingeloven (Udskydelse af solnedgangsklausul)
Til rette vedkommende
KL har modtaget høring over udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven
og udlændingeloven (Udskydelse af solnedgangsklausul) med frist for afgivelse af udtalelse den 4. januar
2021.
KL har ikke bemærkninger til lovforslaget.
Med venlig hilsen
Sara Glahder Lindberg
Chefkonsulent
Beskæftigelse og Integration
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København
D
+45 3370 3149
E
[email protected]
T
+45 3370 3370
W
kl.dk
L 136 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2318030_0035.png
Vestre Landsret
Præsidenten
Justitsministeriet
Strafferetskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Sendt pr. mail til
[email protected]
17. december 2020
J.nr.: 20/02592-2
Sagsbehandler: Lars B Olesen
Justitsministeriet har ved brev af 8. december 2020 (sagsnr. 2020-731-0071) anmodet om
eventuelle bemærkninger til høring over udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven,
retsplejeloven og udlændingeloven (Udskydelse af solnedgangsklausul).
I den anledning skal jeg meddele, at landsretten ikke ønsker at udtale sig om udkastet.
Med venlig hilsen
Helle Bertung
Asmildklostervej 21, 8800 Viborg
Tlf. 99 68 80 00
www.vestrelandsret.dk
L 136 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2318030_0036.png
From:
<[email protected]>
Sent:
04-01-2021 12:17:16 (UTC +01)
To:
£Strafferetskontoret (951s18) <[email protected]>
Cc:
[email protected] <[email protected]>;
[email protected] <[email protected]>; [email protected] <pol-nec-
[email protected]>; Mikael Henrik Wern <[email protected]>; Bine Christine Kramper
Edeltoft <[email protected]>; Lars Mortensen <[email protected]>; Trine Hagbard Johansen
<[email protected]>; Henrik Lange Blichmann <[email protected]>; Henrik Lange Blichmann
<[email protected]>; Louise Spangsberg Lundsager <[email protected]>
Subject:
Rigspolitiets bemærkninger - udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven,
retsplejeloven og udlændingeloven (Udskydelse af solnedgangsklausul) - 2020-731-0071
Til Justitsministeriet,
Rigspolitiet har ikke bemærkninger til det fremsendte udkast til lovforslag vedrørende udskydelse af
solnedgangsklausulen.
Besvarelsen er godkendt af ledende politiinspektør Mikael Wern.
Med venlig hilsen
Hülya Celik
Specialkonsulent
Rigspolitiet
Koncernledelsessekretariatet
Polititorvet 14
1780 København V
Mobil 51 33 06 64
E-mail
[email protected]
Web
www.politi.dk
Facebook
facebook.com/politi
Twitter
twitter.com/rigspolitiet
Fra:
Justitsministeriet [mailto:[email protected]]
Sendt:
8. december 2020 15:13
Emne:
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og udlændingeloven
(Udskydelse af solnedgangsklausul) - 2020-731-0071
Se venligst vedhæftede filer.
Med venlig hilsen
L 136 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2318030_0037.png
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tlf.: 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 136 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2318030_0038.png
From:
Sidsel Lejbølle Kier <[email protected]>
Sent:
05-01-2021 09:05:26 (UTC +01)
To:
£Strafferetskontoret (951s18) <[email protected]>
Subject:
SV: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven
og udlændingeloven (Udskydelse af solnedgangsklausul) - 2020-731-0071
Til Justitsministeriet
Det fremsendte høringsmateriale giver ikke anledning til bemærkninger fra Domstolsstyrelsen.
Med venlig hilsen
Sidsel L. Kier
Fuldmægtig
Direkte: + 45 29 12 14 67
[email protected]
Domstolsstyrelsen
Jura og Forretning
St. Kongensgade 1-3
1264 København K
Tlf. (hovednr.): + 45 70 10 33 22
www.domstol.dk
Fra:
Justitsministeriet
Sendt:
8. december 2020 14:45
Emne:
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og udlændingeloven
(Udskydelse af solnedgangsklausul) - 2020-731-0071
Se venligst vedhæftede filer.
Med venlig hilsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tlf.: 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 136 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2318030_0039.png
Østre Landsret
Præsidenten
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
10. december 2020
J.nr.: 20/02540-2
Sagsbehandler: Christian Reinhold
Jensen
Dir. tlf.:
Mail:
ChristianReinholdJensen@OestreLa
ndsret.dk
Justitsministeriet har ved brev af 8. december 2020 (Sagsnr. 2020-731-0071) anmodet om
eventuelle bemærkninger til høring over udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven,
retsplejeloven og udlændingeloven (Udskydelse af solnedgangsklausul).
I den anledning skal jeg meddele, at landsretten ikke ønsker at udtale sig om udkastet.
Bredgade 59, 1260 København K.
Tlf. 99 68 62 00
Mail: [email protected]
Hjemmeside: www.oestrelandsret.dk
L 136 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2318030_0040.png
From:
Sent:
To:
Cc:
Subject:
Mikael Sjöberg <[email protected]>
12-01-2021 16:55:40 (UTC +01)
£Strafferetskontoret (951s18) <[email protected]>
Rikke Søndergaard Larsen <[email protected]>
høringssvar
Justitsministeriet
Strafferetskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Den 8. december 2020 har Justitsministeriet anmodet Dommerforeningen om en udtalelse til udkast til lov om
ændring afstraffeloven, retsplejeloven og udlændingeloven (Udskydelse af solnedgangsklausul).
Det fremgår af udkastet, at solnedgangsklausulen ændres fra 1. marts 2021 til 1. januar 2022.
Dommerforeningen har drøftet lovudkastet på et bestyrelsesmøde og har ingen bemærkninger til lovudkastet.
Der henvises til 2020-731-0071
Med venlig hilsen
Mikael Sjöberg
Mikael Sjöberg
Landsdommer/Formand for Den Danske Dommerforening
Direkte: + 45 99 68 65 01/ + 45 21 66 18 49